II./D. A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A időszak végrehajtási intézményrendszere
Advertisements

Humán rendszerek, közszféra
2013. Szeptember 3. Szekeres Balázs Informatikai biztonsági igazgató
Miniszterelnöki Hivatal, Kisebbség- és Nemzetpolitikáért Felelős Szakállamtitkárság Nemzeti és Etnikai Kisebbségi Főosztály 376/2007. (XII. 23.) Korm.
A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK STRATÉGIAI VEZETÉSE. Milyen az igazán jó önkormányzat? POLGÁRKÖZELI  AUTONÓM ÉS VÁLLALKOZÓ SZELLEMŰ  AKCIÓ-ORIENTÁLT  KÜLDETÉS-CÉLOK-KOMPETENCIA.
II./B STRATÉGIAI TERVEZÉS ÉS ÉVES KÖLTSÉGVETÉS ÖSSZEKAPCSOLÁSA
A környezetvédelem intézményrendszere
Közigazgatási alapismeretek
A pénzügyi és gazdálkodási felelősségvállalás szabályozása
HAT – Oktatáspolitikai kerekasztal március 8. Feladat- és felelősségmegosztás a közoktatásban.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
DOKUMENTUMKEZELÉS.
Baranya Megyei Önkormányzat
Európai Uniós támogatásokat kezelő intézményrendszer a környezeti fejlesztésekben Kiss Pál 2007/04/20 Igazgató Fejlesztési Igazgatóság Környezetvédelmi.
Ugrás az első oldalra A jövőképtől a megvalósításig Városfejlesztés irányai, feladatok ban Dr. Szaló Péter szakállamtitkár A jövőképtől a megvalósításig.
Az évi LXV. törvény a helyi önkormányzatokról
Állam munkavédelmi feladatai
Szervezetfejlesztési Program
Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Konzulens: Dr. Boda György Készítette: Kovács Katalin
A KÖLTSÉGVETÉSI RENDELET ÖNKORMÁNYZATI RENDELET
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
Az ÚMVP intézményrendszere
XVII. Országos Könyvvizsgálói Konferencia Balatonalmádi, szeptember
Az infokommunikáció szerepe az Új Magyarország Fejlesztési Tervben és az Operatív Programokban Dr. Bálint Ákos Igazgató Közigazgatás Operatív Programok.
INTÉZMÉNYKÖZI MEGÁLLAPODÁS SZERKEZET. TÖRTÉNET, SZEREPLŐK 1999-es megállapodás 2002-es megállapodás 2006-os (hatályos) megállapodás Módosítások: 2007,
1 A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK ÉRVÉNYESÍTÉSI LEHETŐSÉGEI A TERVEZÉSI GYAKORLATBAN A „VÁROSI KÖRNYEZET” TEMATIKUS STRATÉGIA AJÁNLÁSAINAK.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
Dr. Lamperth Mónika Budapest április 18.
A területi szervek fő feladatai a nukleárisbaleset - elhárítás területén Jogszabályi háttér § §248/1997. (XII. 20.) Korm. rendelet az Országos Nukleárisbaleset-elhárítási.
Major Ildikó Osztályvezető-helyettes SAP/CO modulvezető
Magyar Controlling Egyesület Szolnok, október 29. MCE Konferencia 2009 A controlling gyakorlata Bepillantás az államigazgatási kontrolling gyakorlatába.
Munkahelyi egészség és biztonság
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
Controlling feladata A controlling időbeli dimenziói: 1. Stratégiai
főigazgató-helyettes
FELELŐS SZAKMAI SEGÍTŐ EREDMÉNY NFT (CSF) végrehajtásáért felelős szervezet kijelölése: kormány NFT végrehajtási rendjének kialakítása: NFT munkacsoport,
1 Változások az önkormányzatok évi tervezésének, gazdálkodásának szabályozásában.
Kézdi Árpád Államháztartási Szabályozási Főosztály
Dr. Fekete István Integrált kockázatfelmérés informatikai támogatása: Szigma Integrisk Budapesti Corvinus Egyetem Balatonalmádi január
Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat megújult feladatrendszere Térségi Vállalkozói Fórumok január Szolnok, Jászberény, Kisújszállás.
Tájékoztató évi CXCVIII. törvény a területfejlesztéssel és a területrendezéssel összefüggő egyes törvények módosításáról „Regionális fejlesztési.
A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata
Belügyminisztérium Önkormányzati Feladatok Főosztálya
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Projekt eredményeinek disszeminációja – 2. és 12. fejlesztési elem ÁROP- 1.A „Szervezetfejlesztés a konvergencia régióban lévő önkormányzatok számára”
Belső ellenőrzés az önkormányzatoknál
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
A közszolgáltatásokra kifejlesztett általános együttműködési modell GYÁL VÁROS ÖNKORMÁNYZATÁNÁL Gyál, szeptember 30.
Az önkormányzati cégek és önkormányzat közötti szerződéses kapcsolatok vizsgálata és az önkormányzati feladatellátást szabályozó külső szerződések rendszere.
Regionális üzleti trendek A projekt az EU társfinanszírozásával, az Európa Terv keretében valósul meg január 27. Regionális üzleti trendek A tantárgy.
A SZAKKÉPZÉS-FEJLESZTÉSI KONCEPCIÓ TARTALMI IRÁNYAI MFKB megbeszélés február 5.
G YŐR M EGYEI J OGÚ V ÁROS adó- és gazdaságpolitikája Nagy Tamás Gazdálkodási Főosztályvezető Győr Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatala Győr, 2016.
Költségvetési szervezetek évi beszámolója. Vonatkozó jogszabályok: (1/2) évi XXXVIII. törvény az államháztartásról - 292/2009. (XII. 19.)
Kiskőrös Város Polgármesteri Hivatalának Szervezetfejlesztése 4Sales Systems Államreform Operatív Program (ÁROP) 1.2.A.
Helyszíni ellenőrzés Grigely Győző, KDRFÜ. Az ellenőrzés jogi háttere Támogatási Szerződés, ÁSZF 10. pont „Kedvezményezett a Szerződés aláírásával kötelezettséget.
A területfejlesztés megújult rendszere február 5. Baranya Megyei Önkormányzat.
A KORMÁNYZATI ELLENŐRZÉSI HIVATAL - új szabályozás, új feladatok január 1-jétől - Dr. Tari Beatrix – főosztályvezető április 19.
A járási rendszer megújítása
Önkormányzat és állam.
Terület- és Településfejlesztési Operatív Program TOP-5. 1
Minisztériumok, központi közigazgatás
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A helyi önkormányzatok feladatrendszere és költségvetése
Az SZMBK Intézményi Modell
Előadás másolata:

