Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései"— Előadás másolata:

1 A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései
Távhőszolgáltatási Szakmai Napok Visegrád, 2010. november Lángfy Pál

2 A távhőtörvény alkalmazásával kapcsolatos tapasztalatok és aktuális kérdések
Távhőszolgáltatási Szakmai Napok Tihany, május 8-10. Lángfy Pál Magyar Energia Hivatal

3 Új utak a távhőszolgálta-tásban
A környezetvédelmi szigorítások  megújuló energiák, kogeneráció Bővülő szolgáltatások (hőellátás helyett fűtési szolgáltatás) Új termékek (távhűtés, közelhőellátás)

4 A Távhő Engedélyezési és Felügyeleti Osztály (TEFO) tevékenysége I.
1998-tól fő tevékenység az erőművek távhőtermelői tevékenységének engedélyezése, 1998 – 2005 az erőművek távhőszolgáltatói tevékenységének engedélyezése és a fogyasztóvédelem ellátása, a távhővel kapcsolatos információ-szolgáltatás és „szakértői” tevékenység.

5 A TEFO tevékenysége II. A kapcsolt hő- és villamosenergia-termelés EU szintű szabályozásnak figyelemmel kísérése 2003-tól Magyarország képviselete a DG-TREN által működtetett KHVT Munkabizottságban (CHP Committee) 2008-től a KHVT eredetigazolások kiadása

6 A TEFO tevékenysége III.
2009. július 1-től a távhőszolgáltatók árfelügyeleti tevékenységének ellátása, ezzel jelentősen bővült az ügyfélkör, a hatósági tevékenységünk a jogi, műszaki szempontú vizsgálat mellett kiegészült a gazdasági-pénzügyi szempontú vizsgálatokkal a teljes távhőszolgáltatási szektorra.

7 A tevékenységünket befolyásoló körülmények
2004: EU csatlakozás Vezetékes energiahordozók (villamos, gáz) piacának felszabadítása CHP direktíva > KHVT eredetigazolás 2008-tól: emelkedő energiaárak, gazdasági válság, a lakossági megélhetési költségek jelentős növekedése > Robin Hood 2010: ????

8 Eredményeink A termelők engedélyezése különösebb probléma nélkül folyt le. A KHVT eredetigazolások kiadásának eljárásrendjét kialakítottuk. Létrehoztunk egy teljes körű és részletes nyilvántartási rendszert a távhőszolgáltatók lakossági díjairól és gazdálkodási adatairól. Működtetünk egy egységes módszertant a lakossági távhőszolgáltatási díjak összehasonlítására.

9 Kudarcok Az engedélyezési eljárás egyszerűsítésére tett javaslatunk nem valósult meg. A KHVT eredetigazolások módszertani útmutatóját nem sikerült befejeznünk. A távhő árképzésnél alkalmazható árképletek tekintetében nem tudtunk érdemben előre lépni.

10 Jövőkép A Hivatalnál felhalmozott tudás hasznos az önkormányzatok (politika), a fogyasztók és a távhőszolgáltatók számára. Ezért ezt a tudást célszerű megtartani. A Hivatal hatósági jogköre számos problémával terhes, de az ebből származó problémák jelentősen kisebbek a meglévő előnyökhöz képest (és jól megfontolt jogszabály-módosítással a problémák orvosolhatóak). 10

11 A távhőszolgáltatás kihívásai
Energiahatékonysági célkitűzések megvalósítása Megújuló energiaforrások gazdaságos felhasználásának növelése Energiapiaci liberalizáció Kapcsolt energiatermelés támogatásának jövője Árellenőrzés, hatósági ármegállapítás Az emelkedő távhőszolgáltatási díjak erősítik a leválási törekvéseket, melyek - esetenként – súlyos (politikai) konfliktusok kialakulásához is vezethetnek

12 A távhő jelentősége A meglévő távhőfogyasztók, mint stabil hővásárlók, a nemzeti energiapolitikai célok megvalósítása szempontjából kiemelt fontosságúak. Nemzetgazdasági szempontból a távfűtéssel ellátott lakások számának növelése lenne a cél. A távhőszolgáltatás negatív fogyasztói megítélése - politikai síkon - országos társadalmi problémaként jelenik meg.

13 Az önkormányzat szerepe
Az önkormányzatnak van ellátási kötelezettsége a meglévő lakossági fogyasztók felé (ami egyben gazdasági és politikai felelősség is). A távhőszolgáltatás díjait az önkormányzat határozza meg. A legtöbb esetben a távhőszolgáltató vállalat az önkormányzat tulajdonában van. A település energia-stratégiájának meghatározása az önkormányzat feladata.

14 Az önkormányzatok a távhőszolgáltatás problémáit egyedül nem képesek orvosolni
Szükséges az önkormányzatok közötti együttműködés (pl. közös szakértői stáb működtetése). Az állami szerepvállalás (hosszú távú energiastratégia és stabil támogatási rendszer működtetése). Hatékony fogyasztói érdekképviseletek (ehhez központi pénzügyi támogatás szükséges).

15 Köszönöm megtisztelő figyelmüket
Köszönöm megtisztelő figyelmüket! A továbbiakban sok sikert és jó egészséget! 15


Letölteni ppt "A távhőszolgáltatás időszerű (hatósági) kérdései"

Hasonló előadás


Google Hirdetések