A Kognitív Profil Teszt kiegészítése

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Készítette: Sábián Róbert
Advertisements

„Esélyteremtés és értékalakulás” Konferencia Megyeháza Kaposvár, 2009
Specifikus tanulási zavarok
Feladatsor A mi világunk 1. c. tankönyvhöz
A problémamegoldó gondolkodás fejlesztésének módszertana
1 AIBO Robotfoci Bodor László IAR Bevezetés AIBO RoboCup AIBO RoboCup Célok Célok Rendszer elemei Rendszer elemei Megvalósítás terve Megvalósítás.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
4. Kreatív döntéshozatal
A tanulási problémák diagnosztikája és terápiája
2. témakör: Az állatok kommunikációja
Varga Ritmus Sándor Nyakas Péter Dávid
Tűrések, illesztések Áll: 34 diából.
Diszlexia veszélyeztetettség jelei az óvodában
Általános, speciális kompetenciák Negyedik félév.
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
Bevezetés a pszichológiába
A megismerés fejlődése
Ugródeszka használata
Emelés fejállásba és kézállásba kísérletek
A közösségfejlesztés hatásai Vizsgálat a debreceni tégláskert közösségének körében Név: Johanics Tünde Tanszék: Debreceni Egyetem Szociológia és Szociálpolitika.
Az emberi tanulás.
Magasabbrendű idegtevékenység
Speciális tanulási nehézségek
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
A számítógépes munkahely ergonómiája
Üdvözöljük az előadáson!
Végtagok CT vizsgálatai

Térszemlélet, időérzék fejlesztése
Mentsük meg saját magunkat?! Egészségfejlesztés
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Vizuális illúziók V. Biológiai mozgás - Tömörítés Gerván Patrícia BME Kognitív Tudományi Tanszék.
Készítette: Ábelné Pintér Éva
Budapesti Műszaki Főiskola Neumann János Informatikai Kar Informatikai Automatizált Rendszerek Konzulens: Vámossy Zoltán Projekt tagok: Marton Attila Tandari.
Mozgásterápia a mindennapi gyakorlatban
3. Szoftver-ergonómiai alapismeretek
A téri orientáció fejlesztése
Integráló iskolák a közoktatásban
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
FD - FEJLŐDÉSI DISZKALKULIA vizsgálata és terápiája DL lapokkal
Az iskoláskor küszöbén
A t e r m é s z d a l Csak az erős ember ismeri a szeretetet,
Kognitív Profil Teszt 5-7 éveseknek
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
Kognitív Profil Teszt.
1. Anya – gyermek kapcsolat
Az alapvető kommunikáció
Tűrések, illesztések CNC forgácsoló tanfolyam 2008 – 2009
Dr. Gyarmathy Éva MTA Pszichológiai Kutatóintézet
1. ELBESZÉLÉS Összeállította: Nikli Károly
1 TANULÁSI TÍPUS TESZT.
ROM GYAKORLATOK Testrész Izület típusa A mozgás típusa
Gondolattérkép Gyarmathy Éva (2001): Gondolatok térképe. In: TaníTani, 2001/ sz. pp: Összeállította: Marton Eszter.
Mechatronikus szemmel nézve Bozsik Márton - NIUAJF
ASIMO Fejlesztésének története Felépítése, specifikációi
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
Jó játék a mozgás !.
Kognitív Profil Teszt (A)
1 Készítette: Barkó Zsolt. Nem betegség, rendellenesség A diszlexiásoknak problémát okozhat a betűk, szavak és számok felismerése, leírása. A leírt betűket.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
Térbeli tájékozódás fejlesztése
Kognitív Profil Teszt.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Túl a tanórán Művészetek és a fejlődő, kibontakozó ember
Előadás másolata:

A Kognitív Profil Teszt kiegészítése Szenzomotoros Profil A Kognitív Profil Teszt kiegészítése Vizsgálatok a fejlődés felmérésére, valamint a tanulási zavarok kialakulásának megelőzéséhez és terápiájához Készítette: Dr. Gyarmathy Éva gyarmathy.eva@gmail.com

Kisgyerekek vizsgálata (3-8 éves kor) szenzo-motorium Vizsgálatok a fejlődés felmérésére, valamint a tanulási zavarok kialakulásának megelőzéséhez és terápiájához Készítette: Dr. Gyarmathy Éva gyarmathy.eva@gmail.com

A szekvenciális feldolgozás már a kognitív képességekhez kapcsolódik A precíziós információfeldolgozás feltétele az észlelés és a mozgás integrációja A feladatoknak majdnem a fele a mozgás területet vizsgálja, mert ez a fejlődés alapja. LÁTÁS szenzoros HALLÁS TAPINTÁS TÉRORIENTÁCIÓ EGYENSÚLY motoros TESTSÉMA szenzo-motórium IDŐI TÉRI NYELVI szekvenciális A szekvenciális feldolgozás már a kognitív képességekhez kapcsolódik

