KOMPETENSEN A KOMPETENCIÁÉRT

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Advertisements

TÁMOP / TÁMOP / A kompetencia alapú oktatás megvalósítása Mosonmagyaróváron A pályázati kiírás forrását az Európai.
Matematika kompetencia
Az idegen nyelvi kompetencia fejlesztésének programja
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
„Ezt egy életen át kell játszani”
A kulcskompetenciák.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Weszely Orsolya Bertalan Tamás
TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés
LKG–HEFOP Szakmai Nap, / Kompetensek leszünk!? Bánhegyesi Zoltán Leövey Klára Gimnázium
Számítógép az oktatásban Készítette: Halász Rita Tanár- informatikatanár MA 2010/2011.
A fiatalkorúak képzési, fejlesztési lehetőségeinek módszertani kihívásai Hegedűs Judit – Lénárd Sándor, ELTE PPK.
Angol nyelvi kompetencia
A kompetencia-alapú oktatás megvalósítása a Katedra Informatikai és Művészeti Szakközépiskolában HEFOP / /1.0.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
A kompetencia-alapú oktatás bevezetése a kistokaji ÁLTALÁNOS MŰVELŐDÉSI KÖZPONTBAN Biztos alap, biztos jövő.
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
TÁMOP Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Befogadó intézmények Sárbogárdon
Kulcskompetenciák Európai Bizottság 2005
Értékünk az ember – értékünk a gyermek!.
Differenciált tanulásszervezés szemlélete és módszerei
Készítette Kovács Nándor KONRACB.PTE
A kooperatív Tanulás ( Tanítva tanulás)
A kompetencia alapú oktatás esélyei Modernizáció a közoktatásban dr. Pála Károly 2007.
Hunya Márta módszertani szakértő
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Változások – kompetenciafejlesztés az óvodai nevelésben
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
KOMPETENCIA- KOMPETENCIA- ALAPÚ OKTATÁS.
A nevelési-oktatási program előzményei
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Tudás + képességek + attitűdök ismeretekalkalmazás 20 m hosszúságú kerítéssel téglalap formájú konyhakertet kerítenek el. Ha a kert szélessége 4 m, akkor.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben TÁMOP 3.1.4/08/2. – A kompetencia.
Kompetencia alapú idegen nyelvi
IKT alapfogalmak, IKT-val támogatott módszerek
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
Kompetencia alapú oktatás elterjesztése Hajdú-Bihar megyében Herpai Imre igazgató, HBMPI.
Alapkompetenciák a munkadarabok tükrében
TIOK tapasztalatok a kompetencia fejlesztésről.
A KEZDŐ KÉPZÉSI SZAKASZ FEJLESZTÉSI IRÁNYAI ÉS LEHETŐSÉGEI Dr. Csonka Csabáné 2007.
Kompetensek lettünk? június 27..
Szeretettelköszöntöma PROJEKT NYITÓNAP résztvevőit!
 SZERETETTEL KÖSZÖNTJÜK VENDÉGEINKET  A TÁMOP Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben pályázat projektindító.
Vezeti: Szigetváriné Söjtöry Andrea
TÁMOP / „Karöltve” Integrációs közoktatási referencia intézmény kialakítása hálózati együttműködés keretében a Csertán Sándor Általános.
Kompetencia alapú nyelvtanítás Projektindító szakmai értekezlet Sümeg2010.
Avagy: Mit lát a pitypang magja repülés közben?
Kompetenciafejlesztés
Innováció Intézményi fejlesztés Egyenlő hozzáférés
Harmadik matematikakönyvem
Educatio Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés innovatív intézményekben
Egyéni fejlesztési tervek készítése és használata az iskolában
Matematika Kompetenciaterület
A szövegértés-szövegalkotás programcsomag jellemzői
A HEFOP PÁLYÁZAT EREDMÉNYEI A GYAKORLATI KÉPZÉSBEN.
Matematikai projektek és jó gyakorlatok
Inklúziós Pedagógiai Fejlesztések Központja
Készítette: Tóth Györgyné Szakmai konferencia HEFOP Felkészítés a kompetencia alapú oktatásra.
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
Pedagógus szerepek és hatékonyság BMEGT51K011
SZAKISKOLAI FEJLESZTÉSI PROGRAM „A” komponens Schottner Péterné komponensvezető
Barcsák Marianna - KPSZTI
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Előadás másolata:

KOMPETENSEN A KOMPETENCIÁÉRT Kompetenciaalapú pedagógiai rendszer Programcsomagok és jellemzőik 2009 BUDAPEST Dr.Csontos Jánosné Szabó Gyuláné közoktatási szakértők

A paradigmaváltás szükségessége a mai magyar iskolarendszerben Tartalmi Módszertani Szemléleti paradigmaváltás („Az iskola az iskolának, vagy a valós életnek készítse fel a gyerekeket?”)

MOTTÓ „Nem az a faj a túlélő, amelyik a legerősebb, még csak nem is az,amelyik a legintelligensebb, hanem az ,amelyik képes reagálni a változásokra” (Darwin)

A tartalmi-módszertani változás szükségessége Oktatáspolitikai alapdokumentumok írják elő: Nemzeti alaptanterv OM középtávú közoktatás-fejlesztési stratégiája Nemzeti Fejlesztési Terv Fokozott versenyhelyzet Változó munkaerő-piaci igények Az oktatás egyre inkább érzékelhető belső válsága

„ NEM AZ ÚJ MEGTANULÁSA A NEHÉZ, HANEM A RÉGI SZOKÁSOK ELFELEJTÉSE”

MIT TEHET AZ ISKOLA? Az élethosszig tartó tudás megalapozása A tanulni tanulás kognitív kompetenciájának fejlesztése A kulcskompetenciák fejlesztése (az esélyegyenlőség biztosítása érdekében)

Fogalmak tisztázása /avagy : bizony, holtig tanul a jó pap/ A feladatmegoldó folyamat összetevői: Tájékozottság: tudatos és akaratlagos, de a szükségesnél lassúbb, bizonytalanabb Jártasság: a hasonló módon való megismétlés szintje, de már tudatos önellenőrzést, odafigyelést feltételez. A következő lépés előrelátására nem képes. Készség: szilárd ismereteket kívánó, adott tevékenység azonos megismétlése, reprodukálása. A készség szintű elsajátítás igen tartós, néha életre szóló.

Képességfejlesztés: tudatos pedagógiai tevékenység. Képesség: az emberi tevékenység során alakul ki. Szerzett ismeret + veleszületett adottság, hajlam, rátermettség, stb. Képességfejlesztés: tudatos pedagógiai tevékenység. A tudás (tények, összefüggések,) és az értelmi tevékenységek (emlékezet, képzelet) egyidejű fejlesztése. Tehetség: az átlagosnál nagyobb képesség. Tehetséggondozás: az átlagosnál nagyobb képesség felismerése, az ezzel rendelkező tanuló kiválasztása, fejlesztése. Csak differenciált oktatással érhető el.

Kompetencia: illetékességet, jogosultságot, szakértelmet, felkészültséget, hozzáértést jelent. Az„ismeret-centrikus pedagógiai észjárást” a kompetenciafejlesztés kell, hogy felváltsa. Performancia: teljesítőképesség a legkülönbözőbb konfliktus-, vagy frusztrált helyzetben is. Kompetencia (alkalmazható tudás) + performancia (alkalmazó képesség) = „teljesítményképes tudás”. Új pedagógusmagatartást, szemléletet, értékrendet, szakértelmet igényel!

MOTTÓ ugyanolyan gondolkodásmóddal nem javíthatók” „Azok a dolgok, amelyeket egy bizonyos fajta gondolkodás hozott létre, ugyanolyan gondolkodásmóddal nem javíthatók” (Albert Einstein)

MOTTÓ: „SZÍVVEL ÉS ÉSSZEL…” A kompetencia alapú oktatáson a képességek, készségek fejlesztését, az alkalmazásképes tudást középpontba helyező oktatást értjük. Tartalmi és módszertani változást jelent egyszerre.

