Hogyan népszerűsíthető a fesztiválokban és kulturális programokban bővelkedő tó?

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Szentendre Épített örökségek. Szentendre a Duna-parton """"A templomokra rávillan az alkony, A kusza város csillag bíborában, Csobban a Duna lassú.
Advertisements

Magyar Fesztiválszövetség közgyűlése Százhalombatta, november 25. Dr. Faragó Hilda.
A helyi termékek szerepe a gazdaságfejlesztésben TAPASZTALATOK, PÉLDÁK, A FEJLŐDÉS LEHETSÉGES IRÁNYAI.
Összefogáson alapuló hagyományőrzés a Móri kistérségben
Egymásra utalva – A szőlő-, bortermelés és az idegenforgalom közös fejlesztésének aktuális lehetőségei Borászati Konferencia Monor október 4. Pannon.
A Turizmus sajátosságai a marketingben
Kommunikáció fejlesztési koncepció Készítette: Juraszkó Péter, Oláh István, Szücs Mónika, Varga Tamás.
Turisztikai és Vendéglátóipari Főosztály
Bozzay Andrásné szakmai főtanácsadó
A fogyasztói orientáció és a piacok Magyarországon Dr. Sz ente Viktória Kaposvári Egyetem, Gazdaságtudományi Kar Marketing és Kereskedelem Tanszék Piacot.
Pannon Helyi Termék Klaszter. A Pannon Helyi Termék Klasztert október 3-án hozta létre 13, a Nyugat-Dunántúli Régióban működő szervezet, közel egy.
Önkormányzatok idegenforgalmi feladatai Tegyünk együtt Fejér megye idegenforgalmáért Garán Éva.
Idegenforgalmi fejlesztési lehetőségek Pozsony környékén
Készítette: Batári Csilla Andragógia MA L II. félév.
Lakner Zoltán.
HELYI ÉRTÉKET! A Vidékfejlesztési Terv Intézkedéseinek bemutatása.
A helyi termék szerepe és lehet ő sége Zala megyében Kovács Tünde, projektszakért ő Kerka völgy aranya, a méz - a helyi termékekért Zalamerenye, 2010.
Tisza-tó, mint kerékpáros régió
Kerékpárral a Fertő–tó Neusiedlersee kultúrtájon Partnertalálkozó és workshop 2. workshop: Kerékpáros térség szervezésének módszere.
Turisztikai helyzetkép a balatoni turisztikai régióban Siófok, október 2. Székely György Hivatalvezető.
ÖSSZEFOGÁS JÁSZBERÉNYÉRT március 26. © Baráth László.
2011 – Sarkadi Eszter Harkányi Turisztikai Egyesület.
Kiből vagy miből lesz a lokálpatrióta? Múzeum (nem) csak felnőtteknek Magyar Nemzeti Múzeum, október 17. Előadó: Pató Mária
A vidékfejlesztéstől az öko-turizmusig a Nyugat-dunántúli régióban Határmentiségtől az integrált határrégióig Sopron április 06.
Vargáné Gálicz Ivett PhD hallgató Szent István Egyetem
DÉL-MÁTRA Helyi Közösség Stratégiai Vázlat Debrei Attila.
Modláné Görgényi Ildikó. Vidékfejlesztés A gazdaság folyamataiban látható és minden érintett számára érezhető javulás következzen be. Minőségi, a környezet-
Ajkai Kistérség turisztikai helyzete
A PROJEKT CÉLREDSZERE 1. A program stratégiai célja: A határ menti területek erősebb gazdasági és szociális integrációja 2. A program specifikus célja:
LEADER Közösségek határon átnyúló együttműködésének lehetőségei Bodnár János Munkaszervezet vezető szeptember 10.
Negyedik előadás Március 11
Velence Magyarország egyik leggyorsabban, leglátványosabban fejlődő kisvárosa, mely a Velencei-tóval a Velencei- hegység lankás dombjaival, hazánk egyik.
Közönségkapcsolat (public relations)
Településmarketing Értékaudit.
 2002 október – december  Post szeptember 11-i kampány  Cél: bemutatni az amerikai muzulmánok boldog életét, meggyőzni a világot, hogy ne utálják az.
Kulturális tőke (Capital cultural). A kulturális tőke halmozódása, a kultúra (magas kultúra) kialakulása már az ókorban elsősorban városi jellegű, erősen.
MRTT Vándorgyűlés Szeged, Nyugat-Bácska magyar lakta településeinek gazdasági és társadalmi fejlesztési lehetőségei Diósi Viola, Regionális.
Balatonfüredi Anna-Bál
Görögország vonzerői Andalits Alexandra.
K ESZTHELY TURIZMUSA K ESZTHELY FÖLDRAJZA Balaton nyugati végén, a Keszthelyi-öböl partján, a Zala folyó torkolatától északra fekszik A környéken.
Önkormányzatok turisztikai feladatai
A vidéki tér sikertényezői
CIVILEK és ÖNKORMÁNYZATOK
1. A fogyasztói társadalmak átalakulása az utóbbi fél évszázadban.
Dél-alföldi Regionális Marketing Igazgatóság
KISTÉRSÉGEK SZEREPE A TUDÁSALAPÚ TÁRSADALOMBAN Varga Csaba Stratégiakutató Intézet
A Dél-Dunántúli régió gazdaságában rejlő potenciál – a KKV-k szerepe a gazdaságfejlesztésben.
Gárdony Város és Térsége Turisztikai Egyesület (Gárdonyi TDMSz) tevékenységeinek fejlesztése II. KDOP-2.2.1/A Marketing kampányok megszervezése.
A fenntartható minőségi turizmus, mint a Centurio program egyik kulcsterülete Hargita megyében Centurio Disszeminációs Szeminárium Szolnok, szeptember.
Az Agóra program Szolnok- Terminál. ALAPVETŐ ÉS ÁTFOGÓ CÉL  Ésszerű működéssel lehetőség  Jobb minőségű kulturális szolgáltatás  Szolnok város és a.
Nemzetközi együttműködések „A BAKONYÉRT” Egyesületnél.
Balaton régió turizmusában
Fejlesztes.emagyar.net farkas andrás. fejlesztes.emagyar.net mi ez? A Magyar-magyar Platform – bár még maga is új kezdeményezés – állandó fejlesztést,
Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
A kulturális turizmus trendjei és a
Vonzástényezők vizsgálata két fürdőváros példáján
A Magyar Turizmus Zrt. marketing aktivitásai Horváth Gergely Magyar Turizmus Zrt február 28.
Tiszafüredi Halas Napok
TURIZMUS, KIÁLLÍTÁSOK Egyházi könyvtárak a 21. század elején EKE konferencia Budapest, OSZK március 25.
1 A városfejlesztési stratégia dilemmái A Magyar Regionális Tudományi Társaság IV. Vándorgyűlése Szeged, október Önkormányzati és Területfejlesztési.
Balaton „Tengernyi élmény itthon”. A legjelentősebb belföldi fogadóterület I-IX. hó: (22,2,%) A teljes vendégforgalom alapján második I-IX.
„Nekem a Balaton a Riviéra” – tapasztalatok a balatoni strandellenőrzés kapcsán Varga-Dani Barbara Regionális marketing igazgató.
Gyógyturisztikai szekció április 1. Bozzay Andrásné Nemzetközi Balneológiai Konferencia.
Társadalmi vitára kész a Nemzeti Turizmusfejlesztési Stratégia
TELEPÜLÉSFEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ
Regionális marketing igazgató
LEADER, Identitás, Sport
Szociokulturális és identitáselemek a versenyképességben
Helyi védett értékek bemutatása a
Budapest: az eladható márka
Előadás másolata:

Hogyan népszerűsíthető a fesztiválokban és kulturális programokban bővelkedő tó?

Tartalom I. pillér: A Balaton kulturális öröksége – a kultúrát megihlető természeti szépség II. pillér: A fizetőképes kulturális fogyasztói réteg megerősödése – a balatoni kultúra új esélye III. pillér: A kulturális potenciál – feladatok és lehetőségek

I. pillér: A Balaton kulturális öröksége A kultúrát megihlető természeti szépség

A balatoni élet kulturális gyökerei a Festetich-kastélytól a Hamvas Béla Asztaltársaságig Organikus kulturális fejlődés a 18. század közepétől Budapest, a vidéki nagyvárosok és a Balaton közötti kapcsolat kialakulása és megerősödése Egyedi karakterű városok – sokszínű kínálat Villaépítészeti hagyomány az 1920-as 30-as években Anna-bál Füreden, elegancia, szaletli-zene hagyomány, irodalmi élet, tájfestészet

Helyi lokálpatrióta közösség és városi polgárság találkozása Blaha Lujza – a „nemzet csalogányának” villája Balatonfüreden: ma szálloda Hamvas Béla Asztaltársaság – Balatonfüred Egry József – a Balaton festője, múzeum Badacsonytomajban Egry József: „A Balatonnak nincsenek hétköznapjai”

Balatoni hirdetés az 1910-es évekből: „…szinte a margit- szigeti tejivóban érzi magát a közönség…”

