Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár „NYÍRSÉG TURISTAVARÁZS” tdm. létrehozásának és működésének tapasztalatai Szabolcs-Szatmár-Bereg megyében Prof. Dr. Hanusz Árpád Egyetemi tanár
Eldöntendő! Vagy NYÍRSÉGI TDM?
Szervezeti felépítés Non-pofit Kft. mint munkaszervezet Nyírség Turizmusáért egyesület
A létrejött TDM szervezet feladatai Turisztikai tervezés, termék- és vonzerőfejlesztés (tematikus utak, témaparkok kialakítása ) Turisztikai információ szolgáltatás, informatikai rendszer kialakítása és működtetése. (on-line foglalási rendszer) Marketing és kommunikációs kampányok tervezése (összehangolása, együttműködés.) Gyakorlati megvalósítás (a turisztikai régió szereplői a turisztikai termékek fejlesztésével és piacra juttatásával kapcsolatos feladatainak ellátására egységes, összehangolt rendszer működtetése.)
A TDM szervezet feladatai 2. Turisztikai adatszolgáltatás, kutatás és monitoring-rendszer működtetése. Emberi erőforrás-fejlesztés: képzések, továbbképzési programok, szakmai tanulmányutak, konferenciák, szakmai találkozók szervezése, szemléletformálás. Pályázati menedzsment és egyéb adminisztratív feladatok biztosítása. A turisztikai szereplők tevékenységeinek összehangolása, a költségek csökkentése és működésük hatékonyságának növelése érdekében (partnerség és hálózatmenedzsment).
A térségi vonzerők turisztikai termékké alakítása. Az egyes települések, kistérségek turizmusa piaci értelemben akkor működik sikeresen, ha a található vonzerőket sikerül csomagban turisztikai termékké alakítani. A termékeket desztinációba ágyazottan piacra juttatni, és a célcsoportnak eredményesen értékesíteni.
Humán erőforrás képzés Kiemelt jelentőséggel bír a megfelelő szakemberbázis. Jelenleg 2 olyan felsőfokú oktatási intézmény is működik, ahol turisztikai irányultságú képzés folyik. A Nyíregyházi Főiskolán beindul a turisztikai Bsc. képzés működik a szakirányú képzés és az FSZ képzés. Évek óta szervez OKJ tanfolyamokat a falusi turizmus területén.
Továbbképzés A képzéseken túl azonban fontos szempont a továbbképzés, a szemléletformálás, az európai tendenciák naprakész ismerete a magyarországi turisztikai szakemberek számára. A legfontosabb pedig egymás turisztikai kínálatának megismerése, a kistérség természeti és épített örökségeinek bejárásával.
A megalakított TDM rendszer alapelvei kiemelt feladat: 3 alapelv a fenntarthatóság megteremtése a versenyképesség megteremtése a területi szempontok érvényesítése A felsorolt alapelvek érvényesülését akkor lehet elvárni, ha annak irányítását és koordinálását egy olyan szervezet végzi melynek munkájában az összes szereplő részt vesz, vagy legalábbis képviselteti magát → ez a TDM szervezet
Összegzés A TDM rendszer kialakításával a korábbi irányítási rendszer átalakítása megtörtént A turisztikai szolgáltató hálózat kialakítása folyamatban van Érdekeltség megteremtése a termékfejlesztésben folymatban van Közös marketing munka Egymást erősítő informatikai szolgáltatás (közös honlap) Közös monitoring a fenntartható fejlődés biztosítása érdekében.(terv)
feltételeinek javítása A térségi turizmus versenyképességének növelése A turizmus életminőségre gyakorolt hatásainak optimalizálása Emberközpontú és hosszú távon jövedelmező fejlődés A turistafogadás feltételeinek javítása Attrakciófejlesztés A NYÍRSÉG TDM szervezet fejleszthetősége Termékfejlesztés Desztináció fejlesztés Kiemelt desztinációk fejlesztése A turisztikai attrakciók elérhetőségének javítása A turisták komfortérzetének növelése Emberi erőforrás fejlesztés Hatékony működési rendszer kialakítása Az oktatási rendszer munkaerő-piaci igényeknek megfelelő átalakítása Stabil foglalkoztatási környezet kialakítása Szemléletformálás Helyi desztináció menedzsment szervezet kialakítása Regionális TDM intézményrendszer átalakítása A turisztikai intézményrendszer piramisának talpra állítása
Hagyományokra épülő kínálatfejlesztés példa a kistérségi turizmus fejlesztési gyakorlat végrehajtására: Hagyományokon, ember alkotta vonzerőkön alapuló attrakciók Attrakciófejlesztés Termékfejlesztés Desztináció-menedzsment Kézműves gasztronómiai hagyományok felélesztése
Attrakcióra épülő marketing feladat Állandó és alkalmi turisztikai termékek piacra segítése Leghatékonyabb marketing eszközök segítségével a céltermék és célcsoport piacra segítése Hatékony marketing munka alapja Desztináció-menedzsment csomagba rendezi a szolgáltatók kínálatával Állatpark, fürdők, épített értékek, rendezvények, gasztronómia
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! E-mail:hanusz@nyf.hu