Mi fáj, gyere, mesélj! (Beszéljük ki konfliktusainkat!)

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Nagybajomi Általános Művelődési Központ tagiskolája
Advertisements

A tanulást és a megértést segítő módszerek alkalmazása
Jánosi Beatrix szeptember 08.
Szociális munka a börtönben
Csoport munka.
BÁTHORY NÉMETH ANDREA SENIOR BUSINESS COACH ELTE OKTATÓ
Értékek az értékelésben Mik a fontos kérdések?
Méltósággal segíteni, Jót s jól tenni
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
„EU-s tartalmak az oktatásban" Pedagógustovábbképzési program Budapest, 2008 április 1 EU-S TÉMÁK FELDOLGOZÁSA PEDAGÓGIAI PROJEKTEKKEL Rádai Péter (Nyíregyházi.
A vezetőtanáron „innen és túl” Szivák Judit ELTE PPK
Az intézményes nevelés stratégiái
A különleges bánásmódot igénylő gyerekek 2.
A diákok megismerésének lehetőségei - szükségessége
Konfliktus és konfliktuskezelés
A TANÁRI HATÉKONYSÁG FEJLESZTÉSE MATEMATIKAI MODELLEK SEGÍTSÉGÉVEL
Az óvodai és iskolai konfliktusok és kezelési lehetőségeik
CSALÁD.
Wesley János Főiskola 2013/14. első félév
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
Egyéni döntések a szervezetben
Együtt egymásért és magunkért
Konfliktus Dr. Ternovszky Ferenc: Nemzetközi menedzsment európai szemmel BGF - Külkereskedelmi Főiskolai Kar Vállalkozások és Emberi Erőforrás Menedzsment.
A Dobbantó program Az előrelépés lehetősége diákoknak, szakiskoláknak Regionális tájékoztató napok szeptember 3-12.
A Lévay József Református Gimnázium és Diákotthon KÜLDETÉSNYILATKOZATA MUNKAANYAG: az augusztus i csoportmunkák, a vezetőségi együttgondolkodás,
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
A pedagógus.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Befogadó iskolák, befogadó pedagógus-közösségek
Klímamérés. A klíma percepcionalitása maguk a szervezet tagjai alakítják maguk a szervezet tagjai alakítják munkájukra aszerint van befolyással, munkájukra.
Csillag Ferenc Közoktatási szakértő Március 30.
Gyakorlati tanácsok az iskolai fegyelmi eljárásokkal kapcsolatosan
Nevelés és nevelői attitűdök
MIÉRT ÉS HOGYAN SEGÍTHETNEK A RESZTORATÍV MÓDSZEREK?
A neveléselmélet alapjai A nevelési környezet
(Program-akkreditációs lajtsromszáma: PL-2661)
Dr. Szabó-Thalmeiner Noémi. Nevelő Szaktanár Hivatalnok Szakmai szervezet tagja Családtag Barát (nő) rokon szülő gyermek testvérházastárs …
"Talán a legnagyobb pedagógiai téveszme az a vélemény, hogy az ember csak azt tanulja meg, amit megtanítanak neki. A mintegy mellékesen elsajátított, tartós.
Az iskola tényleges feladata és a valós helyzet
Minőségstandardok a PSZ-ek működésében?
Y generáció Viselkedési jellemzők és változások az Információs Korban.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
Pedagógiai szempontok a szakmai vizsga során
Kooperatív oktatással a befogadás támogatásáért
Az oktatási gyakorlat fejlesztése
EGÉSZSÉG ÉS JÓL-LÉT SZÉKESFEHÉRVÁR POLITIKÁJÁBAN Östör Annamária.
A nevelési program, mint a fejlesztés stratégiája
Erőszakmentes, egészségtudatos iskola
2009/2010. tanév Pestszentimre Ady Endre Utcai Általános Iskola.
DIDAKTIKA ÉS OKTATÁSSZERVEZÉS II.
Róbert Péter Egyetemi tanár Széchenyi Egyetem, Győr
Attitűd, autonómia és felelősségvállalás az OKKR-ben
Reflektív gondolkodás
A 2014/2015 iskolai év pszichológusi tevékenységének beszámolója.
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Összeállította: Piacsek László Zoltán
A viselkedés és az iskolaérettség kapcsolata
Motiváció és ellenőrzés az informatika órákon
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tervezési folyamat.
CSALÁDI ÉLETRE NEVELÉS
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Értékek.
Konfliktus fogalma: az értékek vagy érdekek összeütközése.
Előadás címe: Tudom, változnom kell!!!
I. Konfliktus értelmezése
Szociálpszichológia-2 Attitűd
avagy a megismerési folyamatok probléma alapú tervezése
Szeptember 1. Nem az első nap a nehéz, hanem az, amikor rádöbben felnőtt és gyerek, hogy még vár rá 179 nap…az iskolában.
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Mi fáj, gyere, mesélj! (Beszéljük ki konfliktusainkat!) "Ki vesz látleletet a lelki sebekről?" (Ancsel Éva) Csillag Ferenc FPPTI 2008. április 11.

Egy régi dal: „Mi fáj, gyere, mesélj!” Mesélsz?

A konfliktus fogalma: A konfliktus <lat.> : nyílt vagy rejtett ütközés, amely a tevékenységek közvetlenül tapasztalható szintjén, a társ.-i viszonyrendszerekben, tudati, érzelmi folyamatokban és az ezeket tükröző műalkotásokban jelenhet meg. A ~ során igények, szándékok, vágyak, érdekek, szükségletek, nézetek, értékek kerülnek egymással szembe. A ~ok maguk is folyamatjellegűek, vannak előzményeik, érési idejük, csúcspontjuk, leszálló águk, következményeik. Az adott csoport társas légkörének függvénye, hogy valamely ~lehetőség ~sá érlelődik-e, s ha igen, hogyan zajlik, miként zárul.

