Magyarországon független, demokratikus jogállami berendezkedés, azaz független, alkotmányos demokrácia van, amelyben a közigazgatás részeként funkcionáló.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezés szabályai (Seveso II.) - polgármesterek felkészítése Lakossági tájékoztatás A lakosság.
Advertisements

A Kormányzati szolgálati és a közszolgálati jogviszony
A polgári védelmi szervezetek megalakítása, alkalmazásának időszakai, szabályai Jogszabályi háttér § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről (Pv.
Az esemény vagy eseménysorozat katasztrófává minősítése Jogszabályi háttér § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről.
A megyei és a helyi védelmi bizottságok kiértesítési rendszere
Békés Megyei Államigazgatási Kollégium ülése
A Rendőrség szolgálati tagozódása
A védelmi bizottság elnökének katasztrófavédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
Siska Csaba alezredes HM Védelmi Hivatal mb. területi igazgató
A polgári védelmi tervezés Jogszabályi háttér § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII. törvény a polgári védelemről.
Az Önkéntes Tűzoltó Egyesületek szerepe
 H ol?  Kiemelt kockázatú objektumokban.  Milyen eszközökkel?  Speciális felderítő eszközök használatával.  Levélvizsgáló berendezés  Röntgensugaras.
A környezetvédelem intézményrendszere
A civil lakosság kapcsolódási, önkéntes szerepvállalásának lehetőségei
Alapfogalmak A "katasztrófa" görög szó, jelentése fordulat, pusztulás, megsemmisülés, csapás, megrázó, hirtelen esemény. Katasztrófa: az életet, az élet-feltételeket,
Pápai Tűzoltóság 11. B.
Munkavédelmi előírások rendszere
Állam munkavédelmi feladatai
Tűz-, polgári védelmi és katasztrófavédelmi igazgatás
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Előadó: Dr. habil. Lakatos László ny. okl. mk. vezérőrnagy
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
A VESZÉLYHELYZETEK SZABÁLYOZOTTSÁGA
A POLGÁRMESTEREK VÉDELMI IGAZGATÁSI FELADATAI A JOGSZABÁLYI VÁLTOZÁSOK TÜKRÉBEN MISKOLC, JÚNIUS 06. FAZEKAS GYÖRGY ALEZREDES.
Változások a szabálysértési jogban
ÖNKÉNTESEK BEVONÁSA A KATASZTRÓFÁK ELLENI VÉDEKEZÉSBE
A polgári védelem jogszabályi korszerűsítése a közigazgatási reform tükrében Előadó : Dr. Varga Imre mk. pv. ezredes PhD. főosztályvezető OKF Minősített.
A megyei védelmi igazgatás helye és szerepe
Az erdők megelőző tűzvédelme Magyarországon (aktualitások, tervek)
Új kihívások a katasztrófavédelemben
Kibertér-biztonság és iparbiztonság Kossa György tű. dandártábornok
megjegyzések a katonai ügyészi és katonai bírói
Alkotmány és alaptörvény Kormányzati és politikai döntéshozatal  kurtán 2012.
Katasztrófavédelem a védelmi igazgatás rendszerében
Veszélyes üzemek kritikus infrastruktúra védelmi aspektusai
Jogszabályi háttér A katasztrófavédelem a polgári védelem és a tűzoltóság országos és területi szerveinek összevonásával alakult meg január 1- jével,
Ajánlás a felkészítések (gyakorlás, munkaműhely) tartalmára és módszerére A gyakorlat bemutatása A gyakorlat célja az etilén termékvezetékek sérülése következtében.
Az önkormányzat lakosságvédelmi feladatai Jogszabályi háttér: § §196/1996. (XII. 22.) Korm. rendelet a mentésben való részvétel szabályairól, a polgári.
Polgári védelmi kötelezettség, mentesség
A kitelepítés, kimenekítés, befogadás, visszatelepítés
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
A veszélyhelyzet kihirdetésének körülményei és tartalma Jogszabályi háttér: § §1949. évi XX. törvény a Magyar Köztársaság Alkotmánya § §1996. évi XXXVII.
A polgármester katasztrófavédelmi (polgári védelmi, tűzvédelmi) feladatai Jogszabályi háttér évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról,
: Készült: Közbiztonsági referensek felkészítésére Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság A polgármester elsőfokú polgári védelmi.
A katasztrófák elleni védekezés rendszere
Somogy Megyei Katasztrófavédelmi Igazgatóság 2012.
Munkahelyi egészség és biztonság
Munkahelyi egészség és biztonság
Az orvos szabálysértési felelőssége
Tájékoztatás a polgármesterek katasztrófavédelmi feladatairól
A NEMZETI KÖZLEKEDÉSI HATÓSÁG Dr. Kerekes István.
DEMOKRATIKUS INTÉZMÉNYRENDSZER -
Válságkezelő rendszere
Dr. Farkas Klára r. őrnagy
Személyi szabadságot korlátozó intézkedések
A rendészet szervei.
Rendészeti együttműködési lehetőségek és a rendőri intézkedések jog- és szakszerűségi kritériumai Kiss Róbert r. őrnagy 2014.
Az igazgatás és az ápolás-szakfelügyelet kapcsolata
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
Juhász László százados
Budapest, október 01. A magyarországi kutatás-fejlesztés nemzetbiztonsági vetületei.
A tűz-, a polgári- és a katasztrófavédelem kérdései Hoffmann Imre tű. ddtbk. Hatósági Főigazgató-helyettes.
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
Önkormányzat és állam.
A rendészetért felelős miniszter irányítása alá tartozó rendészeti, rendvédelmi szervek általános jellemzése 2. foglalkozás PP-je.
Az ügyészi szervezet és feladatok
A közszolgálati Tisztviselők jogviszonya
A rendészet, rendvédelem szervei
Előadás másolata:

