Határon átnyúló civil együttműködések Kulcsár Mária, Fórum Információs Központ, Somorja
A Fórum Információs Központ profilja 1)Képzések – Civil szektorban dolgozók számára – Magyar nyelven – Akkreditált képzések – Ingyenes vagy alacsony részvételi díjjal 2)Tanácsadás, konzultáció – A szervezetműködtetés minden területén – Kimondottan régiókban – Ingyenesen vagy szimbolikus összegért 3)Információszolgáltatás – Adatbázisok – civil szervezetek, pafi – Civil Tükör – internetes civil hírlap – Tananyagok, szakmai anyagok a neten
A Fórum Információs Központ története 1999 – megalakítás – Képzések a déli régiókban 2002 – első akkreditáció, tankönyv – Konzultációs szolgáltatások beindítása 2004 – hálózatépítés – folyamatosan máig – Többféle modell kipróbálása 2006 – nemzetközi projektek beindítása (NGO E-manual, Starting up) 2007 – civil érdekképviselet – Civil Fórum, kampányok – Kerekasztal életre-hívása
Nemzetközi projektumok tapasztalatai NGO E-manual - Internetes tankönyv civil szervezeteknek négy nyelven – SK, HU, CZ, PL résztvevők – Támogatók: IVF, Sasakawa PF Negatív tapasztalatok Partnerből is megárt a sok! A támogatók nem úgy gondolják, mint mi... A partnerek sem mindig így gondolják, mint mi... Pozitív tapasztalatok Ha ezt túléltük, akkor bármit! Új kapcsolatok, szakmai fejlődés Új alapok a fejlesztéshez, tervezéshez
Hibák – amiket reméljük, nem követünk el még egyszer Közös tervezés hiánya a szlovák, cseh és lengyel partnernél Ad-hoc partnerségek létrehozása Hiányos egyeztetés a támogatókkal A helyismeret hiánya - jogszabályok A felelősség rossz elosztása Nem elegendő kommunikáció
Nemzetközi projektumok tapasztalatai Starting up – határon átnyúló együttműködések – SK, HU, UKR résztvevők – Támogatók: Norvég FM, Szlovákia Negatív tapasztalatok Nehézkes finanszírozás – pénzügyi fekete lyukak Szó szerint áthághatatlanok határok Elszámolási herce-hurcák Pozitív tapasztalatok Hatalmas tapasztalat az adminisztrációban! Új kapcsolatok, főként Ukrajna felé Új alapok a fejlesztéshez, tervezéshez
Hibák – amiket reméljük, nem követünk el még egyszer A feladatok halmozása A támogatók „sebességének” túlbecsülése Nem elég hatékony kommunikáció a támogatóval A helyismeret hiánya - vízumok Az irányítás „túldemokratizálása”
Szükséges feltételek Információs platformok a potenciális együttműködőknek – Kapcsolatteremtés – Érthető és könnyen elérhető források Szerviz biztosítása a szervezetek számára – Minden résztvevő számára egységes és korrekt – Felkészült szakemberek Pozitív példák terjesztése Adatbázisok – megbízhatóak és rugalmasak Motivációs programok működtetése
Köszönöm a figyelmet!