Menedzsment alapjai V.előadás

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A statisztika rejtelmei
Advertisements

A globális világgazdaság regionális átrendeződése
Energetikai gazdaságtan Energiatermelés (Termelési folyamat) gazdasági értékelése.
Magyar Export-Import Bank Rt.
Turizmuspolitika Turizmus irányítási eszközei: Turizmuspolitika
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
2. előadás.
Agrárgazdaságtan II. Előadás
Michael E. Porter Berencsi Balázs GTK – GM ARFWIM
A piac Szakiskola.
A befektetési környezet
Regionális gazdaságtan 4.
ÉRTÉKPAPÍR PIACI MŰVELETEK
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Gazdasági előrejelzések és elemzések
Nemzetgazdaságunk ágazati megoszlása a GDP%-ában
A vállalkozások környezete
BEVEZETÉS A KÖZGAZDASÁGTANBA II.
Üzleti piacok, üzleti vásárlók (ipari marketing)
„G A Z D A S Á G P O L I T I K A” SZEGEDI TUDOMÁNYEGYETEM GAZDASÁGTUDOMÁNYI KAR ELŐADÁS SOROZAT 10 x 10 makrogazdasági trendek Szeged, február.
Vállalati EEM. Vezetési orientációk változása Termelés Értékesítés Marketing Stratégia Minőség Emberi tőke Tudástőke idő.
Vállalati folyamatok, alrendszerek, tömegszerűség, külső környezet, belső adottságok, hierarchia, kultúra.
Vállalkozásgazdaságtan 1. előadás
A külső környezet elemzése
A vállalkozás aktuális kérdései II. félév
(1) A marketingkörnyezet
Településmarketing Értékaudit.
Az RTM kialakulása és koncepciójának lényege
Menedzsment alapjai I. előadás Lovász Gabriella egyetemi adjunktus
Menedzsment alapjai VI.előadás Lovász Gabriella, adjunktus
Menedzsment alapjai IV.előadás
Társadalmi és kulturális tényezők hatásai a munkáltatók szociális tevékenységére Dr.Kópházi Andrea Ph.D egyetemi docens Humánmenedzsment előadás
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Közgazdaságtan
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Számvitel és pénzgazdálkodás KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek I. Üzemtan KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
A Magyar Regionális Tudományi Társaság V. Vándorgyűlése Az ipar szerepe a regionális fejlődésben Alternatívák a regionális innovációs rendszer továbbfejlesztésére.
KOCKÁZAT – HOZAM.
Pénzügytan II. – február 23. Dr. Farkas Szilveszter
Szeged, Magán „vétkek” – köz terhek HUF kamat > devizakamat Euro kamat Kamat tőkeáramlás – fizetési mérleg Növekedés ( adósságszolgálat ) Foglalkoztatás.
TELEPÜLÉSTAN 5. Településrendszer, régió. MI A RÉGIÓ? Vonzáskörzet (régió)
Szervezeti struktúra és kultúra
Az EEM helye a menedzsmentben
Nemzetközi kereskedelem
Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Foglalkoztatás-politika
I. A pénzügyi rendszer szerepe a gazdaságban
Civil Európa – civilek Európában
Magyar Tudományos Akadémia Regionális Kutatások Központja Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet Új fejlesztési övezet: Közép-Európa Az autóipar telephelyválasztásának.
1 Versenyképesség – Befektetési klíma – Adórendszer dr. László Csaba, partner augusztus 27.
Pénz- és tőkepiaci globalizáció
A PIAC.
KÖZGAZDASÁGTANI ALAPFOGALMAK II. Előadó: Bod Péter Ákos.
 Üzleti szervezetek, vállalkozások, vállalatok fogalma  Üzleti szervezetek: azok a fogyasztói igényt kielégítő szervezetek, amelyek gazdasági erőforrásaikkal.
A piac és a piacgazdaság. A piac fogalma Több értelmezése lehet: I. A piac a javak (termelés, szolgáltatás) realizálásának színtere, a tényleges és a.
9. fejezet Megjelenés a nemzetközi piacon
Szervezeti működés, szervezeti formák
A külső környezet elemzése
Az integráció hatásai, az EU sajátosságai USA-hoz, Japánhoz képest
Energetikai gazdaságtan
Első vállalati tapasztalatok az EU felvétel után
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
Európai Uniós ismeretek
Marketing I. X. előadás Beszerzési magatartás és ipari marketing
A piac és a piacgazdaság
TÁRSADALMI ÉS GAZDASÁGI HELYZETKÉP
A munkaerőpiac áttekintése
A kereskedelem fogalma, szerepe a gazdaságban
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Állóeszköz-gazdálkodás
Előadás másolata:

