Székács József Evangélikus Óvoda, Általános Iskola és Gimnázium
Alattvaló vagy polgár? A fiatalok társadalmi és közéleti szerepekre való felkészítése, a társadalomismeret oktatás eredményei és nehézségei iskolavezetői szempontból.
„Tél van, puhán jár, mint a köd a síkló, soknyákú, kegyenc - kékorrú katonák között polgár vagyok-e, vagy fegyenc!” (József Attila)
"Egyszerűen megfogalmazva, az alattvaló engedelmeskedik a törvényeknek, az állampolgár pedig részt vesz a megalkotásukban és megváltoztatásukban." B. Crick
Mit kell tanítani? Miért kell tanítani? A NAT (2007) – három követelménytípusban: mint kulcskompetencia: „Szociális és állampolgári kompetencia” mint kiemelt fejlesztési feladat (kerettantervi feladat): „Aktív állampolgárságra, demokráciára nevelés” mint az „Ember és társadalom” műveltségi terület egyik komponense Kerettantervekben (minden területen megfogalmazódik)
TANULMÁNYI TERÜLETEK ÉS TARTALMAK EGYÉN ÉS KÖZÖSSÉG HELYI TÁRSADALOM MAI MAGYARORSZÁG GLOBALIZÁLT VILÁG
Hogyan kell tanítani? A tanítás-tanulás új szemlélete A társadalomismeret tanítása lényegében a hagyományos órák rendjét követi. Újdonságot az jelent, hogy a készségfejlesztés, szemléletformálás jelentősége és aránya nagyobb. A tanítás során alapvető feladat egyrészt az, hogy fogalmi ismereteket és értelmezési kereteket adjunk. Másrészt viszont az, hogy minél több önálló feladatot kapjanak a diákoknak.
pedagógus-kompetenciák tudjon tervezni, tudja megtanítani a tanulás képességét, ismerje és tanítása során alkalmazza az új tanulásszervezési formákat (kooperatív technikák, projektoktatás stb.), legyen interaktív kapcsolata diákokkal, rendelkezzen magas empátiával, legyen facilitátor (segítő).
a tanár állampolgári kompetenciái a társadalomról való tudása átadásához nélkülözhetetlen eszköztár birtoklása
A tanítás-tanulás klasszikus módszerei: Előadás Magyarázat Megbeszélés, beszélgetés Szemléltetés
Interaktív, résztvevő, saját élményen alapuló módszerek: Kooperatív tanulás Szerepjáték Vita Speciális, előkészítő, elmélyítést/elmélyülést tevő módszerek: Interjúkészítés Kutatás, megfigyelés Médiafigyelés
A tanulás lényege nem az ismeretek elsajátítása, hanem a személyiség különböző komponenseinek az egyénre jellemző fejlődése. A pedagógus feladata a feltételek megteremtése
A gyermeki személyiség optimális fejlődéséhez három alapszükséglet kielégítése szükséges: a kapcsolat a kompetencia az autonómia
kapcsolat az ember valahová tartozásának érzése az ember egyik legalapvetőbb feltétele közösség
kompetencia az öröm, a boldogság, a siker érzése a „meg tudom csinálni” biztos tudata
autonómia önszabályozás döntéshozatal és a döntések következményeinek viselése ez az alapja a személyiség fejlődésének, az egyén közösségben elfoglalt helye alakulásának
Tankönyvek Forgács Attila – Győrfi-Tóth Péter – Mező Ferenc – Nagy Imre – Veliky János: Társadalmi és állampolgári ismeretek középiskolásoknak (Nemzeti Tankönyvkiadó) Bayer József, Jávor István,Utasi Ágnes: Társadalomismeret (Dinasztia Kiadó) Czike Klára – Csizmady Adrienn-Ligeti György – Rózsavölgyi Adél:Minden másképp van Gönczöl Enikő: Én és a többiek (Nemzeti Tankönyvkiadó) Gönczöl Enikő: Én és a politika (Nemzeti Tankönyvkiadó) Kukorelli István-Szebenyi Péter: Állampolgári ismeretek középiskolásoknak (Korona Kiadó)
A tanításhoz használható honlapok etek/4_szocialis/index.html etek/4_szocialis/index.html
"Senki sem születik jó állampolgárnak, ahogy egyetlen államban sincs magától értetődő demokrácia. Sokkal inkább igaz az, hogy mind a kettő folyamat,amely egy életen át tart és fejlődik. A fiatalokat születésüktől kezdve be kell vonnunk ebbe a folyamatba." (Kofi Annan)