Lángfy Pál osztályvezető Magyar Energia Hivatal Változások a távhő jogi szabályozásában (engedélyezés, ármegállapítás, fogyasztóvédelem) Lángfy Pál osztályvezető Magyar Energia Hivatal
Az új távhőtörvény megalkotásának okai A tv. alkalmazása során tapasztalt hiányosságok korrigálása, a megváltozott körülményekhez való alkalmazkodás (új VET, piacnyitás a villamos energia és a földgáz esetében, hatékonyabb fogyasztóvédelem iránti igény).
A tv. módosítás főbb célkitűzései A mérés és elszámolás, valamint a díjfizetés pontosabb szabályozása, az önkormányzatok és a Magyar Energia Hivatal közötti hatósági és felügyeleti hatáskör megosztásának újraszabályozása, a fogyasztói érdekvédelem hatékonysá-gának javítása.
Változnak a hatáskörök! A Magyar Energia Hivatal engedélyezési és felügyeleti hatáskörébe tartozik minden olyan távhőtermelő, amely közvetlenül, vagy közvetve lakossági célra hőenergiát termel és villamos energiát is előállít. Valamennyi távhőszolgáltató a települési önkormányzat jegyzőjének az engedélyezési és felügyeleti hatáskörébe tartozik. Megszűnik az üzemi szabályzat (a termelő és a szolgáltató között).
Fogyasztóvédelem A fogyasztóvédelem a jegyzők hatásköréből a területi fogyasztóvédelmi felügyelőségekhez kerül át, mint elsőfokú hatósághoz. Az elsőfokú határozat ellen fellebbezésnek van helye a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőség vezetőjéhez, aki a fellebbezést elbírálja. A Hivatal együttműködik a fogyasztóvédelmi szervekkel a távhőszolgáltatás országos, elvi jellegű kérdéseiben.
A változások következményei Az új engedélyezési hatáskörbe került termelők és szolgáltatók a tv. hatálybalépésétől számított 90 napon belül (szeptember 28-ig) engedélyért kell folyamodjanak az illetékes hatósághoz. A tv. bevezeti az egyszerűsített engedélyezési eljárást a távhőtermelői létesítési és működési engedélyezésnél, az 50 MW összes névleges hőteljesítmény alatti létesítmények esetében.
Az engedélyezés I. Az engedélyezés államigazgatási eljárás keretében történik, melynek alapvető szabályait az államigazgatási eljárás általános szabályairól szóló 1957. évi IV. törvény tartalmazza. 2005. november 1-től azonban hatályba lép a már kihirdetett, a közigazgatási hatósági eljárás és szolgáltatás általános szabályairól szóló 2004. évi CXL. törvény.
A Hivatal engedélyezési hatásköre A Hivatal csak távhőtermelői működési engedélyeket ad ki, de csak azokban az esetekben amikor a távhőtermelő létesítményben villamos energiát is termelnek és a hőenergiát (részben vagy egészben) távhőszolgáltatási célra termelik. A távhőszolgáltatási tevékenység engedélyezése a települési jegyzők hatáskörébe tartozik. Azon távhőszolgáltatók, akik saját kogenerációval rendelkeznek, a távhőtermelői működési engedélyt szintén a Hivataltól kell kérjék.
Változik a fogyasztói tájékoztatás kötelezettsége Az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2005. évi LXXXII. tv. 19. §-a szerint a Tszt 60. § kiegészül (a kormány rendeletben állapítja meg): „i) a távhőszolgáltatás árképzése átláthatóságának biztosítása érdekében, a távhőszolgáltatók által közérdekből közzéteendő adatok - különösen a távhőszolgáltatással kapcsolatos árszabályozás, költségek, bevételek, kiadások, beruházások, valamint az ezzel összefüggő műszaki információk - körét és a közzététel módját.”
Újabb változások az ártörvényben Az egyes pénzügyi tárgyú törvények módosításáról szóló 2005. évi LXXXII. tv. 10. §-a szerint módosul az ártörvény is : (5) E törvény Melléklete II. Legmagasabb ár pontjának „B) Szolgáltatások” fejezetében található „40.30.90.0 Távhőszolgáltatás csatlakozási díját és lakossági távhőszolgáltatás díját” a települési önkormányzat - fővárosban a Fővárosi Önkormányzat - képviselő-testülete rendeletben állapítja meg, a gazdasági és közlekedési miniszter véleményének beszerzését követően.”
Előbbiekkel összefüggésben a Tszt Vhr Előbbiekkel összefüggésben a Tszt Vhr. a következő rendelkezést tartalmazza: „ 22. § Az árak megállapításáról szóló 1990. évi LXXXVII. tv. Melléklete I. Legmagasabb ár pontjának „B) Szolgáltatások” fejezetében található „40.30.90.0 távhőszolgáltatás csatlakozási díját és lakossági távhőszolgáltatás díját” esetben a gazdasági és közlekedési miniszter véleményezési határideje 30 nap.”
Új elemek a Tszt Vhr-ben I. Távhőtermelő létesítmény létesítése esetében meg kell vizsgálni a megújuló energiahordozók alkalmazásának a lehetőségét. A vizsgálat eredményét az engedélykérelemhez minden esetben csatolni kell. Ha ez kedvezőbb, akkor a létesítési és működési engedélyt a megújuló energiahordozó felhasználására kell kiadni.
Új elemek a Vhr.-ben II. Kogeneráció esetén 2005. dec. 28-ig OMH hiteles mérővel kell mérni a távhőcélra átvett hőmennyiséget. 2005. nov. 28-ig a távhőszolgáltató köteles a fogyasztói hőközpontokra névleges teljesítmény-értékeket meghatározni és a fűtési idény végén az igénybe vett legnagyobb teljesítményről a fogyasztókat tájékoztatni.
Új elemek a Vhr.-ben III. Az 1000-nél több lakást ellátó távhőszolgáltatók 2006. január 27-ig honlapot kötelesek létre hozni és működtetni. A honlapon legalább két évre visszamenőleg kell az adatokat megjelentetni.
A honlap tartalmi elemei I. üzletszabályzat, az előző év gazdálkodási adatai (mérleg és eredménykimutatás) az árakra vonatkozó egyéb lényeges információk, információk a távhőszolgáltatással kapcsolatban elérhető támogatásokról és pályázatokról,
A honlap tartalmi elemei II. az illetékes fogyasztóvédelmi szervek és fogyasztói érdekképviseletek elérhetőségei, a fogyasztói panaszok intézésével kapcsolatos információk, a rendelet mellékletét képező, gazdasági és műszaki adatokat tartalmazó 11 db táblázat.
Új elemek a Vhr.-ben IV. A Távhőszolgáltatási Közüzemi Szabályzat (TKSz) részletes szabályokat tartalmaz a fűtési költségosztók alkalmazásával kapcsolatban.
Köszönöm megtisztelő figyelmüket. Lángfy Pál E-mail: langfyp@eh. gov Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Lángfy Pál E-mail: langfyp@eh.gov.hu Tel: 459 7796 Fax: 459 7797 http://www.eh.gov.hu