Modláné Görgényi Ildikó

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Aktualitások a szakképzésben
Mobilitás Országos Ifjúsági Szolgálat mint képzőintézmény Bencze Györgyné Hajni.
A Leonardo kísérleti projekt célja: Az AIFSZ (illetve az ISCED szintnek megfelelő) képzések európai és hazai felmérése, elemzése Egy konkrét AIFSZ képzés.
A TÁMOP projekt hasznosulása egy tagiskolában Kazincbarcika, TÁMOP / Országos Egyházi TISZK.
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés rendszere – TÁMOP 3.1.8
Nyitórendezvény „Szak-nyelv-tudás” – Az idegen nyelvi képzési rendszer fejlesztése a Debreceni Egyetemen TÁMOP D-12/1/KONV
„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE” TÁMOP
ÚJ DIMENZIÓK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS SZERKEZETI, TARTALMI ÉS MÓDSZERTANI FEJLESZTÉSE A LEONARDO KÍSÉRLETI.
A TISZK támogató szerepe a szakképzésben április 18. Szebenyiné Csóka Beáta szakmai vezető.
Estefánné Varga Magdolna projektmenedzser, dékán Kutatás-fejlesztés az EKF-en a kompetencia alapú tanárképzés támogatására A HEFOP projekt VII. Nevelésügyi.
Új típusú OKJ vizsgák tapasztalata felnőttképzésben
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Szakképzési szakemberek kompetenciáinak meghatározása
Agria Media Eger, október
Pedagógusképzést segítő szolgáltató és kutatóhálózatok kialakítása TÁMOP /1/B.
TÁMOP /1/B A kompetencia-alapú pedagógusképzés regionális szervezeti, tartalmi és módszertani fejlesztése Tájékoztatás az 1. pécsi konzultáció.
Az új szakképzési törvény alkalmazása, a tanulók gyakorlati képzése
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
TÁMOP 3.1.5/ – 0001 PEDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA
TÁMOP szakmai támogatás Educatio Nonprofit Kft
TÁMOP fenntartás és további fejlesztések tervek november 17. Szeged Németh Antal Educatio Nonprofit Kft. felsőoktatási osztályvezető.
„A KÉPZÉS MINŐSÉGÉNEK ÉS TARTALMÁNAK FEJLESZTÉSE”.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Az egészségügyi szakképzés fejlesztésének lehetséges irányai Kiss Mária Balatonfüred, augusztus 25.
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
Ajánlás-változások Pedagógus-továbbképzés „Kongresszus után - a változások folyamatában” Konferencia Csillag Márta Budapest, május 27.
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
Együttműködés a HUMÁN TISZK és a Mérei Intézet között SÁRIK ZOLTÁN.
ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Juhászné Víg Éva programvezető május 26.
TANÁR-TOVÁBBKÉPZÉSI ALPROGRAM
A TÁMOP-2.2.3/07/2-2F projekt megvalósítása Nógrád megyében
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
Disszeminációs Konferencia Budapest, december 2. dr. Sediviné Balassa Ildikó TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSHEZ.
Dr Sediviné Balassa Ildikó: JUBILEUM UTÁN A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS JÖVŐJE Munkakultúra – Szakképzési Modellek OKTÁV RÁCIÓ február 4-6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: TÉNYEK ÉS TERVEK A legfontosabb teendőink 2010-ben Munkakultúra - Szakképzési Modellek Konferencia Hajdúszoboszló, Február.
1 dr. Sediviné Balassa Ildikó EGY PÁLYÁZATI FEJLESZTÉS EREDMÉNYE AZ E-KÉPZÉSFEJESZTÉS ÉS A TANÁRTOVÁBBKÉPZÉS TANULSÁGAI.
Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében Nagykanizsa január 29.
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
„A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése”
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
A szakképzés helyzete Magyarországon
Somogy Megye Önkormányzatának szakképzési koncepciója.
NAK, Szakképzési Igazgatóság
Modláné Görgényi Ildikó

ÚMFT TÁMOP / „A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése” Kálózi Erika
Dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ SZÁMALK OKTATÁSI ÉS INFORMATIKAI ZRT. KORSZERŰ STRUKTÚRA ÉS TARTALOM, INNOVATÍV MÓDSZEREK A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉSBEN Szolnok,
Szakképzés a gazdaság szolgálatában TÁMOP lehetőségek
Balaton-felvidék – Somló Szakképzés-szervezési Társulás TÁMOP /
„P EDAGÓGUSKÉPZÉS TÁMOGATÁSA ” TÁMOP-3.1.5/ A szaktanácsadó összetett szerepe a TÁMOP kiemelt projektben.
MODERN ÜGYVITELI GYAKORLÓHELY KIALAKÍTÁSA A NYÍREGYHÁZI FŐISKOLÁN
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
Szakiskolai fejlesztési program
Az NSZFI szerepe a szakképzés megújításában
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
A „Képzés minőségének és tartalmának
Fővárosi Petrik Térségi Integrált Szakképzési Központ
Szakiskolai fejlesztési program
Előadás másolata:

Modláné Görgényi Ildikó Országos szakképzési tanévnyitó igazgatói értekezlet 2010/2011. tanév A képzés minőségének és tartalmának fejlesztése (Társadalmi Megújulás Operatív Program 2.2.1.) Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Budapest, 2010. augusztus 27.

Tartalom A fejlesztés előzményei Építkezéshez előző fejlesztések, szakmai anyagok TÁMOP 2.2.1 első szakasz kilenc alprojektjének célja, kötelező indikátorai és eredményei TÁMOP 2.2.1 második szakaszának hangsúlypontjai

A fejlesztés előzményei 1. 1990. nincs egységes képzési jegyzék (3500 szakképesítés eklektikus halmaza), 1993. rendszerelvű OKJ kialakítása (951 szakképesítés), szakmai követelmény átszerkesztett, tripartit érdekegyeztetés módszerével, FEOR 1996. ISCED nemzetközi rendszer harmonizáció, OECD tagországgá válás, 1999-2000. első moduláris fejlesztések 2001. szakmacsoportos rendszer kialakítása, 2004-2006. kompetencia elvű és moduláris szerkezetű OKJ és SZVK, KP, 2005. EUROPASS bizonyítvány-kiegészítő bevezetése.

A fejlesztés előzményei 2. Tankönyv problematika vagy nincs, vagy drága, vagy elavult, vagy nem a szintnek megfelelő. Vizsgatételek szerkezete, tartalma, szintje képesítésenként, tárcánként, helyszínenként, időszakonként eltérő, nincs SZVK összhang, titkos vizsgatétel-készítés költséges, gyakorlásra nincsenek feladatok. Tanári felkészülés korlátja, hogy távol van a gazdaságtól, a felkészüléshez a szakirodalom részben hiányzik. A jó gyakorlathoz országon belül sem mindig jut hozzá. A nemzetközi jó gyakorlat megismerésének akadálya a nyelvtudás hiánya. 3-5 év távlatában nehéz a gazdasági igényt meghatározni.

Építkezéshez előző fejlesztések, szakmai anyagok HEFOP 2.2.1 „A szakképzés tartalmi, módszertani és szerkezeti fejlesztése. Új szakképzési szerkezet”, HEFOP 3.5.1 „Korszerű felnőttképzési módszerek kifejlesztése és alkalmazása”, SZFP (Szakiskolai Fejlesztési Program), Korábbi szakképzési és felnőttképzési kutatások, elemzések, Korábbi fejlesztési anyagok és tapasztalatok, Korábbi szakmai hazai és nemzetközi projektek eredményei.

TÁMOP 2.2.1 kilenc alprojektje Pályakövetés rendszere Minőségbiztosítás Vizsgarendszer fejlesztése Tananyagfejlesztés Mérés-értékelés Szakmai tanárok, oktatók, szakoktatók szakmai ismereteinek fejlesztése Szakmai tanárok, oktatók, szakoktatók idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztése A munkahelyi gyakorlati képzés ösztönzése Képzési kereslet növelése

Tájékoztató adatok Felügyelő Tanács (30 fő) tagjai szaktárcák képviselői, kamarák, munkaadó és munkavállalói szervezetek, érdekképviseletek fenntartók, szakmai szervezetek, 14 ülés, konzultatív testület. Tanácsadó Testület létszáma: 23 fő ,19 ülés Sikeres közbeszerzés: 24 db Szinergiák az egyes TÁMOP projektek között folyamatos.

Szakértők (tartalomfejlesztő, mentor, lektor, szerkesztő stb Szakértők (tartalomfejlesztő, mentor, lektor, szerkesztő stb.) száma a központi programban Megbízási szerződéssel 2569 fő Közbeszerzéssel 5184 fő Összesen 0-9AP 7753 fő 2010. augusztus 23.

