Resztoratívtechnikáktapasztalatoka Zöld Kakas Líceumban2008.12.09.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mosolyogj 12. Winston Churchill.
Advertisements

„Ha bejön, akkor bejössz
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Szenvedélyek fogságában - a drogok
Komplex Instrukciós Program
Hivatalos programoldal: /hirek/666-coaching-fezstival-2013.html.
A Barátság.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
A szociális szolgáltatások tervezése az iskolában Szociálpedagógia WJLF Pedagógia BA.
Új Esély munkakonferencia október 13. Braun József.
Egyén a szervezetben Vezetés és szervezés BA Pécs.
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Értékelés a pedagógiában
Bevezetés a tanácsadásba Dr. Dan Brinkman.. Tanácsadás  Nátán esete (2Sám 12:1- 14)
Az integrált oktatás modellje Nahalka István Egyetemi docens
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
SZÜLŐI KÉRDŐÍV Az intézményi minőségfejlesztési keretében között kitöltött szülői kérdőívek kiértékelése (A kérdőív kitöltésére.
„Férfinak és nőnek teremtette”
Létezik valamilyen emberi alkotás, amely megközelíti a természet szépségét? Talán a zene! Kapcsolja be a hangszórókat!
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Gyermek és fiatalkori devianciák kialakulása
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
A tanácsadó és a mentor szerepe
A locke-i azonosságkoncepció értelmezésének problémái Szívós Eszter.
KULTURÁLIS ANTROPOLÓGIA III.. A 60-as évek antropológiája E. Wolf: részterületek, terminusválság El ő zmények: 1.Angolszász strukturalista funkcionalizmus.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Media Smart Digitális Világ 1. MediaSmart Hungary Oktatás Közhasznú Nonprofit Kft.
Konfliktuskezelés - mediációval
A haldokló beteg ápolása
MENTORÁLÁS MENTORSÁG munkacsoport Braun József.
A társadalmi kohézió erősítése bűnmegelőzési és reintegrációs programokkal TÁMOP kiemelt projekt.
Albert Schweizer A nagy titok
Mit gondolunk arról, mi a tanulás és hogyan szervezzük meg ?
A pedagógus.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
XXX, Uddannelsesafdelingen, Århus Universitetshospital, Risskov Egy képzés a tanulásért Conference
„21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció” TÁMOP / számú kiemelt projekt „21. századi közoktatás – fejlesztés, koordináció”
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
A nevelés értelmezése - célja –feladatrendszere
Fenomenológiai megközelítés
Resztoratív módszerek az iskolában
MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
A projekt szervezeti formái
A lelki egészség védelme az iskolában
Intézményesített határon átnyúló együttműködési lehetőségek az INNOAXIS régióban - CESCI - Intézményi háttér - Térszerkezeti háttér.
Önkéntesség az Észak-Magyarországi Régióban. A Demokratikus Ifjúságért Alapítvány (DIA) története A Demokratikus Ifjúságért Alapítványt 1999-ben hozta.
Gazdasági Mediáció Konferencia április 28. vitából egyezség Varga Tamás, gazdasági mediátor Gazdasági Mediáció Konferencia Április 28. Varga.
A duális felsőoktatási képzés „kecskeméti” modellje
Resztoratív megközelítés a konfliktuskezelésben
Mindszenty József Általános Iskola Gimnázium és Kollégium és a Miasszonyunk Időskorúak Otthona TÁRS-Önkéntes program 2010/11-es tanév II. félév Zalaegerszeg.
Szociálpedagógus képzés II. évfolyam I. félév A szociális munka egyénekkel és családokkal című kötet.
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
A nevelő munka hatékonyságának mérése
Vállalkozásmenedzsment I.
Új Esély munkakonferencia Július 28. Zöld Kakas Líceum Braun József.
Egy iskola, ahol az ADHD-s gyerekek érettségiznek
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
A támogatott lakhatás kihívásai
Picasso: Festival Mondial HUNGART © LEGE ARTIS Felnőttképzési Intézmény E – /2014 A „rossz osztály” Iskolai mediációs eset bemutatása 2015 október.
Tervezési folyamat.
Szervezeti kultúra / vállalati kultúra
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Stratégiai emberierőforrás-fejlesztés
Előadás másolata:

