Valóban előrevisz az uniós szintű szabályozás? Ösztönzik-e az irányelvek a kutatók mobilitását? Ács Vera, Szegedi Tudományegyetem

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
EU és Magyarország 7. előadás A magyar állampolgárok jogai az EU-ban.
Advertisements

2014 MUNKAJOGI ELŐADÁS.
A kiemelt projekt tapasztalatainak hasznosítása „Tett - Program az áldozatokért és tettesekért” nyitókonferencia december 16. Siófok Lénárd Krisztina.
EMCS RENDSZER JOGSZABÁLYI HÁTTERE
Harmadik országbeli állampolgárok a magyarországi munkaerőpiacon
Migránsok társadalmi beilleszkedése együttműködéssel
Jó gyakorlatok a norvég foglalkozási rehabilitációban Kihívások és válaszok konferencia Szombathely Støren- Váczy Blanka szociálpolitikus.
A szociális biztonság koordinációja az Európai Unióban
A Rehabilitációs Foglalkoztatás lehetőségei
Egyenlő Bánásmód Hatóság. A védett tulajdonsággal rendelkezők hátrányos megkülönböztetése  nemi diszkrimináció  a romák hátrányos megkülönböztetése.
A részmunkaidő speciális esetei az új Munka Törvénykönyvében
A JOGHARMONIZÁCIÓ. Az államok konszenzusa alapján elfogadott, szerződéses és szokásjogi magatartási normák összessége, amelyek a nemzetközi jogalanyok:
Baranya Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központ Workshop
1 Esélyegyenlőségi Terv a Paksi Atomerőmű Zrt-nél Készítette: Schwarcz Anita HUFO.
Egyenlő értékű munkáért egyenlő bér?
„Megváltozott világ?!” TÁMOP /1-2F projekt Dr. Ádám Szilvia.
ZÖLD KÖNYV A MUNKAJOG JÖVŐJÉRŐL
Az egyes termékek kiegészítő oltalmára vonatkozó európai közösségi szabályozás (SPC) és annak hazai végrehajtása dr. Kiss Marietta Magyar Szabadalmi Hivatal.
A kutatás-fejlesztési tevékenység minősítése az SZTNH-ban
Állam munkavédelmi feladatai
Munkajogi alapismeretek
Munkaerő-piaci és foglalkozási információk nyújtása munka iránt érdeklődőknek Időpont: Helyszín: Polgármesteri Hivatal „B” épület 5350, Tiszafüred, Kossuth.
Új dolgozóval bővül szalonja. Milyen járulékfizetési kötelezettségei vannak? Hasonlítsa össze a mellékletek segítségével egy START kártyás foglalkoztatott.
A MAGYAR MUNKAVÁLLALÓK MUNKAERŐ-PIACI JELLEMZŐI
A foglalkozási rehabilitáció aktuális kérdései
Az európai közösségi jog általános rendszere szerinti elismerés Oktatási Hivatal Magyar Ekvivalencia és Információs Központ Budapest, november 10.
Utazási iroda alapítása
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
Főigazgatói értekezlet november 27–28. Sárvár „Út a munkához” program bemutatása.
1 Foglalkoztatási formák, díjazásuk Munkaidő és a kapcsolódó nyilvántartások november 23. Gottgeisl Rita.
Munkahelyi egészség és biztonság
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
MUNKÁLTATÓ ÉS AZ ÜZEMI TANÁCS KAPCSOLATA (Mt. 267.§)
Balog Lajos: Munkáltatók szerepe a komplex rehabilitáció folyamatában
1 Az Európai Unió gazdasági fellendítési terve Winkler Gyula európai parlamenti képviselő (RMDSZ, EPP-ED) Brassó, január 29.
A komplex rehabilitáció a kárfelelősség tükrében
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Előadó: Bellovicz Gyula igazságügyi szakértő
A tartózkodási jog megszerzése érdekében létesített családi kapcsolatok problematikája december Előadó: dr. Kozlik Andrea.
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
ViaD’oro Közigazgatásfejlesztési Tanácsadó és Szolgáltató Készült az Új Magyarország Fejlesztési terv Államreform.
Magyar Ekvivalencia és Információs Központ
Határon átnyúló szolgáltatásnyújtás Ausztriában
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Munkavállalás az Európai Unióban
Álláskeresőként történő nyilvántartás
„Határon innen és határon túl – integráció és migráció a Kárpát-medencében” A Szociális és Munkaügyi Minisztérium és a munkaerő-migráció Korózs Lajos államtitkár.
Országos Egészségbiztosítási Pénztár – Egészség, biztonság!
A bedolgozói munkaviszony (jogviszony) fogalma, létesítés szabályai, a munkavégzés helye, a munkáltató utasítás joga, bérezés.
1 Külföldi munkaerő a svájci építőiparban: Engedélyezés és munkajog HSU Bauseminar 2014, Zürich Georg J. Wohl Ügyvéd, LL.M.
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Az emberkereskedelem kérdései az áldozatok szempontjából Gál Eszter Európai Együttműködési Főosztály október 21. Belügyminisztérium.
TÁMOP /1 Bács-Kiskun megyében Bács-Kiskun Megyei Kormányhivatal Munkaügyi Központja Szegfű Rita projektvezető Kecskemét, február 27.
Munkajogi ismeretek.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
A foglalkoztatáshoz nyújtható támogatás forrása, célja, alanya és felhasználása Magyar Köztársaság éves költségvetéséről szóló törvényében Célja: foglalkoztatás.
Európai Uniós ismeretek A négy alapszabadság. Alapvető jogok az Európai Közösségben – a 4 alapszabadság EGK – cél: a tagállamok közös piacának kiépítése.
1. A közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló évi CXL. törvény (Ket.)
Az új rendeletek hatálya az uniós tagállamokra
A munkaidő beosztása a 2003/88/EK irányelv tükrében
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
A MUNKAJOGI SZABÁLYOZÁS RENDSZERE
A TB rendszerek koordinációja az EU-ban
A MUNKAJOGI JOGFORRÁSOK RENDSZERE
Kovács Ibolya szociálpolitikus Foglalkoztatási és Szociális Hivatal
Előadás másolata:

Valóban előrevisz az uniós szintű szabályozás? Ösztönzik-e az irányelvek a kutatók mobilitását? Ács Vera, Szegedi Tudományegyetem

Kutatói irányelv és Kék Kártya irányelv összehasonlítása Közös pontok:  Magasan képzett szakemberek a célcsoport (!de nem lex specialis derogat legi generali)  Külön eljárás, könnyített eljárás  Komplex engedély (tartózkodás+munkavállalás)  Gazdasági és szociális jogok biztosítása  Mobilitás

Hatály 2005/71/EK irányelv „kutatási program végrehajtása céljából, kutatószervezettel kötött fogadási megállapodás keretében”, „valamely kutató szervezet által kiválasztott”  kutatási program (elfogadott vs egyéni kutatási program)  Kutatás: az ismeretanyag növelése érdekében szisztematikusan végzett alkotómunka, beleértve az emberi, kulturális és társadalmi ismeretek növelését, valamint ezen ismeretanyag új alkalmazásokra való használatának kidolgozása.  Preambulum (8): tágan kell értelmezni  Preambulum (11): opció kutatási program keretében történő oktatásra  ! Doktoranduszok, kirendelt kutatók (seconded)!  : szűken értelmezett kutató

Hatály 2009/50/EK irányelv  magas szintű képzettséget igénylő munkavállalás céljából kérelmezik valamely tagállam területére történő belépésüket  másvalakinek az irányítása alatt vagy másvalaki számára végzett valódi és tényleges munkavégzés céljából az adott tagállamban munkavállalóként a nemzeti munkajogi jogszabályok és/vagy a nemzeti gyakorlat szerinti védelemben részesül, a jogviszonyra való tekintet nélkül, fizetést kap, és rendelkezik a megfelelő és konkrét kompetenciával, amelyet felsőfokú szakmai képesítés bizonyít  Nem tartozik ide a 2005/71/EK ielv szerinti kutató  : tágan értelmezett kutató

Alanyok 2005/71/EK irányelv  Kutató  Kutató szervezet, mint foglalkoztató (kulcsszereplő) Kutató szervezet kötelezettségei:  E célra előzetes akkreditálás  Írásbeli pénzügyi kötelezettségvállalás túltartózkodásra (opció)  Jelentési kötelezettség kutatás végén (opció)  Szankció: 5 évig eltiltás + Kék Kártya elutasítás + egyéb szankció 2009/50/EK irányelv  Magasan képzett munkavállaló  Foglalkoztató

Belépési feltételek 2005/71/EK irányelv  Érvényes úti okmány  Fogadási megállapodás  elfogadott kutatási program (pénzügyi forrás, hiteles diplomamásolat)  Havonta elegendő forrás (kiadások, visszautazás)  szoc. segélyrendszer  Betegbiztosítás valamennyi kockázatra  Jogviszony és munkafeltétel meghatározás  Pénzügyi felelősség (opció)  Közbiztonság, közrend, közegészségügy

