resztoratívtechnikáktapasztalatoka Zöld Kakas Líceumban
A resztoratív szemlélet érvényesülése egy iskolai konfliktus megoldása kapcsán
Nő a zűr A kriminológiától a pedagógiáig A kriminológiától a pedagógiáig A „zűrös” gyerek A „zűrös” gyerek A resztoratív konfliktuskezelés A resztoratív konfliktuskezelés
Ez történt… A „Buga Jakab” projekt a resztoratív kérdések mentén…..
Mi történt? A diákság története A diákság története Bolti lopás Bolti lopás Bor, sör, pezsgő… Bor, sör, pezsgő… Egy kis fű…. Egy kis fű…. Tükörtörés Tükörtörés A tanárok története A tanárok története Amit megláttak Amit megláttak Amit nem láttak meg Amit nem láttak meg
Kit érintett? A renitenskedő diákokat A renitenskedő diákokat A jelenlévő diákokat A jelenlévő diákokat A boltost A boltost A jelenlévő tanárokat A jelenlévő tanárokat Az iskola összes diákját Az iskola összes diákját Az iskola összes munkatársát Az iskola összes munkatársát
Hogyan érintette őket? A diákok: Ez ekkora gáz???? A diákok: Ez ekkora gáz???? A tanárok: Mi egy másik erdei iskolában voltunk??? A tanárok: Mi egy másik erdei iskolában voltunk??? A boltos: Ez benne van a pakliban… A boltos: Ez benne van a pakliban… Az iskola egész közössége: ezt tanítottuk nekik? Így képviselik az iskolát? Ezekkel járunk egy suliba? Az iskola egész közössége: ezt tanítottuk nekik? Így képviselik az iskolát? Ezekkel járunk egy suliba?
Mihez kezdhetünk ebben a helyzetben? Válságstábok Válságstábok Egyéni konferenciák, egyéni programok Egyéni konferenciák, egyéni programok Jóvátétel Jóvátétel Nyomonkövetés Nyomonkövetés
Mi volt a legfontosabb a történtekben? Nyereség az egész közösségnek Nyereség az egész közösségnek Egyénileg mindenki nyertes Egyénileg mindenki nyertes
Mi okozta a legnagyobb nehézséget? Idő Idő Személyi feltételek Személyi feltételek Dokumentáció Dokumentáció Figyelem Figyelem
Eredmények és hatások A dolgokat elintézzük, nem elhallgatjuk A dolgokat elintézzük, nem elhallgatjuk Megértjük, hogyan élte meg a másik a történteket Megértjük, hogyan élte meg a másik a történteket Eszköz, minta a konfliktuskezelésre Eszköz, minta a konfliktuskezelésre Tanulságok a következő erdei iskolára Tanulságok a következő erdei iskolára
A konfliktus nem baj, hanem lehetőség A resztorativitás nem technika, hanem szemlélet
„zűrös” fiatalok A „zűrös” fiatalok egyetlen nagy társadalmi alrendszerbe sem illeszkednek (be)
Kinek fontos a megoldás? Mi, a többség (!) úgy gondoljuk, hogy a be nem illeszkedés nekik fontos. Elfogulatlanul szemlélve, rá kell jönnünk, hogy a be nem illeszkedés nekünk, a többségnek fontos.
A probléma akut jellege Ny-Európában a 60-as, nálunk a 70-es években kezd feltűnni a „zűrös” fiatalok jelensége. Visszatekintve, a „zűrös” fiatalok csinálták a diáklázadásokat 1968-ban, de a beat-et is. A „zűrös” fiatalok a háború utáni nemzedékek tagjai – növekvő számarányban.