II./D. A költségvetés készítésének és elfogadásának folyamata

TARTALOMJEGYZÉK 1. Elemző rész 1.1 Célok meghatározása 1.2 Helyzetelemzés 1.3 Következtetések 2. Tanácsadó rész 2.1. Stratégiai tanácsok 2.2 Taktikai tanácsok 2.3 Informatikai megoldások

1. Elemző rész – 1.1 Célok meghatározása

1.1 A CÉLOK MEGHATÁROZÁSA A dokumentum elkészítésének céljai: Bemutatni a költségvetés-készítés folyamatát Bemutatni a költségvetés készítése során alkalmazott módszereket Ismertetni a költségvetés elfogadásának intézményi, személyi, jogszabályi és egyéb feltételeit A költségvetés-készítés erősségeinek és gyengeségeinek bemutatása A költségvetés összeállítása során felmerülő kockázatok bemutatása

1. Elemző rész – 1.2 Helyzetelemzés

1. A költségvetés-készítés folyamata 1.2 HELYZETELEMZÉS 1. A költségvetés-készítés folyamata A költségvetés-készítés folyamatát megelőzve, de tulajdonképpen annak előfeltételeként Szentlőrinc Város Önkormányzata a Szervezeti és Működési Szabályzatáról (SZMSZ) szóló 10/2007. (IV.12.) KT rendeletében rögzítette a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvényben (Ötv.) meghatározott kötelező feladatokon kívüli, önként vállalt feladatait. Ezzel közvetve meghatározta azoknak a közszolgáltatásoknak a körét is, amelyeket ezen feladatok ellátásához biztosítania kell.

