Nemzeti minőségfejlesztési rendszer és akkreditációs elképzelések

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szabványosítás és a szabvány fogalma, feladata
Advertisements

Az OH TÁMOP fejlesztései
„A tanfelügyelet kialakuló rendszere, átfogó minőségfejlesztés a közoktatásban” Az intézmények minőségfejlesztési folyamatainak támogatása /4. pillér/
Intézményi akkreditáció 2008 (hogy készüljünk?) MAB 2008 szeptember 19. Topár József.
PTE PMMK ÉPÍTÉSKIVITELEZÉSI ÉS MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK MINŐSÉGMENEDZSMENT 4. ELŐADÁS.
Az ápolás minősége és az ápolási dokumentáció
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, január 22. Topár József.
Akkreditált intézmények és programok ellenőrzése Jókai István a FAT elnöke.
A PROJEKT, A VÁLLALKOZÁSI SZERZŐDÉS SZEMSZÖGÉBŐL dr. Naszádos Krisztina NKKB Ügyvédi Iroda 2010.
Szakmai monitorozás.
Polónyi István Minőségmenedzsment 1..
Stratégia és minőségügy KERESSÜK MEG A MINŐSÉG 3 LEGJOBB SZINONÍMÁJÁT!
MINŐSÉGMENEDZSMENT 5. előadás PTE PMMK MÉRNÖKI MENEDZSMENT TANSZÉK 2011.
Minőség az egészségügyben Szubjektív fogalom (nézőpont kérdése) Különböző emberek (betegek), különböző fogalmak (kifizetem!) Szituáció függő:  Mi az igény?
Az országos monitoring rendszer fejlesztése. Egy adott tevékenység pénzügyi és fizikai nyomon követése. Előrehaladással kapcsolatos adat és információgyűjtés.
EU támogatások és a kapcsolódó közbeszerzések tapasztalatai
A gyógyító megelőző intézmények és szolgálatok szakfelügyeletéről szóló 8/1993.(III.31.) NM rendelet módosítása Előkészítők: Dr. Bujdosó László Dr. Tímár.
Az egészségügy finanszírozásának informatikája
Környezeti szemléletformálás
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
Szakmai irányelvek, protokollok készítésének, megjelentetésének eljárásrendje Szy Ildikó osztályvezető Egészségügyi Minisztérium III. Egészségpolitikai.
Értékteremtő folyamatok menedzsmentje
Minőségmenedzsment.
Minőségirányítás a felsőoktatásban
Az EU-pályázati rendszer gyakorlata Magyarországon
Készítette: Magyar Orsolya
Minőségbiztosítás és tanúsítás
Minőségbiztosítás és tanúsítás
Zalayné Kovács Éva: Minőség és könyvtár
Az első lépések Dr. Kadocsa Ildikó, osztályvezető
1/11 Dr. Kincses Gyula – Dr. Surján György ESKI Dr. Racskó Péter EüM Informatikai minimum-feltételek és akkreditáció.
Felkészülés a „Könyvtári minőségfejlesztés 21.” bevezetésére Skaliczki Judit 2002.
A MINŐSÉGIRÁNYÍTÁSI RENDSZER
A Down szűrés klinikai audit tervezete, kivitelezése Szy Ildikó OEFI Ritka Betegségek Központ május 19.
Temelésmenedzsment Production Management VI. előadás Minőségbiztosítás.
Mentorképzés egy lehetséges „háttere”: FÜPI minőségmodell Mentorképzés helyzete és jövője Magyarországon Mentorképzés gyakorlata április 23.
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
Vállalkozásgazdaságtan 8. Előadás
LB értékelési módszerek, technikák MAB Budapest, 2007 január 17. Topár József.
Farkas Katalin – Vilmányi Márton június 15.
A MINŐSÉG ÉRTELMEZÉSÉNEK ÉS MEGVALÓSÍTÁSÁNAK FEJLŐDÉSE
Minőségfejlesztés az ápolás szakfelügyeletben
1 8/1993.(III.31.) NM rendelet Szakmai felügyelet A jogszabály módosítás okai: –Az Eü. Reform kiemelt feladata a szakfelügyelet erősítése –Nem minden orvosi.
MINŐSÉG A SZAKFELÜGYELETBEN
INTÉZMÉNYI KÖR NYILVÁNTARTÁS AKKREDITÁCIÓ ENGEDÉLYEZÉS.
LOGISZTIKA Előadó: Dr. Fazekas Lajos Debreceni Egyetem Műszaki Kar.
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Minőségbiztosítási ismeretek
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
„Szervezeti hatékonyság fejlesztése az egészségügyi ellátórendszerben – Területi együttműködések kialakítása” TÁMOP B Magyar kórházszövetség XXVII.
Az OSzMK tevékenysége különös tekintettel a fogorvosi ellátásra Dr. Brunner Péter főigazgató Országos Szakfelügyeleti Módszertani Központ Budapest,
MAGYAR SZABVÁNYÜGYI TESTÜLET Az információ szükségessége Piaci verseny (piacra jutás, piacon maradás, piacbővítés) Alkalmazkodás, feltételek.
1 Szervezet és minőség 2. előadás 1. 2 Az előadás tartalmi elemei Alapfogalmak A minőségfejlesztés jogszabályi háttere Minőségfejlesztési megközelítések.
1 SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL (SZÖM) 1 2 A SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL Komplex eszköz a teljes körű intézményi önértékeléshez, és ez által az.
Minőségirányítás és Akkreditáció Bőhm Zoltán Budapest,
Az OEFI TÁMOP / számú ”Egészségfejlesztési szakmai hálózat létrehozása” című kiemelt projekt köznevelési alprojektje ELKÉSZÜLT SZAKMAI.
A Nemzeti Statisztika Gyakorlati Kódexe
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TERVEI 2008
Akkreditált IT terméktanúsítás - a NAT szerepe a tanúsításban
Az ISO 9001 jelenlegi helyzete
Az SZMBK Modell alkalmazása az intézmény minőségirányítási rendszerek fejlesztésében 13. előadás 1.
A MINŐSÉGFEJLESZTÉSI TERÜLET TÖREKVÉSEI 2007
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
SZAKKÉPZÉSI MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (SZMBK) 11. előadás
Králik Tibor igazgató, minőségfejlesztési szakértő
KÖZÖS MINŐSÉGBIZTOSÍTÁSI KERETRENDSZER (CQAF)  Szakképzési Közös Minőségbiztosítási Keretrendszer (SZMBK) 1.
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Egészségügyi ellátás tárgyi és humán erőforrás feltételeinek szabályozása.
Múzeumi gyűjtemények menedzsmentje, avagy a Spectrum Magyarországon
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