A „zűrös” fiatalok 1 megértés iránti vágy (miközben ők – megértés iránti vágy (miközben ők – ma még – nem képesek valós megértésre mások iránt) ma még – nem képesek valós megértésre mások iránt) elfogadás iránti vágy elfogadás iránti vágy egyfajta éleslátás, tisztánlátás egyfajta éleslátás, tisztánlátás szabály-tagadás, s közben erőteljes vágy egy (meg nem fogalmazott) szabályos életre szabály-tagadás, s közben erőteljes vágy egy (meg nem fogalmazott) szabályos életre kongruencia iránti vágy (csak partneri viszonyt képesek elfogadni olyan személytől, aki hiteles, ön-azonos kongruencia iránti vágy (csak partneri viszonyt képesek elfogadni olyan személytől, aki hiteles, ön-azonos
A „zűrös” fiatalok 2 tekintélyszemély hiánya életükből (képtelenek a tekintélyt önmagában tisztelni) tekintélyszemély hiánya életükből (képtelenek a tekintélyt önmagában tisztelni) magány (miközben látszólag gazdag és változatos kapcsolatokkal rendelkeznek) magány (miközben látszólag gazdag és változatos kapcsolatokkal rendelkeznek) sajátos érzékenység sajátos érzékenység erőteljes önérvényesítés (ami nem feltétlenül jelent agressziót, lehet „egy-ügyűség”, lehet konokság stb.) erőteljes önérvényesítés (ami nem feltétlenül jelent agressziót, lehet „egy-ügyűség”, lehet konokság stb.)
A „zűrös” fiatalok 3 Nagyon erős bennük a drive, hogy olyanná váljanak, amilyenné válhatnának autonómia-szükséglet.
A „zűrös” fiatalok 4 Autonomitásuk egyik különössége csak egyenrangúságon alapuló viszonyokat hajlandóak és képesek elfogadni csak autonóm személyeket hajlandóak és képesek partnerként elfogadni. kényszer
A „zűrös” fiatalok 5 Ideális esetben olyan közösségben, olyan szervezetben vannak otthon, ahol a velük együttműködő személyek autonómszemélyiségeknektekinthetőek autonóm személyek alkotta munkaszervezet.
Autonóm személyek alkotta munkaszervezet személyes hajtóerők manifesztációja szemben a valamilyen cél elérése érdekében létrejövő szervezettel
A szervezetek hajtóerői Környezetünkben 3 féle szervezet azonosítható piaci munka-szervezet közösségi munka-szervezet autonóm munka-szervezet. (Más körülmények között másféle szervezet is létezik/létezhet.)
A 3 szervezeti orientáció A szervezeti jellegek együttélése (köz) Hatalom ProfitÉrték -orientált -orientált -orientált Szervezeti evolúció Szervezeti evolúció Evolúciós szervezetelmélet Evolúciós szervezetelmélet
Néhány következmény1 Szervezeti jellemzők érvényesülése HATALOMPROFITÉRTÉK -orientált-orientált-orientált Hajtóerő helyekülsőkülsőbelső Folyamatoklineárislineárisátható Reakció-jellegreaktívreaktívproaktív Dinamikastabilitásnövekedésmegújulás Struktúra hierarchiahierarchiakooperáció (hatalmi)(technológiai) Dolgozó státusahivatalnokbeosztottautonóm
Néhány következmény2 Példák eszközökre és alkalmazhatóságukra HATALOMPROFITÉRTÉK -orientált-orientált-orientált Mentorálás igenigenigen Mediáció igen igen igen Érték-modell igenigenigen „Zsebtükör” nemnemigen Resztoráció nemnem igen Best practice igen igennem
AJÁNLOTT MEGKÖZELÍTÉS 1.A célcsoport azonosítása „zűrös” fiatal 2.Alkalmas fogalom-használat autonómia-szükséglet szemben az autonómia-deficittel 3A probléma azonosítása illeszkedési zavar 4Releváns szervezeti környezet érték-orientált szervezet evolúciós szervezetelmélet keretében értelmezve
Köszönjük a figyelmüket. Talán egy más alkalommal folytathatjuk? Kerényi Mari Braun József