1.2 HELYZETELEMZÉS A feladatok ellátásához szükséges intézményrendszert az Önkormányzat kialakította, azon az elmúlt évek során – a gazdaságosabb, költséghatékonyabb működtetés céljait érvényesítve –változások is történtek. Fontos ezt megemlíteni annak fényében, hogy az intézményrendszer átalakítása, ami szükségszerűen egyes intézmények átszervezésével járt, sok esetben olyan számításokon alapultak, amelyeket az Önkormányzat korábban is alkalmazott és jelenleg is alkalmaz az éves költségvetési rendelet előkészítése, majd megalkotása során.

1.2 HELYZETELEMZÉS Meghatározott feladatok gazdaságosabb eredményesebb, magasabb színvonalú ellátása érdekében az Önkormányzat társulásokban vesz részt. A társulási formában történő feladatellátás a Szentlőrinci Kistérség Többcélú Önkormányzati Társuláson belül történik. A társulási formában történő feladatellátás területén országosan is kiemelendő, modellértékű kezdeményezés a Szentlőrinci Kistérségi Oktatási Nevelési Központ (SZONEK) létrehozása és működtetése. Fontos sajátosság, hogy az Önkormányzat Polgármesteri Hivatala körjegyzőségként a közigazgatási feladatokat Kacsóta és Csonkamindszent Községek vonatkozásában is ellátja.

1.2 HELYZETELEMZÉS A költségvetés-tervezési folyamat a rendelkezésre álló dokumentumok alapján szabályozott. Ezt támasztja alá a tervezéshez kapcsolódó ellenőrzési nyomvonal, a feladatokat, felelősséget, hatásköröket meghatározó SZMSZ, az ügyrend. A belső szabályzatok megfelelnek az Áht., Ámr., Ötv. vonatkozó előírásainak. Külön kiemeljük, hogy a költségvetés-készítés és a költségvetési gazdálkodás meghatározó jelentőségű szervezeti egysége a Pénzügyi és Intézmény-felügyeleti Osztály, melynek feladatait a költségvetés készítésével és a költségvetési gazdálkodással kapcsolatban részletes dokumentum (Költségvetési gazdálkodás lebonyolításának szabályzata) szabályozza.

1.2 HELYZETELEMZÉS A költségvetési rendelet tartalmára vonatkozóan az Ötv. és az SZMSZ rendelkezésein felül az 1./2002. (I.31.) KT rendelet ad követendő feladatokat. Az ebben meghatározott tartalmi elemek segítségével a költségvetési gazdálkodásról a törvényben előírtnál részletesebb kép állítható elő. Ezt a részletesebb képet – későbbiekben bemutatott módon – a Pénzügyi és Intézmény-felügyeleti Osztály aztán még mélyebben tárja a képviselő-testület elé, mind a rendelettervezetben, mind az éves zárszámadás során.

1.2 HELYZETELEMZÉS Az éves költségvetési tervező munkákat megalapozza a települési szabályozási terv, a gazdasági program, ill. befolyással bírnak rá Szentlőrinc Város stratégiai tervdokumentumai és koncepciói. A tervezés irányítója a jegyző. A tervdokumentumokat a Pénzügyi és Intézmény-felügyeleti Osztály állítja össze, amihez a szakmai, műszaki szervezetek szolgáltatnak információt. Az információszolgáltatás előre rögzített formátumban történik az egyes kiemelt előirányzatok esetében.