A Magyarországon működő fegyveres rendvédelmi szervek bemutatása, szervezetek jogállása, feladataik.

Magyarországon független, demokratikus jogállami berendezkedés, azaz független, alkotmányos demokrácia van, amelyben a közigazgatás részeként funkcionáló rendészeti, rendfenntartó szervezetek működése is jogalkotói akarat. Az Alkotmány garantálja, hogy a Magyar Köztársaságban minden hatalom a népé, amely a népszuverenitást választott képviselői útján, valamint közvetlenül gyakorolja. Ennek megfelelően, hazánkban a Alkotmány az alapja a közigazgatás működésének, feladatrendszerének is.

Rendészeti feladatok jogi szabályozottságának folyamata Valamely feladat általános formában megjelenik a MK. Alkotmányában. Pl. Az Alkotmány meghatározza a Rendőrség elsődleges, általános feladatait. A feladat részletezésére, végrehajtására vonatkozóan törvényt kell alkotni! A feladat végrehajtására, az Alkotmányban meghatározottak szerint az OGY. Törvényt alkot. Pl. a Rendőrségről szóló 1994. évi XXXIV. Törvény megszövegezése A feladatban megjelenő tevékenység tényleges, egyértelmű végrehajtására vonatkozóan kormányzati vagy miniszteri jogszabályt kell alkotni.

A végrehajtásra az RTV. Szerint, az Alkotmányban meghatározottakra figyelemmel a kormány rendeletet és/vagy az illetékes szakminiszter rendeletet, vagy utasítást hoz. Esetünkben pl. a Rendőrség Szolgálati Szabályzatáról szóló 62/2007. (XII.23.) IRM rendelet. A részletezett feladatot szükséges valamilyen szervezeti egységhez, feladathoz kötni, illetve annak során meg kell határozni például a követendő magatartási formákat. A szervezet vezetője kiadja a szükséges további szabályozást, belső normát: Intézkedést, Utasítást, Irányelvet.

Fontos szabály ! A jogi szabályozás során nem adható ki olyan szabályozó ( törvény, kormányrendelet, miniszteri rendelet, utasítás, vagy akár belső norma/utasítás, intézkedés, irányelv/), ami ellentmond a magasabb szintű jogszabálynak , normának.

