A szövegértési feladatok összeállítása

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Matematika kompetencia
Advertisements

Információs és kommunikációs technikák szerepe a szakképzésben
Ferenczi Sándor Egészségügyi Szakközépiskola Miskolc
A kulcskompetenciák.
Matematika és módszertana
Történelemdidaktika III. A kétszintű érettségi. Az érettségi reform előzményei  Közel tíz esztendős fejlesztőmunka eredménye.  Középiskoláztatás iránti.
Könyvtárhasználati verseny
Út a beszédértéstől a szövegértésen keresztül a matematikai problémák megoldásáig Előadó: Horváth Judit.
Képességszintek.
Értékelés a pedagógiában
Megértési értelmezési folyamatok
Kétszintű érettségi vizsga Magyar nyelv és irodalom Miről? Hogyan? §?! Tájékoztassuk diákjainkat!
Pedagógiai kutatás (2) -kötelező tantárgy II. év, távoktatás
Új utak és lehetőségek a középiskolások
Szövegértés-szövegalkotás „B” Természetismeret
A fejlesztés hatása a szervezetre
A tudatos zenehallgatás
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
MTA - SZTE Képességfejlődés Kutatócsoport XIII. Országos Neveléstudományi Konferencia Eger, november 7-9. A természettudományos tudás és alkalmazásának.
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Krúdy Gyula: Szindbád Érettségi tételminta
 A nyelv megismerése mint  Kommunikációs eszköz  A tanulás eszköze  Árnyalt és reflexív ismeretek a nyelvről  A társadalom belső kohéziójának.
Az olvasás olyan piknik, ahová a szerző hozza a szavakat,
AZ INFORMÁCIÓ Forrás: Dr. Haig Zsolt: Hadviselés az információs hadszíntéren [Zrínyi Kiadó]
Feladatírói tréning Történelem. Dr. Dárdai Ágnes, PhD pte
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Az iskolaérettség kérdése
A tanítás és tanulás konstruktivista felfogásáról
TÁMOP /2 ISKOLAI TEHETSÉGGONDOZÁS
„A kulcskompetencia az ismeretek, készségek és attitűdök transzferábilis, többfunkciós egysége, amellyel mindenkinek rendelkeznie kell ahhoz, hogy személyiségét.
A szövegértés tanítása II.
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
A feladatok szerepe Kaposi József.
A dráma- és színházismeret-tanár képzési és kimeneti követelményei
Központi Érettségi Nyílt Nap Szeptember 24.
Tanulói laptopokkal a középszintű magyar érettségi felé
Ismeretátadás ismeretbe ágyazott képességfejlesztés túlméretezett tananyagreális tananyagmennyiség pedagógusközpontú, egységes módszertan tanulóközpontú,
A szövegértési feladatok összeállítása
Közismeret Osztályfőnöki Kommunikáció-magyar ( KO-MA) Matematika Idegen nyelv Természetismeret Társadalomismeret.
A DIFER használata.
Jó gyakorlat bemutató.  Az interaktív tábla használata manapság egyre több iskolában elérhető az európai uniós pályázatok révén.  A mai kor követelményeinek.
Gyermekvilág régen és ma
Az irodalmi művek elemzésének és értelmezésének lehetséges szempontjai
Kompetencia mérések elemzések
Bevezetés Előadó: Blasszauer János Kaposvár, január 14.
Ha javítani szeretnénk az eredményeken
AZ ÖSSZEFÜGGÉS- KEZELÉS
A szövegértés diagnosztizálása és fejlesztése
Benjamin Bloom: A nevelési célok taxonómiája
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Reflektív gondolkodás
K OMPETENCIA ALAPÚ OKTATÁS. Háttér 2000 Lisszabon EU határozata 2004 Európai Bizottság dokumentuma Hazánkban: Nat Oktatási Minisztérium stratégiája Nemzeti.
Okosdoboz.hu digitális taneszköz
Varga Noémi Judit. Mi köze a szövegnek a matematikához?
Hefele Menyhért Építő- és Faipari Szakképző Iskola Szombathely.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
Kompetenciafejlesztés - Tankönyvek
Kompetenciamérés – Salgótarján
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Széchenyi István Kereskedelmi és Vendéglátóipari Szakképző Iskola
BEMENETI KOMPETENCIAMÉRÉS:
A mozgókép kultúra és médiaismeret tantárgy lehetőségein keresztül
Balázsi Ildikó Oktatási Hivatal
PROJEKTMÓDSZER Tratnyek Magdolna PhD
Országos Kompetencia Mérés 2011
INFOÉRA 2006 Miért tanítsunk informatikát?
Előadás másolata:

A szövegértési feladatok összeállítása Szeged, 2007. április 26.

Az összeállításnál vegyük figyelembe A) az életkorra jellemző sajátságokat (különösen gondolkodási formák fejlődését) B) a konkrét, szubjektív szövegek felől haladjunk az elvontabb, objektívebb szövegek felé C) a szövegtípusok arányait (a gyermek tudásának a függvényében kell alakítani) D) a fokozatosság elvét A szövegértés gondolkodási képességet vizsgáló feladatsorainak összeállítása és értékelése szempontjából a következőket célszerű figyelembe venni. A szövegértés fejlesztése koncentrikusan bővülő didaktikai feladat 1.      A szövegértés fejlesztése koncentrikusan bővülő didaktikai feladat, ami azt jelenti, hogy az életkorra jellemző sajátságokat (különösen gondolkodási formák fejlődését) figyelembe kell venni a feladatok kiválasztásakor, vagy összeállításakor. 2.      Célszerű a fejlesztési folyamatban a szövegek témáit úgy tervezni, hogy a konkrét, szubjektív szövegek felől haladjunk az elvontabb, objektívebb szövegek felé. Minden esetben figyelembe kell vennünk, hogy milyen szövegfajta értelmezésével boldogul könnyen a tanuló, és milyen fajta szöveg értelmezése okoz számára még nehézséget. A szövegtípusok arányait a gyermek tudásának a függvényében kell alakítani. Meg kell tartanunk a fokozatosság elvét, vagyis a szövegértési szintek tanítása során az információ visszakeresésétől kell haladnunk a szövegek összehasonlítása felé.

