A Kognitív Profil Teszt kiegészítése Szenzomotoros Profil A Kognitív Profil Teszt kiegészítése Vizsgálatok a fejlődés felmérésére, valamint a tanulási zavarok kialakulásának megelőzéséhez és terápiájához Készítette: Dr. Gyarmathy Éva gyarmathy.eva@gmail.com
Kisgyerekek vizsgálata (3-8 éves kor) szenzo-motorium Vizsgálatok a fejlődés felmérésére, valamint a tanulási zavarok kialakulásának megelőzéséhez és terápiájához Készítette: Dr. Gyarmathy Éva gyarmathy.eva@gmail.com
A szekvenciális feldolgozás már a kognitív képességekhez kapcsolódik A precíziós információfeldolgozás feltétele az észlelés és a mozgás integrációja A feladatoknak majdnem a fele a mozgás területet vizsgálja, mert ez a fejlődés alapja. LÁTÁS szenzoros HALLÁS TAPINTÁS TÉRORIENTÁCIÓ EGYENSÚLY motoros TESTSÉMA szenzo-motórium IDŐI TÉRI NYELVI szekvenciális A szekvenciális feldolgozás már a kognitív képességekhez kapcsolódik
TÉRORIENTÁCIÓ EGYENSÚLY motoros TESTSÉMA
Testrészek azonosítása Motoros terület 1. Adott testrész azonosítása fej, kéz, láb szem, orr, fül, nyak homlok, ál, csukló könyök, váll, térd, boka ujjak megnevezése. karemelés lábemelés, fejkörzés, csuklókörzés, lábfejkörzés, cicahát-kutyahát, törökülés. 2. Mozgásutánzás Testrészek azonosítása Testrészek mozgatása TESTSÉMA Ujjak mozgatása 6. Kopogtatási teszt 5. Dominancia vizsgálata Kéz Láb Szem Fül 3. A testrészeket máson azonosítani - társon, játékmackón. 4. Ujjas játék Összekulcsolt kézen a mutatott (nem megérintett) ujjak megmozdítása. Oldaliság
Motoros terület Téri irányok TÉRORIENTÁCIÓ Téri viszonyok 7. Utasítás szerint különböző téri irányokban mozgás - előre, hátra, jobbra, balra, fel, le. Téri irányok TÉRORIENTÁCIÓ Téri viszonyok Környezeti tárgyakkal való viszonylatban is elvégzi a mozgásokat - elé, mögé, fölé, alá, tőle jobbra és balra, valamik közé, valamin túl. 9. A fenti relációkat meg tudja nevezni (pl. a tábla a falon az ajtótól balra van).
Motoros terület EGYENSÚLY 10. Gólyaállás - féllábon állás idejét mérjük külön mindegyik lábbal, nyitott majd csukott szemmel (20 másodpercnél nem kell tovább állni). EGYENSÚLY 11. Padonjárás – tornapadon járás és megfordulás. Oda-vissza megy a padon a gyerek. padon jár, b) felfordított pad gerendáján jár (6-8 éveseknek).
TAPINTÁS HALLÁS LÁTÁS szenzoros
Vizualitás és a mozgás összekapcsolása Szenzoros terület LÁTÁS Vizualitás és a mozgás összekapcsolása 12. Kis labda elkapása 13. Célbadobás 14. Gyöngyfűzés - tíz szem felfűzésének időtartama 15. Egyre szűkebb csíkok között kell a vizsgálati személynek ceruzájával végigmenni (3, 2, 1, 0.5 cm) Fixáló, pásztázó szemmozgás 16. Pohár megtalálása szemmel
Hangminőség észlelése Szenzoros terület HALLÁS Hangminőség észlelése Irányhallás 17. Csukott szemmel azonosít hangokat - papírzörgés - vízcsobogás - fán kopogás 18. Csukott szemmel meg kell mutatni, honnan hallja a csengettyűt.
Anyagok minősége: keménység, érdesség, hőmérséklet Szenzoros terület TAPINTÁS Anyagok minősége: keménység, érdesség, hőmérséklet Formák felismerése: ismert tárgyak, mértani formák, 19. Csukott szemmel felismer anyagokat (papír, fa, műanyag) 20. Csukott szemmel felismer tárgyakat (kanál, játékautó, dobókocka)
TÉRI NYELVI szekvenciális IDŐI
Szekvencialitás A tér-orientáció magasabb formája, több elemet és azok egymáshoz való viszonyát kell azonosítani cselekvéssel képzeletben TÉRI 21. Téri szekvencia a) Méret szerint csoportosítási feladat b) Távolság megítélése: Mi van messzebb, az ajtó, vagy a kerítés?
Idői viszonyok, időtartamok nagysága, egymással való összefüggése, Szekvencialitás Idői viszonyok, időtartamok nagysága, egymással való összefüggése, szekvenciális emlékezet cselekvéssel IDŐI képzeletben 22. Idői szekvencia a) Mozgássor megismétlése –egyre több mozgást kell ismételni (két mozgással kezdődik). b) Mi lesz hamarabb, este vagy a holnap?
Fonológiai képességek Szekvencialitás Fonológiai képességek A verbális elemek egymásutánisága, rendszere 23. Nyelvi szekvencia Szavak elején-végén hangok azonosítása NYELVI
FELADATOK VÉGE szenzo-motórium TAPINTÁS HALLÁS LÁTÁS szenzoros TÉRORIENTÁCIÓ motoros EGYENSÚLY TESTSÉMA szenzo-motórium TÉRI NYELVI szekvenciális IDŐI
Szenzomotoros Profil http://www.diszlexia.hu/kptest készítette: Dr. Gyarmathy Éva gyarmathy.eva@gmail.com