Az iskola az információs társadalomban Z.Karvalics László BME Információs Társadalom-és Trendkutató Központ.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Esélyteremtés lehetőségei a közoktatásban Mayer József Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet Salgótarján, május 27.
Advertisements

A lokális tudástermelés koordinációja: egy új, lehetséges könyvtárosi szerepkörről Magyar Könyvtárosok Egyesülete Helyismereti Könyvtárosok Szervezete.
Posztmodern vállalat Dr. PhD Kollár József Magyar Coachszövetség Közhasznú Alapítvány.
Az Internet Fiesta a könyvtárakban 2002 dr. Bakonyi Péter Országos Könyvtári Kuratórium elnöke.
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Iskolai teljesítmény pszichológiai determinánsai
„Ezt egy életen át kell játszani”
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem Stoczek u St ép 108. • Telefon: • Telefax: •
Nemzeti információs társadalom stratégia és könyvtárak Z.Karvalics László 2002 június 24.
Társadalmi Megújulás Operatív Program Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés - Innovatív intézményekben.
Innovációmenedzsment. A század jellemzői Az innováció marginálisból központi jelenséggé válik A gazdaság tercierizálódik (szolgáltatás-gazdaság)
1 A hírközlés szerepe a nemzetgazdaságban – új célok Vitaindító Vasváriné dr. Menyhárt Éva.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
Könyvtári és Informatikai Szövetség
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Modern tanulási környezet Civitas Pedagógiai Intézet DPM TISZK 2007.
Edu-Game, Research Game, Launch Game Z. Karvalics László SZTE BTK Könyvtár-és Humán Információtudományi Tanszék Űrhódító - videojáték konferencia 2010.
A tanári szerep A kezdő pedagógus (10).
A FEJLETT ÉS A FEJLŐDŐ ORSZÁGOK SZEREPE KORUNK VILÁGGAZDASÁGÁBAN.
Hipermédia tanulási források az interneten
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
Tanulás, kommunikáció, nevelés Magyar Tudományos Akadémia Pedagógiai Bizottság IV. Országos Neveléstudományi KonferenciaMagyar Tudományos Akadémia 2004.
orszagtanulmanyok/spanyolorsz ag-leader-megvalositasa/
. Vass Vilmos igazgató Programfejlesztési Központ Oktatási programcsomag - kulcskompetenciák „A tudásalapú információs társadalomért” Fővárosi Pedagógiai.
Az információs és kommunikációs technológiák szerepe a szakképzésben február 22. Dr. Tóth Péter főiskolai docens Fővárosi Pedagógiai.
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Magyar Információs Társadalom Stratégia (MITS) – egészségügyi és szociális vonatkozások: Az Egészségügyi és Szociális Ágazati Információs Stratégia (MITS-ESZ)
REFORMÉRTÉKŰ LÉPÉSEK A SZAKKÉPZÉS TERÉN MAGYAR SZAKKÉPZÉSI TÁRSASÁG május 30.
1 Magyarország 2020 perspektívájában Dr. Vértes András elnök GKI Gazdaságkutató Zrt november 29.
Berzsenyi Dániel Főiskola Szombathely, május 8. Könyvtári partnerség a felsőoktatásban XIII. Vas Megyei Könyvtári Nap.
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Észak-magyarországi Operatív Program ( ) Foglalkoztatás Oktatás - nevelés.
Magyar Könyvtárosok Egyesülete 42. Vándorgyűlése ajánlásai.
A vidéki tér sikertényezői
Bevezetés. A jó pap holtig tanul – tartja a mondás A múlt század közepéig azonban, általában, csak azokra az emberekre volt ez igaz,  akiknek a génjeiben.
Tudásalapú társadalom és fenntartható fejlődés a globális felmelegedés korában Milyen globális és európai kihívásokra kell válaszokat találnunk? Herczog.
Magyarország modernkori gazdaság- és társadalomtörténete Készítette: Szávai Ferenc egyetemi tanár BCE.
ÚJ TUDÁS – MŰVELTSÉG MINDENKINEK A digitális írástudás elterjesztése Az idegennyelv-tanulás ösztönzése Az integrált természetismeret-oktatás bevezetése.
Magyarországi kis és középvállalatok szerepvállalása a gazdasági növekedés előmozdításában Az Információs Társadalom Parlamentje Június 1-2.
Információs Társadalom- és Trendkutató Központ 1111 Budapest, Műegyetem rkp. 9. II. em 210. Telefon: Telefax: Web:
Az információs társadalom oktatása az iskolákban Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ (ITTK)
Turizmus, élményipar, kultúra Z.Karvalics László BME-UNESCO Információs Társadalom-és Trendkutató Központ.
A kerekasztal résztvevői
Szakértés és döntéshozatal az oktatáspolitikában *** Az Oktatás és Gyermekesély Kerekasztal Neumann Eszter ELTE TÁTK.
Az információs társadalom. Az elmélettől a politikai gyakorlatig
Utazás a digitális állampolgár koponyája körül Rab Árpád BME-ITTK.
Miért nem internetezik mindenki? Pintér Róbert Információs Társadalom és Trendkutató Központ Internethajó Be kell hozni a hátrányt,
Kutatás, fejlesztés és innováció az oktatásban: javaslat egy ágazati innovációs stratégiára Halász Gábor Innováció az oktatásban Szakmai konferencia.
Információs társadalom a Székelyföldön (?) Z.Karvalics László 2005 május 13.
Innováció az oktatásban – szakmai konferencia Szabó Mária szeptember 22. Az oktatási és a szakpolitikai gyakorlat - műhely.
Gazdasági és pénzügyi ismeretek a köznevelés rendszerében
Az UNESCO programja UNESCO Information for All Program (IFAP, I4-all) Az ismeretterjesztés és az élethosszig tartó tanulás előmozdítása érdekében könyvtárosok,
2003. február 20. Esély és lehetőség: Távmunka Magyarországon 1 Benedek András Távmunka a Tudásgazdaságban A Foglalkoztatáspolitikai és Munkaügyi Minisztérium.
KÖNYVTÁRAK MINT TUDÁSKÖZPONTOK. Yoneji Masuda, 1988 információ tengelyű gazdaság felosztása.
Learning by working! Dualizáció Magyarországon „A holisztikus megközelítés” Dr. SZILÁGYI JÁNOS Képzési igazgató Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Magyar.
A társadalom intézményrendszere és tényezőinek munkamegosztása a nevelési folyamatban Dr. Molnár Béla Ph.D.
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
PREZENTÁCIÓ AZ EU-HOZ CSATLAKOZÓ ORSZÁG KAMARÁINAK DEBRECEN, MAGYARORSZÁG NOVEMBER 24. (hétfő) Michael Geary Vezérigazgató.
Csapó Benő SZTE Neveléstudományi Intézet MTA-SZTE Képességfejlesztés Kutatócsoport A PISA céljai, tudományos alapjai.
ICT (Information and Communication Technologies) IKT (Információs és Kommunikációs Technológiák) IKT pedagógiai értelmezése ○ Informatika tantárgy ○ Más.
A szakiskola jelene és jövője
Elmélet és neveléstudomány
EKE NTDI-DIGITÁLIS PEDAGÓGIA PROGRAM 2017
Országos tanácsadási konferencia
Miért szükségszerű a változás a természettudományok oktatásában?
Tájékoztató a Református Tananyagfejlesztő Csoport munkájáról
40. GLOBALIZÁCIÓ ÉS GLOBÁLIS FOLYAMATOK.
A tudásalapú gazdaság és társadalom: helyzetkép és kihívások Dr
A szolgáltatási szféra és az infrastruktúra
Előadás másolata:

