Breszkovics József (Breszkó)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A nevelési tanácsadók szerepe a megismerő funkciók vagy a viselkedés fejlődésének tartós és súlyos organikus okra vissza nem vezethető rendellenessége.
Advertisements

Gyógytestnevelés tanítására felkészítő szakirányú továbbképzési szak
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2010-ben Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Eszköszkölcsönzési szolgáltatások bemutatása
prizma tárház-projekt
A Nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. törvény
Peőcz Veronika Béki Andrea
Sajátos nevelési igényű (SNI) gyermekek utáni normatív hozzájárulások
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
3. alprojekt A hátrányos, ill. halmozottan hátrányos helyzetű, a sajátos nevelési igényű illetve tanulási nehézségekkel küzdő tanulók fejlesztésére létrehozandó.
Az együttműködés színterei a segítő pedagógus szemszögéből
A FEJLESZTŐ PEDAGÓGIA SZEREPE AZ ÓVODÁBAN
EGYMÁS-KÖZT Szakmai fórum l Nyíri Úti EGYMI - Kecskemét, Nyíri út Web:
A TÁMOP pályázat bemutatása. A támogatás célja -A befogadó közoktatási rendszer megteremtése -A sajátos nevelési igényű gyerekek, tanulók sikeres.
SNI együttnevelés törvényi szabályozása és intézményi gyakorlata 2012
Csillag Ferenc MFPI közoktatási szakértő
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
A hatósági ellenőrzés Fonyódi Ilona vezető főtanácsos
Az együttnevelés gyakorlata az óvodában (A pedagógusok együttműködésének lehetőségei az egyéni fejlesztés megvalósításában)
Méltányossági elvek a közoktatásban
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézség, sajátos nevelési igény
Sajátos nevelési igényű tanulók együttnevelése Együtt egy-másért! TÁMOP-3.4.2/09/ október 28.
ISKOLAI MENTOR SZAKIRÁNYÚ TOVÁBBKÉPZÉSI SZAK
A gyakorlatvezető mentor
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Orosházi Evangélikus Általános Iskola és Gimnázium
Intézményegységünk működésének törvényi szabályozói:
Integrációs és képesség-kibontakoztató felkészítés az intézményekben Bedőné Fatér Tímea IPR szakértő Integrációs szaktanácsadó
TÁMOP ÚJ Oktatásszervezés -és várható hatásai Nagy Anna Magdolna Eger, szept.03.
ORSZÁGOS PEDAGÓGIAI SZAKMAI NAPOK
A halmozottan hátrányos helyzetű általános- és középiskolások nevelését/oktatását segítő pedagógiai rendszer Győr, Mosolits Lászlóné, Ildikó.
A sajátos nevelési igényű tanulók ellátásának új törvényi szabályozása
Az SNI tanulók státuszhelyzete a jogszabályváltozások tükrében
„A három-ötperces eseményeknek különös varázsa van az életünkben” Bródy János.
MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET TÁMOP /1-2F MENTORTANÁRI ÉRTEKEZLET A MENTORTANÁROK TEVÉKENYSÉGE JANUÁR
A sajátos nevelési igényű tanulókkal kapcsolatos változások Dömötör Monika, gyógypedagógiai tanár szeptember 8.
Pályaorientációs program SNI tanulók számára Éltes Mátyás Egységes Gyógypedagógiai Módszertani Intézmény Pécs.
"Legyen az esély egyenlő ..."
Törvények, feladatok, vizsgálatok, szakvélemények,
Óvodai és iskolai szűrő vizsgálatok
Beilleszkedési, tanulási, magatartási nehézséggel küzdő tanulók ellátása a jogszabályi előírások alapján Ammerné Nagymihály Emília közoktatási szakértő.
Tájékoztató a 2011/2012-es tanév legfontosabb feladatairól
A fejlesztőpedagógus szerepe a Családok Átmeneti Otthonában
Az iskola gyermekvédelmi feladata, célja, funkciója
A NEVELÉSI TANÁCSADÓ SZAKVÉLEMÉNYE KIRÁLY GABRIELLA KLINIKAI SZAKPSZICHOLÓGUS, GYÓGYPEDAGÓGUS készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
A sajátos nevelési igényű gyermekek, és a pedagógiai szakszolgálatok finanszírozása 2008-ban Előadó: Dr. Gergőné Babina Jusztina- igazgatónő Egységes Pedagógiai.
Készítette: Gellénné dr. Nagy Valéria igazgató
1 Mégis, kinek az érdeke? Szakvélemények, tantárgyi felmentések a nevelési tanácsadó, a szakértői bizottság és az iskolák szemszögéből Fehérvári Katalin.
14/1994 MKM r. változásai Nevelési tanácsadásra vonatkozó részek Dr. Szakács Katalin Készült az Oktatási és Kulturális Minisztérium támogatásával.
RMÁI Kazinczy Ferenc Tagiskola Kincsesbánya, Iskola u. 1.
Kaposvári Általános Iskola II. Rákóczi Ferenc Tagiskola
Integráló iskolák a közoktatásban
Sajátos nevelési igényű gyermekek, tanulók nevelésének-oktatásának törvényi szabályozása Összeállította: JANKÓ ISTVÁN.
Inkluzív pedagógia Előadó: Török Mária.
SNI gyerekek az iskolában (1.) A sajátos nevelési igény
Pedagógiai munka a Nevelési Tanácsadóban
Buczkóné Pásztor Melinda Megyei Pedagógiai Szakszolgálat
A tanárképzés szerkezete
Inklúzív nevelés Magyarországon
Integráció és inklúzió
differenciált képességfejlesztés az iskolában
Esélyteremtés az iskolarendszerben hátrányos helyzetű fiatalok számára Schön Brigitta.
Iskolapszichológus protokoll – vitapontok, dilemmák és megoldási javaslatok N. Kollár Katalin és Martonné Tamás Márta február 1.
Nagyné Heidenwolf Erzsébet Hallássérült gyermekek integrált oktatásának segítése.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
A Fejér Megyei Pedagógiai Szakszolgálat Bicskei Tagintézménye
CSOPORTNAPLÓ MÓD - SZER - TÁR ANYAGÁNAK FELHASZNÁLÁSÁVAL.
VÁLTOZÁSOK címszavakban.
A tanulók foglalkoztatását áthatja:
Jelen lenni nem elég, szakértelem kell
Előadás másolata:

