A civil szervezetek és a települési önkormányzatok együttm ű ködésének szervezeti és gazdasági kérdései Összeállította: Nagy József Nagy József a NAV.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A civil szervezetek új szabályozásáról dióhéjban
Advertisements

Civil törvény.
Biztosítások 2013 Dr. Honyek Péter Személyi Jövedelemadó Osztály.
főigazgató-helyettes
Új szabályok a civil szférában
A civil szervezetek működését szabályozó jogi környezet kihívásai a gyakorlat szemszögéből.
J OGSZABÁLYOK évi CLXXV. törvény az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról (Civil.
A magyar civil jogi szabályozás várható változásai, Kormányzat – Civil Szektor – Információs Társadalom Dr. Latorcai Csaba Nemzetiségi és Civil Társadalmi.
Hogyan részesülhetnek a kedvezményezettek a személyi jövedelemadó 1 százalékából évben?
A BDSZ jogi szervezetei és ezek gazdálkodási és beszámolási feladataik
APEH (új nevén a NAV Nemzeti Adó- és Vámhivatal) prezentáció
KÖZHASZNÚSÁGI TUDNIVALÓK Kinek kell rendelkeznie?  A napja előtt nyilvántartásba vett közhasznú,illetve kiemelkedően közhasznú jogállás.
Civil szervezetekre vonatkozó adózási szabályok
Civil Szolgáltató Központ
Civil (nonprofit ) Sajátos számviteli elszámolások
A lions hazai szervezetének megújulása a Civil törvény kapcsán.
Civil Fórum Jászkisér, Civiltörvény; Ectv. Az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
Budapest Pénzügy és Számvitel1.  Szereplők  KÜLSŐ (piaci szereplők, hatóságok)  BELSŐ érintettek (vezetők, dolgozók, tulajdonosok)  Szakmai.
Készítette: Matukovics Gábor,1 Honlap:
 Hiányzó tankerületek:  Gönci Tankerület  Cigándi Tankerület  Edelényi Tankerület  Encsi Tankerület.
Szja % APEH Sajtótájékoztató dr. Juhász István elnökhelyettes Budapest, szeptember 15.
Elkülönített állami pénzalapok
Az új Civil Törvény Egyesületet érintő változások Leitol Tímea.
1 TÁRSASÁGI ADÓ Többször módosított évi LXXXI. tv. jellemzői A költségvetési bevételekben évről-évre kb. 6-8 %-ot képvisel.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
2011. évi CLXXV. TÖRVÉNY az egyesülési jogról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról 2011.
Adózási alapismeretek 5.2 konzultáció Helyi adók
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Áfa Várható változások 2012  Közhatalmi tevékenység fogalma  ig: feltétel az, hogy a tevékenység során az államigazgatási jogkörben.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
Áfa, bevételi bizonylatok, a vállalkozás tevékenységével szorosan összefüggő kiadási bizonylatok.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
ADÓ Farkas Gábor Szenior Menedzser február 28. Adózás 2006.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
DR SZALAI ERZSÉBET 2014.III ALAPÍTVÁNY Jogi személyiséggel felruházott célvagyon.
Civil szervezetekre vonatkozó adózási szabályok Készítette:Czapkó Tiborné Tájékoztatási Osztály.
Új szabályok a civil szférában
Pályázat kiírás kódja: NEA-13-N Pályázat kiírás kódja: NEA-13-N.
Szolnok, február 22. Összeállította: Dr. Túróczi Imre Forrás: NAV Információs levelek 13. szám.
NEA szakmai támogatások (2014) Budapest, november
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
ÁROP „Partnerség erősítése”.
1 A személyi jövedelemadó 1 %-ának kiutalása, felhasználás elszámolása.
KÖZSZOLGÁLTATÁS TERVEZÉSE, SZERVEZÉSE Általános Vállalkozási Főiskola III. évfolyam 2008/2009. tanév 2.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
2011. évi CLXXV. törvény (hatályos:
Alapfogalmak, definíciók ÁVF Civil társadalom és nonprofit elméletek 1.
A közigazgatás civil barátsága Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár Budapest, december 18. ÁROP
KÖZHASZNÚ SZERVEZETEK. irányadó jogszabályok: az egyesületi jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról.
A megsz ű n ő nemzetiségi önkormányzatokkal kapcsolatos feladatok jegyz ő i értekezlet Kecskemét, szeptember 24. El ő adó: Varga-Gy ő rfi Dóra.
Az új civil törvény – és a hatására bekövetkező szervezeti változások Fehér Miklós főtitkár.
A civil szervezetek létesítő okiratának követelményei a Polgári törvénykönyv és a Civil törvény rendelkezései alapján Készítette: FORTIS ALAPÍTVÁNY 2015.
Horváth Dávid Nemzeti Adó- és Vámhivatal. * Időszakos elszámolású ügyletek teljesítésének időpontja * Levonási jog érvényesítésének módja * Sertéshús.
Személyi jövedelemadó 1+1% felajánlása, fogadása Simon Réka adóügyi ügyintéző NAV Heves Megyei Adó- és Vámigazgatósága Eljárási Osztály Eger, április.
2014. évi társasági adó törvény változások Készítette: Juhász Ágnes.
CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS CIVIL SZERVEZETEK, EGYÉB SZERVEZETEK SZABÁLYOZÁSA, A KÖZHASZNÚ JOGÁLLÁS Ferenczi.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Navigátor IC & ID Kft.. A munkabér szerkezete január 1-től.
Civil törvény és civil információs centrumok a közösségek megerősítéséért Dr. Latorcai Csaba helyettes államtitkár február 6. Emeri Erőforrások Minisztérima.
NESZ Tagszervezetek mérleg és közhasznúsági beszámolója 2014.
A közbeszerzések elméleti háttere I. A szeptember 15-től hatályos Kbt. alapján.
Társasági adó 2011, évi változások  Adókulcsváltozás 10% 500 M Ft-ig 19% 500 M Ft felett  Megszűnik a külföldi szervezet társasági adó-kötelezettsége.
Egyházak számvitele Horányi Márton. 296/2013. Korm. rendelet évi CCVI. tv Törvényi háttér:
Beszámoló benyújtása A civil szervezet az elkészített beszámolóját, valamint közhasznúsági mellékletét köteles minden év május 31. napjáig letétbe helyezni.
Számvitel S ZÁMVITEL. Számvitel Ormos Mihály, Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Hol tartunk…
PÉLDÁK.
A SZÁMVITELRŐL SZÓLÓ ÉVI C. TÖRVÉNY MÓDOSÍTÁSAI
SZÁMVITEL.
A civil szervezetek támogatása és a vonatkozó jogszabályi változások
Előadás másolata:

A civil szervezetek és a települési önkormányzatok együttm ű ködésének szervezeti és gazdasági kérdései Összeállította: Nagy József Nagy József a NAV Központi Hivatal főosztályvezetője az Elnöki Kabinet tagja szeptember

3 NON-PROFIT: 66 ezer GAZDASÁGI TÁRSASÁG 22 e CIVIL 60 ezer ALA- PÍT- VÁNY

Milyen tevékenységet látunk?

Milyen tevékenységet láttunk? Kik csinálják? –Jogi, szervezeti keretek Pl alapítvány, egyesület, Nprft Gt Közhasznú-e? –Pl. Oktatás?, Egészséges életmód?, Szociális ?, Esélyegyenlőség? –ki bízta meg őket, ha volt ilyen egyáltalán?

évi CLXXV. törvény az egyesülési jogról, a közhasznú jogállásról, valamint a civil szervezetek működéséről és támogatásáról Célok (általános indokolás): Definíciók új megfogalmazása Közhasznúság fogalmának, feltételeinek újragondolása Nyilvántartásba vételre, működésre, gazdálkodásra, megszűnésre vonatkozó előírások átfogó szabályozása

Nagy JózsefCivilek adózása Alapfogalmak Közhasznú tevékenység [Ectv. 2.§ 20.] Minden olyan tevékenység, amely a létesítő okiratban megjelölt közfeladat teljesítését közvetlenül vagy közvetve szolgálja, ezzel hozzájárulva a társadalom és az egyén közös szükségleteinek kielégítéséhez. Közfeladat [Ectv. 2.§ 19.]: Jogszabályban meghatározott állami vagy önkormányzati feladat, amit az arra kötelezett közérdekből, haszonszerzés nélkül*, jogszabályban meghatározott követelményeknek és feltételeknek megfelelve végez. * megjegyzés: a non-profit jelleg lényege !

Közhasznú, Közérdekű Közhasznú –Ksztv. (1998. óta) –„Sima”, vagy kiemelt (ez utóbbi megszűnt 2012-ben) –Kérelemre a törvényszék jegyzi be Közérdekű önkéntes tevékenység –2005.évi LXXXVIII tv. (Köt.) –Ellenszolgáltatás nélkül, mások javára –Több mint 1300 szervezet regisztrálta magát –Önkéntesek foglakoztatásának lehetősége Szerződés kell velük

Az önkormányzatok elismerik és támogatják a civil szervezetek helyi közéletre gyakorolt hatását pl. a kultúra, a közművelődés, az oktatás-nevelés, a szociális tevékenység, a természeti és épített környezet megóvása, az egészséges életmód, az esélyegyenlőség, a hagyományápolás megteremtése terén végzett tevékenységet.

Kapcsolat a civil szervezetek és az önkormányzatok közt A kapcsolatépülés alapjai: –Bizalmi szempontok A civil szerveztet világnézeti, vallási, politikai kötődései, tagságai Transzparencia –Hasznosság megítélése Mit nyújtanak egymásnak? –Effektív feladatmegosztás és / vagy PR haszon A kapcsolat formái: –Erős: szerződés, vagy laza: ismerjük egymást –Semmi

Kapcsolat a civil szervezetek és az önkormányzatok közt Tartalmi együttműködés –Egyeztetés –Kommunikáció –Munkamegosztás Adminisztratív kapcsolatok –Nyilvántartások –Helyi adók Gazdasági kapcsolatok –Támogatás

