Az antiszociális viselkedés és a magatartászavar gyerekekben és fiatalokban: felismerés, intervenció és kezelés NICE Clinical Guidline 158 guidance.nice.org.uk/cg158.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A depresszió előfordulása a családorvosi gyakorlatban
Advertisements

A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
KÖZÖSSÉGI HÁZ KISVASZAR 2012.
Az Oltalom Karitatív Egyesület 1989 óta működik. Célja a lelkileg és szociálisan elhagyott, kiszolgáltatott vagy veszélyeztetett élethelyzetben lévő különféle.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Korai fejlesztés a bölcsődénkben
A szociálpedagógus segítségnyújtásának formái a Kollégiumban
Témavezető tanár: Kerekes Noémi Készítette: Somogyi Ildikó
Csoport munka.
Az iskolai szociálismunka
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
A Közép-magyarországi Regionális Munkaügyi Központ szerepe a komplex rehabilitációban Balog Lajos Rehabilitációs főreferens,foglalkoztatási szakértő
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Kreatív technikák és terápiák a pszichiátriai betegek közösségi alapú ellátásaiban Endre Szilvia május 23.
A mentális betegségek osztályozása,
Gyermekkori depresszió
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
Kötődés, Kötődési zavarok Rokszin Mónika.
Anamnézis, interjú. Rajzteszt
Személyiségzavar Rokszin Mónika.
Pszichoprofilaxis és pszichoedukáció a rehabilitációban
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
Kedvezőtlen iskolai hatások,az iskolai környezeti ártalom
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
AKUT BETEGSÉGEK ELLÁTÁSA
Egy non-profit egészségügyi alapítvány PR-tevékenysége Száraz Éjszakák – Derűs Nappalok Alapítvány Sarlós Gábor PeppeR 21 PR Ügynökség.
Szegénység és egészségi állapot
FOGÓDZÓ Gyermek Segélyezési Egyesület. A kezdetek … Úgy gondoltuk, hogy szeretnénk anyagi és érzelmi segítséget nyújtani azoknak a gyerekeknek, akik a.
Gyermekjogok - egy lépés előre
Mi jellemzi az egyetemisták mobiltelefon használati szokásait? H1: A fiúk többet kommunikálnak SMS-ben, mint a lányok. H2: A diákok szociodemográfiai.
A JÓ PAP IS… – Képzések és tanácsadások szakembereknek, munkáltatóknak Előadó: Garadnay Tea FEMI vezető Budapest Esély Nonprofit Kft.
Mit tartunk ma normális családnak?
A pszichiátriai beteg emberek szükségletei a támogatott lakhatási formákban Gordos Erika.
GYERMEKKORÚ ELKÖVETŐK BÜNTETŐJOGI BELÁTÁSI KÉPESSÉGE
Resztoratív módszerek az iskolában
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Speciális célcsoportok a szakmai protokollban Biró Dániel Budapest május 7.
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Gyermekpszichiátriai zavarok felismerése és szerepe a különleges gondozást igénylő esetekben dr. Farkas Edina gyermekpszichiáter.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ
New View Beszámoló a tanulókkal történt interjúról.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Egyenlő Bánásmód Hatóság TAPASZTALATÁTADÓ TALÁLKOZÓ Diszkrimináció és autizmus
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Az OGYEI kiemelt programjai
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
Egészséges életmódra nevelés témakörében előadás megtartása
Bentlakásos intézményi ellátás elkerülését célzó szolgáltatások TÁMOP /1. Marcali Kistérségi Többcélú Társulás Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért.
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Internet a családban Székely Levente –
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
A kamaszok és mi Dr. Gyenge Eszter. Történeti szempontok Archaikus társadalmak Felnőttéválás beavatási rítusok: Átmenet a gyermeki – profán- világból.
Sipos Orbán Szakiskola és Kollégium
And what else?... Leszakadó gyerekek.
Készítette: Tóthné Babó Szilvia
A helyettes szülői ellátás működése
Szakszolgálati feladatellátás a JNSZMPSZ Kunhegyesi Tagintézményben
Nemzetközi kapcsolatok Fabry International Network 5th Fabry Expert Meeting Athén május
Tanácsok a portfólió készítéséhez
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Osztályközösségben jelentkező problémák, közösségépítő foglalkozások
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Az antiszociális viselkedés és a magatartászavar gyerekekben és fiatalokban: felismerés, intervenció és kezelés NICE Clinical Guidline 158 guidance.nice.org.uk/cg158 Dr. Dochnal Roberta Folyóirat referálás 2014.10.13

