Pedagógus etikai kódex I. rész A pedagógus-pedagógus viszony Kincsesbánya, 2014. Készítette: Keszte Jánosné.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Tanfelügyelet – egységes külső értékelés
Advertisements

TÁMOP A/ projekt: Intézményi együttműködés, pedagógiai módszertani megújulás – pedagógiai szemléletváltás a sajátos nevelési igényű.
Kapcsolattartás a szülői házzal
Az iskola pedagógusainak válaszai a kérdőíves felmérésre.
Az előadás témái Az ellenőrzés-értékelés-minősítés értelmezése, kapcsolata A portfólió fogalma, fajtái Érvek és ellenérvek a portfólió alkalmazásáról.
A gyakornokok beilleszkedése
Etikai Kódex.
Az iskolai szociálismunka
Az iskolai dokumentumok
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
TÁMOP /A
TÁMOP A/ projekt:„SZIGET, AMELY BEFOGAD” – AZ INKLUZÍV ELLÁTÁS EGYÜTTMŰKÖDŐ, EGYMÁSRA ÉPÜLŐ MODELLJE SZOLNOKON.
Hatékonyság, eredményesség, méltányosság a köznevelési rendszerben:
Az osztályfőnöki szerep története
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
Pályaorientáció ÁMK Báta Hunyadi János Általános Iskola
Zákányszéki Általános Iskola és Alapfokú Művészetoktatási Intézmény prezentációja 2009.
Ápolásetika.
A gyakorlatvezető mentor
Az egyéni fejlesztési terv
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola szeptember.
Kutatási terv Az inklúzió fenntarthatóságának vizsgálata az oktatási intézményekben, fókuszba helyezve a hálózati együttműködést, a kreatív alkotó műhelyek.
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
Megváltozott feladatok a középiskolai kollégiumi nevelésben Egy svédországi tanulmányút tapasztalatai fényében.
Gyakorlati tanácsok és módszerek a jogkövető magatartás kialakításában.
A Nemzeti Közszolgálati Egyetem közigazgatás-tudományi karának minőségcéljai a 2012/2013. oktatási évre dr. Almásy Gyula szakcsoportvezető Közigazgatásszervezési.
KPSzTI Minőségfejlesztési munkacsoport
Együtt egymásért és magunkért
Az országos pedagógiai-szakmai ellenőrzés,
Igénymérés a 2010/2011-es tanévben Beszámoló Összeállította: Fülöp Lászlóné Minőségirányítási vezető.
A pedagógus.
A stratégiai kulcsmentorok bemutatkozása IFKT mentor képzés Budapest, december 13.
Etika és deontológia a pedagógusi szakmában
ELŐZMÉNYEK Év Szakmai Napjai. Első félév Korrekciós csoport 10. csoport 6. csoport 5. csoport 4. csoport.
A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
A Mediáció.
Dominó Általános Iskola magatartásmódosító programja
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
Az óvoda-, és iskolapszichológia szakmai feladatkörei
Intézményvezetők válaszai a tanulmány kérdéseire.
avagy lehetőség a konfliktusok kezelésére a tanórán
R. M. Á. I. Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya TÁMOP – – 11/2 – A kincsesbányai Kazinczy Ferenc Tagiskola felkészülése a kistérségi.
Egyházi iskolába járó serdülők iskolai attitűdje és döntéseik vizsgálata Kovács-Krassói Anikó PTE BTK „Oktatás és Társadalom” Doktori Iskola április.
Az EDUCOOP-projekt szakmai programja
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Az értékes és elfogadott vezető Készítette: Horváth Eszter.
Az iskolai dokumentumok elérhetősége
Dr. Polgár Marianna Tanárképzés – továbbképzés. Történeti előzmények A tanárképzés (tágabban pedagógusképzés) a felvilágosodás korától intézményesült,
Az intézményi minőségfejlesztéshez kapcsolódó feladatok a TÁMOP-3. 1
Vágvölgyi Gusztáv - Pabló Inspi-Ráció Egyesület inspi-racio.hu Polyán Egyesület polyan.hu.
Integráció, inkluzió PPK,
Pedagógus értékelési rendszer
Ki az a mentortanár? „az a pedagógiai gyakorlattal rendelkező tanár, aki tapasztalatai és a továbbképzésben szerzett speciális képzettsége eredményeként.
A társadalomismereti tartalmak tanításának lehetséges gyakorlata…
DROGPREVENCIÓ Készítette : Szegedi Károlyné. A modul megvalósításának tartalmi célja : A káros szenvedélyekkel kapcsolatos fogalmak, ismeretek bővítése,
Önértékelési kézikönyv október 5-i módosítása alapján
Közösségi gyakorlat A Gyakorlóiskolában. TUDÁS Ismeri azokat a főbb módszereket, amelyekkel megismerheti a gyerekek kognitív, emocionális és erkölcsi.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tervezési folyamat.
MISSION IMPOSSIBLE a legelőn
Egy nyílt levél elő- és utóélete
NEVELŐI ÉRTEKEZLETRE A FÉLÉVES ÉRTÉKELÉS ELŐKÉSZÍTÉSE Farkasné Egyed Zsuzsanna saját óvodai munkaanyag, forrásként felhasználható.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
ÜZLETI ETIKA I. Az etika tudományának fő területei
Szociálpszichológia-2 Attitűd
Hajnal Gabriella szakmai elnökhelyettes
Társadalmi követelmények és igények speciális könyvtári ellátásra
Előadás másolata:

