Kohéziós Politika 2014 után fő irányok, a tárgyalás helyzete

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Az új európai kohéziós politika területfejlesztési eszközei különös tekintettel a területi együttműködésekre Dr. Nyikos Györgyi.
Advertisements

A időszak végrehajtási intézményrendszere
Határon átnyúló pályázati lehetőségek, változások január 1-től
Nyugat-Pannónia – határon átnyúló együttműködések, és a as fejlesztési időszak előkészítése Készítette: Győrffy László Gábor.
Úton a ‚zöld’ Olimpia-, és a Smart-City-vé válás felé
A 2014–2020-as Partnerségi Megállapodás tervezéséről Uniós források között A Partnerségi Megállapodás és operatív programok magyar és szlovák.
DANUBE A transznacionális együttműködési program kialakítása.
Magyar elnökség– a kohéziós politika területén elért eredmények és kapcsolódási pontok a KAP-pal Kondor Zsuzsanna, Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, Koordinációs.
Magyar Halgazdálkodási Operatív Program ( MAHOP ) MAHOP 3
A CBC-programok és a területi kohézió Budapest, június 6.
Újra-értékelés? Értékelői dilemmák 2014-hez közeledve.
Dr. Nyikos Györgyi. ami kielégíti a jelen szükségleteit anélkül, hogy csökkentené a jövendő generációk képességét, hogy kielégítsék a saját szükségleteiket.
Buzás Sándor főosztályvezető Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH)
Az EU támogatáspolitikája és az oktatásfejlesztés Halász Gábor tudományos tanácsadó Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet.
A as határon átnyúló együttműködési programok tervezése
AZ ÚJ gazdaságfejlesztési programról
CODEX – „Coordinated Development and Knowledge Exchange on Spatial Planning Methodology” Új programozási metódusok a as tervezési periódusban:
A határon átnyúló együttműködési programok a as időszakban Hende Csaba Körmend, november 7.
Uniós források fogadása a bérlakásépítéseknél
KAP ALBIZOTTSÁG TÁJÉKOZTATÁS DIT-UMVP MB MÁRCIUS 13-I ÜLÉSÉRE Szilvássy István.
Reflexiók a szakpolitika részéről - Városhálózati hatásértékelés Területfejlesztési értékelések workshop Budapest, április 25.
1 Területi koordinációs kapacitások Nemzetgazdasági Tervezési Hivatal (NTH) Péti Márton főtervező.
Gazdasági versenyképesség növelése Készítette: Németi Szilvia.
Térbeliség és fejlődés: a kohéziós politika új irányából adódó lehetőségek és feladatok Magyarországon néhány gondolat.
Integrált területi beruházás és Közösségvezérelt helyi fejlesztés a as programozási időszakban Zsolt SZOKOLAI C.2 Urban development, territorial.
MTA Regionális Kutatások Központja Tájékoztatás a Vidékfejlesztési Albizottság november 28-i üléséről Dr. Finta István Ph.D.
A hazai tervezés és a as időszak tervezésének aktualitásai
: ITI és EGTC Az ETT-k lehetséges szerepe a határ menti ITB-k megvalósításában.
dr. Szaló Péter helyettes államtitkár szeptember 24.
Dr. Mezőszentgyörgyi Dávid Hatékonyság, Innováció, Szakmaiság
1 A kohéziós politika a költségvetés fogságában 49. Közgazdász-vándorgyűlés, Pécs, szeptember 30. dr. Iván Gábor.
AZ ÚJ MAGYARORSZÁG FEJLESZTÉSÉI TERV (NSRK 2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK NÉHÁNY VITAPONTJA Dr. Faragó László MTA RKK 44. Közgazdász vándorgyűlés, Nyíregyháza.
Gazdaságfejlesztési Programok Helyettes Államtitkársága
Foglalkoztatási Programok Főosztály
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete Genfi Egyetem, Európai Tanulmányok Intézete A vidékfejlesztés területi és közigazgatási aspektusai a magyar és a.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
as programozási időszak Balás Gábor Nemzeti Fejlesztési Hivatal.
A közötti időszakra vonatkozó Vidékfejlesztési Program tervezési folyamata Pócsi Gabriella NAKVI MTO tervezési referens Hatékonyság, Innováció,
Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Nemzeti Társadalmi Felzárkózási Stratégia január 26.
1 Az Európai Unió Strukturális és Regionális politikája Előadó: Tóth István.
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 Az Európai Szociális Alap támogatási rendszerének változásai február 28. Öcsi Béla témavezető, Nemzetközi Bankárképző.
A Jövő Internet kutatás hazai támogatási lehetőségei Fonyó Attila Nemzeti Erőforrás Minisztérium Tudománypolitikai Főosztály.
Strukturális és Kohéziós Alapok
Bikal, október 18. Közösségi alapú tervezés az uniós finanszírozású területfejlesztésben Péti Márton NTH Október 28.
A kormányzati K+F+I politika prioritásai, különös tekintettel a gyógyszeriparra Dr. Nikodémus Antal Nemzetgazdasági Minisztérium, Innovációs és K+F Főosztály.
A Strukturális Alapok rendszere, tervezése és végrehajtása.
Az EU kohéziós politikája 2014 – 2020
A magyar-szlovák program tervezésének állása Tata, február 21.
Az Országos Fogyatékosügyi Tanács sajátos szerepe az Európai Uniós szabályozások érvényesítésében hazai nemzeti és helyi szintű szabályozásokban Horváth.
Kulturális Projekt Ciklus Menedzsment A kultúra gazdaságtana
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A munkaerőpiac átalakulása a válságban
Megpályázható tevékenységek BM/9674-2/2011. sz. nyílt pályázati felhívás alapján Európai Integrációs Alap dr. Gyöngy Anna BM EUEFO.
Közösségi internet-hozzáférési pontok hálózata, mint a digitális Kárpát-medence alapinfrastruktúrája Molnár Szilárd program-koordinációs referens Nemzetstratégiai.
A AS IDŐSZAKRA VALÓ FELKÉSZÜLÉS AKTUÁLIS HELYZETE MAGYARORSZÁGON NAGYHÁZI GYÖRGY SZAKMAI TANÁCSADÓ, NEMZETI FEJLESZTÉSI MINISZTÉRIUM HUSRB/1203/213/151.
Szabályozási Főosztály
SZOLNOK VK és IVS sz. bemutató 2013 szeptember.
Indulnak az új, kkv-k versenyképességét segítő EU-pályázatok
Regionális politika. Alapok Kohézió Az uniós politikákkal párhuzamosan Régiós elmaradottságok felszámolása Hosszú távú elképzelések Céljai: –Kiegyensúlyozott.
Regionális operatív programok ma és holnap Lunk Tamás ügyvezető Vitál Pro Kft.
Ibrányi András – Dorogi Zoltán Tervezési menedzserek
A NEMZETI STRATÉGIAI REFERENCIAKERET (2007–2013) KÉSZÍTÉSÉNEK TAPASZTALATAI Dr. Faragó László MTA RKK Sopron március 1.
Esélyegyenlőség, társadalmi felzárkózás Emberi Erőforrások Minisztériuma Szociális Ügyekért és Társadalmi Felzárkózásért Felelős Államtitkárság Langerné.
Strukturális alapok és a HEFOP. Strukturális Alapok Európa regionális politikája a pénzügyi szolidaritáson alapul. A Strukturális Alapok, az EU regionális.
Központi koordináció feladatai a as programozási időszakban.
Dr. Benkő Péter Osztályvezető Március 8.
Európai Uniós ismeretek
Területfejlesztési Tervezési Főosztály
Előadás másolata:

Kohéziós Politika 2014 után fő irányok, a tárgyalás helyzete Szakáts Attila, NFÜ KORIH, 2013. január 29.

Tartalom Háttér, a bizottsági javaslat előzményei A javaslat fő irányai, újdonságai Néhány releváns elem Stratégiai programozás és területiség Tematikus koncentráció Teljesítménykeret, monitoring A tárgyalás folyamata és helyzete Mi van előttünk

Háttér – előzmények, környezet Informális vita 2007 óta 2008 – gazdasági és pénzügyi válság hatásai befolyásolják a gondolkodást Eredményesség és hatékonyság mint fő szempontok! 2009: Lisszaboni szerződés – területi kohézió, EP jogalkotási szerep 2010: Európa 2020 Stratégia – versenyképességi és növekedési célok minden politikára 2011. június: EU többéves pénzügyi kerete, kohézió költségvetését és pénzügyi szempontjait ennek keretében tárgyalják, pl. Források nagysága Társfinanszírozás ÁFA jogosultság

Új uniós keretek – Kohéziós politikai jogszabálytervezetek Tervezetek: CPR, ERFA, ESZA, KA, ETE, EGTC Külön ETE/EGTC rendelet – de ebbe a megközelítésbe kell illeszkedni! a 2011. október Fundamentális változtatások Kevesebb pénz hatékonyabban és eredményesebben: új filozófia, új korszak Kritikus tömeg az EU célokért Tematikus koncentráció – a beavatkozásokat az EU 2020 célokból kell levezetni Eredményorientált tervezés Stratégiai programozás – 5 KSK alap, Partnerségi Megállapodás Területi szempontok ITI, CLLD, területi illeszthetőség Végrehajtási szempontok újragondolása Multifund OP, pénzügyi irányítás, egyszerűsített módszertan, FI Kondicionalitások és ösztönzők Ex-ante feltételek, teljesítményi keretrendszer EU gazdasági szempontok Makro kondicionalitás, addicionalitás Sok új előírás Nehezen átlátható szabály kombináció k Determinác iók Erősebb EB befolyás, jelentős MS büntethető ség Hatékonyság? Eredményesség?

