MARKANICS MIHAJLO, A KÁL IGAZGATÓHELYETTESE FORDÍTOTTA: KUTASSY ILONA Egyházi és állami anyakönyvek a Kárpátaljai Állami Levéltárban.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
2012-es évben 2 szakács és 4 felszolgáló tanuló töltötte gyakorlatát az Europa Hotelben.
Advertisements

A személyhez fűződő jogok és a helyismereti kutatás egyes kérdései
A vizsolyi Biblia.
 Csjt. nem határozza meg  Fogalma a történelem folyamán módosult  A jogirodalom alapján:  Szövetség - szerződés?  Férfi.
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Anyakönyvi kutatások tapasztalatai a
„Igazságügyi könyvszakértés és a könyvvizsgálat kapcsolata”
AZ ÚJ SZABÁLYSÉRTÉSI TÖRVÉNY
KÜLFÖLDI OKIRATOK ELFOGADHATÓSÁGA
A Magyarországon született, kísérő nélküli kiskorúak
Névváltoztatási eljárások
Mészáros Attila Menedék Migránsokat Segítő Egyesület
Magyar Tannyelvű Alapiskola Felsőpatony SZÜLŐFÖLDÖN MAGYARUL TÁJÉKOZTATÁS A PÁLYÁZATRÓL.
Önkormányzati Pénzügy „Változások”-2010 Budapest
Elektronikus kérelem benyújtás
Cégnyilvántartás.
Óbarok Forrás: Saját képek.
Illetékességi szabályok
Az anyakönyvi igazgatás
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
MAGYARORSZÁG AZ ELSŐ VILÁGHÁBORÚBAN
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
Pedagógus oklevelek elismerése
Nagy Konstantin, Szent Ilona
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
Konzultációs nap – Minőségfejlesztési Iroda szeptember 18. Fekete Krisztina Fókuszban a formahibák.
Esélyegyenlőség a dokumentumokban és a gyakorlatban Budapest, November 10.
Királyhelmec Iván Evelin Projekt.
Integrált helyi fejlesztési akciók ösztönzése” c. 2002/2003 évi Phare program FIZETÉSI KÉRELMEK TIPIKUS HIBÁI Hayde Nóra, pénzügyi menedzser VÁTI Kht.
Kormányszóvivői tájékoztató Cselekedni most és mindenkiért Megbecsülést az idős embereknek! Adósságtörlesztés és méltányosság a nyugdíjemelésben 2002.
A köztársasági Róma.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
AZ ALKALMI MUNKAVÁLLALÓI KÖNYVVEL TÖRTÉNŐ FOGLALKOZTATÁS GYAKORLATA március 26.
Megkülönböztető betűjel
Helytörténeti források kutatása az interneten – a Communio-projekt Kalocsán Előadás a Szabadkai Történelmi Levéltár IV. Nemzetközi Levéltári Napján: A.
A választási eljárásról szóló évi XXXVI. törvény EP választásra vonatkozó különös részi szabályai Előadó: Dr. Molnár Krisztián főjegyző, TVI vezető.
Vallásügy a felvilágosodás korában
Új Magyarország Vidékfejlesztési Program III. tengelyes nem horizontális intézkedéseinek és a IV. tengelyes intézkedéseinek végrehajtási folyamata.
 Módosítás jogszabályi háttere: › évi XVII. Törvény › 23/2007. (IV.17.) FVM rendelet › Letölthető:  Benyújtás helye: támogatási.
Kazinczy és Csokonai iskolája: a Debreceni Református Kollégium
Slenker Endre Magyar Energia Hivatal
Projekt adatlaphoz csatolandó dokumentumok 1. célterület Nyilatkozat a Helyi Akciócsoporttal való együttműködésről Nyilatkozat honlapon történő megjelenésről.
Felekezeti statisztika Irányító tanár: Hasas Tünde Szerz ő k: Szabó Katalin Kertész Erika Veres Janka Eszter Szent László Római Katolikus Gimnázium Nagyvárad.
Az Identitás Erősítése a Maros Megyei Iskolákban Civil Elkötelezettség Mozgalom (CEMO)
A háborús idők emlékműveinek, katonasíroknak megőrzése Magyarországon.
Napkor A mi településünk.
Egyszerűsített honosítási eljárás
Készült Európai Migrációs Hálózat Nemzeti Ülésére
A kárpátaljai anyakönyvi hivatalokban őrzött anyakönyvek nyilvántartása, tárolása és felhasználása Leszkó Elvira A Kárpátaljai Igazságügyi Főhivatal Anyakönyvi.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
Nyugdíjbiztosítási igazgatási ismeretek
Család, rokonság Németh György.
Az államigazgatási eljárás Az államigazgatási szervek tevékenységét a következőképpen lehet csoportosítani: - külső eljárás vagy hatósági eljárás, -
Iskolai közösségi szolgálat
Nemzeti, etnikai, kisebbségi helyzet az OMM-ban
Álláskeresőként történő nyilvántartás
Lótenyésztési bizonylatok
Jegyzői értekezlet június 29.. Jegyzői értekezlet 2011 június 29. A jogszabályok társadalmi előkészítése július 1-től hatályos az Ötv. 103/B.
Magyar Tannyelvű Alapiskola Felsőpatony SZÜLŐFÖLDÖN MAGYARUL TÁJÉKOZTATÁS A PÁLYÁZATRÓL.
Sokféle neveknek sorsáról az Utónévbizottság munkájáról
Átvándorlók-bevándorlók kontra hajléktalan ellátás
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
A KSZR FORRÁSOK HATÉKONY FELHASZNÁLÁSA ZALA MEGYÉBEN KISS GÁBOR IgazgatóKSZR MŰHELYNAPOK – ZALAEGERSZEG 2015.november 11.
A KÖZJEGYZŐI FIZETÉSI MEGHAGYÁSOS ELJÁRÁS.  A közjegyző jogszolgáltató hatósági tevékenysége  Az eljárás kereteit biztosítja  Érdemi igazságszolgáltatást.
SIMANECZ TÜNDE FŐTANÁCSOS ADATSZOLGÁLTATÁS ELLENŐRZÉS BÍRSÁGOLÁS HADITECHNIKAI ÉS EXPORTELLENŐRZÉSI HATÓSÁG.
Családi életre nevelés Házasság. Tartalom A házasság definíciója és eredete Egyházi házasságkötés Polgári házasságkötés Házasodási tendenciák napjainkban.
Az első házasok kedvezménye
Elektronikus aláírás és iratkezelés
E-ügyintézés az adózásban 2006.
Baromfi állatjóléti támogatás
Előadás másolata:

MARKANICS MIHAJLO, A KÁL IGAZGATÓHELYETTESE FORDÍTOTTA: KUTASSY ILONA Egyházi és állami anyakönyvek a Kárpátaljai Állami Levéltárban

Magyarországon, így Kárpátalján is az anyakönyvek vezetése a megyerendszer kialakulását követően a 16. századtól a római katolikus, a református, a görögkeleti (pravoszláv), majd a 17. század második felétől a görögkatolikus, baptista és izraelita felekezetek működéséhez vezethető vissza. Kárpátalján csakúgy, mint Ukrajna nyugati területén, amely az Osztrák-Magyar Monarchia része volt, a matrikulák vezetéséhez II. József türelmi rendelete szolgált jogalapul. A Kárpátalja különböző vallású, soknemzetiségű lakossága adatait tartalmazó anyakönyveket a különböző korszakokban a falusi papok egyházi szláv, latin, cseh, román, magyar, ruszin és ukrán nyelven vezették, hiszen 1895 októberéig – mint a történelmi Magyarország más területein, úgy Kárpátalján is – a keresztelési, házassági és halálozási anyakönyvek vezetése az egyházak feladata volt.

A Kárpátaljai Állami Levéltár fondja (Egyházi és állami anyakönyvek gyűjteménye) 1788 darab ortodox, római katolikus, református, görögkatolikus, baptista és izraelita anyakönyvet foglal magába az 1712–1952-es évekből. A keresztelési anyakönyvek tartalmazzák: a születés és keresztelés dátumát, a megkeresztelt nevét, a helység nevét, a szülők lakhelyét, valamint vezeték- és keresztnevét, továbbá társadalmi állapotát (szegény vagy gazdag, munkás vagy paraszt,), az anya leánykori nevét.

