Pedagógus etikai kódex I. rész A pedagógus-pedagógus viszony Kincsesbánya, Készítette: Keszte Jánosné
Történetiség Eredet: etika, görög, ethosz (érzület, jellem), belülről szabályoz a jóra erkölcs: magatartást irányító szabályok összessége, pedagógus etika: alkalmazott, foglalkozáshoz kötött, normatív A rendszerváltás után… Független Pedagógus Fórum (1995) Magyarországi Pedagógusok Egyesülete (1996; 2001) Pedagógus szakmai etikai kódex Hoffmann Rózsa (szerk.): Szakmai etikai kódex pedagógusoknak NTK Bp.: Kutatás: kérdőíves felmérés Helyi pedagógus etikai kódexek
Mi indokolta a dokumentum elkészítését? 1. Aktualitás oktatás modernizációja oktatás modernizációja - szerkezeti változások - szerkezeti változások - tartalmi változások - tartalmi változások 2. Hiánypótlás, gyakorlatiasság változáskezelési módok - egyéni válaszok változáskezelési módok - egyéni válaszok - stabilitásra való törekvés - stabilitásra való törekvés 3. Elmélet és gyakorlat összekapcsolása a vezető szerepe - kommunikációérzékenység a vezető szerepe - kommunikációérzékenység - problémamegoldó konfliktuskezelés - problémamegoldó konfliktuskezelés - együttműködés - együttműködés
Célmeghatározás Az iskola jövőképe, küldetése alapján: közös cél, egységes szemlélet közös cél, egységes szemlélet nevelőtestület összefogása nevelőtestület összefogása azonos értékrend azonos értékrend következetes pedagógiai és szakmai munka következetes pedagógiai és szakmai munka hatékony konfliktuskezelés hatékony konfliktuskezelés őszinte problémafeltárás őszinte problémafeltárás építő jellegű kritika építő jellegű kritika kreatív megvalósítás kreatív megvalósítás jó szándék jó szándék tisztelet, megbecsülés tisztelet, megbecsülés
A megvalósítás folyamata… 1. Értékek összegyűjtése, közös értékrend kialakítása, elfogadása időterv: október - munkaértekezlet időterv: október - munkaértekezlet munkamód: egyéni, kiscsoportos, nevelőtestületi munkamód: egyéni, kiscsoportos, nevelőtestületi konfliktuskezelés: megbeszélés, kompromisszumkészség (felkészülés) konfliktuskezelés: megbeszélés, kompromisszumkészség (felkészülés) 2. Az észlelt negatívumok (hiányosságok, hibák) feltárása kiscsoportokban időterv: október - munkaközösségi megbeszélések időterv: október - munkaközösségi megbeszélések munkamód: kiscsoportos munkamód: kiscsoportos konfliktuskezelés: konfrontáció, nyílt kibeszélés (konkrét esetek) konfliktuskezelés: konfrontáció, nyílt kibeszélés (konkrét esetek) 3. A csoportproblémák ütköztetése a nevelőtestület előtt (következmények tudatosítása) időterv: november - munkaértekezlet időterv: november - munkaértekezlet munkamód: egyéni, kiscsoportos, nevelőtestületi munkamód: egyéni, kiscsoportos, nevelőtestületi konfliktuskezelés: megbeszélés, kompromisszumkészség konfliktuskezelés: megbeszélés, kompromisszumkészség
A megvalósítás folyamata… 4. A javasolt megoldási módok kidolgozása időterv: decemberben folyamatos időterv: decemberben folyamatos munkamód: kiscsoportos munkamód: kiscsoportos 5. A csoportok által javasolt megoldási módok elfogadtatása a nevelőtestülettel időterv: január – nevelési értekezlet időterv: január – nevelési értekezlet munkamód: nevelőtestülettel közösen munkamód: nevelőtestülettel közösen konfliktuskezelés: kompromisszumkeresés konfliktuskezelés: kompromisszumkeresés 6. Az elfogadott megoldási módok írásba foglalása, rögzítése időterv: januárban folyamatos időterv: januárban folyamatos munkamód: egyéni, kiscsoportos munkamód: egyéni, kiscsoportos
A megvalósítás folyamata… 7. Az elkészült dokumentum elfogadása, a nevelőtestület minden tagjának aláírása Részlet a kódexből … § Feltárt probléma: Gyakori példát látunk a rosszul értelmezett szeretetre: a túlzott liberalizmus, a mindent megengedés a másik kolléga rovására történik. Gyakori példát látunk a rosszul értelmezett szeretetre: a túlzott liberalizmus, a mindent megengedés a másik kolléga rovására történik. Következmény: Következmény: Káoszhoz, a fegyelem teljes fellazulásához vezet, mellyel vissza is élhetnek a tanulók. A pedagógus népszerűségének növelése a közösség kárára történik. Káoszhoz, a fegyelem teljes fellazulásához vezet, mellyel vissza is élhetnek a tanulók. A pedagógus népszerűségének növelése a közösség kárára történik. Javasolt megoldási mód: A pedagógus őrizze meg a tekintélyét, tartassa be következetesen a házirendben foglalt szabályokat! A hatásköröket nem átlépve, tanulja meg a nemet mondás tudományát!