1. Rendőrség

A Rendőrség – az Alkotmányon alapuló – Rtv A Rendőrség – az Alkotmányon alapuló – Rtv. alapján a Kormány, ezen belül az IRM, illetve az igazságügyi és rendészeti miniszter irányítása és felügyelete mellett működő állami, fegyveres rendvédelmi szerv. A rendőrség elsődleges feladata a közbiztonság és közrend védelme, valamint az államhatár őrzése, a határforgalom ellenőrzése és az államhatár rendjének fenntartása.

A Rendőrség feladatai: Általános bűnügyi nyomozó hatósági jogkört gyakorol, végzi a bűncselekmények megelőzését és felderítését; Szabálysértési hatósági jogkört gyakorol, közreműködik a szabálysértések megelőzésében és felderítésében; Ellátja a közbiztonságra veszélyes egyes eszközök és anyagok előállításával, forgalmazásával és felhasználásával kapcsolatos hatósági feladatokat;

Közlekedési hatósági és rendészeti feladatokat lát el; Ellátja a közterület rendjének fenntartásával kapcsolatos általános rendészeti feladatokat; Gondoskodik a büntetőeljárásban résztvevők és az eljárást folytató hatóság tagjainak személyi védelméről, valamint a büntetőeljárásban résztvevők, az igazságszolgáltatást segítők Védelmi Programjának végrehajtásáról;

Védi a MK. Érdekei szempontjából különösen fontos személyek életét, testi épségét, őrzi a kijelölt létesítményeket; Engedélyezi és felügyeli a személy- és vagyonvédelmi, valamint a magánnyomozói tevékenységet; Büntetés-végrehajtási feladatokat lát el; Ellátja a rendkívüli állapot, a megelőző védelmi helyzet, szükségállapot, a veszélyhelyzet és a meghatározott helyzet, katasztrófa veszélye esetén a hatáskörébe utalt rendvédelmi feladatokat;

Rendkívüli állapot idején, meghatározott esetben közreműködik az államhatárt fegyveresen vagy felfegyverkezve átlépő személyek kiszorításában, illetve elfogásában és lefegyverkezésében; Őrzi az államhatárt, megelőzi, felderíti, megszakítja az államhatár jogellenes átlépését; Ellenőrzi az államhatáron áthaladó személy-és járműforgalmat, a szállítmányokat, valamint végzi a határátléptetést, továbbá biztosítja a határátkelőhelyek rendjét;

Irányítja a határesemények kivizsgálásával megbízott magyar szervek tevékenységét, felügyeli az államhatár felmérésével, megjelölésével, a határjelek, felújításával kapcsolatos munkák végzését; Megteszi az államhatár rendjét közvetlenül veszélyeztető konfliktushelyzet és a tömeges méretű migráció kezeléséhez szükséges intézkedéseket, továbbá elhárítja az államhatár rendje ellen irányuló erőszakos cselekményeket; Elvégzi a részére törvényben vagy kormányrendeletben megállapított, valamint az EU kötelező jogi aktusából vagy nemzetközi szerződésből eredő egyéb feladatokat.

A Rendőrség védelmet nyújt az életet, testi épséget, a vagyonbiztonságot közvetlenül fenyegető vagy sértő cselekményekkel szemben, felvilágosítást és segítséget ad a rászorulónak. A Rendőrség tiszteletben tartja és védelmezi az emberi méltóságot, óvja az ember jogait.

A Rendőrség a feladatának ellátása során: Együttműködik az állami és a helyi önkormányzati szervekkel, a társadalmi és a gazdálkodó szervekkel, az állampolgárokkal és azok közösségeivel; Segítséget nyújt – jogszabályban meghatározott esetben – állami és a helyi önkormányzati szervek hivatalos eljárásának zavartalan lefolytatásához; Támogatja a helyi önkormányzatoknak és az állampolgárok közösségeinek a közbiztonság javítására irányuló önkéntes tevékenységét.