resztoratívtechnikáktapasztalatoka Zöld Kakas Líceumban

A resztoratív szemlélet érvényesülése egy iskolai konfliktus megoldása kapcsán

Nő a zűr A kriminológiától a pedagógiáig A kriminológiától a pedagógiáig A „zűrös” gyerek A „zűrös” gyerek A resztoratív konfliktuskezelés A resztoratív konfliktuskezelés

Ez történt… A „Buga Jakab” projekt a resztoratív kérdések mentén…..

Mi történt? A diákság története A diákság története Bolti lopás Bolti lopás Bor, sör, pezsgő… Bor, sör, pezsgő… Egy kis fű…. Egy kis fű…. Tükörtörés Tükörtörés A tanárok története A tanárok története Amit megláttak Amit megláttak Amit nem láttak meg Amit nem láttak meg

Kit érintett? A renitenskedő diákokat A renitenskedő diákokat A jelenlévő diákokat A jelenlévő diákokat A boltost A boltost A jelenlévő tanárokat A jelenlévő tanárokat Az iskola összes diákját Az iskola összes diákját Az iskola összes munkatársát Az iskola összes munkatársát

Hogyan érintette őket? A diákok: Ez ekkora gáz???? A diákok: Ez ekkora gáz???? A tanárok: Mi egy másik erdei iskolában voltunk??? A tanárok: Mi egy másik erdei iskolában voltunk??? A boltos: Ez benne van a pakliban… A boltos: Ez benne van a pakliban… Az iskola egész közössége: ezt tanítottuk nekik? Így képviselik az iskolát? Ezekkel járunk egy suliba? Az iskola egész közössége: ezt tanítottuk nekik? Így képviselik az iskolát? Ezekkel járunk egy suliba?

Mihez kezdhetünk ebben a helyzetben? Válságstábok Válságstábok Egyéni konferenciák, egyéni programok Egyéni konferenciák, egyéni programok Jóvátétel Jóvátétel Nyomonkövetés Nyomonkövetés

Mi volt a legfontosabb a történtekben? Nyereség az egész közösségnek Nyereség az egész közösségnek Egyénileg mindenki nyertes Egyénileg mindenki nyertes

Mi okozta a legnagyobb nehézséget? Idő Idő Személyi feltételek Személyi feltételek Dokumentáció Dokumentáció Figyelem Figyelem

Eredmények és hatások A dolgokat elintézzük, nem elhallgatjuk A dolgokat elintézzük, nem elhallgatjuk Megértjük, hogyan élte meg a másik a történteket Megértjük, hogyan élte meg a másik a történteket Eszköz, minta a konfliktuskezelésre Eszköz, minta a konfliktuskezelésre Tanulságok a következő erdei iskolára Tanulságok a következő erdei iskolára

A konfliktus nem baj, hanem lehetőség A resztorativitás nem technika, hanem szemlélet

„zűrös” fiatalok A „zűrös” fiatalok egyetlen nagy társadalmi alrendszerbe sem illeszkednek (be)

Kinek fontos a megoldás? Mi, a többség (!) úgy gondoljuk, hogy a be nem illeszkedés nekik fontos. Elfogulatlanul szemlélve, rá kell jönnünk, hogy a be nem illeszkedés nekünk, a többségnek fontos.

A probléma akut jellege Ny-Európában a 60-as, nálunk a 70-es években kezd feltűnni a „zűrös” fiatalok jelensége. Visszatekintve, a „zűrös” fiatalok csinálták a diáklázadásokat 1968-ban, de a beat-et is. A „zűrös” fiatalok a háború utáni nemzedékek tagjai – növekvő számarányban.