Belépési feltételek 2009/50/EK irányelv  Érvényes úti okmány  Munkaszerződés/állásajánlat (min. 1 év) –része a bér  Igazolás (szabályozott szakma/felsőfokú szakképesítés)  Betegbiztosítás valamennyi kockázatra  Közbiztonság…stb  : Ha a feltételeknek megfelel, még mindig ott van a kvóta és a munkaerőpiaci teszt

Engedély, eljárás, átláthatóság 2005/71/EK irányelv  Nincs felső határ (legalább 1 év, kiv.), megújítható  Nem cizellált eljárás:  Opció az ügyfél kérdése  Kötelező kérelem vizsgálat, ha tagállamon kívül tartózkodik  Eljárási idő: lehető leghamarabb (gyorsított eljárás)  Felfüggesztés – nincs következmény  Értesítés nemzeti szabályok szerint - Jogorvoslati eljárás

Engedély, eljárás, átláthatóság 2009/50/EK irányelv  Engedély 1-4 év, megújítható (kiv.)  Eljárási rizikó: munkaerő-piaci teszt, kvóta, etikus munkaerő toborzás a hiányágazatokban, be nem jelentett és/vagy tvellenes foglalkoztatás miatti szankció  Cizellált eljárás: kötelező – opcionális esetek  Kötelező: csalárdság, nem felel meg a belépési feltételeknek, tartózkodás célja eltér  opcionális kutatói ielvben  Opció az ügyfél kérdése  Kötelező kérelem vizsgálat, ha tagállamon kívül tartózkodik  Eljárási biztosítékok: 90 nap, írásbeliség, jogorvoslat indokokra felhívással, hiánypótlás-felfüggesztés-következmény:elutasítható

Jogosultságok 2005/71/EK irányelv2009/50/EK irányelv 1. Egyenlő bánásmód - oklevelek, bizonyítványok, egyéb szakképesítések elismerése (nemzeti eljárás szerint) - munkafeltételek (díjazás, elbocsátás is) - szociális biztonság terén - árukhoz, szolgáltatásokhoz való hozzáférés, illetve a nyilvánosság számára hozzáférhető termékek értékesítése és szolgáltatások nyújtása -adókedvezmények - oklevelek, bizonyítványok, egyéb szakképesítések elismerése (nemzeti eljárás szerint) – abszolút jog - munkafeltételek (díjazás, elbocsátás is), munkahelyi egészség és biztonság is - szociális biztonság terén - árukhoz, szolgáltatásokhoz való hozzáférés, illetve a nyilvánosság számára hozzáférhető termékek értékesítése és szolgáltatások nyújtása, lakásszerzési eljárások, valamint a munkaügyi hivatalok által biztosított tájékoztató és tanácsadási szolgáltatások is

2005/71/EK irányelv2009/50/EK irányelv egyesülési és társulási szabadság, valamint a munkavállalókat vagy munkáltatókat képviselő szervezetekben, illetve bármely olyan szervezetben való tagság szabadsága, amelynek tagjai egy meghatározott foglalkozást űznek, beleértve az ilyen szervezetek által nyújtott előnyöket is (abszolút jog) a meglévő kétoldalú megállapodások sérelme nélkül, a jövedelemhez kapcsolódó, szerzett kötelező öregségi nyugdíjnak az adós tagállam(ok) jogszabályainak értelmében alkalmazandó árfolyamon történő kifizetése harmadik országba költözéskor -oktatáshoz +szakképzéshez hozzájutás alanyként (korlátozható)

Jogosultságok 2005/71/EK irányelv2009/50/EK irányelv 2. Munkaerő-piaci hozzáférés Csak oktatás, maximált óra-, napszám- Kötött az engedélyben lévő munkához -Első két év engedélyhez kötött, 3. évtől esetleg egyenlő bánásmód -Átmeneti munkanélküliség – munkakeresési lehetőség

Jogosultságok 2005/71/EK ielv2009/50/EK ielv 3. Mobilitás Célja: kutatás egy részének elvégzéseCélja: magas képzettséget igénylő munkavégzés -3 hónapnál rövidebb (fogadási megállapodás alapján végezhető – kirendelés nem lehet – forrás – köz..okok) - 3 hónál hosszabb (kérhető új fogadási megállapodás – uazon feltételek – vízum: kellő idő - elegendő idő - területelhagyás kérelme tilos -18 hónap tartózkodás -Lánc -Eljárás alatt munkavégzés engedélyezhető → egyenlő bánásmód -Visszafogadási kötelezettsége első tagállamnak -Kérelmező/munkáltató költségtérítés