Breszkovics József (Breszkó) Sajátos nevelési igényű és BTM-es gyerekek együttnevelése, fejlesztése a DKKI Darányi Általános Iskolájában Vasas Józsefné (Ildi) Breszkovics József (Breszkó) Darány, 2011. február 23.

Szeretjük a csillogó szemű GYEREKEKET! Felelősséget vállaltunk! Szeretjük a csillogó szemű GYEREKEKET!

247 beírt tanuló! Ebből: HH-s: 220 fő HHH-s: 148 fő SNI-s: 21 fő BTM-es: 76 fő Magántanuló:6 fő Statisztika

Miért fontos, hogy tudjuk, hogy kik ŐK? Mert csak így tudunk segíteni! Így lehet mindenki számára SIKER az iskola! Minden kis siker, siker! Jegyző, Nevelési Tanácsadó, Szakértői Bizottság! (Óvodai tapasztalatok fontossága!)

Hogyan fejlesztünk? Módszerek, időkeret Heti 53 óra! Egy tanóra – két tanár! - AZ EGYIK LEGJOBB DOLOG! Személyre szóló fejlesztés: - egyéni, kiscsoportos EZ JÁR! Mentori rendszer! ÉPÜL! Együtt a SZÜLŐKKEL! JAVUL! Ha mi már kevesek vagyunk, jöjjön! - Családsegítő szolgálat, Nevelési Tanácsadó, Szakértői Bizottság, Szivárvány Gyógypedagógiai Központ, ….