Kapcsolat a civil szervezetek és az önkormányzatok közt Tartalmi együttműködés –Szervezeti jelleggel a közgyűlés, vagy a szaktestületek/bizottságok terén Jelenléttel: tagság, állandó meghívás, eseti meghívás Véleménykérés szakkérdésekben Döntés-előkészítés delegálása Adminisztratív kapcsolatok –Együttműködési megállapodás –Feladat-ellátási szerződés –Támogatás folyósítás

Az önkormányzat és a civilek pénzügyi kapcsolatát szabályozza a civil szervezetek működéséről és támogatásáról szóló évi CLXXV. törvény (továbbiakban Ectv.), az államháztartásról szóló évi CXCV. törvény, valamint a közpénzekből nyújtott támogatások átláthatóságáról szóló évi CLXXXI. törvény (továbbiakban: Knyt.) előírásai

Támogatási feltételek, formák Feltételek: Köztartozás mentesség Közhasznúság Korábbi támogatások elszámoltsága Transzparencia –A jóváhagyott „Beszámoló” közzététele, beküldése az OBH-ba –Kihelyezés a honlapra Formák: Programtámogatás Működési támogatás Feladat-ellátási szerződés

Támogatási formák Természetbeni juttatás –Szolgáltatás –Tárgyi eszköz Pénzügyi támogatás –Végleges, vissza nem térítendő –Visszatérítendő –Kamat átvállalás Jellegük szerint –Kötött felhasználású –Szabad felhasználású Ütemezés szerint –Egyszeri –Rendszeres

Közhasznú jogállás fontos kritériumai: -megfelelő erőforrás áll a szervezet rendelkezésére, -megfelelő társadalmi támogatottsággal rendelkezik. [Civil tv. 31 – 37. §-ai]

Megfelelő erőforrás akkor áll a szervezet rendelkezésére, ha az előző két lezárt üzleti év vonatkozásában a következő feltételek közül legalább egy teljesül: – az átlagos éves bevétele meghaladja az 1 millió forintot, vagy – a két év egybeszámított adózott eredménye (tárgyévi eredménye) nem negatív, vagy – a személyi jellegű ráfordításai (kiadásai) – a vezető tisztségviselők juttatásainak figyelembevétele nélkül – elérik az összes ráfordítás (kiadás) egynegyedét.

Megfelelő társadalmi támogatottság ha legalább egy teljesül: – az SZJA 1%kból a szervezetnek felajánlott összegből kiutalt összeg eléri az államháztartás alrendszereitől kapott támogatások nélkül számított összes bevétel 2 százalékát, vagy – a közhasznú tevékenység érdekében felmerült költségek, ráfordítások elérik az összes ráfordítás felét a 2 év átlagában, – vagy közhasznú tevékenységének ellátását tartósan (2 év átlagában) legalább 10 közérdekű önkéntes tevékenységet végző személy segíti a közérdekű önkéntes tevékenységről szóló évi LXXXVIII. Törvénynek megfelelően.

Fontos feladat (VOLT!) Közhasznú jogállás megerősítése ! december 31-én már minősítéssel rendelkezik → május 31-ig közhasznú (ezt követően csak a és évi beszámoló adatai alapján, új jogszabályi feltételek teljesülése esetén lesz közhasznú) december 31-én létező, közhasznú minősítéssel nem rendelkező, akkor válik közhasznúvá, ha az új jogszabályi feltételek teljesülnek, a már meglévő két év beszámolójának adatai alapján január 1-jét követően bejegyzett szervezet az alakulását követő 2 év elteltével szerezhet közhasznú minősítést

Társasági adó kedvezmény az adományozónak ( …) Csökkenti az adományozó adózás előtti eredményét az Ectv. Szerinti a közhasznú tevékenység támogatásaként nyújtott adomány értékének – 20 százaléka közhasznú szervezet támogatása esetén, – további 20 százaléka tartós adományozási szerződés esetén, de együttesen legfeljebb az adózás előtti eredmény összege.

Gazdálkodás Alapcél szerinti bevétel különösen: a tagdíja tagdíj az alapítótól kapott befizetés, az általa az alapítvány rendelkezésére bocsátott vagyon,az alapítótól kapott befizetés, az általa az alapítvány rendelkezésére bocsátott vagyon, az Szja. 1%-a,az Szja. 1%-a, a közszolgáltatási szerződés alapján végzett tevékenység ellenértéke,a közszolgáltatási szerződés alapján végzett tevékenység ellenértéke, az adomány.az adomány. [350/2011. Korm.r. 4. § (1) – (2)]

Támogatás és szponzorálás TÁMOGATÁSSZPONZORÁLÁS EgyirányúKölcsönös MegállapodásVállalkozási szerződés Adózott eredmény, vagy jövedelem terhére, DE 2010től adóalap csökkentő Költségként elszámolható Bevételi bizonylat, felhasználás nyilván-tartása Számla kibocsátás (27% ÁFA alkalmazásával jellemzően) Adókedvezményre jogosíthat ÁFA levonás érvényesíthető

Köszönöm a figyelmet !

Elérhetőségeink: TCC: 06/ ÜCC: 06/ Kapcsolatfelvétel: küldése