Módosítás § Feltárt probléma: Mára jelentős javulást látunk ebben a problémakörben. A gyerekek nem Mára jelentős javulást látunk ebben a problémakörben. A gyerekek nem tudják kijátszani a pedagógusokat, mert a nevelők egyeztetnek, megbeszélik a tudják kijátszani a pedagógusokat, mert a nevelők egyeztetnek, megbeszélik a megoldási módokat, módszereket. megoldási módokat, módszereket. Következmény: Következmény: Káoszhoz, a fegyelem teljes fellazulásához vezet, mellyel vissza is élhetnek a Káoszhoz, a fegyelem teljes fellazulásához vezet, mellyel vissza is élhetnek a tanulók. A pedagógus népszerűségének növelése a közösség kárára történik. tanulók. A pedagógus népszerűségének növelése a közösség kárára történik. Javasolt megoldási mód: Továbbra is tegyük közkinccsé a nemet mondás tudományának leghatásosabb módszereit.
Részlet a kódexből…2007 Feltárt probléma: 17. § Feltárt probléma: Nem védjük meg egymást a külső vagy belső támadásokkal szemben. Következmény: Előbb-utóbb hallgatólagosan beleegyezünk abba, hogy a hátunk mögött okkal vagy ok nélkül bírálhatnak, támadhatnak bennünket. Így lassan mindenkire sor kerülhet, tovább csökkenti presztízsünket, s belülről gyengíti a tantestületet. Megoldási mód: Kolléga külső támadása esetén az adott kérdésben legyünk semlegesek, kívülállóként ne segítsünk felháborodni. Hozzáállásunkkal, mondandónkkal érjük el, hogy a bíráló forduljon bizalommal az érdekelthez, hogy tisztázhassák a helyzetet, megoldódjék a konfliktus. Kollégánk értékeinek, jó tulajdonságainak kiemelésével ellensúlyozzuk a negatív véleményt. Közös felelősségünk tantestületünk presztízsének emelése.
Módosítás 2013 Feltárt probléma: 17. § Feltárt probléma: Sokat javult a helyzet, az esetek döntő többségében nem vagyunk partnerek a kollégák - háta mögötti - bírálatában. Következmény: Előbb-utóbb hallgatólagosan beleegyezünk abba, hogy a hátunk mögött okkal vagy ok nélkül bírálhatnak, támadhatnak bennünket. Így lassan mindenkire sor kerülhet, tovább csökkenti presztízsünket, s belülről gyengíti a tantestületet. Megoldási mód: A korábbi megoldási módok mellett utasítsuk vissza határozottan a nem megfelelő stílust és hangnemet. Osszuk meg egymással a konkrét tapasztalatokat (esetmegbeszéléseken és/vagy belső továbbképzésen), illetve a leghatásosabb módszereket, „jó gyakorlatokat”.
Köszönöm a figyelmet!