A Rendőrség alapvető feladata tehát: A közbiztonság és a közrend védelme, valamint az államhatár őrzése, a határforgalom ellenőrzése és az államhatár rendjének fenntartása, valamint a jogszabályokban meghatározott bűnmegelőzési, bűnüldözési, államigazgatási és rendészeti tevékenység ellátása.

2. A Büntetés-végrehajtási Szervezet A szervezet feltételeit a Büntetés-végrehajtási Szervezetről szóló 1995. évi CVII. Törvény szabályozza.

A BV-i Szervezet elsődleges rendeltetése, feladata a törvényben meghatározott szabadság-elvonással járó büntetések, intézkedések, büntetőeljárási kényszerintézkedések, szabálysértési elzárások, valamint idegenrendészeti őrizetek végrehajtása és az ehhez kapcsolódó őrzési, felügyeleti és ellenőrzési, elhelyezési élelmezési, ruházat-ellátási, egészségügyi, nevelési és oktatási, munkáltatási és más feladatok ellátása.

A BV-i Szervezet másik legfontosabb feladatköre a honvédelmi, polgári – és katasztrófavédelmi tevékenység országos szintű elláthatóságával függ össze. Összegzés A szervezet – az Alkotmányon alapuló- a Büntetés-végrehajtási Szervezetről szóló 1995. évi CVII. Törvény alapján a Kormány, ezen belül az IRM, illetve az igazságügyi és rendészeti miniszter irányítása és felügyelete mellett működő állami, fegyveres rendvédelmi szerv.

3. A Katasztrófavédelmi Főigazgatóság

A katasztrófavédelem hivatásos szervezete az állami tűzoltóság és a polgári védelem irányítására összevont szervezet A szervezet a lakosság biztonságát veszélyeztető természeti és civilizációs katasztrófák bekövetkezésének megelőzésére, veszélyhelyzetek elhárítására és a következmények felszámolására hivatott.

Végzi a tűzoltóságok szakmai felügyeletét, feladatkörébe tartozik a különböző katonai és polgári válsághelyzetekre történő felkészülés is, a lakosság védelmének szervezése ezen körülmények között. A három szerv működését a legmagasabb szinten három, szoros kapcsolatban lévő, egymásra tekintettel megalkotott törvény szabályozza.

A katasztrófavédelem működését meghatározó törvény Az 1999. évi LXXIV. törvény a katasztrófák elleni védekezés irányításáról, szervezetéről és a veszélyes anyagokkal kapcsolatos súlyos balesetek elleni védekezésről. A törvény a katasztrófavédelemben érintett közigazgatási szervekre, gazdálkodó szervezetekre, helyi önkormányzatokra,az állampolgárokra, valamint a katasztrófavédelem hivatásos szerveire és személyi állományára fogalmaz meg rendelkezéseket.

A tűzvédelem működését meghatározó törvény Az 1996. évi XXXI. törvény a tűz elleni , a műszak mentésről és a tűzoltóságról a MK. Területén tartózkodó magánszemélyekre, jogi személyiséggel nem rendelkező szervezetekre, jogi személyekre, a hivatásos állami és önkormányzati, valamint az önkéntes és létesítményi tűzoltóság szervezetére és személyi állományára, a tűzvédelemre és műszaki mentésre vonatkozóan fogalmaz meg rendelkezéseket.

A polgári védelem működését meghatározó törvény Az 1996. évi XXXVII. Törvény a polgári védelemről az államigazgatási, az önkormányzati, a hivatásos polgári védelmi szervekre, a polgári védelemben közreműködő fegyveres erőkre és rendészeti szervekre. A polgári szervekre és az állampolgárokra, a MK. Területére nézve fogalmaz meg rendelkezéseket.

Összegzés A Katasztrófavédelmi Főigazgatóság – az Alkotmányon alapuló- törvényi felhatalmazások alapján a Kormány, ezen belül az ÖM, illetve az önkormányzati miniszter irányítása és felügyelete mellett működő állami, fegyveres rendvédelmi szervezet amely magában ötvözi az állam katasztrófavédelmi, tűzvédelmi és polgári védelem feladatrendszerét.