Vizuális nevelés tantárgypedagógia

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
RÁD GONDOLUNK... Emlék - Megemlékezés - Kiállítás El Kazovszkij festőművész kiállítása
Advertisements

A kisgyermek vizuális gondolkodása
Történeti episztemológia
Vizuális képességek fejlődése
VIZUÁLIS MEGISMERÉS VIZUÁLIS ALKOTÁS - VÁLTOZATOK
Művészet By: Turi Krisztina.
MUNKAKERETEK Az óvodai vizuális nevelés tevékenységeit a következő munkakeretekbe soroljuk I. Természet utáni II. Emlékezet utáni III. Elképzelés utáni.
TECHNIKA ÉS ÉLETVITEL 5. évfolyam
H Ú S V É T P R O J E K T TÁMOP pályázat
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
„Egy kép többet mond ezer szónál!”
Esztétika.
A tér képi megjelenítése 1. rész Geometriai alapok
Művészetterápia képzés, Pécs 2006/2007. őszi félév
Készítették: Balázs, Misu, Zita, Zsuzsi
A képzőművészet-terápia
Térábrázolás különböző életkorokban
Az esszé Segédlet tanulóknak és tanároknak
Vizuális kommunikáció bevezetés
Gondolatok a művészet rendszeréről
A MŰVÉSZET: „A SZEMÉLYISÉG KÉPE” Dr.Pető Zoltán, Szeged
Készítette: Szatmári Kinga
„Nagyító alatt” A GrafoKom - projektek során használt írásvizsgálati metódusról.
RENDEZVÉNYSZERVEZÉS ALAPJAI
„Korunk vívmánya a számítógép, mint kreatív eszköz az alkotó művész kezében” Művészetek Háza Veszprém április május 01. „Digitális Művészetek.
A barokk, mint művészeti irányzat
A 2. ZH eredményei.
A szövegértés tanítása II.
A vizuális nevelés tevékenységeinél alkalmazott
KREATIVITÁS ALKOTÓKÉPESSÉG.
ONAP ↓ HELYI ÓVODAI PROGRAM ÜTEMTERV TERVEZET
A gyermekrajz a 19. század felfedezése
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Általános művészetpszichológia 1. I. rész Illés Anikó ELTE TáTK, Társadalmi Kapcsolatok Intézete, Szociálpszichológia Tanszék Művészetterápia.
Rajzfejlődés-áttekintés
DIZÁJN TÁRGYKULTÚRA tantárgy szemináriumi segédanyag, Sándor Zsuzsa
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
műelemzés ELJÁRÁSOK, MÓDSZEREK
vizuális kommunikáció
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
TÁRGYKULTÚRA tantárgy szemináriumi segédanyag, Sándor Zsuzsa DÍSZÍTETT TÁRGYAK MOTÍVUM – MINTA – DÍSZÍTMÉNY0 Önálló tanuláskor: előbb saját szavaival tegyen.
a kifejező és az ábrázoló jelleg
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Vizuális nevelés tantárgypedagógia
Irodalom filmen. 1. Bevezetés A mozi, a film jelentősége a 20. századi európai (amerikai) kultúrtörténetben.
LÉPÉSRŐL – LÉPÉSRE program
A művészeti nevelés hozzájárulása az oktatási– nevelési folyamat interdiszciplináris jellegéhez az elemi osztályokban.
Az epikus művek elemzésének lehetséges szempontjai
PROJEKT OKTATÁS.
Aldo Rossi ( ) The Architecture of the City.
Kép- és film a művészetben, eljárások, irányzatok 1. témakör:
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki, ha nem tud addig tartani, amíg megnövök, hanem guggoljon ide mellém, ha nemcsak hallani, de érteni is akar, hogy.
A forma fogalom használatai A forma mint elrendezés – A pythagoreusoknál alakult ki. – Rend, arány(ok), mérték („a szépség a részek világosan meghatározott.
Tehetséggondozás mozgóképkultúra és médiaismeret
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Ajánlott irodalom Klinghammer, Papp-Váry: Füldünk tükre, a térkép. Gondolat, Bp., 1983 Klinghammer, Mosonyi, Török, Zs.: Amiről a térképek mesélnek (CD-ROM).
Poltrona di Proust | 1978 Alessandro Mendini Fiktusz Lilla.
a évi szakmai vizsgáról
A LURKÓ-TÁBOR, mint a jó gyakorlat dokumentációja
MOTTÓ „Engem ne emeljen a magasba senki,
a kifejező és az ábrázoló jelleg
A képzőművészet-terápia
LÍRA – EPIKA - DRÁMA.
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
A Biblia és a képzőművészet
HELYI ÉRTÉKEK KÖZVETÍTÉSE AZ ÓVODÁS GYERMEKEKNEK
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Vizuális nevelés tantárgypedagógia 3. A TÁRGY- ÉS KÖRNYEZETKULTÚRÁVAL, KIFEJEZÉS-KÉPZŐMŰVÉSZETTEL VÉGZETT NEVELÉS. ALKOTÓ- ÉS ELEMZŐ FELADATOK [A vizuális nevelő tevékenységei a)] Vizuális nevelés tantárgypedagógia Sándor Zsuzsa