Híres emberek a Balatonról Kossuth Lajos: „Ki a Mindenható mosolyát egy földi képben látni sóvárog, ezt nézze meg.” Hamvas Béla a balatoni borokról: „A füredi a romantikus. Az arácsi bájos és egyszerű. A dörgicsei valamennyi között a leghuncutabb.” Jókai Mór: „…mentül tovább nézzük, annál szebbnek látjuk… az egész táj mosolyog”

Híres emberek a Balatonról Széchenyi István: „Munkafáradt ember, ha a Balaton víztükrét meglátja, új életkedvet érez ereiben csörgedezni.” Cholnoky Jenő: „A Balaton a föld legnagyszerűbb édesvízi strandfürdője” Pálóczi Horváth Ádám: „a Magyar Tenger”

A Balaton kulturális gyökereken alapuló pozitív percepciója Kulturális kapcsolódási pontok tömkelege a Balaton és a nagyvárosok között Festői látvány, páratlan természeti képződmények, kirándulóhelyek Bőséges gasztronómiai választék, éttermek, kávéházak, cukrászdák Közel 2500 éves bortermő területek A Balatoni életnek, jelenlétnek tétje van

II. pillér: A fizetőképes kulturális fogyasztói réteg megerősödése A balatoni kultúra új esélye

Kik járnak a Balatonra? Kiket szólítanak meg a kulturális programok? Helybeliek, „őslakosok”: a vízparti települések és a tó vonzáskörzetének lakói, jellemzően egymást jól ismerő családok Nyaralóval rendelkező városi polgári üdülőréteg: a Balaton- Budapest-nagyvárosok kapcsolat tradicionális szereplői, jellemzően hosszabb ideje laza ismeretségben álló családok A középerős fizetőképességű polgárság, amely nyaralót nem vesz, de esetenként vagy rendszeresen a Balatonnál nyaral, illetve oda kirándul főszezonon kívül is Új látogatók: új tulajdonosok és a feljövő wellnes-turizmus vendégköre, külföldi nyaralótulajdonosok és befektetők A fiatal felnőttek, akik korábban preferálták a külföldi helyszíneket, de családot alapítva (gyerekekkel) belföldi célpontokat is keresnek. Szegényebb, de igényes családok

III. pillér: A meglévő kulturális potenciál – feladatok és lehetőségek

Színvonalas kulturális kínálat a főszezonban Balatonfüredi Művészeti Fesztivál és Magyar Játékszíni Napok (július 2-12.) Balatoni Hal- és Borfesztivál (június ) Almádi Nyári Fesztivál (június 1-szeptember 13.) Balatonlelle: Orgonafesztivál (július 5-augusztus 23.) Caesar estek (július-augusztus) Keszthelyi Nyári Játékok (július-augusztus) Művészetek völgye helyett idén: Bűvészetek völgye (július 25-augusztus 3.) Siófoki jazz fesztivál (július ) A rendezvények saját költségvetésében nincs kellő keret a megfelelő promócióra

Rendezvényeken résztvevők számának alakulása 1970 és 2006 között (ezer fő)

Európa Kulturális Tava programterv I. A tó és térségének kultúrturisztikai újrapozícionálása Egységes arculat és fő üzenet meghatározása, a jellegzetes arculat következetes alkalmazása Az EKT, mint védjegy – biztosíték a magas színvonalú programokra Szélesen értelmezett kulturális beruházások, egyedi kulturális termékek Háttértelepülések integrációja, kulturális, ökológiai arculat fejlesztése Tartalékok: erős civil összefogás ereje, létező „Balaton tudat”, a Balaton, mint „Magyarország lelke” Saját programiroda felállítása, rendezvényszervezési feladatok összefogása

Kulturális akciók – példák: LandArt: A régió természeti formáira alapozott tájszobrászat PartiTúra: A régió különleges tereibe, helyszíneire szervezett koncertsorozat E-C-H-O: Nemzetközi opera és táncszínházi találkozó egy tóra épített, vízi színpaddal „Balaton” hajó: interaktív, mozgó balatoni múzeum Nemzetközi Tótalálkozó: kapcsolódva a „Living Lakes” hálózathoz Európa Kulturális Tava programterv II.