1.2 HELYZETELEMZÉS A költségvetési koncepció elfogadása után, az abban megfogalmazott irányelveket a gyakorlatba átültetve az intézmények készítik el költségvetési javaslatukat. A költségvetési javaslatot a Pénzügyi és Intézmény-felügyeleti Osztály felülvizsgálja. Ezt követően költségvetési egyeztető tárgyalásokon tételesen egyeztetik a feladatokat és az ellátásukhoz szükséges előirányzatokat.

1.2 HELYZETELEMZÉS Az egyeztető tárgyalásokon felmerülő véleményeket, javaslatokat a jegyző összegzi és gondoskodik azok megjelenítéséről vagy indoklás mellett elutasításukról a rendelettervezet előterjesztésében. Az egyeztető tárgyalások után készül el az Önkormányzat rendelettervezete, amelyet véleményez a képviselő-testület valamennyi bizottsága, majd a polgármester ezt a rendelettervezet terjeszti a képviselő-testület elé.

2. A költségvetés elkészítése során alkalmazott módszerek 1.2 HELYZETELEMZÉS 2. A költségvetés elkészítése során alkalmazott módszerek Szentlőrinc Város költségvetése a felsőbb jogszabályokban foglalt előírásoknak megfelelő költségvetés. A rendeletalkotáshoz szükséges részletes számítások elvégzését segítik egyrészt a tervezési adatlapok, másrészt a Pénzügyi és Intézmény-felügyeleti Osztály szakmai háttér-támogatása. A számítások aggregát eredményei a rendelettervezet, majd a rendelet szöveges indoklásaként jelennek meg.

1.2 HELYZETELEMZÉS A tervezési folyamatban a bázisszintű, a feladatalapú, a teljesítményalapú módszert alkalmazza az önkormányzat, de ezeken kívül megjelenik az ún. „ami marad” módszer alkalmazása is. Meghatározó tervezési módszer a bázisszintű intézményi tervezés, ami az előző évi eredeti előirányzatból indul ki, korrigálva azt az évközben bekövetkezett és tervévre szintre hozott szerkezeti változásokkal. Az így meghatározott alap-előirányzatot a tervévben megnövelik az anyagi lehetőségek függvényében a működési és fejlesztési többletek. A fejlesztések esetében az akár több évre is elhúzódó egyszeri kiadások mellett szükséges a működést, üzemeltetést biztosító személyi és dologi kiadások/költségek egyidejű megtervezése is

1.2 HELYZETELEMZÉS A fejlesztések tervezését két lépésben végzi az önkormányzat. Az első lépésben az intézményi és nem intézményi keretek között megjelenő igényeket természetes mértékegységben, funkcionálisan gyűjti össze, rendszerezi, majd az egyeztetések alapján elfogadott igényeket határozza meg a lehető legpontosabban értékben is.

1.2 HELYZETELEMZÉS 3. A költségvetés elfogadásának intézményi, személyi, jogszabályi és egyéb feltételei Az állami költségvetési tervezés önkormányzatot érintő feladatait az államháztartásért felelős miniszter és a helyi önkormányzatokért felelős miniszter végzi. A költségvetési rendelet megalkotása a képviselő-testület át nem ruházható hatásköre, ehhez kapcsolódóan különösen: a gazdasági program, a költségvetés megállapítása, döntés a végrehajtásukról szóló beszámoló elfogadásáról, a helyi adó megállapítása, a településrendezési terv jóváhagyása, a képviselő-testület által meghatározott értékhatár feletti hitelfelvétel, a kötvénykibocsátás, továbbá a közösségi célú alapítvány és alapítványi forrás átvétele, és átadása; önkormányzati társulás létrehozása, társuláshoz, érdekképviseleti szervezethez való csatlakozás.

1.2 HELYZETELEMZÉS Az ágazati bizottságok szabályozott módon javaslatokat fogalmaznak meg, véleményezik az ágazatot érintő célokat, feladatokat és költségvetési kereteket, illetve a pénzügyi bizottság a koncepció egészéről alkot véleményt. A jegyző összegzi a költségvetési egyeztető tárgyalásokon megfogalmazott véleményeket, megállapításokat, és azokat a rendeletalkotás során a képviselő-testület elé terjeszti.