Stratégiai programozás, területiség EU2020-hoz kapcsolt, eredményességi szempontú, 5 alap KÖZÖS STRATÉGIAI KERET ERFA, ESZA, KA, EMVA, ETHA EU2020 célok, koordinációs szempontok PARTNERSÉGI MEGÁLLAPODÁS Nemzeti/ regionális szint ERFA OP EMVA program ESZA OP EU szint Nemzeti szint ERFA, ESZA, KA multifund OP ETHA program KA OP Rugalmasabb területi eszközök (CLLD, ITI, OP illeszthetőség) Kedvezményezett: kevesebb mesterséges korlátozás, különböző források bevonhatósága

Tematikus célkitűzések Tematikus koncentráció Tematikus célkitűzések kutatás, fejlesztés, innováció infokommunikációs technikák fejlesztése kis- és középvállalkozások fejlesztése az alacsony széndioxid- kibocsátású gazdaságra történő átállás a klímaváltozáshoz való alkalmazkodás környezetvédelem és erőforrás- hatékonyság közlekedésfejlesztés foglalkoztatás fejlesztése társadalmi befogadás és szegénység elleni küzdelem oktatás fejlesztése intézményi kapacitás fejlesztése Kritikus tömeg megteremtése Az alapok által támogatható célokat határozza meg 11 db EU2020-hoz kötött tematikus célkitűzés Alapokban beruházási prioritások Beavatkozási logika: OP-knak, fejlesztéseknek illeszkednie kell Emellett jelentős determinációk is – EU-s fontos célokra Kedvezményezett: elvárások projekt- szintre is legyűrűznek Nem önmagáért való projekt - célok jobb ismerete Mely célhoz illeszkedik a fejlesztésem? Milyen projekt komponensekkel tudom a lehető legjobban szolgálni?

Eredményorientációs eszközök Output vs. eredmény – nem számlát, hanem eredményt támogat Indikátorok, célszámok és azok nyomon követésének szerepe növekedik Teljesítményi keretrendszer: célokhoz kötött mérföldkövek, amit a tagállamnak teljesíteni kell Nem teljesítés esetén szankció Kedvezményezett: legyűrűző hatás, a tervezés és végrehajtás fontos szerepe, a projektgazda is érintett!

A tárgyalás folyamata és helyzete I. Elnökség Téma Nem volt elfogadott szövegjavaslat Programming Ex-ante conditionalities Management and control 1. Monitoring and evaluation Eligibility Major projects Thematic concentration Financial instruments Revenue generating/PPP Performance framework Information/communication ETC pending articles Management and control 2. Territorial development Additionality Transferability of resources Technical assistance Indicators Country-specific recommendations Financial management Common Strategic Framework EP informális megállapodás a programozásról (ETE nélkül) 2011 októbere óta – 4 elnökség, MFF párhuzamos tárgyalása EUMSZ rendes jogalkotási eljárás: EB  Tanács, EP Tanácsi álláspont: elnökségek szervezik, SAWP – CRP – ÁüT Tematikus blokkok PL: értelmezés DK, CY jelentős előrehaladás, első olvasatos tanácsi álláspontok 21 témában Minden esetben a magyar érdekeknek kedvező elmozdulás! Trialógusos EP egyeztetések CY alatt megindultak Informális megállapodás programozás témában Markáns EP fellépés, kompromisszumok szükségesek

A tárgyalás folyamata és helyzete II. IE cél: tárgyalások lezárása nyáron Egyrészt: jogszabályi cikkek lefedése – csak néhány elem van hátra – EGTC rendelet! Másrészt: EP-vel kompromisszumok minden témában Harmadrészt: februárra várható MFF megállapodás következményeinek átvezetése Közben és utána: uniós szintű és hazai végrehajtási szabályozás kialakítása Programozás és kapcsolódó partnerségi, EB egyeztetések Programok indulhassanak 2014. januárjában!

Köszönöm a figyelmet! attila.szakats@nfu.gov.hu