Alapelv: „Tisztelem igényeidet, de sajátjaimat is tisztelnem kell. Nem akarok élni hatalmammal, hogy győzzenek, miközben te veszítesz, de azt sem akarom, hogy az én vereségem árán te győzz. Egyezzünk meg tehát abban, hogy közösen keressünk egy olyan megoldást, mely mindkettőnknek jó, s így egyikünk sem veszít.” – Gordon

A konfliktusok létrejöttének szereplői A pedagógus, aki az iskolát és ezzel együtt a normarendszert is képviseli  a szabályzatok szerepe tanuló tanulócsoport Tanár Tanuló szülő (szülők) munkatársi kör (pedagógusok) vezető, igazgató külső kör – pl. lakosság

Miért bölcs élőlény a szamár?

A légkör definíciója: (1.) Az iskolai légkör  klíma összetett fogalom, hiszen tartalmazza: Az iskolához való tartozás érzését, a társakhoz fűződő viszonyt, a tanulási motivációt, a felnőtt társadalomhoz való viszonyulást (szülő, tanár stb.)

A légkör definíciója: (2.) Ormai Vera szerint: „Az iskolai légkört leginkább a személyes viszonyok és a tárgyi körülmények befolyásolják. (…) ez az elégedettségben és a produktivitásban mérhető.”

Az otthon légköre: A család az a szervezet, amely az összetartozást, elfogadást, a derűt, a melegséget, az értéket, a problémakezelést, stb. tudja és akarja biztosítani.

„Engem mindenki bánt!” Memling, Hans Szt. Sebestyén ([?] 1440, Seligenstadt, d. 1494, Bruges) Szt. Sebestyén

„Engem mindenki bánt!” - Mártír? Kérdéseink: - Áldozat? - Mártír? - A saját gyengeségéből előnyt kovácsoló? - Más gyengeségéből előnyt élvező? (Viktimológia)

Mi a pedagógus szerepe? Első megoldási mód: Második megoldási mód: cselekedtetés, az érdeklődés felkeltése, motiválás, ítéletalkotásra ösztönzés alapvető ellentét a két pedagógus attitűd között Második megoldási mód: fegyelmezés

Mi a szülő szerepe? Első megoldási mód: Második megoldási mód: a problémák „kibeszéltetése” – okelemzés stratégia kidolgozása, visszatérés az alapproblémához Második megoldási mód: „oldd meg, fiam!” – látszólagos önállóságra nevelés (hanyagoló attitűd!)

Nincs recept! MIÉRT? vérmérséklet beállítódás egyediség

Nincs recept? (TALÁN!) Megoldási lehetőségek adottak! Az elfogadás képessége, a különböző tanulói attitűdök megismerése, kezelése, a belső normarendszer következetes megvalósítása, toleráns, türelmes, nyitott pedagógusi magatartás, pedagógiai optimizmus, a meghallgatás készsége, humor, esetenként nagyvonalúság.

… és mi van a kamaszokkal? Állandó tagadás, amely szembenállásként jelentkezik. Mi lehet az oka? - biológiai, - fokozott „éntudat” ↔ bizonytalanság, - a társas kapcsolatok nem szilárdak, - a problémák generálása = játszmává alakul!                                                                                           

A cselekvés lépcsőfokai:

„Vond be őket!” (1.) Miért elengedhetetlen ez a mozzanat? Amit cselekvés útján sajátít el a diák, azt memorizálja, emlékszik rá, gyakran még a szituációs helyzet is megőrződik → egy életre szól. Az információs társadalom alapproblémája, hogy „csak” befogadásra nevel. Miért jelent ez gondot?

„Vond be őket!” (2.) Nem alakul ki valós Segítség kell; kommunikáció, nincs válasz, tanártól, a felnőtt ám rengeteg a feldolgozatlan világtól, de a információ! társaktól is! Passzivitásra nevel! KOOPERÁCIÓ

Az állandó „tempótartás”, mint elvárás. „Vond be őket!” (3.) Az állandó „tempótartás”, mint elvárás. A megfelelési kényszer a munkakedvre hatást gyakorol, csökkentheti azt, ám növelheti is! Probléma, hogy szorongást idézhet elő! Csak az egyéni út követhető! → differenciálás.

Miért kellenek konfliktusok? Sok esetben a gyorsaság, a rátermettség bizonyítását szolgál(hat)ja. Az életkori sajátosságoknak megfelelő jelenség, melynek önérdek-érvényesítő ereje is van. De tanít a kompromisszumokra is. „FAIR PLAY”

Amikor a látszat csal: - erőfitogtatás, - az üzenet másnak szól

Mire kell a pedagógusnak a konfliktusoknál ügyelnie? Nem minden konfliktust kell kezelni!  a tűzoltás kerülendő! Az egyenlő elbírálás elvét kell alkalmazni! A konfliktust kialakító tanuló gondozása, személyiségének jobb megismerése ajánlott. A probléma objektív feltárása igen fontos. A konfliktusok-kezelésnek nem része a szankcionálás!

Vajon én képes vagyok-e a konfliktusok kezelésére? Az önvizsgálat, önelemzés felelőssége. Örök dilemma: – akarattal bántottak meg? – véletlenül ért sérelem? A meghallgatás felelőssége, türelem, tapintat!

Egy záró gondolat: „(…) minden rendszer alapja a rend.” (Polc Alain)