1. Alprojekt: Pályakövetés rendszere Célok A szak- és felnőttképzés, valamint a felsőoktatás teljes vertikumára vonatkozóan, országosan egységes elvek alapján kerüljön kidolgozásra és bevezetésre egy teljes körű pályakövetési rendszer Kötelező indikátorok - Output indikátor: adatbázisra épülő honlap - Eredmény indikátor: 25.000 fő

1. Alprojekt eredménye Alternatívák a PKR informatikai rendszer jogi szabályozására. Automatikus elemző rendszer ad rendszeres riportokat általános összefüggésekről mindenkinek, konkrét összefüggésekről az iskolának, munkaadónak,munkavállalónak; a szakpolitika, a fenntartó valamennyi adatot és összefüggést látja. Együttműködés alapjai 1050 munkáltatói megkérdezés a projektben való részvételre. Régiónkénti fókuszcsoportok (16-16fő) munkaadó-munkavállaló, (szakképzés hasznosulás, munkaadói elvárás…) minősítő rendszer kialakításának értékeléséhez. A szakképzés munkaerő-piaci hasznosulásának adatait tartalmazó mátrix/kód (kimenet, modultartalom, FEOR, TEÁOR összefüggés, munkaadó igénye). Potenciális adatgazdák ONYF, APEH, FSZH + NSZFI VNY és OSAP adatainak felhasználása. Plusz adminisztrációs teherrel nem jár. NSZFI ad jogosultságot központilag elfogadott alapelvek szerint.

A pedagógusok munkájában közvetlenül használható eredmények Információs forrásként használhatja a pedagógus pályaorientációs és szakmaválasztást támogató munkájában. Visszacsatolást kap a munkaerő-piaci igényekről. Plusz adminisztrációs teherrel nem jár.

2. Alprojekt: Minőségbiztosítás Célok Egységes minőségirányítási keretrendszer (modell, módszertan, szoftver- és adatbázis) létrehozása, mely a szak- és felnőttképzést folytató intézmények ön- és külső értékelését is magában foglalja, az európai minőségbiztosítási keretrendszerhez illeszkedik, erősíti a hazai szakképzés átláthatóságát és fejlesztését. Kötelező indikátorok 1000 szak- és felnőttképzést folytató intézmény felkészítése. Az intézmények 95%-a használja a kifejlesztett minőségirányítási rendszert.

2. Alprojekt eredménye A felkészítés keretében közös gondolkodás a projekt vázát adó 60 mentor között (hazai tapasztalatok, EQARF,gyakorlati bevezethetőség, külső értékelés). Módszertani kézikönyv az Egységes Szakképzési Minőségirányítási Keretrendszer bevezetéséhez (összehasonlíthatóságot biztosító egységes kötelező kulcs indikátor rendszer, célokhoz kapcsolt ajánlott kulcsindikátorok, szabadon választott indikátorok). Plusz adminisztrációs teherrel nem jár. NSZFI adatrendszereiből (VNY, OSAP) és az oktatási statisztikából (KIR-STAT) kerül feltöltésre. Minőségbiztosítási hálózat kialakítása: 2 fő fejlesztő szakértő, 60 fő mentor, 1000 szak- és felnőttképző intézmény. Közös platform az iskolai oktatásra és a felnőttképzésre az összehasonlíthatóság céljából.

3. Alprojekt: Vizsgarendszer fejlesztése Célok A vizsgaellenőrzési rendszer létrehozása, amely kiterjed a vizsgaszervezési tevékenységre, vizsgahely akkreditációra, egy-egy szakmai vizsga előkészítésének és lebonyolításának ellenőrzésére. A bemeneti kompetenciák mérési, értékelési módszertanának, eszközrendszerének kialakítása. Kötelező indikátorok Feltöltött szakmai vizsgaellenőrzési adatbázis (VER) Felkészítésben résztvevő szakmai vizsgaellenőrök: 33 fő Bemeneti kompetenciákhoz kifejlesztett mérési eszközök: 240 db Felkészített vizsgaelnökök, vizsgabizottsági tagok és jegyzők (1%)

3. Alprojekt eredménye 2000 modulhoz kapcsolódó helyszínakkreditációs követelmény- és dokumentumrendszer kidolgozása. Vizsgák minőségbiztosítási módszertanának kidolgozása. A Vizsgaellenőrzési kézikönyv kidolgozása. A vizsgaellenőrzés módszertanának kidolgozása. A vizsgahelyszín akkreditáció szempontrendszere. A hatósági és szakmai ellenőrzések szempontjai. Útmutató készítése a vizsgaellenőrzések lebonyolításához. A bemeneti kompetencia eszközcsomagok méréshez és értékeléshez. Együttműködés az OH-val

4. Alprojekt: Tananyagfejlesztés Célok A korábban megkezdett fejlesztést folytatva és annak eredményeire alapozva készüljenek tanulást-tanítást segítő tananyagok. Kötelező indikátorok 3000 darab, az alap-, páros és páros-többes modulokhoz kifejlesztett tartalomelem. Az összes tartalomelem 1%-ának kipróbálása.