A Balatoni Turizmus Fejlesztési Koncepciója és Programja „A szétszórtan és sokszor alkalomszerűen megszervezett rendezvények jelenleg mind tartalmukat, mind időpontjukat tekintve koordinálatlanok és vegyes színvonalúak. A térség gazdag kulturális öröksége pedig lehetőséget nyújt a szezon meghosszabítására is alkalmas önálló vonzerő, a balatoni Fesztivál megteremtésére.” (LT Consorg Kft. Balatonfüred, 2005, 50. old.) Kijelöli a balatoni turizmus fejlesztésének hosszú távú céljait Határozott jövőkép, tudatos fejlesztés Vállalható célkitűzések, nagyívű beruházások a kultúra területén is: Balatoni Fesztivál, Balatoni Szórakoztató Központ Turizmus fejlesztése során a kulturális termékek fokozott felhasználása

Mi a cél? A kultúra vonzerejének felhasználása a Balaton gazdasági erejének növelése érdekében Kulturálisan fogékony új célcsoportok megszólítása és az elveszített látogatók visszahódítása A szezonalitás mérsékelése, nyáron a parti pihenési funkció, tavasszal és ősszel a wellness és kulturális funkció túlsúlyával Összességében egész éven át elfogadható volumenű vendégforgalom és kulturális fogyasztás elérése

Balaton fogassal, vagy Adria tintahallal? Furcsa identitás probléma, mint akadály

A „magyar tenger” hasonlat jelentésrétegei Kezdetben talán nosztalgia a Trianon előtti idők iránt Később a kisebbrendűségi érzés hordozója Igaz, hogy csak egy tó, de legalább nem sós a vize Kicsit édes, kicsit koszos, kicsit sekély és kisebb, de a miénk Ha nem is olyan, azért szeretjük, és beleképzeljük azt, amit hiányolunk belőle

A pozitív percepciók rejtett negatívumokat takarnak Magyar nyelvű, érthető feliratok Megszokott alapanyagok, ismert ízek (főzési lehetőség) Olcsóbb családi nyaralások Kevesebb utazással töltött idő Kellemesebb édesvíz A pozitív állítás negatívumot takar

A Balatonnal kapcsolatos konnotációk sok esetben az Adria imázsát erősítik A végső cél az Adria, a kérdés csak az, hogy kinek sikerül eljutnia oda A kisgyerekes családok, az elszánt lokálpatrióták és a kispénzűek inkább a Balatont, a többiek inkább az Adriát választják A hazai utazóközönség nagytöbbsége tehát kettévált, a határvonal éles és főleg anyagi természetű

A jelenlegi programkínálat marketingje A jelenlegi gazdag programkínálat már elég a Balaton egységes kulturális arculatának megalapozásához Több kezdeményezést is láthatunk, amelyek magasabb szinten igyekeznek meghatározni a Balaton kulturális identitását Az „egységes imázs” ingerküszöböt azonban még mindig nem sikerült elérni, mert A kulturális kínálat spektruma foghíjas, nem teljeskörű Az utóbbi évek fejlesztései nem feltétlenül jutottak el a korábbi nyaralóközönséghez, akik átszoktak a tengerparti nyaralásra Nincs egységes arculat, Balaton-brand, sem mindenhol fellelhető brossúra, legalább 500 ezer példányban, több nyelven Nincs központi felületvásárlás

Kommunikációs feladatok Az üzenetek, szlogenek egységes használata a Balatonnal kapcsolatos kommunikációs anyagokban Kulturális célcsoportokra lebontott programkínálat, eseménynaptárak Folyamatos, megfelelő volumenű és átfedésektől mentes programtervek az egyes műfajokban A célcsoportok szokásaihoz és igényeihez igazított marketingtevékenység Promóció, DM, közönségszervezés

Mindezek alfája és omegája A balatoni kultúra ne lábjegyzet, hanem nemzetstratégiai kérdés legyen! A finanszírozás ne ágazati, regionális, vagy önkormányzati, hanem stratégiai, központi költségvetési kérdés legyen!

Összegző megállapítások A keresletben mutatkozó szezonalitást a programkínálat szüntetheti meg A Balatonnak van fizetőképes keresleti potenciálja, amely a kultúrán keresztül érhető el A kulturális programkínálat növekedése a mainál nagyobb vásárlóerőt képviselő társadalmi réteget vonzhat a tóhoz A nagyobb vásárlóerő középtávon a szolgáltatások színvonalának általános emelkedését eredményezi Közép-Európa legnagyobb tava hosszabb távon nemzetközi üdülési célponttá tehető A kulturális potenciál iránti bizalmat meg kell előlegezni A kulturális programkínálatot meg kell finanszírozni

„ Tavak Fesztiválja” Közép-Európa legnagyobb édesvízi tavánál Balaton – Adria párhuzam gyengítése A Balaton „tóságának” középpontba állítása Nemzetközi résztvevők, saját marketingjüket magas szinten művelő tavak bemutatkozásával Egzotikus tájakról érkező bemutatók Kreatív bemutatók, versenyek, „leg”-ek könyve