Múlt és jelen az ápolás szakfelügyeleti rendszerben I. Országos Szakfelügyelő Ápolói Konferencia, 2003. szept. 19-20. Nyíregyháza.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

10 ÉVES AZ OTTHONI SZAKÁPOLÁS
BIZTONSÁG ÉS PARTNERSÉG Lépésváltás az egészségügy korszerűsítésében.
A támogató szolgálat célja a fogyatékossággal élő személy társadalmi kirekesztésének csökkentése, az önrendelkezésen alapuló önálló életvitel megkönnyítése,
Az ápolás minősége és az ápolási dokumentáció
Bölcsőde – óvoda közös intézményként történő működtetése
Szakfelügyelet a fizioterápiában
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
El ő adó: Kiszner Levente.  Melyek azok a legfontosabb társadalmi rétegek, amelyek valamilyen szempontból speciális helyzetben vannak?  Milyen nehézségek.
ENVI-ART Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Kft.
OTH Egészségügyi Igazgatási Főosztály
Az egészségügyi rendszer Az egészségügy "piac" sajátosságai
A gyógyító megelőző intézmények és szolgálatok szakfelügyeletéről szóló 8/1993.(III.31.) NM rendelet módosítása Előkészítők: Dr. Bujdosó László Dr. Tímár.
KÖZEGESZSÉGÜGYI KÖZÖSSÉGI PROGRAM A TÁRSADALMI INTEGRÁCIÓ ELŐTÉRBE HELYEZÉSE AZ EMBERI ÉS AZ INTÉZMÉNYI ERŐFORRÁSOK RÉVÉN A KÖZÖSSÉGI ORVOSI ELLÁTÁSBAN.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről, s az igénybevehető szolgáltatásokról Tisza.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Munkavédelmi előírások rendszere
Egységes egészségügyi információrendszer
Családi napközi.
NAV ÁNTSZ OMMF Fogyasztóvédelem Jogszabályfigyelés
Az egészségügy ma és a távlatok
,,Marketing, public relations és reklám az egészségügyben'' XII. Országos Konferencia Felnőttképzés jelentőssége az egészségügyi szakdolgozóknál.
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
Az anyakönyvi igazgatás
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Pest Megyei Közigazgatási Hivatal
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Polgári védelmi feladatok a nem rendszeres hulladékszállítás során
Az OTH feladata közegészségügy (környezet- és település-, élelmezés- és táplálkozás-, munka-, sugáregészségügy és sugárbiológia, toxikológia), a járványügy.
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Tájékoztató az Új Magyarország Vidékfejlesztési Program mezőgazdasági szaktanácsadási intézményrendszeréről és az igénybevehető szolgáltatásokról Pataki.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Távmunka a területfejlesztésben
Munkahelyi egészség és biztonság
Kordás László december Társadalmi Párbeszéd Központ.
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A személyes gondoskodást nyújtó szociális szolgáltatások január 1- jétől hatályos képesítési feltételeinek változásai Szakmai Nap – január.
EURÓPAI UNIÓS POLITIKÁK
Csurik Magda Országos Tisztifőorvosi Hivatal
Magyar Dohánytermelők Országos Szövetségének Küldöttgyűlése 2006.November 20.
Hevesi Kistérség Integrált Szolgáltató és Innovációs Központ 2010.
A pedagógiai-szakmai szolgáltatások rendszere
Minőségfejlesztés az ápolás szakfelügyeletben
Jelentési kötelezettségek a szakfelügyeleti rendszerben Izbéki Jánosné Egészségügyi Igazgatási és Koordinációs Föosztály.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
Szakfelügyeleti kihívások az alapellátás területén
ÁPOLÁS SZAKFELÜGYELET MÓDSZERTANA
A lakossági emlőszűrés szervezésének bemutatása
A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése, veszélyhelyzetek felismerése Előadó: Botlik Tibor A mentés története, a sürgősségi ellátás felépítése,
Muzeológiai szakfelügyelet
VÉDŐNŐK A CSALÁDOK SZOLGÁLATÁBAN
Alapvető jogszabályok A évi LXIV. kulturális örökségvédelmi törvény (2005. évi LXXXIX. törvénnyel módosított, hatályos január 1-től) alapján.
A jogszabályi környezet változása Tájékoztató a BMK, BNE szakmai fórumán október 30. Óváry István OKM Közművelődési Főosztály szakmai főtanácsadó.
A betegellátás keretei és rendszere
Magyarország egészségügyi ellátórendszere
Az adatvédelem szabályozása
Egynapos sebészet a finanszírozás tükrében
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
Mezőgazdasági termékek élelmiszerbiztonsága
A szakfelügyelet helye az egészségügyi ellátás fejlesztésében
Előadás másolata:

Múlt és jelen az ápolás szakfelügyeleti rendszerben I. Országos Szakfelügyelő Ápolói Konferencia, szept Nyíregyháza.