A „zűrös” fiatalok 1 megértés iránti vágy (miközben ők – megértés iránti vágy (miközben ők – ma még – nem képesek valós megértésre mások iránt) ma még – nem képesek valós megértésre mások iránt) elfogadás iránti vágy elfogadás iránti vágy egyfajta éleslátás, tisztánlátás egyfajta éleslátás, tisztánlátás szabály-tagadás, s közben erőteljes vágy egy (meg nem fogalmazott) szabályos életre szabály-tagadás, s közben erőteljes vágy egy (meg nem fogalmazott) szabályos életre kongruencia iránti vágy (csak partneri viszonyt képesek elfogadni olyan személytől, aki hiteles, ön-azonos kongruencia iránti vágy (csak partneri viszonyt képesek elfogadni olyan személytől, aki hiteles, ön-azonos

A „zűrös” fiatalok 2 tekintélyszemély hiánya életükből (képtelenek a tekintélyt önmagában tisztelni) tekintélyszemély hiánya életükből (képtelenek a tekintélyt önmagában tisztelni) magány (miközben látszólag gazdag és változatos kapcsolatokkal rendelkeznek) magány (miközben látszólag gazdag és változatos kapcsolatokkal rendelkeznek) sajátos érzékenység sajátos érzékenység erőteljes önérvényesítés (ami nem feltétlenül jelent agressziót, lehet „egy-ügyűség”, lehet konokság stb.) erőteljes önérvényesítés (ami nem feltétlenül jelent agressziót, lehet „egy-ügyűség”, lehet konokság stb.)

A „zűrös” fiatalok 3 Nagyon erős bennük a drive, hogy olyanná váljanak, amilyenné válhatnának autonómia-szükséglet.

A „zűrös” fiatalok 4 Autonomitásuk egyik különössége csak egyenrangúságon alapuló viszonyokat hajlandóak és képesek elfogadni csak autonóm személyeket hajlandóak és képesek partnerként elfogadni. kényszer

A „zűrös” fiatalok 5 Ideális esetben olyan közösségben, olyan szervezetben vannak otthon, ahol a velük együttműködő személyek autonómszemélyiségeknektekinthetőek autonóm személyek alkotta munkaszervezet.

Autonóm személyek alkotta munkaszervezet személyes hajtóerők manifesztációja szemben a valamilyen cél elérése érdekében létrejövő szervezettel

A szervezetek hajtóerői Környezetünkben 3 féle szervezet azonosítható piaci munka-szervezet közösségi munka-szervezet autonóm munka-szervezet. (Más körülmények között másféle szervezet is létezik/létezhet.)

A 3 szervezeti orientáció A szervezeti jellegek együttélése (köz) Hatalom ProfitÉrték -orientált -orientált -orientált Szervezeti evolúció Szervezeti evolúció Evolúciós szervezetelmélet Evolúciós szervezetelmélet

Néhány következmény1 Szervezeti jellemzők érvényesülése HATALOMPROFITÉRTÉK -orientált-orientált-orientált Hajtóerő helyekülsőkülsőbelső Folyamatoklineárislineárisátható Reakció-jellegreaktívreaktívproaktív Dinamikastabilitásnövekedésmegújulás Struktúra hierarchiahierarchiakooperáció (hatalmi)(technológiai) Dolgozó státusahivatalnokbeosztottautonóm

Néhány következmény2 Példák eszközökre és alkalmazhatóságukra HATALOMPROFITÉRTÉK -orientált-orientált-orientált Mentorálás igenigenigen Mediáció igen igen igen Érték-modell igenigenigen „Zsebtükör” nemnemigen Resztoráció nemnem igen Best practice igen igennem

AJÁNLOTT MEGKÖZELÍTÉS 1.A célcsoport azonosítása „zűrös” fiatal 2.Alkalmas fogalom-használat autonómia-szükséglet szemben az autonómia-deficittel 3A probléma azonosítása illeszkedési zavar 4Releváns szervezeti környezet érték-orientált szervezet evolúciós szervezetelmélet keretében értelmezve

Köszönjük a figyelmüket. Talán egy más alkalommal folytathatjuk? Kerényi Mari Braun József