OBJEKTÍV OKTATÁS SZUBJEKTÍV NEVELÉS a TÁRGY- ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA és a KIFEJEZÉS-KÉPZŐMŰVÉSZET a vizuális nevelés egészében VIZ.KOM. VÁLTOZA-TOK ELSAJÁTÍ-TANDÓ KÉPES-SÉGEK ALKOTÁS ELEMZÉS MŰVELT-SÉG-ÉRTÉKEK a tanulók tevékenységei PRIMER OBJEKTÍV OKTATÁS DIREKT INDIREKT SZUBJEKTÍV NEVELÉS SZEMÉ-LYES

KÖZNAPI, INFORMATÍV, TUDOMÁNYOS VIZUÁLIS KOMMMUNIKÁCIÓ OKTATÁSA NEVELÉS: ESZTÉTIKAI-MŰVÉSZETI NEVELÉS OBJEKTÍV KÖZLÉ-SEK: PRIMER, DIREKT SZUBJEK-TÍV KÖZLÉSEK: INDIREKT, SZEMÉLYES művészeti területek:

SZUBJEKTÍV SZEMÉLYES KÖZLÉSEK, KÉPZŐMVÉSZET vizuális művészeti területek: festészet, egyedi grafika, sokszorosító grafika, számítógépes grafika fotóművészet, szobrászat, installáció, envájronment body art, performansz, heppening A rovatban sorolja fel az érzelmekhez, belső világhoz kapcsolódó művészeteket! INDIREKT KÖZLÉSEK vizuális művészeti területek: iparművészet, népművészet építőművészet, településtervezés – településrendezés, kerttervezés - kertművészet lakberendezés, divattervezés, dizájn A rovatban sorolja fel a tárgyi-környezeti művészeteket!

a kifejezést állítja előtérbe A szubjektív képi világ: a) személyes közlések - kifejezés, képzőművészet b) indirekt közlések - tárgy- és környezetkultúra a kifejezést állítja előtérbe szubjektív közlések: ESZTÉTIKAI – MŰVÉSZETI NEVELÉS Fejezetek: miről mesélnek a képek?

alkotófeladatok a KIFEJEZÉS területéről: - családi (osztály) kirándulás élményének kifejezése - tájélmény, emlék kifejezése - kedvenc mese élményének megjelenítése síkon-térben, meseszereplő ábrázolása - filmélmény megjelenítése - festmény/szobor hatására alkotás készítése - egy jó hangulatú esemény kifejezése - egy családtaghoz (pl. édesanya) kötődő érzelmek, érzések kifejezése - elképzelés, elképzelt lények megalkotása rajzban, festményben, szoborban - meseillusztráció, versillusztráció festése - rajzfilm (jelenetek) készítése kitalált történetre ÉLMÉNY HANGULAT ÉRZÉS, ÉRZELEM ELKÉPZELÉS SZÉPIRODALMI, ZENEI ILLUSZTRÁCIÓ

képzőművészeti ismeretként tanítjuk: a művészeti területek, műfajok, technikák, tematikák neve, egyszerű jellemzői; művek alkotója, címe, …  elsősorban a szemlélésből, elemzési gyakorlatokból szűrődnek le, így rögzülnek elemzési gyakorlatként tanítjuk: tematikai, vizuális nyelvi, technikai műolvasások, elemzések képzőművészeti műbefogadó-műelemző képességek és az ítéletalkotás – véleményformálás alapjainak kialakítása; a műalkotások becsülésére nevelés

alkotófeladatok a TÁRGY- ÉS KÖRNYEZETKULTÚRA területéről: - díszített edény, aprótárgy-tartó, gyertyatartó készítése agyagból, flakonokból, papírdobozokból - díszített tarisznya készítése, textilfestés pecsételéssel - haj/karpánt, babaszőnyeg, pénztárca készítése fonással, szövéssel - könyv készítése illusztrált lapokból asztali dísz készítése száraz virágokból, díszes hidegtálak készítése és ünnepélyes terítés - az osztályterem berendezése, díszítése egy ünnepi eseményhez - épület / településmakett készítése agyagból, papírokból - lakásbelső megtervezése; tárgy és csomagolása megtervezése TÁRGY DÍSZÍTÉS KÖRNYEZET ÉPÍTMÉNY (művészeti) ismeretként tanítjuk: területek, műfajok, technikák, tárgy- és építményfajták neve, … (mű)elemzésként tanítjuk: funkció, forma, anyag, szerkezet, díszítés tulajdonságai és összefüggéseik (művészi) tárgy és környezet elemző képességek megalapozása; tárgy- és környezet alkotó és alakító képességek fejlesztése; a szépen formált tárgyi-környezeti világ iránti igény és a környezet megbecsülésére nevelés

A személyes és egyes vonatkozásokban az indirekt közlésekkel végzett ESZTÉTIKAI – MŰVÉSZETI NEVELÉS jellemzői: - a tanítvány személyes meglátásaira épít, segíti a személyiség kibontakozását - az alkotómunka szabadsága evidencia - a véleményalkotás szabadsága evidencia - a tanítvány képzőművészeti befogadó-elemző tevékenysége és a kifejezés-dominanciájú alkotások mint produktumok nem mérhetők  a tanítványok fokozatokkal nem osztályozhatók (csak ötös adható)