Nemzeti minőségfejlesztési rendszer és akkreditációs elképzelések dr. Koós Tamás Nemzeti Drogmegelőzési Intézet 2006. február 24. Budapest

A minőség alapvető megfogalmazása „Az egyének, szervezetek, közösségek adott dolgot, folyamatot, tevékenységet vizsgálati szempontjaik, értékrendjük alapján szubjektív módon - jónak, vagy rossznak - minősítenek, az adott dolog értékére vonatkozóan ítéletet mondanak. A minőségügy minőség fogalma az értékbölcselet érték fogalma alapján értelmezhető.” (Veress G.: Minőségügy)

Minőség és értékrendek „A minőségügyben tehát a teljes … folyamatot minősítik. De kik minősítik ezt a folyamatot, kik érdekeltek e folyamat jó minőségében? A … folyamat érdekeltjei a fogyasztó, a termelő és a társadalom. A fogyasztó … a fogyasztási folyamat minőségében érdekelt, a termelő elsősorban a termelési folyamat nyereségességében érdekelt, a társadalom pedig egyrészt érdekelt a termelési-fogyasztási folyamat nemzetgazdasági hasznosságában (adó, munkalehetőség, piaci választék stb.), másrészt viszont védi a társadalmat a termelési-fogyasztási folyamat esetleges veszélyeitől.” Veress G.

Példa: a minőség az egészségügy vonatkozásában „Kiváló minőségű az az ellátás, amelynek jellemzői a tudományos ismeretek és a rendelkezésre álló erőforrások figyelembevételével megfelelnek a jótékony hatások maximalizálása és az egészségkockázat minimalizálása iránt támasztott elvárásoknak” VAGY „A szolgáltatás minősége olyan értékítélet, mely az egészség megőrzésében, helyreállításában és fenntartásában résztvevők által kinyilvánított, elvárható igények megvalósulásának mértékét fejezi ki. A megvalósulás mértéke minden egyes komponens tekintetében az erre jellemző mutatóval írható le”

Minőség Egymással nem teljesen átfedő értékrendszerek „kereszteződési” pontjában álló fogalom-rendszer, Lényeges eleme emiatt a különböző értékek megjelenítésére törekvés, ill. bizonyos tekintetben az értékkonfliktus.