Az értő olvasás mérésére használt feladatsorok A szövegértés adott szintjének mérésére szolgáló tesztek A szövegértési kompetenciát mérő komplex tesztek Az értő olvasás mérésére kétféle feladatsort használhatunk: 1.1.            A szövegértés adott szintjének mérésére szolgáló tesztet. Az ilyen tesztekben homogén feladatok szerepelnek, vagyis csak az információ visszakeresését, kapcsolatok, összefüggések felismerését stb. mérő tesztek. Ezek segítségével azt tudjuk megállapítani, hogy az adott szövegértési szinten milyen teljesítményre képes a tanuló. 1.2.           A szövegértési kompetenciát mérő komplex tesztek, amelyekben egy adott szöveghez a szövegértés mind az öt szintjéből kapcsolódnak feladatok. Ezek segítségével a szövegértés mérését tudjuk elvégezni.

Értékelés a hozzáadott tudást értékeljük százalékban nem az érdemjegy szerzése a cél %-os értékelés (komplex, ill. feladattípusra lebontva) tesztekkel a hozzáadott tudást értékeljük százalékban megállapítva. A szövegértési kompetencia fejlesztésével, tudatos tanításával és mérésével nem az a cél, hogy érdemjegyet szerezzenek a tanulók, hanem az, hogy felkészítsük őket az információs társadalom kihívásaira és az élethosszig tartó tanulásra. A mintafeladat-sorok végén %-os értékelést adtuk, de a komplex értékelést a tanár részeire bonthatja feladattípusonként is a célnak megfelelően.

A tanulóknak el kell jutnia 1. a szó szerinti jelentésen túli lehetséges jelentések megtapasztalásáig az aktív és passzív szókincse gazdagításáig a fontosabb gondolatok kiemeléséig az irodalmi szövegben egyszerűbb képek, alakzatok értelmezéséig a szövegek műfaji különbségeinek érzékeléséig

A tanulóknak el kell jutnia 2. önálló vélemény megfogalmazásáig a szövegekben megjelenő emberi helyzetekről, szereplőkről a szövegben ki nem fejtett tartalmak kikövetkeztetéséig a nyelvi eszközök és a jelentés összefüggésének felismeréséig különböző típusú szövegekben a szövegértelmezés eljárásainak alkalmazásáig különböző vélemények összevetéséig a téma megállapítása, adatkeresés, ok-okozati kapcsolatok, kulcsszavak keresése, összefoglalás)

A tanulóknak el kell jutnia 3. különbségek és hasonlóságok megfigyeléséig önálló vélemény megfogalmazásáig a szó szerinti és a metaforikus jelentése megkülönböztetéséig a szövegben ki nem fejtett tartalmak értelmezéséig a művek műfaji természetének megfelelő szövegfeldolgozási eljárások ismeretéig (logikai összefüggések felismerése, jelentésrétegek feltárása)

A tanuló az információ-visszakeresés szintjén legyen képes - a szövegben elszórt adatok azonosítására a szöveg azonnali megértése alapján - a visszakeresett információk segítségével bizonyos állításokat megerősíteni, ill. cáfolni - a szövegben megfogalmazott információt megérteni, a segítségével valamely tevékenységet végrehajtani

A kapcsolatok, összefüggések felismerésének a szintjén a tanuló legyen képes - következtetéseket levonni olyan információk révén, amelyek implicit módon vannak jelen a szövegben - a folyamat során egy adott szövegrészre összpontosítva (nem mondatszint) is létrehozni az egész szöveg globális jelentését - a szöveg információinak és a már meglévő ismereteinek az összekapcsolásából új információt létrehozni

Az értelmezés szintjén a tanuló legyen képes - - a feladatok a logikai megértésre -- a szövegben található információk feldolgozására - - a szövegre reflektálni - - értékelni a szöveg tartalmi vagy formai jegyeit - - a szöveg mélyebb rétegeinek megértésére - nagy mértékben támaszkodni a háttértudására (meglévő ismereteire, tapasztalataira)

A szövegek összehasonlítása szintjén a tanuló legyen képes -- különböző típusú szövegek felismerésére -- a szövegek céljának megfogalmazására -- a kommunikatív és a manipulatív szándék felismerésére -- különböző típusú szövegek összehasonlítására - általánosítani, szabályt alkotni az adott szövegek információinak felhasználásával az adott szövegek alapján a szövegvilág, az aktuális világ és a szubvilág reális összehasonlítására (az azonosságok és különbségek megállapítására)

A tanulóknak el kell jutnia 4. különböző stílusok és stílusrétegek felismerése, alkalmazása a szövegekben megjelenített értékek, erkölcsi kérdések, motivációk, magatartásformák felismeréséig, értelmezéséig.