Kialakításának szükségessége Az állami jelenlét és annak mértéke az egészségügyi ágazatban részben a közösség védelmével, részben az egészségügyi szolgáltatást igénybevevő személyek védelmével jellemezhető. A közösség védelme érdekében az állam minden közegészségügyet érintő kérdést szabályoz, melyek kihatással lehetnek a társadalom egyes csoportjainak egészségi állapotára.

Kialakításának szükségessége A népegészségügy ( egészségügy) a társadalom egészének szervezett tevékenysége, melynek célja: a lakosság egészségi állapotának javítása, az egészség megőrzése, a betegségek megelőzése, egészségfejlesztési tevékenység végzése. A társadalom célrendszereit a Magyar Köztársaság Országgyűlése képezte le, fogalmazta meg, és egyben deklarálta az állam feladatait, az állami szerepvállalás kereteit.

Kialakításának szükségessége Az egészségügyi szolgáltatást igénybevevő személyek védelme érdekében működteti az állam a szakmai felügyeletet azért, hogy minden olyan területen befolyást gyakoroljon, ahol a páciens kiszolgáltatottá válhat az egészségügyi szolgáltatóval szemben, vagy maga az egészségügyi szolgáltatás rejt magában veszélyeket. Az egészségügyi ellátás feletti állami szakmai felügyeletet az ÁNTSZ útján biztosítja

Kialakításának szükségessége Az egészségügyi ellátás reformja, továbbá a tulajdon viszonyokban várhatóan bekövetkező változások az esélyegyenlőség garantálása széleskörű szakmai együttműködés koordinálása, egységes és színvonalas betegellátás elősegítése

Tevékenységünket meghatározó jogszabályok Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló évi XI. törvény. Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálat szervezetéről és működéséről szóló 7/1991. ( IV. 26) NM. rendelet. Az egészségügyi szolgáltatást nyújtó egyes intézmények szakmai minimumfeltételeiről szóló 21/ 1998 ( VI. 3. )NM. rendelet

Tevékenységünket meghatározó jogszabályok Az Egészségügyről szóló évi CLIV. törvény vonatkozó paragrafusai, így nem teljes körűen felsorolva 98 §, az ápolásról, továbbá a 119 §-123 § a minőségügyi rendszerről. A gyógyító megelőző intézmények és szolgálatok szakfelügyeletéről szóló 8/1993.(III. 31) NM. rendelet

Az ÁNTSZ története, fejlődése Az Állami Népegészségügyi és Tisztiorvosi Szolgálatról szóló törvény 1991.év márciusában lépett hatályba, a szolgálat valódi születése azonban októbere, amikor a megyei tisztifőorvosi kar kinevezésére került sor. Az eredeti alapító szándék szerint a Szolgálat a népegészségügy, mint megelőző orvostudomány ismeretein alapuló társadalmi tevékenység területén irányító, végrehajtó, és felügyeleti funkciókat lát el.

ÁNTSZ története, fejlődése Az egészségügyi ellátás, mint gyógyító orvostudomány ismeretein alapuló társadalmi tevékenység terén a szakfelügyelő főorvosok, megyei tisztigyógyszerészek, megyei vezető ápolónők, megyei vezető védőnők útján felügyeletet gyakorol áprilisáig kinevezésre került a megyei vezető ápolói kar, mintegy 20 fő, akik szakmai képesítése a jogszabályi előírásoknak megfelelt, kivéve 1 fő.

Megyei /városi vezető ápolók tevékenysége A szakmai tevékenység igen kiterjedt, vonatkozik valamennyi egészségügyi szolgáltatást nyújtó szolgáltató- tulajdonviszonytól, fenntartótól, finanszírozótól függetlenül-minden szintjén, minden egységében szervesen jelenlévő ápolási, szakdolgozói tevékenység szakmai felügyeletére.,

Megyei, városi vezető ápolók tevékenysége Szakmai felügyeleti tevékenység Egészségügyi igazgatási és koordinációs feladatokban való közreműködés Szakmai felügyeleti minőségfejlesztés Szakmai képzés, továbbképzésben való részvétel, és szervezése, tudományos tevékenység, Népegészségügyi programban részvétel

Változások … A Szolgálat a létrehozatala eltelt évtizedben sikerrel végezte és garantálta a jogszabályokban meghatározott feladatok elvégzését, azonban évről évre újabb és többletfeladatokat kapott,pl. az egyre szélesedő hatósági feladatok, az eü. szolgáltatások engedélyezése és nyilvántartása, a növekedett szakfelügyelet, betegjogi képviselet, stb