Megfelelőség A minőségügy alapvető fogalma „A folyamat (termék, rendszer) adott követelményrendszer szempontjából megfelelő, ha kielégíti az adott követelményrendszer előírásait.” „a megfelelőséget lehetőleg úgy kell megállapítani, hogy a megfelelőség teljesítése biztosítsa a minőséget. Ez azonban általában teljesíthetetlen követelmény, az ésszerűen megállapított megfelelőség mégis jelentősen elősegítheti a minőség biztosítását. A megfelelőség általában szükséges, de nem elégséges feltétele a minőségnek”. Veress G.

Minőségügyi rendszer Minőségügyi követelmények meghatározása A követelmények teljesítésének ellenőrzése Folyamatos minőségfejlesztés Az intézményhez való viszonya szerint lehet külső és belső minőségügyi rendszer

Minőségügyi rendszer A szolgáltatások nyújtásához szükséges követelményeknek, egyes szolgáltatások szakmai tartalmának, a szolgáltatások értékelési szempontjainak, az alkalmazott eljárások dokumentációs rendszere és az adatszolgáltatás minőségi követelményeinek a meghatározása, nyilvánosságra hozatala, rendszeres felülvizsgálata

Minőségügyi rendszer megvalósításának főbb elemei I. Bizonyítékokon alapuló szakmai irányelvek kialakítása, bizonyíték-adatbázis létrehozása (tartalom)

Minőségügyi rendszer megvalósításának főbb elemei II. Irányelvekhez csatlakozó indikátor-rendszer (miből tudni, hogy valóban megvalósul és jól valósul-e meg?. Lehetőség az objektív értékelésre) Minimálisan teljesítendő feltételrendszer meghatározása (akkreditációs követelmények)

Minőségügyi rendszer megvalósításának főbb elemei III Szolgáltatók belső minőségügyi rendszereinek kialakítása (önértékelés és önellenőrzés módszertana és gyakorlata) Belső minőségirányítási rendszerek értékelése (tanúsítás, a belső, intézményi minőségi rendszer „jó” működésének elismerése) Értékelési módszertan kialakítása (szakterület-specifikus) Adatkérdezés és –gyűjtés rendszere Értékelési intézményrendszer tárgyi és személyi feltételei, szakmai felügyeleti ellenőrzés rendszere

Akkreditálás elemei „Akkreditáló szervezet: törvényileg meghatározott kizárólagos jogkörrel kidolgozza az akkreditálási standardokat, végzi az akkreditálási eljárást, és jogosult az akkreditálási okirat kiadására. Akkreditálási standardok: szakmai előírások, kritériumok, melyeknek való megfelelőség az akkreditálás feltétele. Minősítők: a standardoknak való megfelelőség ellenőrzését végző ‘peer review’ csoport.” (Szy Ildikó, EüM)

Akkreditálás elemei II. Az akkreditálást végző szervezet, testület a tanúsító szervezetek felkészültségét, alkalmasságát vizsgálja. A tanúsító szervezet az, amely a konkrét, helyben történő minőség-értékelési tevékenységet végzi. Tanúsító szervezet: köztes szint az akkreditációs rendszerben a nemzeti szint (akkreditáció) és az értékelt szervezetek (szakmai szolgáltatók) között.

Drogprevenció és minőségügy I. Sajátos szakterület Evidenciák mennyisége és jellege Indikátor-rendszer kialakíthatóságának problémaköre Belső (ön-) és külső értékelési rendszer kialakításának szervezeti és gazdaságossági problémái. Kell-e és lehet-e minden elemet létrehozni?

Drogprevenció és minőségügy II. Ugyanakkor: „kiszolgáltatott„ fogyasztó, aszimmetrikus ismeretek és ítélőképesség A szolgáltatást fogyasztó és a szolgáltatást megrendelő között nincs vagy nem szükségszerűen áll fenn kliens-ügynök viszony, eltérő szempontrendszer és értékrendszer – sajátos probléma

Gyakorlati változások Jelenleg a minőségügyi rendszer felépítése és az egyes elemek pontos működése nem eldöntött A cél a szolgáltatások minőségének folyamatos, tervezett fejlesztése Ugyanakkor a szolgáltatók működési biztonságának fenntartása, fejlesztése

Gyakorlati változások II. Pl. finanszírozás megszerzéséhez benyújtandó dokumentáció formailag és tartalmilag változhat Saját belső minőségügyi rendszer működtetése a szolgáltatóknál Minőségi szempontok kialakítása során a célcsoport szükségleteinek feltérképezése (módszertan) és figyelembe vétele

Gyakorlati változások III. Programozott fejlesztési folyamat Segítségnyújtás (NDI v. minisztérium): bizonyítékok beszerzése, szakmai ajánlások megfogalmazása minőségbiztosítási módszertanok felkutatása és adaptálása; szakmai kommunikáció célzottabbá tétele