4. Alprojekt eredmény Tananyagbank (SzTTR) létrehozása, feltöltése, frissítése. Kompetencia elvű tananyagfejlesztő szakértői bázis kialakítása. Tartalomelemek különböző variációinak elkészítése (SNI, 30-as szint, 50-es szint stb.). A tartalomelemek kipróbálása egyben a kipróbálásban résztvevők továbbképzése is. Tartalomelem struktúrák (a struktúrákban megtekinthetők tartalomelemenként is a kompetencia-leírások), meglévő tankönyvi tartalmak összevetései. Az alap-, páros és páros-többes modulokhoz kifejlesztett tartalomelemek. (114 darab szakmai követelménymodulhoz tartozó 541 darab tartalomelem). A tartalomfejlesztő szakértőink 373 db követelménymodul esetében jelezték SZVK-ra vonatkozó módosítási javaslataikat.

5. Alprojekt: Mérés-értékelés Célok: javuljon munkaerő alkalmazkodó-képessége, munkába állásának lehetősége, a képzés kibocsátása rugalmasan alkalmazkodjon a munkaerő-piaci kereslethez, feladatbankba szervezett, a tanulói teljesítmény mérését és a felkészülést is segítő, az új OKJ szerinti kompetenciáknak megfelelő mérési-értékelési eszközök készítése. Kötelező indikátorok: Az elkészített mintafeladatok 10%-ának kipróbálása. Kompetencia leírások: 2000 darab

5. Alprojekt eredmény 2000 követelménymodul kompetencia leírása: részletes feladatleírás, tulajdonságkompetenciák kifejtése Kompetencia leírások elkészítése. A fejlesztésbe bevont követelménymodul belső arányainak meghatározása, a feladat- és tulajdonságkompetenciák leképezése a vizsgafolyamatra. Feladatbank adatbázis és szoftver létrehozása, feltöltése mérés-értékelési eszközökkel. Az elkészült mérés-értékelési eszközök Feladatbankból történő lekérdezése, alkalmazása a képzés során, gyakorló feladatsor generálása. Módszertani anyagok a szóbeli és gyakorlati vizsgafeladatok készítéséhez. Speciális feladatok, módszertani anyag készítése a fogyatékkal élők számára. Gyakorlati vizsgafeladatok összeállításának szempontjai. A feladatok 10%-ának kipróbálása, iskolák pályázhatnak (szeptember 15) A követelménymodulok szakmai és vizsgakövetelményében talált formai és tartalmi hibák, szakértői javaslatok összegyűjtése. Szakértői adatbázis létrehozása.

6. Alprojekt: Szakmai tanárok, oktatók, szakoktatók szakmai ismereteinek fejlesztése Célok A szakmai elméleti és gyakorlati oktatók számára a továbbképzési rendszerbe illeszthető munkahelyi körülmények között végezhető tapasztalatszerzés rendszerének kiépítése. Kötelező indikátorok 50 fő munkahelyi tapasztalatszerzésben részt vett szakmai oktató.

6. Alprojekt eredmény A munkahelyi tapasztalatszerzés továbbképzési rendszer struktúrája és működési leírásának kialakítása. Módszertani kézikönyv a szakmai oktatók munkahelyi tapasztalatszerzési továbbképzésének szervezésére és bonyolítására. Szakmai oktatók(81 fő) külső munkahelyi tapasztalatszerzése és gyakorlati szakmai ismereteinek bővítése továbbképzési rendszer kidolgozása. Zárófeladatok (módszertani ajánlások, oktatási segédanyagok). Gyakorlati továbbképzés által szerzett tapasztalatok, amelyek beépülnek a napi munkájukba. Javaslat a munkahelyi tapasztalatszerzés továbbképzési rendszerének fenntarthatóságára.

7. Alprojekt: Szakmai tanárok, szakoktatók idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztése Célok A szakképzésben oktató szakmai tanárok és szakoktatók nyelvismeretének fejlesztése háromhetes hazai háromhetes külföldi nyelvtanfolyam keretében Szakmai nyelvi tananyagsegédletek létrehozása Kötelező indikátorok 132 fő idegen nyelvi alapismeretekkel rendelkező szakmai tanár, oktató és szakoktató szakmai idegen nyelvi kompetenciáinak fejlesztése. A képzést követően mintegy 3,8%-ra emelkedik a szakmai idegen nyelvi ismerettel rendelkezők száma.