KULCSKOMPETENCIÁK Anyanyelven folytatott kommunikáció Idegen nyelveken folytatott kommunikáció Matematikai kompetencia és alapvető kompetenciák a természet- és műszaki tudományok terén Digitális kompetencia A tanulás (meg)tanulása Interperszonális, interkulturális, szociális és állampolgári kompetencia Vállalkozói kompetencia Kulturális kifejezőkészség

Kompetenciaterületek Szövegértési-szövegalkotási Matematikai Idegen nyelvi Informatikai Szociális, életviteli és környezeti Életpálya-építési

Szövegértési-szövegalkotási kompetencia Különböző műveletekre válnak képessé a tanulók: információk kiválasztása a szöveg struktúrájának felismerése a megértettek integrálása a meglévő tudásba kritikai olvasás. A szép, folyamatos, hangsúlyos olvasás még nem jelenti, hogy a tanuló érti is a szöveget! Az olvasásnak hatékony technikai eszközzé kell válni!

MATEMATIKAI KOMPETENCIA Matematikai ismeretek + készségek,képességek Készségek: számolás, számlálás, becslés, mérés, mértékegységváltás Gondolkodási képességek: rendszerezés, következtetés, kombinativitás, bizonyítás, absztrahálás Kommunikációs képességek: relációs szókincs, szövegértés, térlátás, ábrázolás Tudásszerző képesség: műveletvégzési sebesség, problémaérzékenység, eredetiség és kreativitás, problémamegoldás Tanulási képesség: figyelem, memória, feladatmegoldási sebesség

IDEGEN NYELVI KOMPETENCIA A használható nyelvtudás a munkahely megszerzésének és megtartásának elengedhetetlen feltétele! Szövegértés-szövegalkotás az adott idegen nyelven Kommunikáció!!! Szociokulturális ismeretek és azok alkalmazásának képessége

IKT (=informatikai és kommunikációs technológiák) kompetenciája A munkaerőpiac egyes területein alapvető követelmény, más területein esélynövelő tényező. Nem egyszerűen számítógép ismeretet/ használatot jelent!

Életpálya-építési kompetencia Alkalmazkodóképesség a gazdaság gyorsan változó igényeihez. Azaz: saját képességeik alapos ismeretének birtokában, helyzetüket,lehetőségeiket pontosan feltérképezve, tudatosan készüljenek fel a munkaerő- piaci szerepekre; jól tudjanak alkalmazkodni a változó munkakörülményekhez; legyenek képesek a kreatív együttműködésre.

Szociális, életviteli és környezeti kompetenciák Ismeretek, készségek, képességek, amelyek alapját képezik az egyén belső, személyes harmóniájának és társadalmi beilleszkedésének. Lényegesebb elemei: egészséges önbizalom, öntudatos és környezetért is felelős magatartás, a világgal szembeni pozitív beállítódás, tolerancia, őszinte kommunikáció, reális énkép kialakításának képessége, kommunikációs és kooperációs készség.

A változást sürgeti a kialakult iskolai gyakorlat Miközben szinte minden iskola pedagógiai programjának központi helyén a képességfejlesztés áll sem a tanulásszervezési módszerekben, sem a taneszközök alkalmazásában, sem a pedagógusok tanulási folyamatban játszott szerepében, sem az ismeretek funkciójában nem történt meg a valóságos,képességfejlesztéshez szükséges változás!

Egy lehetséges válasz: A kompetencia alapú oktatási Egy lehetséges válasz: A kompetencia alapú oktatási programcsomagok bevezetése Komplex taneszköz-együttesek Alternatívák gyűjteménye a tanuláshoz, tanításhoz Változatos módszertani és tanulásszervezési megoldások Differenciálás, hátránykompenzálás, tehetséggondozás

A programcsomagok meghatározása Adott céllal létrejövő komplex taneszköz együttes A tanulási-tanítási folyamat megvalósítását szolgálja Az ismeretek közvetítését a készségek, képességek tudatosan megtervezett fejlesztésével kapcsolja össze Hosszú távon is mozgósítható, alkalmazásképes tudást kínál Eszközrendszere: a tanítási-tanulási folyamat megtervezését megszervezését értékelését segítő eszközök Átfogó, egy vagy több műveltségi területre kiterjedő programok Többféle műveltségterületre kiterjedő programok