Bevezetés: A magatartás- és az antiszociális viselkedés nagyon gyakori rendellenességek gyermek és serdülőkorban 1999-2004 között végzet kutatás alapján (Office of National Statistics) az 5 és 16 éves gyermekek 5%-nál fordul elő A magatartászavar jelentősen befolyásolja a gyermek mindennapi működését és életminőségét Egy 1999-es felmérés kimutatta, hogy a magatartászavar gyakorisága magasabb a D (kevésbé- vagy szakképzetlen fizikai munkások) és E (alkalmi munkások, segélyen élők, nyugdíjasok) társadalmi osztályokban, mint az A társadalmi osztályban

Bevezetés: Egy 2004-es felmérés szerint az utánkövetett, a bántalmazott és védelembe vett gyerekek 40%-nál fordult elő viselkedés zavar. Magatartás zavar (MZ): ismételt és tartós antiszociális és agresszív vagy dacos viselkedési módok jellemzik A BNO-10 a következő kategóriákat különíti el: F91 Magatartási zavarok F91.0 A családi körre korlátozódó magatartászavar F91.1 Kortárscsoportba sem beilleszkedettek magatartászavara (nem szocializált magatartászavar) F91.2 Kortárscsoportba beilleszkedettek magatartászavara. (szocializált magatartászavar) F91.3 Nyílt (kihívó) oppozíciós zavar F91.8 Egyéb magatartászavar F91.9 Nem meghatározott magatartászavar

Bevezetés: Az oppozíciós zavar és a többi kategória között a legnagyobb különbség az antiszociális viselkedés súlyossága Az oppozíciós zavar gyakoribb fiatalabb gyerekekben (10 év körül). A többi MZ 11 éves kor után fordul elő gyakrabban A MZ gyakoribb fiúkban (pl. 5 és 10 év között a fiúk 7%-nál, a lányok 3%-nál fordul elő, 11-16 év között 8% (fiúk) -5% (lányok) -os a megjelenés Leggyakoribb komorbiditás: ADHD (40%) Fokozza a felnőttkorban kialakuló pszichopatológia rizikóját (50%  antiszociális személyiségzavar) Gyakran előfordul: rossz tanulmányi eredmények, szociális izoláció, serdülőkben – szerhasználat, rendőrségi ügyek

Bevezetés: Számos intézményt/területet (szociális, oktatás, egészségügy) érint a MZ problematikája Számos intézkedést és beavatkozást hoztak az Egyesült Királyságban: szülő programok, megelőzés …

Ajánlások – elsődleges szempontok A MZ első vizsgálata Strengths and Difficulties Questionnaire (erősségek és gyengeségek kérdőív) Felmérni: a komorbiditásokat (depresszió, PTSD, ADHD, autizmus . stb) , tanulási zavarokat, szerhasználatot Átfogó kivizsgálás a kulcs tünetek részletes kikérdezése Az otthoni, iskolai, kortárskapcsolati működés részletes feltérképezése A szülői kapcsolatok, nevelési elvek és módszerek

Ajánlások – elsődleges szempontok Szülők képzése, oktatása – programok Javasolt szülőcsoportok szervezése Nevelő intézmények képzése, oktatása – programok Javasolt csoportok szervezése a gondozók és felügyelők, nevelők, vagy egyéb hasonló gyermekekkel dolgozó személyzet részére

