Az első és második nyelv elsajátítás elméletei

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Számadás a talentumról
Advertisements

Az Országos Kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Kondicionális Eddig: Boole-konnektívumok ( , ,  ) Ezek igazságkonnektívumok (truth-functional connectives) A megfelelő köznyelvi konnektívumok: nem.
1994-ben telepedett le Arlóban, Magyarország északi határának közelében (Ózd mellett). Küldetésük a szemlélődésből és a testvériség megéléséből fakadó.
Az olvasástanítás módszere:
Ügyességfejlesztés az alsótagozatban
Az első házasság felbomlása
Alapszintű újraélesztés (BLS) elmélet
A koordinációfejlesztés lehetősége
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
sajtótájékoztató a felnőtt lakosság egészségmagatartása, motivációi
SZERVEZETFEJLESZTÉS Dr. Magura Ildikó.
LENDÜLETBEN AZ ORSZÁG A Magyar Köztársaság kormánya.
A fejlődési folyamatok biológiai és környezeti tényezői
Összeállította: Gyulainé Bukovics Ildikó MEGELŐZÉS – ALKALMAZKODÁS - GONDOSKODÁS NKI Árpád Fejedelem Általános Iskola Interakció - Autonómia.
Kutatómunka a pszichológiában: gyakorlatok HEFOP 109-es pályázat
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Szociális tanuláselmélet
Szociális tanulás formái
A SZEMÉLYPERCEPCIÓ, SZTEREOTIPIÁK, ELŐITÉLETEK
Tanuláselméleti megközelítés
Szabóné Kármán Judit PTE NTI BTK Oktatás és Társadalom Doktori Iskola
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
Ritmikai „fejlesztés” az óvodában
Gyermekkor és gyermekkortörténet a kezdetektől napjainkig,különös tekintettel a középkór és reneszánsz gyermekképére.
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
A történet régen esett meg. Egy férfi megbüntette az ötéves lányát, mert elveszített egy értékes tárgyat. Akkor kevés pénzük volt.
Kultúra és Szocializáció
Kommunikáció beteg gyermekekkel
1 1 1.
Képesség, készség, adottság, tehetség
A könyvtár szerepe a tehetséggondozásban
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
2. Argumentációs szabályok (É 50−55) argumentációs szabályok meghatározzák, hogy mi mellett és mivel kell érvelni 1. a feleknek érveléssel indokolniuk.
Idegen nyelvek tanulása
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Nevelés és nevelői attitűdök
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
Az élet igéje április „Testvérek, ne panaszkodjatok egymásra…” (Jak 5,9)
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Interjú Istennel. Azt álmodtam, interjút készítek Istennel.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
Logika szeminárium Előadó: Máté András docens Demonstrátorok:
A dajkanyelv önzetlenségének kérdése
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
Személyiségfejlődési zavarok
A két- és többnyelvűségről Vélemények és gondolatok.
A generatív nyelvelmélet
KÉRDÉSEK VÁLASZOK. KÉRDÉSEK Minden első vizsgálatos gyermeket a Nevelési Tanácsadóba kell-e küldeni, akkor is, ha például egy tanuló tapasztalhatóan alacsony.
Ahány nyelv, annyi ember. Mikor kezdjük el a nyelvtanulást? Az óvodában a többség elfogadja páran ellenzik 1. osztályban Igazából még magyarul sem tudnak.
A német nyelv távlatokat nyit Nyitott kapuk napja.
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Logika szeminárium Barwise-Etchemendy: Language, Proof and Logic
A FEJLŐDÉSLÉLEKTAN TÁRGYA, JELENTŐSÉGE, MÓDSZEREI
Szolnoki Tagintézmény
A évi kompetenciamérés FIT-jelentéseinek új elemei
Nyelv és nyelvtan É. Kiss Katalin PPKE /I..
Esély a szülőknek, lehetőség
Előadás másolata:

Az első és második nyelv elsajátítás elméletei

Áttekintés Első nyelv elsajátítása Második nyelv elsajátítása Behaviorista Nativista Kognitív interakcionista „competition models” (Macwhinney – verseny-modell) Második nyelv elsajátítása Folyamatok és fontos tényezők áttekintése (Spolsky, Ellis, intelligencia, nyelvérzék, attitűdök és motiváció) Elméletek (ld. első nyelv + szociálpszichológiai modellek, akkulturáció, akkomodáció elméletek, Krashen monitor modellje, Macwhinney verseny-modellje)

Az első nyelv elsajátítása 6 hetes: mosolyog, gőgicsélni kezd 6 hónap: gagyog 1 év: első szavak 12-18 hó között: hetente két szót tanul 2 év: 2 szavas fázis 3 év: kb. 500 szó, mondatok, kérdések 1. osztály: nyelv kp-i elemei kialakultak, kb. 11 000 szó Fiatal felnőtt = 52 000 szó

Amit nem látunk Előnyben részesíti (megismeri) az anya hangját Előnyben részesíti (megismeri) az anyanyelvét Hangzódifferenciálása finomabb, mint a felnőtteké – 1 éves korra eltűnik! Vizsgálatok: Odafigyelés (fixálás), szopás ritmusa Egyéb kognitív képességek: jegyek megkülönböztetése, okság stb.

Hogy csinálják ezt a gyerekek? 1. Behaviorista elmélet - Skinner A gyermek utánozza a felnőttet. A felnőtt megerősítést ad a helyes formára. A helytelen forma kioltódik. A nyelv teljes mértékben tanult – gyermek tabula rasa.

A behaviorista elmélet korlátai Nem magyarázza a szabálytanulást és az abból eredő intelligens hibákat (túláltalánosítás) A gyermekek nyelvi fejlődése (a kisebb eltérésektől eltekintve) nagyon hasonló – ha teljesen környezettől függene, sokkal különbözőbb lenne! A gyermek sokszor nem tudja ismételni a felnőttet. A szülők sokszor nem javítják a gyermeket. (az igazság és az udvariasság dimenzióira erőteljesebben reagálnak) Kritikus periódus hipotézis

A nativista elmélet - Chomsky Gyerekek roppant szegényes nyelvi input mellett is igen jól megtanulják a nyelvet A gyermek veleszületett adottsága a nyelv elsajátítására: LAD Előre meghatározott útvonalat követő folyamat Szabályelsajátítás UG: egyetemes nyelvtan – paraméterek beállítása

Érvek a nativizmus mellett Wernicke- és Broca-területek léte Bizonyos kognitív deficitek mellett is lehetséges nyelvtanulás Tökéletlen input Nem kapnak explicit irányítást, ha kapnak nem értik Kevés javítás, arra sem mindig reagálnak Kreol nyelvek kialakulása pidginből (a töredékes nyelvi rsz. Teljessé alakítása) Kritikus peridódus – „vadgyerekek”

Érvek a nativista elmélettel szemben A környezet fontosabb, mint ahogy Chomsky gondolta – Bard and Sachs (1977): Jim jelnyelven tanult meg beszélni hiába volt hangos inputja is Az input egyáltalán nem annyira hibás, mint ahogy azt Chomsky feltételezte - dajkanyelv