TÉRORIENTÁCIÓ EGYENSÚLY motoros TESTSÉMA

Testrészek azonosítása Motoros terület 1. Adott testrész azonosítása fej, kéz, láb szem, orr, fül, nyak homlok, ál, csukló könyök, váll, térd, boka ujjak megnevezése. karemelés lábemelés, fejkörzés, csuklókörzés, lábfejkörzés, cicahát-kutyahát, törökülés. 2. Mozgásutánzás Testrészek azonosítása Testrészek mozgatása TESTSÉMA Ujjak mozgatása 6. Kopogtatási teszt 5. Dominancia vizsgálata Kéz Láb Szem Fül 3. A testrészeket máson azonosítani - társon, játékmackón. 4. Ujjas játék Összekulcsolt kézen a mutatott (nem megérintett) ujjak megmozdítása. Oldaliság

Motoros terület Téri irányok TÉRORIENTÁCIÓ Téri viszonyok 7. Utasítás szerint különböző téri irányokban mozgás - előre, hátra, jobbra, balra, fel, le. Téri irányok TÉRORIENTÁCIÓ Téri viszonyok Környezeti tárgyakkal való viszonylatban is elvégzi a mozgásokat - elé, mögé, fölé, alá, tőle jobbra és balra, valamik közé, valamin túl. 9. A fenti relációkat meg tudja nevezni (pl. a tábla a falon az ajtótól balra van).

Motoros terület EGYENSÚLY 10. Gólyaállás - féllábon állás idejét mérjük külön mindegyik lábbal, nyitott majd csukott szemmel (20 másodpercnél nem kell tovább állni). EGYENSÚLY 11. Padonjárás – tornapadon járás és megfordulás. Oda-vissza megy a padon a gyerek. padon jár, b) felfordított pad gerendáján jár (6-8 éveseknek).

TAPINTÁS HALLÁS LÁTÁS szenzoros

Vizualitás és a mozgás összekapcsolása Szenzoros terület LÁTÁS Vizualitás és a mozgás összekapcsolása 12. Kis labda elkapása 13. Célbadobás 14. Gyöngyfűzés - tíz szem felfűzésének időtartama 15. Egyre szűkebb csíkok között kell a vizsgálati személynek ceruzájával végig­menni (3, 2, 1, 0.5 cm) Fixáló, pásztázó szemmozgás 16. Pohár megtalálása szemmel

Hangminőség észlelése Szenzoros terület HALLÁS Hangminőség észlelése Irányhallás 17. Csukott szemmel azonosít hangokat - papírzörgés - vízcsobogás - fán kopogás 18. Csukott szemmel meg kell mutatni, honnan hallja a csengettyűt.

Anyagok minősége: keménység, érdesség, hőmérséklet Szenzoros terület TAPINTÁS Anyagok minősége: keménység, érdesség, hőmérséklet Formák felismerése: ismert tárgyak, mértani formák, 19. Csukott szemmel felismer anyagokat (papír, fa, műanyag) 20. Csukott szemmel felismer tárgyakat (kanál, játékautó, dobókocka)

TÉRI NYELVI szekvenciális IDŐI

Szekvencialitás A tér-orientáció magasabb formája, több elemet és azok egymáshoz való viszonyát kell azonosítani cselekvéssel képzeletben TÉRI 21. Téri szekvencia a) Méret szerint csoportosítási feladat b) Távolság megítélése: Mi van messzebb, az ajtó, vagy a kerítés?

Idői viszonyok, időtartamok nagysága, egymással való összefüggése, Szekvencialitás Idői viszonyok, időtartamok nagysága, egymással való összefüggése, szekvenciális emlékezet cselekvéssel IDŐI képzeletben 22. Idői szekvencia a) Mozgássor megismétlése –egyre több mozgást kell ismételni (két mozgással kezdődik). b) Mi lesz hamarabb, este vagy a holnap?

Fonológiai képességek Szekvencialitás Fonológiai képességek A verbális elemek egymásutánisága, rendszere 23. Nyelvi szekvencia Szavak elején-végén hangok azonosítása NYELVI

FELADATOK VÉGE szenzo-motórium TAPINTÁS HALLÁS LÁTÁS szenzoros TÉRORIENTÁCIÓ motoros EGYENSÚLY TESTSÉMA szenzo-motórium TÉRI NYELVI szekvenciális IDŐI

Szenzomotoros Profil http://www.diszlexia.hu/kptest készítette: Dr. Gyarmathy Éva gyarmathy.eva@gmail.com