7. Alprojekt eredménye Külföldi partnerkapcsolatok kialakítása Írország, Egyesült Királyság, Németország Tájékoztató és toborzó konferencia (217 résztvevő) Szintfelmérők előkészítése, lebonyolítása 7 régióban; értékelés Pilot I. tanfolyamok programjának indítása(gépészet, faipar, idegenforgalom, vendéglátás, informatika) 5 szakmacsoport, 48+9 fő résztvevő Pilot II. tanfolyamok programjának indítása (gépészet, faipar, építészet) 4 helyszínen 218 fő jelentkezett 61 fő ANGOL tanfolyami résztvevő + 13 fő tartalék 13 fő NÉMET tanfolyami résztvevő + 0 fő tartalék

8. Alprojekt: Munkahelyi gyakorlati képzés ösztönzése Célok A tanulószerződéses munkahelyi gyakorlati képzés modernizációja. Innovatív tananyagok, eszközök, módszerek a munkahelyi gyakorlati oktatók és a tanulók személyes és szakmai kompetenciáinak javításához. A munkahelyi gyakorlati képzés új formáinak azonosítása. Kiterjesztési koncepció megalkotása a fentiek gyakorlati alkalmazására. A tanulószerződések számának növelése (közvetetten).

8. Alprojekt: Munkahelyi gyakorlati képzés ösztönzése Kötelező indikátorok 200 fő képzésben részesített – gazdálkodó szervezetnél munkahelyi gyakorlati képzéssel foglalkozó – szakember. A tanuló és hallgatói szerződések folyamatos bővülése, előirányozva azok 10%-os bővülését 2013-ra a 2008. év adataihoz, mint bázisadathoz képest.

8. Alprojekt eredménye Továbbképzési program és tananyag a munkahelyi gyakorlati oktató szakemberek képzéséhez. Esettanulmányok a munkahelyi gyakorlatok nyomonkövetéséről. Támogatott pályakezdés „gyakornoki év” koncepcióhoz irányítási, jogszabály módosítási, finanszírozási javaslatok. Oktatástervezési és oktatásszervezési módszertani útmutató a gyakorlati képzéshez. Oktatásszervezési példatár 8 szakmához. Glosszárium. Jó gyakorlatok, külföldi példák.

9. Alprojekt: Képzési kereslet növelése Elsődleges cél a széleskörű tájékoztatás. Lokális szinten a szakmaiság hangsúlyozása, globális szinten populárisabb eszközökkel történő szemléletformálás. Kötelező indikátor: A projekt végére a honlap látogatottsága eléri a 25 000 főt

9. Alprojekt eredménye Weblap és webfórum létrehozása, működtetése 105.666 egyedi látogatás a honlapon információs hírlevél Disszeminációs hálózat - 27 fő disszeminátor PR-cikk megjelentetése 7 napilapban Részvétel a Sziget Fesztiválon (Civil Sziget) Módszertani filmsorozat (10 rész) Hiányszakmákra on-line játék indítása (2009. december 1-től) „Szakmák színháza” című produkcióval kötött együttműködés alapján összesen 7, a hiányszakmákra vonatkozó pályaorientációs előadás támogatása. (Jordán Tamás: Szombathelyi Színház előadása) A pedagógusok munkájában közvetlenül használható eredmény: szakmaválasztáshoz, pályaválasztáshoz, pályaorientációhoz pályaválasztási és beiskolázási kiadvány szülőknek és tanulóknak, honlapról letölthető .

TÁMOP 2.2.1 második szakasz új hangsúlypontjainak figyelembe vétele az áttervezéskor Képzés szakmai tartalmának gyakorlat-centrikusabbá tétele, vizsgakövetelmények egyszerűsítése, szakmai vizsga utáni egyfajta gyakornoki rendszerben történő egyéves továbbfoglalkozatási rendszer pályakövetésbe való beépítése, alapozás iskolai tanműhelyekben, valódi gyakorlat gazdaságban, tanulószerződések számának további növelése, szintvizsga választóvonalként való kezelése, képzés felügyeleti rendszerének újra szervezése, kapcsolhatóan a vizsgaellenőrzéssel, Kamarával való szorosabb együttműködés.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Modláné Görgényi Ildikó igorgeny@nive.hu