1.2 HELYZETELEMZÉS A költségvetési szervek vezetői működési és fejlesztési igényeiket egyeztetik a tervet összeállító szakemberekkel, az igények teljesíthetőségéről a képviselő-testület az anyagi lehetőségek függvényében prioritási sorrendet felállítva dönt. Az anyagi lehetőségek egyrészt belső forrásokat, de nagymértékben vissza nem térítendő, pályázati forrásokat jelentenek. A prioritások meghatározása a gazdasági programban meghatározottak szerint, a készülő stratégiai fejlesztési dokumentumokat is figyelembe véve történik.

4. A költségvetés-készítés erősségeinek és gyengeségeinek bemutatása 1.2 HELYZETELEMZÉS 4. A költségvetés-készítés erősségeinek és gyengeségeinek bemutatása Erősségek: Törekszik a területen jelenlévő gazdasági szereplők igényeinek felmérésére Elkülönül a kötelező és az önként vállalt feladatok forrásigénye Elkülönül a központi és az önkormányzati saját forrásból származó finanszírozás a feladatellátás során A tervezés folyamata megfelel a törvényi, jogszabályi előírásoknak Alkalmazza a feladatfinanszírozás (és egyes esetekben a teljesítmény-finanszírozás) módszerét

1.2 HELYZETELEMZÉS Erősségek: A költségvetési tervezés folyamata részletesen szabályozott, az informális módon történő tervezés vissza van szorítva, ami szintén a hatékonyságot növelheti Társulásokban való részvétellel fokozza az értékteremtő képességet Biztosítja a nyilvánosságot, átláthatóságot, az érdekeltek és érintettek véleményt nyilváníthattak, javaslatokat fogalmazhattak meg.

1.2 HELYZETELEMZÉS Gyengeségek: A tervezés fő informatikai eszköze az Excel, és az elektronikus nyilvántartások mellett kézi analitikus nyilvántartások vezetése, pl. az általános tartalék, beruházások, felújítások intézményenkénti vezetése A rendelkezésre álló TATIGAZ költségvetési tervezési, végrehajtási szoftverek adta lehetőségek korlátozott kihasználása

1.2 HELYZETELEMZÉS Gyengeségek: Egységes vagyongazdálkodási koncepció hiányában a vagyongazdálkodáshoz kapcsolódó kiadások kevéssé tekinthetők megalapozottnak A pénzügyi egyensúlyt biztosító források bevonásának a kockázatok előzetes azonosításának, mérésének, kezelésének, az esetlegesen eltérő változások esetén követendő eljárás szabályozásának hiánya A többéves következményekkel járó működési, fejlesztési döntések pénzügyi hatásai nem jelennek meg teljes körűen, illetve bemutatásuk az egyes költségvetési években esetleges

5. A költségvetés összeállítása során felmerülő kockázatok bemutatása 1.2 HELYZETELEMZÉS 5. A költségvetés összeállítása során felmerülő kockázatok bemutatása Az önkormányzat nem méri fel teljes körűen azt, hogy a területén élő polgárok, az itt működő gazdasági szereplők számára mi az, ami értéket jelent. Ennek következtében forrásait értéket nem alkotó feladatokra is pazarolhatja. Döntéseiben prioritást kaphatnak az állami költségvetésből elnyerhető források révén preferált feladatok, azok is, amelyek nincsenek összhangban a területen élők által preferált értékrenddel.

1.2 HELYZETELEMZÉS A hosszú távra kiható döntések veszélyeztethetik a későbbi évek fizetőképességét. A beruházások előre meg nem tervezett működési, üzemeltetési költségeinek jelentkezése szűkíti a később jelentkező pénzügyi források felhasználhatóságát.

