Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest 2013. Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Regionalizáció alulnézetből szeptember 15. Pécs Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési.
JELENTÉS a Nemzeti Civil Alapprogram működésének- támogatásának hatásáról, figyelemmel a társadalmi és civil kapcsolatok fejlődésére, egyes kiemelt fontosságú.
Önkormányzati Ifjúsági feladatok EA.:Bodor tamás
A helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása Mezei Cecília tudományos munkatárs MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
A járási rendszer megújítása
ÖNKORMÁNYZATOK ÉS AZ EGÉSZSÉGÜGYI ALAPELLÁTÁS
Az Alaptörvény és a közpénzügyek az önkormányzatok szemszögéből
Egy kis település lehetőségei a környezet- tudatossá válás útján napjainkban Pirtyák Zsolt Lajoskomárom polgármestere.
A helyi önkormányzatok adósságkonszolidációja
A gazdaságfejlesztés jelentősége a települések és a térségek megélhetése és életben maradása szempontjából Az önkormányzatok működési és beruházási költség.
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Tapasztalatok bemutatása a hátrányos helyzetű kistérségek szociális ellátó- rendszerének fejlesztése és a közszolgáltatások kistérségi integrációja területén.
Az öngondoskodás és a magánforrások szerepe az egészségügyi reformban
Közigazgatási alapismeretek
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX törvény
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Önkormányzatok az alapfokú oktatás átalakulása után XXI. Országos Jegyző-közigazgatási Konferencia Keszthely Szeptember 19. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök.
Közigazgatási alapismeretek
SZÉCHENYI ISTVÁN EGYETEM
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
JEGYZŐI ÉRTEKEZLET Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Takács Zsófia október 17.
MTA KRTK Regionális Kutatások Intézete ÁROP „Helyi közszolgáltatások versenyképességet szolgáló modernizálása” MTA KRTK A települési.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
Zala megyei önkormányzati fórum A TÖOSZ programjai és aktuális önkormányzati ügyek Dr. Zongor Gábor főtitkár Január 26. Zalaszentgrót.
A járási rendszer megújítása
dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
Az önkormányzatok közszolgáltatásokkal kapcsolatos feladatai egy gyakorló polgármester szemével dr. Németh Kálmán polgármester Répcelak TÖOSZ Vas megyei.
Belügyminisztérium Az önkormányzatok évi várható finanszírozása 1.
Állami Számvevőszéki ellenőrzés tapasztalatai Ellenőrzés: szeptember 12 – november 27. KIMVE - Budaörs február 28.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
Budapest, december 6.1/12 A kistérségi rendszerépítés helyi tervezésének és módszertani támogatásának új hangsúlyai Dr. Németh Jenő IDEA Kistérségi.
Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
Az önkormányzatok érdekképviselete
Tájékoztató a megyei tervezés aktuális állásáról
A nemzetiségi önkormányzatok törvényességi felügyeletének tapasztalatai Dr. Katona Károly törvényességi felügyeleti osztályvezető.
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Jegyzői értekezlet szeptember 8.. Jegyzői értekezlet 2011 szeptember 8. Helyi lakásfenntartási támogatás Jogalkotási kötelezettség: Szoc tv. 38.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
Államháztartási alapismeretek
Önkormányzati polgármesterek és képviselők képzése 2014.
A magyar önkormányzati rendszer bemutatása OSLO április 22
Az önkormányzatok településfejlesztési
Családtámogató ellátások
Schmidt Jenő TÖOSZ elnök
XXIII. Országos Jegyző - Közigazgatási konferencia
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
Állam és az önkormányzatok feladatmegosztása, tervezett változások Gödöllő, június 24.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
A falvak hatékonysági hálózatának kiépítése
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
Pénzügyi Bizottság javaslatai: Terv. egy.* /Ft/
SZÉKESFEHÉRVÁR MEGYEI JOGÚ VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNAK 2012
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
a Mágocsi Közös Önkormányzati Hivatal
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Előadás másolata:

Fenntartható önkormányzatok Az Országgyűlés Fenntartható fejlődés Bizottsága ülése Budapest Június 5. Schmidt Jenő TÖOSZ elnök 1

I. Az önkormányzatok helyzete

Az önkormányzatok és a fenntarthatóság Az 1990-ben létrejött önkormányzati rendszer eredményeként a helyi autonómiáknak meghatározó és megkerülhetetlen szerep jutott a fenntartható fejlődés szempontjából; A helyi közügyek ellátása döntő mértékben a helyi önkormányzatok feladatává vált (oktatás, egészségügy, szociális ellátás, településüzemeltetés és közszolgáltatás, helyi közlekedés, stb.) Kezdetektől ellentmondásos volt a rendszer: széles feladat és hatáskör - szétaprózódott struktúra – csökkenő állami támogatás és finanszírozás

Az önkormányzás kiszolgáltatottá válása Az önkormányzati finanszírozás tarthatatlansága 2000-től nyilvánvalóvá vált: ÖNHIKI, majd miniszteri keret = az önkormányzatok többsége állami „segélyre „ szorult; 2008-tól megindult az önkormányzati szféra drasztikus eladósodása, kötvénykibocsátás, folyamatos működési és fizetési zavarok, fejlesztési kényszer; Igazságtalanná és fenntarthatatlanná vált a rendszer; Ketté szakadt az ország: szegény és gazdag önkormányzatok; Strukturális változások elkerülhetetlenné váltak.