Gyakran fel van tüntetve a szülők életkora vagy születésük dátuma, származásuk helye. Az egyes bejegyzések tartalmaznak még információkat a keresztszülőkről, megnevezik a bábát, a keresztelő papot. Külön rubrika van, ahova beírják, hogy a megkeresztelt törvényes vagy törvénytelen származású (az utóbbi esetben csak az anya neve van feltüntetve). Későbbi névváltoztatás esetében a kiegészítő bejegyzés a feljegyzések rovatába került. A házassági anyakönyvek a következő információkat tartalmazzák: a házasságkötés helye és ideje, a házasulandók vezeték- és keresztneve, kora, születési helye lakóhelye a házasságkötés időpontjában, a szülők vezeték- és keresztneve, valamint, hogy ez első házasságuk-e, vagy a házasulandók közül nem-e özvegy valamelyik fél.

A feljegyzésekben szerepel bejegyzés arról, hogy az esküvői szándék a templomban volt-e háromszor hirdetve, illetve, hogy ki az eskető pap. Néha a házasságkötés akadályait is feltüntették (pl. vérrokonság, más hitvallás, stb.). Ha a házasságkötés idején a vőlegény katonai szolgálatot teljesített, a közvetlen katonai vezetés írásbeli hozzájárulására volt szükség. A halotti anyakönyvekben a következő adatok találhatóak: az elhunyt vezeték- és keresztneve, kora, ha nő hunyt el, fel volt tüntetve a leánykori neve is.

Gyermek elhalálozása esetén bejegyezték a szülőket, jelölve, hogy életben vannak vagy már elhunytak. Felnőtt elhalálozása esetén a házastárs neve került bejegyzésre. A halál előtti utolsó gyónást és a szentségek kiszolgáltatását is rögzítették az anyakönyvben. Természetellenes elhalálozás, gyilkosság esetén kitértek annak különleges körülményeire is. A természetes halál okát gyakran a rokonok vagy szomszédok bejelentése alapján ruténul, népies megnevezéssel rögzítették: például nem köhögést, hanem „hektikát” vagy nem cukorbetegséget, hanem „cukrovkát” írtak. A temetéshez a helyi közigazgatás engedélyére volt szükség. Külön érdemes felhívni a figyelmet azokra az egyházi anyakönyvekre, amelyekben több település (anyaegyház és filiák) vannak egybeanyakönyvezve, hiszen felekezetenként néhol egy plébániához több szomszédos falu is tartozott. Az anyakönyvek bár adatgazdagok, de nem szólnak sem a válásokról, sem a hívek számáról. Bár a különböző felekezeti anyakönyvekben hasonló adatokat vettek fel, a helyi pap egyénisége, lelkiismeretessége átsugárzik a rögzített tényeken.

A már említett fond állami anyakönyveket is tartalmaz. Ezeket Kárpátalján is 1895-től kezdték el vezetni. Miután Kárpátalja a Csehszlovák Köztársaság fennhatósága alá került, a régióban is jelentős közigazgatási reform ment végbe. Ennek során bevezették a politikai kerületeket, de a közigazgatás alapegysége a körjegyzőség volt, amelyet általában egy nagyközség és a hozzá közel fekvő kisközségek alkottak. A kormányzati irányelvek alapján az anyakönyveket a körjegyzőségek vezették. Itt a bejegyzést – ami eltért több ukrajnai régió anyakönyv vezetési gyakorlatától – már nem a pap, hanem a körjegyző vagy írnok végezte. Ez az eljárásrend hasonlított a modern polgári anyakönyvi hivatalok működéséhez. Kárpátalján a két világháború között íródott anyakönyvek olyan címeres lapokból állnak, amelyeket Ungvár egyik nyomdájában állami költségen e célra nyomtattak. A kötetek fedőlapja bőrből vagy speciális szövetből készült, erős cérnával átfűzve, amelynek végei viaszpecséttel voltak rögzítve. A könyv oldalait megszámozták, így a nem kívánt lapokat nem lehetett eltávolítani, mert az ellenőrzéskor kiderült, és a vétség felelősségre vonással járt.