1. Elemző rész – 1.3 Következtetések

1.3 KÖVETKEZTETÉS Az éves költségvetés készítése az önkormányzatnál szabályozott. Az Áht., Ámr., Ötv. alapján a belső szabályzatok tartalmazzák a tervezés teljes folyamatát, az egyes szakaszok tervezési feladatait, a tervezéssel szemben támasztott követelményeket, a folyamat szereplőit, kapcsolatrendszerüket, a dokumentálás rendjét, az információáramlást. A gyakorlatban a tervezési folyamat eredményességét alapvetően és pozitív irányban határozzák meg a Pénzügyi és Intézmény-felügyeleti Osztály által összeállított dokumentumok. A folyamatok írásbeli szabályozottsága megfelelő alapot teremt arra, hogy az informális tervezési út jelentős szerepet ne játszhasson a költségvetés-készítés folyamatában.

1.3 KÖVETKEZTETÉS Nem kap elég hangsúlyt a hosszú távú tervek és az éves (hároméves gördülő) költségvetési terv közötti összefüggés, a több évre kiható projektek, több éves kötelezettségvállalások megjelenítése. A költségvetési rendeletben már nem különül el, hogy a fejlesztések eredményeként létrejövő új vagyonelemek fenntartása, működtetése mennyibe kerül és annak forrása hogyan biztosítható.

1.3 KÖVETKEZTETÉS A tervezés – eredményét tekintve – informatikai szempontból a szükségszerű mértékben támogatott, azonban a rendelkezésre álló szoftverek nyújtotta lehetőségek kihasználása még csak részleges, illetve nem tudja azokat az összetett elemzési lehetőségeket biztosítani, amit egy fejlett integrált gazdasági rendszer alkalmazása tenne lehetővé.

2. Tanácsadói rész – 2.1 Stratégiai tanácsok

2.1 STRATÉGIAI TANÁCSADÁS A dokumentum elkészítésének céljai: A költségvetés elkészítésének folyamatát segítő stratégiai tanácsok megfogalmazása A költségvetés-készítés folyamatát segítő, azt hatékonyabbá tévő stratégiailag fontos célok eléréséhez szükséges akcióterv meghatározása A költségvetés-készítés folyamatának teljes, ill. részleges újratervezése a stratégiai célok figyelembe vételével

2.1 STRATÉGIAI TANÁCSADÁS Javasoljuk, hogy az önkormányzat határozza meg, hogy a lakosság, azaz a közszolgáltatások fogyasztói igényei alapján mi jelent értéket a településen, az anyagi lehetőségeitől függően, mely feladatokat, milyen mértékben és milyen módon lát el, pontosítsa, hogy ezt milyen szabályozási módon, milyen tartalmi részletezettséggel oldja meg.

2.1 STRATÉGIAI TANÁCSADÁS Javasoljuk az értékteremtő képesség növelése érdekében a feladatstruktúra és az intézményi struktúra (költségvetési szerv, közalapítvány, non-profit szervezet, gazdasági társaság) ismételt áttekintését, a fölösleges feladatok, funkciók feltárását és megszüntetését. Javasoljuk a önkormányzat hitelfelvételre vonatkozó döntései kockázatainak felmérését, a pénzügyi tevékenység bevételeinek, kiadásainak, egyenlegének elkülönített megjelenítését.

2.1 STRATÉGIAI TANÁCSADÁS Javasoljuk a szabadon álló pénzeszközök felhasználási, különösen ezen belül befektetési célú felhasználási lehetőségeinek szabályozását, a befektetési tevékenység során jelentkező kockázatok azonosítását, értéküknek meghatározását és maximálisan vállalható szintjüknek konkrét megállapítását.

2. Tanácsadói rész – 2.2 Taktikai tanácsok

2.2 TAKTIKAI TANÁCSADÁS Taktikai tanácsaink egy része jogszabályi kötelezettségen alapul, másik része egyrészt elősegíti a stratégiai tanácsok érvényesülését, másrészt – véleményünk szerint – segít a költségvetés összeállítását hatékonyabbá tenni.