II. A változtatások ideje

Az új szabályozásról Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX. törvény A helyi önkormányzat feladatai ellátása során többek között erősíti a település önfenntartó képességét, feltárja lehetőségeit és hasznosítja saját erőforrásait (6.§ b)pont) Törvény a kötelező feladat- és hatáskör megállapításánál differenciálni köteles, figyelembe véve a feladat- és hatáskör jellegét, a helyi önkormányzatok eltérő adottságait, különösen a) a gazdasági teljesítőképességet; b) a lakosságszámot; c) a közigazgatási terület nagyságát. (11. § (2) bekezdés) Csökkent az önkormányzati közügyek köre (köznevelés, kórházi egészségügyi ellátás állami feladatba kerülése)

A maradó feladatokról Fenntarthatósághoz kapcsolódó felsorolás A helyi közügyek, valamint a helyben biztosítható közfeladatok körében ellátandó helyi önkormányzati feladatok különösen: településfejlesztés, településrendezés (köztemetők kialakítása és fenntartása, a közvilágításról való gondoskodás, kéményseprő-ipari szolgáltatás biztosítása, a helyi közutak és tartozékainak kialakítása és fenntartása, közparkok és egyéb közterületek kialakítása és fenntartása, gépjárművek parkolásának biztosítása); településüzemeltetés; az egészséges életmód segítését célzó szolgáltatások; környezet-egészségügy helyi környezet- és természetvédelem, vízgazdálkodás, vízkárelhárítás, ivóvízellátás, szennyvízelvezetés, -kezelés és - ártalmatlanítás (csatornaszolgáltatás); helyi közösségi közlekedés biztosítása; hulladékgazdálkodás; (13. § (1) bekezdés)

A gazdálkodásról A költségvetési rendeletben működési hiány nem tervezhető. (111. § (4) bekezdés) Az önként vállalt helyi közügyek megoldása nem veszélyeztetheti a törvény által kötelezően előírt önkormányzati feladat- és hatáskörök ellátását, finanszírozása a saját bevételek, vagy az erre a célra biztosított külön források terhére lehetséges. (10. § (2) bekezdés) A helyi önkormányzat fizetőképességének megszűnése esetén az önkormányzat pénzügyi helyzetének rendezése adósságrendezési eljárás keretében történik. (121. § ) Adósságkeletkeztetés lehetőségének korlátozása – önkormányzati hitelfelvétel kormányzati engedélyhez kötése.

Az adósságrendezésről A konszolidáció kormányzati indokai nagymértékű eladósodottság, ami a feladat- és finanszírozási rendszer hibáiból eredt, a feladat és finanszírozási rendszer átalakításával indokolt az önkormányzatoktól elkerülő feladatok arányában az adósságot is átvenni a kis (5 ezer fő alatti) önkormányzatok esetén a helyben maradó kevés feladattal összhangban az adósság 100%-át visszafizette az állam a többcélú kistérségi társulások megszűnnek, feladataik jó részt az államhoz kerülnek, ezért adósságuk teljes mértékben visszafizetésre került az 5 ezer fő feletti településeknél a forrásokkal arányosan %-ban kerül konszolidálásra az adósság

A jelen helyzetről Az állam és az önkormányzatok közötti feladatmegosztás felemás módon történt (lásd: az iskolák és a járási hivatalok helyzetét); A feladatfinanszírozás megalapozottsága kétséges (közös önkormányzati hivatali létszám, gyermekétkeztetés, bejáró tanulók működési kiadásai, településüzemeltetés, stb.) A működési hiány létezik, csak elbújtatva a költségvetésekbe; a bomba ketyeg! Az energetikai megtakarítások iránti igény általánossá vált; A fenntarthatóság szempontja felértékelődött.

III. Hogyan tovább? 2014 és azután 11

Az önkormányzás stabilizálása Az egyes közszolgáltatások minimum feltételeinek újra szabályozása; A kötelező és a meghatározó önként vállalt feladatok finanszírozásának garantálása; A feladatalapú finanszírozás valóságossá tétele; Az önkormányzati szereplők gazdálkodási és pénzügyi ismeretének elmélyítése (Polgármester Akadémia, tapasztalatcsere programok, Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok); Környezettudatos településvezetés erősítése; Kiszámítható feladatellátás és finanszírozás = hosszabb távú tervezés és fenntartható fejlesztés; A közszereplők felelősségének tudatosítása; Nincs fenntartható fejlődés önkormányzatok nélkül!

Köszönöm a Figyelmet! Schmidt Jenő a TÖOSZ elnöke