Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Áttekintés Első nyelv elsajátítása Második nyelv elsajátítása Behaviorista Nativista Kognitív interakcionista „competition models” (Macwhinney – verseny-modell) Második nyelv elsajátítása Folyamatok és fontos tényezők áttekintése (Spolsky, Ellis, intelligencia, nyelvérzék, attitűdök és motiváció) Elméletek (ld. első nyelv + szociálpszichológiai modellek, akkulturáció, akkomodáció elméletek, Krashen monitor modellje, Macwhinney verseny-modellje)
Az első nyelv elsajátítása 6 hetes: mosolyog, gőgicsélni kezd 6 hónap: gagyog 1 év: első szavak 12-18 hó között: hetente két szót tanul 2 év: 2 szavas fázis 3 év: kb. 500 szó, mondatok, kérdések 1. osztály: nyelv kp-i elemei kialakultak, kb. 11 000 szó Fiatal felnőtt = 52 000 szó
Amit nem látunk Előnyben részesíti (megismeri) az anya hangját Előnyben részesíti (megismeri) az anyanyelvét Hangzódifferenciálása finomabb, mint a felnőtteké – 1 éves korra eltűnik! Vizsgálatok: Odafigyelés (fixálás), szopás ritmusa Egyéb kognitív képességek: jegyek megkülönböztetése, okság stb.
Hogy csinálják ezt a gyerekek? 1. Behaviorista elmélet - Skinner A gyermek utánozza a felnőttet. A felnőtt megerősítést ad a helyes formára. A helytelen forma kioltódik. A nyelv teljes mértékben tanult – gyermek tabula rasa.
A behaviorista elmélet korlátai Nem magyarázza a szabálytanulást és az abból eredő intelligens hibákat (túláltalánosítás) A gyermekek nyelvi fejlődése (a kisebb eltérésektől eltekintve) nagyon hasonló – ha teljesen környezettől függene, sokkal különbözőbb lenne! A gyermek sokszor nem tudja ismételni a felnőttet. A szülők sokszor nem javítják a gyermeket. (az igazság és az udvariasság dimenzióira erőteljesebben reagálnak) Kritikus periódus hipotézis
A nativista elmélet - Chomsky Gyerekek roppant szegényes nyelvi input mellett is igen jól megtanulják a nyelvet A gyermek veleszületett adottsága a nyelv elsajátítására: LAD Előre meghatározott útvonalat követő folyamat Szabályelsajátítás UG: egyetemes nyelvtan – paraméterek beállítása
Érvek a nativizmus mellett Wernicke- és Broca-területek léte Bizonyos kognitív deficitek mellett is lehetséges nyelvtanulás Tökéletlen input Nem kapnak explicit irányítást, ha kapnak nem értik Kevés javítás, arra sem mindig reagálnak Kreol nyelvek kialakulása pidginből (a töredékes nyelvi rsz. Teljessé alakítása) Kritikus peridódus – „vadgyerekek”
Érvek a nativista elmélettel szemben A környezet fontosabb, mint ahogy Chomsky gondolta – Bard and Sachs (1977): Jim jelnyelven tanult meg beszélni hiába volt hangos inputja is Az input egyáltalán nem annyira hibás, mint ahogy azt Chomsky feltételezte - dajkanyelv