Kik fejlesztenek? Belső erőforrás Elsősorban: Gyógypedagógus, fejlesztő pedagógus, minden szaktanár! Most még megrendeljük…. Külső erőforrás Logopédus! Gyógytestnevelő! Iskolapszichológus! Speciális képzettséggel rendelkező gyógypedagógus!

Fejlessz, minden lehetőséget kihasználva, (légy TÜRELMES!) Folyamat Mérd fel ki hol tart! SZAKEMBEREK!!! Fejlessz, minden lehetőséget kihasználva, (légy TÜRELMES!) Ha nincs már erőd MŰKÖDJ EGYÜTT! IPR ERNYŐ!!!! Várhatod az eredményt!

Működj együtt! Ha mi már kevesek vagyunk, jöjjön! - Családsegítő szolgálat, Nevelési Tanácsadó, Szakértői Bizottság, Szivárvány Gyógypedagógiai Központ, …. és Szegedi Tudományegyetem: Részvétel diagnosztikus mérésekben, tudományos kutatásokban! - Pécsi Tudományegyetem: GYAKORLÓHELLYÉ VÁLÁS!!!!

PTE - Gyakorlóhely! „Előzd meg a korodat!” Képezz ki mentortanárokat! Új felsőoktatási törvény! „Nincs diploma gyakornoki munka nélkül!” Fogadd a hallgatókat! hospitációra, hospitációs tréningre, engedd, hogy nálad taníthassanak, mutass nekik új módszereket, adj lehetőséget arra, hogy megismerhessék az általános iskolák „sokszínű világát” fogadj francia pedagógusjelölteket ÖNKÉNTES MUNKÁRA! Képezz ki mentortanárokat!

Dokumentáció, a fejlesztés nyomonkövethetősége

Helye: intézményvezetőnél - Felelős:intézményvezető Vezetni kell a korai fejlesztésben, a fejlesztő-felkészítésben résztvevő, az SNI-s gyerekeknél külön-külön naplóban - Éves összesítés gazdasági évre vonatkoztatva Forgalmi napló A.Tü.355.r.sz. - BTM-es gyermekek esetében számítógépes összesítő

Gyermek nevénél a megjegyzés rovatba: felmentések /záradékok/ Osztálynapló Gyermek nevénél a megjegyzés rovatba: SNI kód szakvélemény száma érvényesség ideje felmentések /záradékok/

Felmentések Javasolja: szülő, szaktanár, gyógypedagógus Engedélyezi: intézményvezető Helye: a gyerek személyi anyagában Formája: határozat, intézményenként változó Visszavonás: a tanuló érdekeit ez jobban szolgálja Formája: határozatban az intézményvezető

Mulasztási és Haladási Napló A. Tü. 910. r. sz. Helye: gyógypedagógusnál Felelős: gyógypedagógus Tartalma: gyerekek névsora foglalkozások ideje mulasztások felszólítások időpontja

Egyéni fejlődési lap, külív A. Tü. 356. r.sz. Kitöltése: BTM-es és SNI-s gyerekek esetén Új Külív szükséges: alsó – felső váltás BTM-esből SNI-s lesz SNI-sből BTM-es lesz - Szerepe:a gyermek teljes dokumentációs anyagának tárolása Helye: gyerek személyi anyagában Felelős: osztályfőnök

Másolata a Külívbe kerül. Orvosi adatlap 14/1994. (VI. 24.) MKM rendelet „Az ötödik életévüket 2004. szeptember 1-je után betöltő gyermekek esetében a kérelemhez csatolni kell az e rendelet 5. sz. melléklete szerinti orvosi adatlapot, melyet a szülő a gyermek háziorvosától … szerez be.” Másolata a Külívbe kerül.