Az oktatási programcsomagok komponensei Szakmai koncepció (célok, követelmények, értékelés elvei, a tananyag kijelölése, időbeli elrendezése) Pedagógiai (fejlesztési) koncepció (összefoglalja, elméletileg is megalapozza azokat a pedagógiai elveket, amelyeken a program alapul) Modulleírások (részletes leírás egy-egy téma feldolgozásának menetéről, a tanulói tevékenységekről, az ajánlott eszközökről) Eszközi elemek (információhordozók, feladathordozók és a kettő kombinációi – vagyis hagyományos és digitális taneszközök) Értékelési eszközök (a tanulói fejlődés mérése) Továbbképzési programok (a tanárok felkészítése a program alkalmazására) Támogató rendszer: tanácsadás, mentorálás és programkarbantartás a fejlesztő műhely részéről

Programtípusok Az adott kompetenciaterülethez tartalmilag legközelebb álló műveltségterülethez kapcsolódó modulok rendszere Kereszttantervi /eltérő műveltségterületek tananyagába ágyazódó/ modulok rendszere A tanórán kívüli keretek között felhasználható képességfejlesztő program

„Tartalomba ágyazott képességfejlesztés” A zárt tudáscsomagok átadása helyett készségeket, kompetenciákat (gondolkodási, kommunikációs, tanulási, együttműködési készségeket, stb.) kell fejleszteni, amelyek képessé teszik a diákokat arra, hogy életük további szakaszaiban is tudjanak tanulni. A képességfejlesztés mindig az ismeretek meghatározott körének közvetítésével ötvöződve jelenik meg.

A „mindenki tanítható legyen” elvének érvényesülése Előtérbe kerül, sőt kikerülhetetlen a differenciálás A frontális munkaszervezést felváltja az interaktivitás, a többirányú kommunikáció, a kooperatív tanulásszervezés, a csoport- és pármunka.

Módszerek:önértékelés, vezetői, munkatársi értékelés Eszközök: kérdőív, egyéni, csoportos interjú, megfigyelés

A hagyományos (instruktív) és az újszerű (konstruktivista) pedagógia különbségei Tanár Főszereplő, szakértő Szervező, edző, társ az ismeretszerzésben Tanuló Passzív hallgató, befogadó Aktív cselekvő, konstruktív Tartalom Tantárgyakra bontott, elvont, átfogó Integrált, több tudományterületet átfogó, autentikus Értékelés Válogató, minősítő Diagnosztizáló, alakító Tanulási környezet Nagy lépések, kevés információ forrás, sok utasítás Apró lépések, sok interakció Didaktika A hagyományos háromszög: tanár, diák, tananyag Didaktikai sokszög: tanár, diáktárs, feladat, média

A program alkalmazásának támogatási rendszere Az iskolákat alkalmassá teszi a befogadásra A pedagógusokat felkészíti a tanításra Mentorhálózatot működtet.

MOTTÓ „Ha valamire meg akarlak tanítani, azzal segítek legjobban, ha olyan tapasztalatokkal veszlek körül, amelyekből fölépülhet alakuló tudásod vagy képességed. Ha eléggé jól teszem a dolgomat, az a benyomásod lesz, hogy az egészet te magad csináltad. Annál kevésbé leszek én a középpontban, minél kevésbé akarok én információkat adni és képességeket fejleszteni, mint inkább katalizálni a benned zajló folyamatokat.” (Péter Kline: Zseninek születtünk)

A programcsomagok várható eredményei: iskolakész oktatási programok, tanuló-és tanárbarát taneszközök, az adott programra szabott továbbképzési rendszer és tanácsadás, mentorálás, informatív diagnosztikus mérési rendszerek, esélyteremtő megoldások a hátrányokkal érkezőknek, mérési eredmények számszaki növekedése

Miért kell ez nekünk? Mire jó ez nekem? Mert az út vezet… Lehet,hogy más irányba mész Lehet, hogy kényszer hajt Lehet,hogy te választottad Lehet, hogy lemaradsz Lehet, hogy mások visznek Lehet,hogy te követsz másokat Lehet, hogy Téged követnek Lehet, hogy te építed Lehet, hogy te vagy az ÚT

Köszönjük megtisztelő figyelmüket!