Vajda Zsuzsanna vajdazsuzsanna@gmail.com Siettetett gyerekek Az elveszett gyermekkor nyomában
David Elkind: A siettetett gyerek Túl gyorsan, túl korán nőnek fel
Kultúra és nevelés A gyerekkor „felfedezése” a XIX-XX. Században: A gyerekek különleges életkori sajátosságainak megismerése A gyerekek életterének, életfeltételeinek elkülönítése, a gyerekek védelme A gyerekek sajátosságainak tiszteletben tartása Ennek megfelelő intézményrendszer létrehozása és működtetése - gyermekvédelem - oktatási, nevelési intézmények - gyermek-egészségügy
Gyermekkor a posztmodernben Globális folyamatok Homogenizáció – „világnormák” - Csökkenő gyermekszám a jómódúak körében (globálisan és országokon belül is) A gyermekszám és a szociális helyzet paradox kapcsolódása Változó eszmények a gyermeknevelésben: A gyermek különleges sajátosságai, az életkor jelentőségének csökkenése – elvont „gyerek” Mindenütt verseny - Teljesítményelvűség - Kognitív hangsúly - Redukcionista emberkép - „Fejlesztés”
Szűnőben van a védett gyerekkor A felnőttek és a gyerekek közötti távolság csökkenése Az életkor szerepének megkérdőjelezése, linearitás a szakaszosság helyett Rosszul értelmezett emancipáció – egyenlő jogok helyett egyformaság Gyakorlati következmények: A családok és az intézmények egyre kevésbé érzékenyek a gyerekek életkori sajátosságaira - Az életterek egybeolvadása A tanulás, fejlődés mechanikus értelmezése: „fejlesztő játék” „fejlesztő játszóház”
Gyerekek a gazdaságban A gyerekek instrumentális használata a reklámban - felnőtti attitüdök, érzelmek alakítása - meghatározott árucikkek eladása A gyerekek, mint önálló fogyasztók Reklámok célpontjai és közvetítői Fogyasztók Önálló pénzgazdálkodás Márkahűség „A gazdasági korporációk kurrikuluma”
Reklámhordozó gyerekek
Bic Mac gyerekek
Divatos gyerekjátékok
Siettetett gyerekek és az intézmények Ellentmondások az intézmények működésében: Az óvodában nem folyhat tanítás – túlzó és dogmatikus Szülői és törvényhozói nyomás a „fejlesztés” és minőségbiztosítás érdekében Harc a gyerekekért a csökkenő gyermekszám miatt – a szülők megnyerése a lényeg A privát intézmények belépése ugyanezt a tendenciát erősíti
Negatív következmények A komplexitás hiánya – neobehaviorista elvek a „fejlesztésben” Óvodáskorban a fejlődés a legtöbb területen spontán, nincs szükség külső beavatkozásra, vagy kisebb mértékű beavatkozásra van szükség Nem megfelelő irányba tereli a fejlődést A szülők elégedetlenek Magatartási zavarok, konfliktusok
Csak a gyerekek tudnak segíteni a gyerekeken?
A gyerekek nem tudnak önmagukon segíteni Csak a felnőttek tudnak a gyerekeken segíteni