Pedagógus etikai kódex I. rész A pedagógus-pedagógus viszony Kincsesbánya, Készítette: Keszte Jánosné

Történetiség Eredet: etika, görög, ethosz (érzület, jellem), belülről szabályoz a jóra erkölcs: magatartást irányító szabályok összessége, pedagógus etika: alkalmazott, foglalkozáshoz kötött, normatív A rendszerváltás után…  Független Pedagógus Fórum (1995)  Magyarországi Pedagógusok Egyesülete (1996; 2001)  Pedagógus szakmai etikai kódex  Hoffmann Rózsa (szerk.): Szakmai etikai kódex pedagógusoknak NTK Bp.:  Kutatás: kérdőíves felmérés  Helyi pedagógus etikai kódexek

Mi indokolta a dokumentum elkészítését? 1. Aktualitás  oktatás modernizációja  oktatás modernizációja - szerkezeti változások - szerkezeti változások - tartalmi változások - tartalmi változások 2. Hiánypótlás, gyakorlatiasság  változáskezelési módok - egyéni válaszok  változáskezelési módok - egyéni válaszok - stabilitásra való törekvés - stabilitásra való törekvés 3. Elmélet és gyakorlat összekapcsolása  a vezető szerepe - kommunikációérzékenység  a vezető szerepe - kommunikációérzékenység - problémamegoldó konfliktuskezelés - problémamegoldó konfliktuskezelés - együttműködés - együttműködés

Célmeghatározás Az iskola jövőképe, küldetése alapján:  közös cél, egységes szemlélet  közös cél, egységes szemlélet  nevelőtestület összefogása  nevelőtestület összefogása  azonos értékrend  azonos értékrend  következetes pedagógiai és szakmai munka  következetes pedagógiai és szakmai munka  hatékony konfliktuskezelés  hatékony konfliktuskezelés  őszinte problémafeltárás  őszinte problémafeltárás  építő jellegű kritika  építő jellegű kritika  kreatív megvalósítás  kreatív megvalósítás  jó szándék  jó szándék  tisztelet, megbecsülés  tisztelet, megbecsülés

A megvalósítás folyamata… 1. Értékek összegyűjtése, közös értékrend kialakítása, elfogadása  időterv: október - munkaértekezlet  időterv: október - munkaértekezlet  munkamód: egyéni, kiscsoportos, nevelőtestületi  munkamód: egyéni, kiscsoportos, nevelőtestületi  konfliktuskezelés: megbeszélés, kompromisszumkészség (felkészülés)  konfliktuskezelés: megbeszélés, kompromisszumkészség (felkészülés) 2. Az észlelt negatívumok (hiányosságok, hibák) feltárása kiscsoportokban  időterv: október - munkaközösségi megbeszélések  időterv: október - munkaközösségi megbeszélések  munkamód: kiscsoportos  munkamód: kiscsoportos  konfliktuskezelés: konfrontáció, nyílt kibeszélés (konkrét esetek)  konfliktuskezelés: konfrontáció, nyílt kibeszélés (konkrét esetek) 3. A csoportproblémák ütköztetése a nevelőtestület előtt (következmények tudatosítása)  időterv: november - munkaértekezlet  időterv: november - munkaértekezlet  munkamód: egyéni, kiscsoportos, nevelőtestületi  munkamód: egyéni, kiscsoportos, nevelőtestületi  konfliktuskezelés: megbeszélés, kompromisszumkészség  konfliktuskezelés: megbeszélés, kompromisszumkészség