2.2 TAKTIKAI TANÁCSADÁS a.) Cselekvési terv Javasoljuk az alapító okiratok ismételt felülvizsgálatát, a kisegítő tevékenységek elválasztását a kiegészítő tevékenységektől és a kisegítő tevékenységek felső korlátjának meghatározását. Javasoljuk a szoftverek adta lehetőségek teljes körének kihasználást, alkalmazását.

2.2 TAKTIKAI TANÁCSADÁS Célszerű az egységes vagyongazdálkodási terv kidolgozása. Ütemterv kidolgozása, feladatok, felelősök, közreműködők meghatározása a 2010. január 1-jétől hatályba lépő költségvetési tervezési, gazdálkodási jogszabályi változásokhoz való igazodás, a szakfeladatrend, költség/kiadási tervezési, gazdálkodási rendszer, az értékfeltáró, értékalkotó, értékáramlási folyamatok megszervezése, szabályozása, a lehetséges veszteségek feltárása és elkerülése érdekében.

2.2 TAKTIKAI TANÁCSADÁS b.) A cselekvési terv megvalósít-hatóságának igazolása Szükséges annak vizsgálata, hogy az operatív feladatok ellátása mellett rendelkezésre áll-e a szükséges emberi erőforrás pénzügyi elemzési módszerek elvégzésére, a pénzügyi tevékenység hosszú távú feltételrendszerének kialakítására, a folyamatok megszervezésére, szabályozására, a költségvetési szervek vezetőivel való együttműködésre, a hosszú és rövid távú költségvetési tervek összehangolt előkészítésére, megvalósításra, a benchmarkingra, a belső feltételrendszer külső változásokhoz történő megfelelő módon és időben történő hozzáigazítására.

2.2 TAKTIKAI TANÁCSADÁS A cselekvési tervben javasoltak megvalósításához szükségesnek véljük a költségvetési tervezéshez, lebonyolításhoz, nyilvántartáshoz, információ-szolgáltatáshoz rendelkezésre álló létszám összetételének és kapacitáskihasználtságának elemezését, értékelését.

2.3 Informatikai megoldások 2. Tanácsadói rész – 2.3 Informatikai megoldások

2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK Az éves költségvetési tervezés, beszámolás hátterét elsősorban az Excel biztosítja, a szükséges számítások a Pénzügyi és Intézmény-felügyeleti Osztály által összeállított formátumban, rögzített részletezettséggel készülnek. Az Osztály az intézmények által összeállított elemi költségvetési javaslatokat felülvizsgálja. A rendelkezésre álló vagy bevezetés alatt álló informatikai szoftverekben rejlő, ma még ki nem aknázott lehetőségek (pl. vezetői modulok) használata a stratégiai fejlesztések során jelentkező gazdasági döntések meghozatalát is megkönnyítené.

2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK A Magyar Államkincstár honlapján rendelkezésre álló informatikai rendszerek jól alkalmazhatók, pl. a központosított illetményszámfejtés, a normatívák tervezése, felhasználása, évközi lemondása esetén. Az önkormányzati tervezés, beszámolók elkészítéséhez nyújt segítséget a K11 program. A Pénzügyminisztérium honlapjáról kinyomtatható központilag előírt nyomtatványok helyettesíthetők a K11 programmal előállított nyomtatványokkal.

2.3 INFORMATIKAI MEGOLDÁSOK PMINFO, MÉRLEG feldolgozó rendszerek A PMINFO feldolgozó rendszer alkalmas a jogszabályban előírt időközi költségvetési jelentés feldolgozására. A MÉRLEG feldolgozó rendszer pedig a jogszabályban előírt időközi mérlegjelentés bizonylatainak feldolgozására alkalmas. Mindkét rendszer a K11-es feldolgozó rendszerhez hasonlóan működik. A programok használatával kapcsolatban szakmai és informatikai segítséget nyújtanak a regionális igazgatóságok államháztartási irodái, illetve azok megyeszékhelyeken működő szervezeti egységei.