Menedzsment alapjai V.előadás Lovász Gabriella, adjunktus Email: lovasz.gabriella@kvifk.bgf.hu

Környezet jellege, bizonytalanság K O M P L E X I T Á S Egyszerű, kevés tényezőből álló, homogén Összetett, bonyolult, heterogén V Á L T O Z É K N Y S G - kevés befolyásoló tényező, illetve környezeti szegmens - sok befolyásoló tényező, illetve környezeti szegmens - a tényezők (részterületek) hasonlóak, összhangban vannak - a tényezők (részterületek) eltérőek - a tényezők (részterületek) állandók, vagy csak kismértékben változnak az idő folyamán - a tényezők folyton változnak Statikus, kiszámítható  Dinamikusan változó, nehezen előrejelezhető Forrás: Auer Péterné: A menedzsment alapjai. Bp.: BGF-KVIFK 28.p., illetve saját szerkesztés alapján

3.1. Beszerzési és értékesítési piac: A szervezet eladó és vevő egyben Piac ismerete! Beszerzési piac: inputok Értékesítési piac: outputok

Szervezet piaci ereje, ármeghatározódás, piaci szerkezet:

3.2. Munkapiac Kereslet- vagy kínálatkorlátos munkapiac - munkanélküliség/munkaerőhiány - kereslet/kínálat rugalmassága - külső munkaerő-tartalék Munkavállalók, munkaadók tárgyalási pozíciója - szakszervezetek - segélyezés - foglalkoztatáspolitika

3.3. Pénz- és tőkepiac ·         Finanszírozás, források iránti igény ·         Befektetés, gazdálkodás a szervezet „felesleges” pénzeszközeivel ·         Pénzpiac: rövid lejáratú eszközök piaca ·         Tőkepiac: közép- és hosszú lejáratú pénzügyi eszközök (pl.: befektetések) piaca

Közvetlen (direkt) tőkeáramlás   Vállalat által kibocsátott értékpapírok adás-vétele Közvetítők (brókerek/vevők) közreműködésével is lehetséges) Közvetett (indirekt) tőkeáramlás   Pénz- / hitelintézet közvetítésével jutnak a megtakarított források a hitelt igénylők (megtakarítás végső felhasználói) számláira.

4. Gazdasági környezet Makrogazdasági, országos, regionális jellemzők Makrogazdasági helyzet, GDP, munkanélküliség Infláció Bérszínvonal, Valutaárfolyamok, kereskedelmi kockázat Kamatláb, pénz- ill. tőkepiac fejlettsége Magánfogyasztás, diszkrecionális jövedelem Állami fogyasztás, állami megrendelések Adóterhek Fizetési mérleg állapota stb.

4. Gazdasági környezet (folyt) Nk szint, globalizáció, multi környezet ·         Ország/régió versenyképessége nk színtéren ·         Nk ker-t torzító politika (vám, paratarifális eszk.) ·         Árfolyam alakulása ·         Import, export rugalmassága ·         Direkttőke (FDI) ki, ill. beáramlás

5. Társadalmi környezet Demográfiai helyzet, trend Jövedelemmegoszlás, „osztályok”, régiók Oktatás, műveltség, kultúra Egészségügyi helyzet Munkamorál, munkahelyi körülmények Életstílus, költekezési szokások, szabadidő Lakásviszonyok Értékek, vallás, szokások, normák Szervezetközi kapcsolatrendszer Bűnözés

5. Társadalmi környezet (folyt) Szocialista jellegű: Függő játszma, párt Felülről befolyásolás Hasonló, hierarchikus struktúrák Piaci szemlélet helyett termelési Hatékonyság nem fontos – pazarlás : fölösleges árutípus és mennyiség előállítása Vezetők kiválasztásában politikai szempontok Kézi vezérlés, centralizált döntéshozatal

5. Társadalmi környezet (folyt) „Tőkés” jellegű: Állam mint gazdasági szabályozó (esetleg PPP) Multik decentralizált, divízionális struktúrával (Sara Lee, Danone) Kis- és középvállalatok magas aránya

6. Kulturális környezet Nemzeti sajátosságok (de Dublin, London) K-Svájc: „Azért élünk, hogy dolgozzunk, nem fordítva.” Amerika vs. Japán vs. Európa Túlzott individualizmus Angol vs. német Multik leányvállalatai más országokban (pl.: Tesco) Vállalkozói kultúra Kulturálódási lehetőségek

7. Tudományos - technológiai környezet Technológia komplexitása Fejlődés irányának kiszámíthatósága Infrastruktúra K+F helyzete, színvonala Új tud. eredmények gyakorisága, hozzáférhetősége Technol. transzfer seb., elterjedése, koncentrációja Állami ill. EU támogatások, pályázatok elérhetősége