A megvalósítás folyamata… 4. A javasolt megoldási módok kidolgozása  időterv: decemberben folyamatos  időterv: decemberben folyamatos  munkamód: kiscsoportos  munkamód: kiscsoportos 5. A csoportok által javasolt megoldási módok elfogadtatása a nevelőtestülettel  időterv: január – nevelési értekezlet  időterv: január – nevelési értekezlet  munkamód: nevelőtestülettel közösen  munkamód: nevelőtestülettel közösen  konfliktuskezelés: kompromisszumkeresés  konfliktuskezelés: kompromisszumkeresés 6. Az elfogadott megoldási módok írásba foglalása, rögzítése  időterv: januárban folyamatos  időterv: januárban folyamatos  munkamód: egyéni, kiscsoportos  munkamód: egyéni, kiscsoportos

A megvalósítás folyamata… 7. Az elkészült dokumentum elfogadása, a nevelőtestület minden tagjának aláírása Részlet a kódexből … § Feltárt probléma: Gyakori példát látunk a rosszul értelmezett szeretetre: a túlzott liberalizmus, a mindent megengedés a másik kolléga rovására történik. Gyakori példát látunk a rosszul értelmezett szeretetre: a túlzott liberalizmus, a mindent megengedés a másik kolléga rovására történik. Következmény: Következmény: Káoszhoz, a fegyelem teljes fellazulásához vezet, mellyel vissza is élhetnek a tanulók. A pedagógus népszerűségének növelése a közösség kárára történik. Káoszhoz, a fegyelem teljes fellazulásához vezet, mellyel vissza is élhetnek a tanulók. A pedagógus népszerűségének növelése a közösség kárára történik. Javasolt megoldási mód: A pedagógus őrizze meg a tekintélyét, tartassa be következetesen a házirendben foglalt szabályokat! A hatásköröket nem átlépve, tanulja meg a nemet mondás tudományát!

Módosítás § Feltárt probléma: Mára jelentős javulást látunk ebben a problémakörben. A gyerekek nem Mára jelentős javulást látunk ebben a problémakörben. A gyerekek nem tudják kijátszani a pedagógusokat, mert a nevelők egyeztetnek, megbeszélik a tudják kijátszani a pedagógusokat, mert a nevelők egyeztetnek, megbeszélik a megoldási módokat, módszereket. megoldási módokat, módszereket. Következmény: Következmény: Káoszhoz, a fegyelem teljes fellazulásához vezet, mellyel vissza is élhetnek a Káoszhoz, a fegyelem teljes fellazulásához vezet, mellyel vissza is élhetnek a tanulók. A pedagógus népszerűségének növelése a közösség kárára történik. tanulók. A pedagógus népszerűségének növelése a közösség kárára történik. Javasolt megoldási mód: Továbbra is tegyük közkinccsé a nemet mondás tudományának leghatásosabb módszereit.

Részlet a kódexből…2007 Feltárt probléma: 17. § Feltárt probléma: Nem védjük meg egymást a külső vagy belső támadásokkal szemben. Következmény: Előbb-utóbb hallgatólagosan beleegyezünk abba, hogy a hátunk mögött okkal vagy ok nélkül bírálhatnak, támadhatnak bennünket. Így lassan mindenkire sor kerülhet, tovább csökkenti presztízsünket, s belülről gyengíti a tantestületet. Megoldási mód: Kolléga külső támadása esetén az adott kérdésben legyünk semlegesek, kívülállóként ne segítsünk felháborodni. Hozzáállásunkkal, mondandónkkal érjük el, hogy a bíráló forduljon bizalommal az érdekelthez, hogy tisztázhassák a helyzetet, megoldódjék a konfliktus. Kollégánk értékeinek, jó tulajdonságainak kiemelésével ellensúlyozzuk a negatív véleményt. Közös felelősségünk tantestületünk presztízsének emelése.

Módosítás 2013 Feltárt probléma: 17. § Feltárt probléma: Sokat javult a helyzet, az esetek döntő többségében nem vagyunk partnerek a kollégák - háta mögötti - bírálatában. Következmény: Előbb-utóbb hallgatólagosan beleegyezünk abba, hogy a hátunk mögött okkal vagy ok nélkül bírálhatnak, támadhatnak bennünket. Így lassan mindenkire sor kerülhet, tovább csökkenti presztízsünket, s belülről gyengíti a tantestületet. Megoldási mód: A korábbi megoldási módok mellett utasítsuk vissza határozottan a nem megfelelő stílust és hangnemet. Osszuk meg egymással a konkrét tapasztalatokat (esetmegbeszéléseken és/vagy belső továbbképzésen), illetve a leghatásosabb módszereket, „jó gyakorlatokat”.

Köszönöm a figyelmet!