Belív A. Tü. 357. r. sz. Helye: Külív Felelős: gyógypedagógus Tartalma: fejlesztő órák rövid leírása

Fejlesztési terv Helye: Külív Felelős: szakirányú gyógypedagógus Tervezési idő: általában 3 hónapra előre Tartalma: fejlesztés időtartama gyermek személyi adatai diagnózis szakvélemény kelte, száma, kontroll szakvélemény megállapításai, tanácsai fejlesztés területe, módszerei aláírás

A fejlesztés hétköznapjai

A fejlesztés célja Az alapvető készségek, képességek elsajátíttatása - A mindennapi életre nevelés-

Évfolyamonkénti kötelező óraszám A fejlesztő órák száma 1993. évi 79. törvény + Évfolyamonkénti kötelező óraszám

Fejlesztés fő területei Szociális készségek Kommunikációs képességek Általános ismeretek bővítése Orientációs képességek Kognitív képességek Motoros képességek

Fejlesztő óra menete - Felvezetés /mozgás, rövidtávú emlékezet, megfigyelő kép., szituációk/ Fő téma /fejlesztési tervben meghatározva/ Lezárás /fejlesztő játék/

Praktikák - Nem korrepetálás, de mindig kapcsolódjon a tantárgyak anyagához - Egy feladat, több fejlesztési terület megjelenése /ismert anyaggal dolgozhat, bevésés/ Tanulási technikák tanítása Folyamatos tájékoztatás, mit fejlesztünk a feladattal Választási lehetőség felkínálása

Egyéb törvényi hátterek - Sérülési fajták szerint:1993.évi 79. tv. 121§ 29. Érvényesség, felülvizsgálat:11/1994 MKM rend. 4. melléklet 4/e pontja; 4/2010 (I.19.) OKM rendelet 5. sz. melléklet Szakvégzettség: 1993. évi 79. törvény Kötelező eszközök: 11/1994 MKM rend. 7.sz. m. Követelmény és tantárgyi rendszer: 2/2005 OM irányelvek; 27/1997 MKM rendelet

Leggyakrabban használt diagnózisok - Általános és specifikus tanulási zavarok(részképesség zavarok) *Olvasás BNO: F.81.0; Írás BNO: F.81.1 *Aritmetikai készségek zavara/diszkalkúlia/ BNO: F.81.2. *Iskolai készségek kevert zavara/3-szoros disz/ BNO: F.81.3. *Nem meghatározott zavar /tan. ism. elsajátítási nehézsége/ BNO: F.81.9 *Kevert specifikus fejlődési zavarok /beszéd, kognitív és motoros funkciók kevert zavara BNO: F.83

- Aktivitás szabályozás és a figyelem zavarai BNO: F. 90. 0; F. 90 - Aktivitás szabályozás és a figyelem zavarai BNO: F.90.0; F.90.1 stb./figyelem-, viselkedési zavar, impulzivitás,stb./ Értelmi fogyatékosság *enyhe BNO: F70 *középsúlyos BNO: F71 *súlyosan, halmozottan fogyatékos BNO: F72 Autizmus *infantilis BNO: F84.0 *Atipusos BNO: F84.1 *Asperger szindróma BNO: F84.5 *nem meghatározott PDD BNO: F84.9

Szakirodalom - CD: Mókus Iskola, Sára tanul, Varázsbetű Net: tantaki.hu; info@tanulasmodszertan.hu; fejleszto pedagogusok lapja.hu Könyvek:Bodnár Gyné:Szil, szál, szalma szál; Murayné:Játékos beszédnevelés; Betűről betűre, olv. és írásfejl.; Székely Bné: (R)észképességek; Nebuló 1-4; Vannay Ané:Szórejtő, szófejtő; Gondolkodj és írj!; Besztercei E: Másképp; B Gál Katalin: Legyőzöm a diszlexiát!; Szebényi Tné:Böngésző; Mondd ki! Írd le! Törd a fejed!; Lovas E:Szótagoló; Észbontogató; Tarnai Klára: Betűsuli; Némethné-Seregélyné: Olvasom és értem; Vitéz Gyöngyvér:Szövegelő szövegesek; Szarvasné T. Bernadett: Helyesírást, olvasást fejlesztő segédkönyv/felsőnek/

Ha kérdeznétek: Vasas Józsefné (Ildi) norbianyu@vipmail.hu 06-70-3139682 Breszkovics József (Breszkó) breszko@vipmail.hu 06-20-3740993 Itt a vége …. ?