Változások… Az egészségügyi ellátó rendszerben bekövetkezett változások Új szolgáltatási formák megjelenése ( egynapos sebészeti ellátás, otthoni ( egynapos sebészeti ellátás, otthoni szakápolási szolgálatok kialakítása, szakápolási szolgálatok kialakítása, rendszerszerű működése, ápolási rendszerszerű működése, ápolási intézetek, osztályok kialakítása) intézetek, osztályok kialakítása)

Szakfelügyeletben résztvevők számának változása Megyei Vezető áp. Városi vez Ápolók Eü. Szolg Száma Ellenőrz Száma Szakv száma

Megyei vezető ápolók vezetői besorolása ( ) Nem vezető beosztású : 65% Vezető beosztású : 35% Közigazgatási szakvizsgával rendelkezik: 10 fő

Szakfelügyelő ápolók szakmai képesítése( dec. 31.) megyei v.áp. városi v. áp. egyéb össz megyei v.áp. városi v. áp. egyéb össz DÁ : Szak Okt: Int. Vez: Egy.áp: Gyógyt: Össz:

A megyei vezető ápolók helye a rendszerben

Tisztifőorvos közvetlen irányítás:3 fő Ápolás szakfelügyeleti osztály : 13 fő Eü. Igazgatási és koordinációs osztály :4 fő koordinációs osztály :4 fő

Megyei vezető ápolók közvetlen felettese Megyei Tisztifőorvos: 13 fő Helyettes megyei Tisztifőorvos:5 fő Főosztályvezető: 1 fő Osztályvezető: 1 fő

Az ápolási szakfelügyeleti osztályok kialakításának helyzete

Ápolási szakmai felügyeleti osztályok kialakítása Az osztályok kialakítása megtörtént: 15 megyében megtörtént: 15 megyében Az osztályok kialakítása nem történt meg:5 megyében nem történt meg:5 megyében

Az osztályok kialakítása elmaradásának oka : A munka minőségét, szakmai tartalmát nem befolyásolja, hogy nem osztályszerkezetben történik a feladat ellátása Jelentős bér, és járulék többletet jelentene a megyei vezető ápolók kinevezése és elismertetése, melyet a megyei intézet finanszírozásban nem kapott meg Jelezték, hogy évben kívánják az osztály kialakítását megvalósítani

Az ápolási szakfelügyeletben ügykezelő munkatárs jelenléte Nem áll rendelkezésre: 3 megyében Részmunkaidőben (napi 4 óra):9 megyében (napi 4 óra):9 megyébenRészmunkaidőben ( napi 1-2 órában):4 megye ( napi 1-2 órában):4 megye Teljes munkaidőben: 4 megyében

Megyei vezető ápoló helyettes biztosítása Megyei vezető ápoló helyettes megbízása megtörtént:11 megyében megbízása megtörtént:11 megyében Megyei vezető ápoló helyettes megbízása nem történt meg: 9 megyében megbízása nem történt meg: 9 megyében

Megyei vezető ápoló tevékenységéhez tárgyi feltételek biztosítása Megfelelő iroda helyiség: 20 fő Szükségletnek megfelelő irodabútorok :20 fő Szükségletnek megfelelő hardware, software : 17 fő hardware, software : 17 fő Közösen használt számítógép:2 fő Intézet által biztosított laptop: 0 fő Telekommunikáció biztosítása: 20 fő Mobiltelefon: 4 fő

Megyei vezető ápoló tárgyi feltételek biztosítása Megfelelő kapacitású fénymásoló biztosítása:15 fő Részben közös használat: 5 fő Intézeti gk. biztosítása: 4 fő Részben közös használat: 16 fő Szakmai folyóiratok : 20 fő

Városi vezető/ szakfelügyelő ápolók helye a rendszerben Megyei intézet keretében: 13 fő Városi intézetek keretében:97 fő

Minőségfejlesztési tevékenységünk Szabályozott rendszer kialakítása a szakmai felügyeleti tevékenységben Központi ellenőrzési szempontok kiadása ( ellenőrzési minta jegyzőkönyvek ) ( ellenőrzési minta jegyzőkönyvek )

További feladataink Országosan egységes rendszer kialakítása Szükséges meghatározni küldetésünket, minőségi elkötelezettségünket Szükséges meghatározni a szakmai felügyeleti tevékenység egységes módszertanát

További feladataink Ápolási szakmai felügyeleti osztályok kialakításának ösztönzése, segítése Ápolási szakmai felügyeleti osztályok működési szabályzatának egységesítése Szakmai tevékenységet jellemző indikátorok meghatározása Folyamatleírások elkészítése a szakmai tevékenységre

Köszönöm megtisztelő figyelmüket!