Az iskola az információs társadalomban Z.Karvalics László BME Információs Társadalom-és Trendkutató Központ

Az oktatás „újralátogatott” világválsága Válságdiskurzus (Ellen Keytől az UNESCO-ig) Illich Deschooling Society-ja –A háttér: a világ változása (informácós társadalom) –A rendszerszintű gondolkodásból az oktatás rendszerszintű megváltoztatásának igénye fakad

Információs társadalom – mi az? A foglalkoztatottak legnagyobb hányada az információs-és tudásszektorban A termelést és a fogyasztást ennek a szektornak a kibocsátása dominálja A tevékenységháztartás átalakul, info-intenzifikálódik (a magasabb értékhozzáadás felé tolódik)

Az információs társadalom másik oldala: politikai versenystratégia Versenyelőny-teremtés technológiával és/vagy a humán tőkébe való beruházással 50 éves „hosszú táv”, hatásgyakorlás a kultúra újratermelési ciklusaira A „végzet torkonragadása”, a tábornokok terve a háború megnyerésére

Kitérő: Eötvös, Kármán, Trefort, mint információstratégák Elvi kiindulópont (vízió- vezéreltség) Normatívan emelkedő költségvetési támogatás: elismert kormányzati prioritás Foltokban világszínvonal Óriási, mai napig tartó transzformációs hatás

Első tézispár Az iskola felértékelődik az információs társadalomban, a tudásműveletek intézményi komplexumának kiemelt, stratégiai csomópontjaként –Az iskola egyre kisebb területet fed le, a tudásműveletek intézményi komplexumának más elemei gyorsabban nőnek és nagyobb volumenű tudástranszfert produkálnak, a tudástömeg más intézményekben gyorsabban halmozódik

Stratégiai felértékelődés Az „államtalanítás” közepette az iskolafenntartás megmarad közpolitikai alapfeladatnak – súlya, aránya, fontossága megnő A jövőalakítás érdekében történő beavatkozások, az információ társadalomra való „kondicionálás” eszköze

Zsugorodó játéktér Az első disszidens: tudományművelés, kutatás-(fejlesztés) A második: a tudományos ismeretterjesztés és a tömegmédia A harmadik: az Internet és a hozzáférés demokratizálása, tudásbrókerek, humán ágensek

Mit ír át ez a kettős kötés? Az „iskola” küldetésnyilatkozatát” és „rejtett tantervét” A tanárszerepet A tantárgypedagógiát és a tanulási folyamatot A „tanórát” illetve az időháztartás mintázatait A diákot Az iskola „szövetségesi” környezetét

Majdnem... MINDENT

A pedagógiai szakirodalom pedig végig is gondolt... Majdnem MINDENT

Húzzunk ki egyetlen szálat a kazalból: A tudásközösségek és tudásgazdák átalakuló világa –Érinti: digitális tananyagfejlesztést –Szemléltető praxist –A „learning by doing” kvázi-pedagógiáját –A tanári szerep és a tanári képzettség számos metszetét

A tudásfolyamatok mennyiségi szint-ugrása Elképesztő számosságok Tudástermelő megagépezetek Spontán érdeklődésközösségek (affinity groups) A TANÁR: BRÓKER EHHEZ A VILÁGHOZ

Learning Objectek milliói Zseniális szakpedagógus, tankönyvíró, gyakorló tanár helyett: akkumulált, algoritmizálható tudások, in situ tudástermelés és tanulás A tanár és a diák tudástermelő gépezetek részévé válik – knowledge objectek milliói

A másodlagos tudásprodukciótól az elsődlegesig Észt fák, bolgár csillagok Genealógia, filológia, meteorológia

A duplán reflektív tudás Tantárgyak helyett: A tudásra vonatkozó tudásra vonatkozó tudás Dependence learner helyett: motivált mini-tudáskazánok

Köszönöm a figyelmet!