Ezeknek az anyakönyveknek fontos jellemzője, hogy vallási hovatartozástól függetlenül, kronologikusan írták be az adatokat. Az anyakönyvet a viszonylag jobban képzett jegyző vagy írnok vezette, aki ügyelt a bejegyzések pontosságára és megfelelő helyesírására is. A születési anyakönyvekbe a születés dátumát, a gyermek nevét, a helység nevét, a szülők lakhelyét, a szülők vezeték- és keresztnevét, a szülők életkorát írták be. Az elhalálozásról szóló bejegyzésekben a halál okát többnyire latinul nevezték meg. A Kárpátaljai Állami Levéltár 3382 darab 1895–1937 között keletkezett állami anyakönyvet őriz. A későbbi évekből származó anyakönyvek átvétele folyamatban van. Néhány éve megnőtt az anyakönyvekből történő adatszolgáltatás iránti igény. A levéltárosok évente több mint 10 ezer kérelmet teljesítenek.

Sor- szám Járások, városok Egyházi 1712 – 1952 Állami 1895 – 1937 Össz. 1Beregszászi Nagybereznai Nagyszöllösi Voloci Ilosvai Mezsgorjei Munkácsi Perecsenyi Rahói Szolyvai Técsői Ungvári Huszti Munkács Ungvár , 17 Pót opiszok (vegyes) ÖSSZESEN:5170

Tisztelt Kollégák! Tisztelt Résztvevők! Szeretnék néhány szót szólni a külföldi és ukrán állampolgárok geneológiai kérelmeiről, akik annak érdekében fordulnak a levéltárunkhoz, hogy őseikről információt kapjanak. A családfa készítéséhez szükséges adatokat tartalmazó levéltári igazolás kiállítása egyre fontosabb része munkánknak. Évente több mint tízezer kéréssel keresik meg levéltárunkat azok, akiknek ősei vagy rokonai Kárpátalján éltek. Személyesen is lehet kutatni a családfát, valamint a levéltár munkatársai is végeznek adatmegkeresést, ez a szolgáltatás díjköteles. A befizetendő díj összege – amely az aktuális árlista alapján határozandó meg – függ a kérelem összetettségétől és a megkereséssel töltött időtől. A fizetés a levéltár számlájára történő banki (postai) átutalással lehetséges. A díj tartalmazza az igazolás kiállításának és a megkeresésnek is az árát. Egy személy kérelmének megkeresési költsége általában hrivnya. Egy bonyolult ügy esetében azonban a díj akár kétezer hrivnya is lehet.

A levéltárhoz fordulva a kérelmezőnek a következő információkat kell feltüntetnie: a helység nevét ahol ősei laktak; az ősök nevét (nők esetében a leánykori nevet is); a születés, házasságkötés, elhalálozás dátumát; a vallási hovatartozást; a társadalmi állapotot; a kérelmező nevét, levélcímét (ha van ), telefon és fax számát. A megkeresés gyorsasága és hatékonysága a kérelmező által feltüntetett adatok teljességététől és pontosságától függ. Kihasználva a lehetőséget szólnék néhány szót az ukrán és a külföldi állampolgárok részére történő társadalmi és jogi adatszolgáltatás rendjéről is, amelyet Ukrajna Külügyminisztériumának és Ukrajna Levéltárai Állami Bizottságának 116/53. számú rendelete hagyott jóvá június 11-én.

Eszerint, ha szükség van anyakönyvi kivonat kiadására és az anyakönyveket már átadták megőrzésre az állami levéltárakba, a benyújtott kérelemre az anyakönyvi hivatal igazolást kér a levéltárból az említett utasítás és pontja szerint. A levéltár igazolása alapján az anyakönyvi hivatal kiállítja a szükséges anyakönyvi kivonatot és kiadja a kérelmezőnek a jogszabályokban meghatározott módon. A külföldiek által kért, az állami levéltárakban őrzött dokumentumok alapján kiállított igazolásokat Ukrajna Külügyminisztériuma konzuli szolgálatához kell megküldeni további felülhitelesítésre („Apostille”), kivéve, ha Ukrajna nemzetközi megállapodásai nem írnak elő más eljárást. A külföldön tartózkodó ukrán állampolgárok és a külföldiek, ha személyesen keresik fel az intézményt, a személyazonosságot igazoló okmány vagy a meghatalmazott írásos megbízásának felmutatása után a levéltári igazolást kézhez kaphatják. A levéltári igazolás másolatának vagy a kivonatnak a hátsó oldalán ilyenkor fel kell tünteti az útlevél adatait és a dokumentum átvételénak dátumát. Ezek a levéltári igazolások Ukrajna levéltári törvényének 35. cikkelye alapján illetékkötelesek.

Köszönöm a figyelmet!