Családtagok 2005/71/EK irányelv  meghatározás nincs  Tartózkodási jogaik (!)  Kutató tartózkodási engedélyének érvényessége ideje  Nem írható elő minimális tartózkodás a kutató számára  Egyebekben 2003/86/EK ielv irányadó

Családtagok 2009/50/EK irányelv  Meghatározás (2003/86/EK ielv)  Családegyesítés feltétel nélküli  6 hó engedélyezési eljárás  Engedély érvényessége igazodik  Munkaerő-piaci hozzáférés első naptól (2011. december 19.)  Összeszámítás

Konklúzió Előnyök-hátrányok Előnye a 2005/71/EK ielvnek  Nincs eljárási rizikó: kvóta, munkaerő-piaci teszt, etikus munkaerő toborzás a hiányágazatokban, be nem jelentett és/vagy tvellenes foglalkoztatás miatti szankció  Kutatás mellett oktatói tevékenység folytatása is  Egyenlő bánásmód adókedvezmények terén  Mobilitásnál nincs tartózkodási minimumfeltétel

Konklúzió Előnyök-hátrányok Hátránya a 2005/71/EK ielvnek  Foglalkoztató szempontjából sok kötelezettség, hosszabb, költségesebb eljárás  Mobilitás tagállamok között korlátozott (időben, célban, országszámban)  Kutató kevesebb joggal bír (nincs nyugdíjexport, lakásszerzés stb..)  Munkanélküliség esetén fogadási megállapodás megszűnik  Családtagok kevesebb jogai, munkaerő-piaci hozzáférés általános szabályok alapján  Mobilitás: első tagállamnak nincs visszafogadási kötelezettsége

Konklúzió Előnyök-hátrányok Előnye a 2009/50/EK ielvnek  Egyenlő bánásmód számos területen  Munkaerő-piaci hozzáférés  Mobilitás Kék Kártyásnak és családtagjának  Családtagok munkaerő-piaci hozzáférése  Huzamos tartózkodási engedély megszerzésének könnyítése  Körkörös migráció

Konklúzió Előnyök-hátrányok Hátránya a 2009/50/EK ielvnek  Eljárási rizikók  Mobilitás nem első naptól  Mobilitás sikertelensége esetén kérelmező/munkáltató esetleges költségviselése  Huzamos tartózkodási jogállás megszerzéséhez Kék Kártyásnak kell lennie 5 évig

Beváltja-e a Kék Kártya a hozzáfűzött reményeket? Cél, okok Időszerű-e? Komoly üzenet: egységként lép fel – verseny „házon belül” „Felhígulás”  Szavazati rendszer  Tagállami szuverenitás  Átmeneti időszak

Beváltja-e a Kék Kártya a hozzáfűzött reményeket? Változások a Bizottsági javaslathoz képest:  Nem kizárólagos rendszer  Személyi hatály (különböző jogcímek, fiatal munkavállalók)  Munkaerő-piaci szabad hozzáférés hiánya  Mobilitás korlátozottabb  Agyelszívástól „csak” tartózkodás

Potenciális gátló tényezők Nem kizárólagos a Kék Kártya rendszer Kvótarendszer és annak számítása Bérküszöb 3. évtől a munkavállalás területén az egyenlő bánásmód még nem biztosított Egyéb munkavállalás, vállalkozás hiánya Agyelszívás

Hozzáadott értéke az irányelvnek Családtagok helyzete Huzamos tartózkodási engedély megszerzése Körkörös migráció segítése Mobilitás Egyenlő bánásmód szélesebb területen

Egyensúlyteremtés az agyelszívás és agyvisszaszívás között Aktív munkaerő toborzással agyelszívástól tartózkodás a munkaerőhiánnyal küzdő ágazatokban (pl. egügy, oktatás) Eszközök:  Kötelező rendelkezés  Kedvezőbb rendelkezések  Elutasítás oka lehet  Tagállami jelentéstételi kötelezettség  Puha jog  Etikus munkaerő-felvételi politikák és elvek kidolgozása  Mechanizmusok, iránymutatások, elvek, egyéb intézkedések  Mobilitási Partnerség

Köszönöm a figyelmet!