Ajánlások – elsődleges szempontok Gyermekre fókuszáló programok Csoportos szociális és kognitív probléma-megoldó programok MZ gyerekek vagy fokozott rizikójú gyermekek részére Gyógyszeres terápia Pl. a komorbiditás kezelése: ADHD

Ajánlások – elsődleges szempontok A szolgáltatások elérhetőségének elősegítése: Tájékoztatás: hol, milyen módon működik az ellátás, mi a kivizsgálás és az esetleges terápia folyamata

Az ellátás általános alapelvei Hogyan dolgozzunk biztonságosan és hatékonyan a gyermekekkel és fiatalokkal Képzett és kompetens szakemberek – több területre figyelni kell: tanulási képesség, kognitív kapacitások, érzelmi érettség, és fejlődés A szakembereknek ismerniük kell az ajánlásokat és a jogszabályokat Biztosítani kell, hogy a gyermekek egy szakmai team általi ellátásban részesüljenek, ne kerüljenek át egyik team-ból a másikba és ne részesüljenek indokolatlan kivizsgálásokban Biztosítani kell, hogy a terápiás beavatkozás megfelel a gyermek fejlődési szintjének

Az ellátás általános alapelvei Teremtsünk kapcsolatot a gyermekekkel és fiatalokkal és szüleikkel Figyelni kell arra, hogy a MZ gyerekek és serdülők számos rossz a tapasztalattal rendelkezhetnek. Pozitív, gondoskodó és bizalmon alapuló kapcsolat Figyelni kell a szülőkkel és gyermekkel való kommunikációra, a titoktartásra (lehetőleg a beszélgetés olyan helyen történjen ahol a tiszteletben tartjuk a gyermek méltóságát, a titoktartást és a magán szférát) Győződjünk meg arról, hogy mindenki aki érintett megérti a találkozások célját és azt, hogy melyek a titoktartás szabályai

Az ellátás általános alapelvei Munka a szülőkkel és gondozókkal A gyermekkel meg kell beszélni, hogy kit szeretnénk bevonni. Többször vissza kell térni – változhatnak a kapcsolatok ! A szülők/gondozók hibásnak érezhetik magukat. Válaszoljuk a kérdésekre Gyakran a szülők/gondozók esetében is szociális, érzelmi támogatás szükséges – segíteni kell őket Hasznos nevelési, életviteli és szociális tanácsokkal kell ellátni őket

Az ellátás általános alapelvei Kommunikáció és tájékoztatás MZ gyermekkel, szülő/gondozójával való kommunikáció: Figyelembe kell venni a gyermek fejlődési szintjét, érzelmi fejlettségét, kognitív kapacitását (tanulási nehézségek, látás/hallás problémák, nyelvi fejlődési zavarok, szociális kommunikációs problémák) Világosan és a beteg számára érthetően fejezzük ki magunkat Győződjük meg arról hogy a gyermek vagy a felnőtt megértette Ha szükséges használjuk segédeszközöket (képek, szimbólumok .. )

Az ellátás általános alapelvei Kommunikáció és tájékoztatás Tájékoztatás: Helyi szervezetek, weboldalak – hol találhatnak még több információt Megmutatni hogyan érheti el A Gyermekkel való kommunikációhoz használjuk több módot (sms, telefon, levél … )

Az ellátás általános alapelvei Kulturális, etnikai és társadalmi befogadás Pszichiátriai ellátás – stigma !, diszkrimináció Tartsuk tiszteletben a szexuális orientációt, nemi hovatartozást, szociális státuszt, családi hátteret … A betegség és a diagnózis esetében vegyük figyelembe az etnikai és kulturális különbségeket, esetleges nyelvi nehézségeket A szakember kompetens kell legyen ezekben a kérdésekben

Az ellátás általános alapelvei Szakemberek szupervíziója (obszerváció, kimenetel vizsgálata, rendszeres) Transzfer és elbocsájtás ! Lelki reakciókat válthat ki Tervezett és megbeszélve a gyermekkel/szülővel, gondozóval Tájékoztatni a lehetőségekről, utakról esetleg a felnőtt ellátás működéséről