TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN 6-18 ÉVES TANULÓK SZÁMÁRA
Tehetség Tehetségről beszélünk, ha egy egyén valamilyen tevékenységben, vagy tevékenységkomplexumban az átlagosnál magasabb szintű teljesítményre képes.
A tehetség fogalom három jellegzetessége (1) kivételesség (2) összetettség (3) komplex eredet.
Tehetséges gyermek: Viszonylag korai életkorban valamilyen területen kiemelkedő képességet és odaadást mutató gyermek. A „tehetség” átlagon felüli adottságot eredeti gondolkodást kreativitást tevékenység iránti elkötelezettséget, motivációt feltételezi.
A környezet motiváló hatása Ez az adottság azonban nem válik tehetséggé, ha a környezet segítő hatása nem érvényesül. Ahogy Ranschburg Jenő fogalmazza: -a család és társadalom értéket ad, -a tanár kapukat nyit, -a társak a katalizátorok.
Mi az önismeret? Az önismeret, önmegismerés egy olyan önmagunkra irányuló lelki folyamat, amely során megismerjük személyiségünk tulajdonságait, képességeit, szándékait, érzelmeinket, gondolatainkat és mindezek együttes működését.
A személy állandóan „válogat” társas kapcsolataiban, hogy az önmagáról kialakított képet fenntarthassa.
“Ha neked is van egy almád meg nekem is van egy almám és cserélünk, akkor továbbra is egy-egy almánk lesz. Ám ha neked is van egy gondolatod meg nekem is van egy gondolatom és azokat cseréljük el, akkor már két gondolata lesz mindkettõnknek.” (George Bernard Shaw)
Kedvenc állatok 1. kedvenc állat + három jellemző tulajdonsága
Jelentése 1. állat: ilyen szeretnék lenni 2. állat: ilyennek látnak mások 3. állat: ilyen vagyok valójában
Fejlődéslélektani szempontok - A fejlesztő munkának egyik kritikus pontja, hogy mely életkorban kezdjük el a speciális tehetségfejlesztést. Óvodáskor - Az óvodáskor igazán „csak” alapozó korszaknak tekinthető:
A kisiskoláskor - alapozó korszaknak tekinthető, csak más értelemben, mint az óvodáskor. - a tehetség általános képességeihez tartozó elemeit kell hatékonyan fejleszteni. Az úgynevezett speciális osztályok koraiak még ekkor, egyéni programmal lehet a fejlesztést megoldani.
A felső tagozat, illetve ennek megfelelő gimnáziumi osztályok - színterei lehetnek a hatékony speciális tehetségfejlesztésnek - Kettős itt az iskola funkciója: egyrészt a tehetséges gyerekek felderítéséhez kell folyamatosan működő, változatos kereső programokat biztosítani, másrészt – ha megtaláltuk a tehetséget – speciális szervezeti keretek között kell azt továbbfejleszteni.
A középiskoláskor - Ez a kor adhat igazán teret a hatékony speciális tehetségfejlesztéshez. - Fontos azonban, hogy a programok ne legyenek túlzóan speciálisak. Egyrészt a tehetség általános képességeihez tartozó elemek fejlesztéséről itt sem szabad megfeledkeznünk. Másrészt még ekkor is lehetőséget kell biztosítani a tanuló számára, hogy érdeklődésének változásával, új, magas szintű képességeinek megjelenésével összhangban tudjon változtatni képzési menetrendjén. - Rugalmas, sokféle képességterületet átfogó programokra van tehát szükség. - (A kiemelkedő tehetségek speciális fejlesztésében a felsőoktatásban tudjuk a pontot az i-re feltenni!)
A tehetség fajtái Gardner elmélete Ezek a speciális tehetségterületek a következők: Logikai – matematikai. Nyelvi. Testi – kinesztetikus. Térbeli. Zenei. Interperszonális. Intraperszonális.
Idegen nyelvi tehetségfejlesztést célzó program Anyanyelvi képességfejlesztés Fogékonyság a nyelvek felépítése, működése iránt Szokások, hagyományok ismerete Kognitív kompetencia fejlesztése