Mit használ aggódásom, mit ér fáradozásom, s a kínos fejtörés? Az Úr átsegít vészen, ráhagyatkozik szívem, karjában nem bánt rettegés.
HABAKUK A KÉRDEZŐ HÍVŐ
A kettészakadt ország területén szolgáló próféták A próféta neve, irata Szolgálati ideje (Kr.e.)Szolgálati helye Abdiás Izráel (Edomról) Jónás Ninive Náhum Júda (Ninivéről) Ámósz Izráel Hóseás Izráel Jóel Júda Ézsaiás Júda Mikeás Júda Zofóniás Júda Habakuk Júda Jeremiás Júda Jer. Siralmai---586Júda
ŐRTORONY „Őrhelyemre állok, odaállok a bástyára, figyelek, várva, hogy mit szól hozzám és mit felel panaszomra”
Júda
DE A FÖLD TELE LESZ AZ ÚR DICSŐSÉGÉNEK ISMERETÉVEL, AHOGYAN A TENGERT VÍZ BORÍTJA.
Habakuk próféta könyve gondosan lett megszerkesztve. Az Isten és a próféta közti beszélgetéssel kezdődik; a próféta két panaszára két isteni orákulum felel. Ebben Jób könyvéhez hasonlít. A második orákulum öt átkot („jaj-szót”) mond a gonosz elnyomóra (2,6-20). Ezután a próféta zsoltárt énekel Isten végső győzelméről (3). Ez az utolsó fejezet lényegesen eltér az előzőktől, de nélküle az egész alkotás hiányos lenne. A zenei jelzések, amelyek elindítják és befejezik, arra mutatnak, hogy a zsoltárt a istentiszteleti célra is használták.
Vitatkoznak a prófécia keletkezésének körülményein, és hogy kik lehettek Isten népének gyakran emlegetett elnyomói. Gondolnak az asszírokra és a káldeusokra (babiloniaiakra), de még magára Jojákim júdai királyra is. Valószínű, hogy az elnyomók alatt a káldeusokat kell érteni, akiket meg is nevez (1,6). Isten kezében eszközök voltak, hogy népét megbüntesse, de őket is büntetés éri kegyetlenségük miatt. Ha ez a magyarázat helyes, a könyv írásának ideje a kárkemisi csata (605) és Jeruzsálem első ostroma (597) közt van. Így Habakuk kevéssel lenne későbbi Náhumnál, és kortársa Jeremiásnak.
A tanításban Habakuk könyve egy új dolgot hoz: meg merészeli kérdezni Istent a világ kormányzásáról. O.K., hát Júda vétkezett, de Isten, aki szent (1,12), akinek éles szemével mindig észreveszi a rosszat (1,13), miért éppen ezeket a barbár káldeusokat választotta eszközül népe megbüntetésére? Miért bünteti a gonoszt a még gonoszabbal? Miért segíti győzelemre az istentelen hatalmat? Ez a „rossznak a problémája” a nemzetek síkjára vetítve. Habakuk botránkozása sokak problémája. Ezeknek szól az isteni válasz: a Mindenható Isten gyakran ellentétes utakon készíti elő az igazság végső diadalát. Habakuknak az a megállapítása, hogy „az igaz hite által él” (2,4), annyira találó, hogy Pál bevette a hitről szóló tanításába (Róm 1,17; Gal 3,11; Zsid 10,38).
The Complete Dead Sea Scrolls in English Edited By: Geza Vermes Geza Vermes By: Translated & edited by Geza Vermes Penguin Classics / 2004 / PaperbackTranslated & edited by Geza Vermes
ÉZSAIÁS-TEKERCS A ZSOLTÁROK
HABAKUK-TEKERCS
A HOLT-TENGERI HABAKUK TEKERCS Az ’Ain Feskha közelében talált, Kr. e. 1. század közepe tájáról ránk maradt szöveg és a hozzá fűzött „midrás” – egyfajta allegorikus, titkos értelmet kereső magyarázat – rendkívüli módon alátámasztja a bibliai szöveg megbízhatóságát.Meglepő azonban, hogy a tekercsből hiányzik a próféta könyvének 3. fejezete… A qumráni közösség…
A KÉRDEZŐ HÍVŐ ISTEN VÁLASZÁRA VÁRVA (1.v.) ISTEN VÁLASZOL A TÖRTÉNELEM ESEMÉNYEIBEN (2-13.vv.) A TÖRTÉNELEM CÉLJA (14.v.)
DE A FÖLD TELE LESZ AZ ÚR DICSŐSÉGÉNEK ISMERETÉVEL, AHOGYAN A TENGERT VÍZ BORÍTJA.