Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyt az esélyteleneknek
Advertisements

A Családoktól tanulunk Kutatást végezte: Hegedűs Réka és Dávid Beáta 2005 Home-Start International Otthon Segítünk Alapítvány MTA Szociológiai Kutatóintézet.
Kapcsolattartás a szülői házzal
„Művészettel a jövő művészeiért” TÁMOP-3. 1
A Bálint Márton Általános és Középiskola
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Matematika és módszertana
A koragyermekkori nevelésről
Család.
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
Gyerekek a Biztos Kezdet Gyerekházban
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
A nevelés története Bevezetés. Rendszertani felosztás.
Kozma Judit „Jó gyakorlat - rossz gyakorlat” a roma állampolgárokkal végzett szociálpedagógiai munkában Miskolc, szeptember 12.
IKT eszközök az oktatásban, digitális pedagógia
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Csecsemőkortól az ifjúkorig.
A gondozás,nevelés egysége
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
CSALÁD.
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
1)A szakszerű egészségügyi ellátás biztosításához jutás szükségességének felismerése – Mikor, milyen esetekben hívjunk orvost? 2)A beteg gyermek ellátásával.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
Dr. Szilágyi Klára Szent István Egyetem
Az addikciók kialakulásában szerepet játszó fő tényezők
IN / TOLERANCIA Strédl Terézia Selye János Egyetem, Komárom
Biztoskezdet gondolat a falakon túl A gyerekházon túl is élnek.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Kapcsolat a vér szerinti családdal © Reménység Nevelőszülői Hálózat, Dél-Dunántúl 3. Nevelőszülői módszertan.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Mit nyújt a gepárd-iskola©?. Minden gyerek gepárd- kölyökké válhat? O Igen, minden gyereknek van tehetsége valamihez. O Igen, minden gyerek felszínre.
Az iskoláskor küszöbén
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
M.Tamás Márta Mentálhygiéne M.Tamás Márta
A NEVELÉS TERÜLETEI.
TÁMOP „Tehetséghidak Program” című kiemelt projekt Utak és esélyek az Egyéni Tehetséggondozás területén.
Dr. Schiffer Csilla Társas interakciók a tanulók között
Dr. Schiffer Csilla A család és az iskola kapcsolatának fejlesztése
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Szeretettel köszöntöm
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
Biztos Kezdet Gyerekházak
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
Speciális gyermekvédelem
A borderline személyiségzavar
A Szabolcsi Fiatalok a Vidékért Egyesület, a Svájci – Magyar Civil Alap Szociális szolgáltatások nyújtása tématerületére 2013-ban benyújtott „Tanítsuk.
A tanulás segítése – a tanulás tanítása a napköziben
BIHARINÉ dr. KREKÓ ILONA főiskolai docens
A társadalom intézményrendszere és tényezőinek munkamegosztása a nevelési folyamatban Dr. Molnár Béla Ph.D.
Az óvodás gyermekek életkori sajátosságai és egyéni különbözőségei „Az óvónő jobb keze a dajka” II. országos szakmai konferencia, október 27. Dr.
Civil és állami partnerek együttműködése a kísérő nélküli kiskorúak érdekében SUBTITLE.
Összeállította: Szabó Ilona
GRASSROOTS Gyermekvédelem
Márkus Lászlóné Intézményvezető Közoktatási szakértő
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
A szocializáció folyamata
Migráció és gyermekvédelem
30 órás Akkreditált továbbképzés viselkedészavarokról pedagógusoknak, szülőknek Reményi Tamás A képzések időpontjai a következők: 1. Blokk -10.
Családbarát Turizmus Konferencia 2017
A képzések helyszínei, időpontjai: a képzés előtt egy héttel
5. Tétel – A Life Long Learning
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Gyermek- és ifjúságvédelem, vezetői felelősség és támogatás
Előadás másolata:

Vajda Zsuzsanna vajdazsuzsanna@gmail.com Siettetett gyerekek Az elveszett gyermekkor nyomában

David Elkind: A siettetett gyerek Túl gyorsan, túl korán nőnek fel

Kultúra és nevelés A gyerekkor „felfedezése” a XIX-XX. Században: A gyerekek különleges életkori sajátosságainak megismerése A gyerekek életterének, életfeltételeinek elkülönítése, a gyerekek védelme A gyerekek sajátosságainak tiszteletben tartása Ennek megfelelő intézményrendszer létrehozása és működtetése - gyermekvédelem - oktatási, nevelési intézmények - gyermek-egészségügy

Gyermekkor a posztmodernben Globális folyamatok Homogenizáció – „világnormák” - Csökkenő gyermekszám a jómódúak körében (globálisan és országokon belül is) A gyermekszám és a szociális helyzet paradox kapcsolódása Változó eszmények a gyermeknevelésben: A gyermek különleges sajátosságai, az életkor jelentőségének csökkenése – elvont „gyerek” Mindenütt verseny - Teljesítményelvűség - Kognitív hangsúly - Redukcionista emberkép - „Fejlesztés”

Szűnőben van a védett gyerekkor A felnőttek és a gyerekek közötti távolság csökkenése Az életkor szerepének megkérdőjelezése, linearitás a szakaszosság helyett Rosszul értelmezett emancipáció – egyenlő jogok helyett egyformaság Gyakorlati következmények: A családok és az intézmények egyre kevésbé érzékenyek a gyerekek életkori sajátosságaira - Az életterek egybeolvadása A tanulás, fejlődés mechanikus értelmezése: „fejlesztő játék” „fejlesztő játszóház”

Gyerekek a gazdaságban A gyerekek instrumentális használata a reklámban - felnőtti attitüdök, érzelmek alakítása - meghatározott árucikkek eladása A gyerekek, mint önálló fogyasztók Reklámok célpontjai és közvetítői Fogyasztók Önálló pénzgazdálkodás Márkahűség „A gazdasági korporációk kurrikuluma”

Reklámhordozó gyerekek

Bic Mac gyerekek

Divatos gyerekjátékok

Siettetett gyerekek és az intézmények Ellentmondások az intézmények működésében: Az óvodában nem folyhat tanítás – túlzó és dogmatikus Szülői és törvényhozói nyomás a „fejlesztés” és minőségbiztosítás érdekében Harc a gyerekekért a csökkenő gyermekszám miatt – a szülők megnyerése a lényeg A privát intézmények belépése ugyanezt a tendenciát erősíti

Negatív következmények A komplexitás hiánya – neobehaviorista elvek a „fejlesztésben” Óvodáskorban a fejlődés a legtöbb területen spontán, nincs szükség külső beavatkozásra, vagy kisebb mértékű beavatkozásra van szükség Nem megfelelő irányba tereli a fejlődést A szülők elégedetlenek Magatartási zavarok, konfliktusok

Csak a gyerekek tudnak segíteni a gyerekeken?

A gyerekek nem tudnak önmagukon segíteni Csak a felnőttek tudnak a gyerekeken segíteni