A kompetencia alapú, moduláris szakképzési szerkezet

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A szakmai vizsga lebonyolításának egyes kérdései a 20/2007. (V
Advertisements

A képzett szakemberekért A HEFOP és programok szinergikus eredményei Budapest május 20.
A felsőoktatási szakképzési programok
Felnőttképzés az új OKJ rendszerében
Szakképzés a moduláris felépítésű Országos Képzési Jegyzék rendszerében Soós László Dobogókő, április 3.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
A FELNŐTTKÉPZÉS SAROKKÖVEI:
A szakképzés fejlesztés irányai évfolyam beiskolázási létszáma 2009/2010.
A kompetencia alapú moduláris felépítésű szakképzési szerkezet,
2014. július 3.1 ALTERNATÍV SZAKKÉPZÉS Énekes Rita vezető főtanácsos SZOCIÁLIS ÉS MUNKAÜGYI MINISZTÉRIUM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály.
A kompetencia alapú moduláris szakképzés oktatási dokumentumai Tóth Lászlóné 2008.
„A szakképzés koordinációjának lehetőségei a Dél-Dunántúli Régióban” Egy konferencia „beharangozója”
Az informatikai szakmai vizsgakövetelmények Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április 5.
OKJ A kompetenciaalapú, moduláris szakképzési szerkezet.
A moduláris, kompetencia alapú szakképzés Budapest február 17.
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben
A SZAKMAI VIZSGA A diaképek az NSZFI munkatársai által készítet tájékoztató anyagok felhasználásával készültek. Budapest, december 8.
Az informatikai és hírközlési szakképzés jelenlegi helyzete és a fejlesztés készültségi foka (OKJ és modul rendszer helyzete, a szakmai alapozás és képzés.
A szakképzés kihívásai az új szakképzési szerkezet tükrében Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes Nemzeti Szakképzési Intézet Budapest, április.
Soós László NGM Szakképzési és Felnőttképzési Főosztály
Szakmai- és vizsgakövetelmények a vizsgáztatás az új OKJ alapján
Az OKJ bevezetésének, a szakmai vizsgáztatásnak jogszabályi háttere.
SZAKKÉPZŐ ISKOLÁK IGAZGATÓINAK XIV. ORSZÁGOS FÓRUMA OKJ-vizsgák az iskolai rendszerű szakképzésben Halász János április 21.
A FELNŐTTKÉPZÉS AKTUÁLIS KÉRDÉSEI Soós Roland ÉRÁK május 29.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés-fejlesztés aktualitásai, az új OKJ bevezetésével kapcsolatos feladatok Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI,
A szakképzés-fejlesztés aktualitásai Az FVM KSZI feladatai, szolgáltatásai Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium
Aktualitások, változások, újdonságok az agrár-szakképzésben Földművelésügyi és Vidékfejlesztési Minisztérium VIDÉKFEJLESZTÉSI, KÉPZÉSI ÉS SZAKTANÁCSADÁSI.
REGIONÁLIS SZAKKÉPZÉSI FÓRUM IX.15. DEBRECEN
A képzett szakemberekért Fejlesztés és szolgáltatás a szakképzésben. Budapest augusztus 27.
A szakképzés jelene és jövője 7. Nevelésügyi Kongresszus augusztus 27. Dr. Szenes György főtitkár.
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Ágazati szakképzés változásai
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara szakképzési fejlesztési munkája
A szakképzés tartalmi szabályozása - Moduláris, kompetencialapú szakképzés -
1 Utazás § turizmus Program Utazás § turizmus Program Siófok december 3.
Szakképzési programok kidolgozása az FSZ szakképesítésekhez
dr. SEDIVINÉ BALASSA ILDIKÓ
1 FELSŐFOKÚ SZAKKÉPESÍTÉSEK AJÁNLOTT KÉPZÉSI PROGRAMJAI, ÉVI FEJLESZTÉSEK Legányi Mariann NSZFI Kutatásszervezési és fejlesztési osztály.
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Dr. Sediviné Balassa Ildikó: A FELSŐFOKÚ SZAKKÉPZÉS ÁLTALÁNOS ÉS SPECIFIKUS JELLEMZŐI HOGYAN TANÍTSUNK EREDMÉNYESEBBEN? TANÉVNYITÓ SZOLNOK, VIII.
Az NSZFI szerepe a szakképzés tartalmának és minőségének fejlesztésében Nagykanizsa január 29.
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
A szakképzés fejlesztés jelenlegi állása
Kompetencia alapú új moduláris képzés
Szakképzési dokumentumok
Új elemek a szakképzési dokumentumokban Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes október 5.
1 Csontó Béla Az új OKJ bevezetése Informatikai rendszergazda Informatikai hálózattelepítő és –üzemeltető.
TISZK Tanácsadó Testülete. A tanácsadó testület véleményezi:A tanácsadó testület véleményezi: –az irányító szervezet működésének szabályait tartalmazó.
Modul rendszerű oktatás bevezetésének feladatai a Kaposvár-TISZK-ben és a partneriskoláiban.
OKJ A szakmai vizsgák. Szakmai vizsga I. Fogalmak II. A szakmai vizsga időtartama és keretei III. A szakmai vizsga feladatai, tevékenységei, és.
Reguly Antal Szakképző Iskola és Kollégium
Szakmai vizsgák az egészségügyi szakképzésekben
A megújult OKJ és ami ebből következik A kompetenciaalapú, moduláris szakképzési szerkezet Központi programok Szakmai vizsgák.
Szakképzési változások
Szent Lőrinc Vendéglátó és Idegenforgalmi Szakközépiskola, Szakiskola és Kollégium, Eger Vendéglős (OKJ ) vizsga szakmai és vizsgakövetelményei,
A képzett szakemberekért Hogyan szolgálja a modulrendszerű képzés a gyorsan változó kötött pályás piaci igényeket? Kiszter István osztályvezető június.
Az Országos Képzési Jegyzék és a szakmai és vizsgakövetelmények Bruckner László.
ÚJ ELEMEK A KÖZPONTI PROGRAMOKBAN Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes május 17.
Szakmai vizsgáztatás Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes március 27.
Az NSZI minőségirányítási rendszerét a BVQI tanúsította A tanév aktuális rendje és feladatai Modláné Görgényi Ildikó főigazgató-helyettes augusztus.
Vörös-Gubicza Zsanett MKIK fejlesztési koordinátor szeptember 06.
1 A SZAKMAI ÉS VIZSGAKÖVETELMÉNYEK JOGSZABÁLYI KÖRNYZETE Laczkovich Jánosné Budapest, március 13.
Új elemek a szakképzési dokumentumokban (OKJ, SZVK, KP) Stágel Imréné szakértő NSZFI.
OKJ Szakmai- és vizsgakövetelmények. Szakképesítések modularizációja AB C
Alternativitás a szakképzésben Budapest október 14.
NEMZETI FEJLESZTÉSI TERV
moduláris szakképzési szerkezet
Soós László SZMM Felnőttképzési és Szakképzési Főosztály
Előadás másolata:

A kompetencia alapú, moduláris szakképzési szerkezet Az idegenforgalom, vendéglátás szakmacsoport kompetenciaterületei, modulok

Változtatni kell 1993. évi LXXVI. törvény a szakképzésről [módosította: 1994. évi XVI. törvény; 1995. évi LXXXIV. törvény; 2001. évi L. törvény; 2002. évi XLVII. törvény; 2003. évi XXIX. törvény; 2003. évi LXXXVI. törvény; 2003. évi CXXIX. törvény; 2004. évi XVII. törvény; 2004. évi XXIX. törvény; 2004. évi LX. törvény; 2005. évi LXXXIII. törvény; 2005. évi CXXXIX. törvény; 2005. évi CXLVIII. törvény; 2006. évi XLVI. törvény; 2006. évi CXIV. törvény; 2007. évi CII. törvény]

A modernizáció folyamata foglalkozás/munkakörelemzés (480 szakképesítés) validálás (9395 szakértő bevonásával) feladatelemzés és kompetenciaprofil-készítés (480 szakképesítés) összehasonlítások kompetenciaprofilok egymással foglalkozási csoportok jellemzői egymással kompetenciaprofilok szakmai követelményekkel javaslat az új szerkezetű OKJ-re SZVK-k, központi programok kidolgozása és kiadása bevezetés: 21/2007. (V. 21.) SZMM rendelet Munkaerőpiaci igények feltérképezése, elemzése alapján került kialakításra az új OKJ. A fejlesztés során eddig több mint 12.000 szakértő bevonására került sor. A szakértők meghatározó többsége a gazdaság képviselője.

A 2006. évi Országos Képzési Jegyzék Kompetencia alapú, moduláris szerkezetű szakképesítések (420); rész-szakképesítések (mintegy 440); + elágazások; + ráépülések; ∑ kb. 1200!! 420 db szakmai és vizsgakövetelmény (195 + 16 jelent meg) 230 db központi program (98 db)

Új elemek A szakképesítés körének új tartalma (alapszakma, rész-szakképesítés, elágazás, ráépülés) A kizárólag iskolai rendszerű szakképzés csak az 55-ös szinten valósul meg Az iskolarendszeren kívüli képzés az 55-ös szint kivételével valamennyi képesítésnél lehetséges Az elmélet-gyakorlat arány nem az OKJ-ben, hanem az SZVK-ban jelenik meg A szakképesítés azonosítószámának új szerkezete

Bevezetés 1/2006. (II. 17.) OM rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés eljárási rendjéről 25/2006. (VI. 8.) OM rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés eljárási rendjéről szóló 1/2006. (II. 17.) OM rendelet módosításáról 10/2007. (II. 27.) SZMM rendelet az Országos Képzési Jegyzékről és az Országos Képzési Jegyzékbe történő felvétel és törlés eljárási rendjéről szóló 1/2006. (II. 17.) OM rendelet módosításáról

Alap-szakképesítés: A szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott modulokból épül fel, munkakör ellátására képesít. Rész-szakképesítés: Egy szakképesítésnek a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott moduljaiból épül fel, legalább egy munkakör ellátására képesít. Elágazás: A szakképesítés részeként a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott modulokból épül fel, amely kötelezően választandó modullal/modulokkal együtt munkakör ellátására képesít. Ráépülés: A szakmai és vizsgakövetelmény tartalmazza, hogy mely modulok/szakképesítés/rész-szakképesítés/elágazás moduljaira épül, meghatározza, hogy mely modulokból épül fel, újabb munkakör ellátására képesít.

A szakmacsoportok nem változtak

A szakképesítések azonosító száma 15 számjegy XX XXX XX X X X X XX XX 1-2 szakképesítés szintje (21; 31; 33; 51; 52; 54; 55; 61) 3-5 szakképesítés tanulmányi területe 6-7 szakképesítés sorszáma (azonos terület és szint esetén) 8 alapképzés (igen – nem) 9 rész-szakképesítés (igen – nem) 10 elágazás (igen – nem) 11 ráépülés (igen – nem) 12-13 rész-szakképesítés, elágazás, ráépülés szintje (21 - 61) 14-15 rész-szakképesítés, elágazás, ráépülés sorszáma

Tankönyvek, digitális tananyagok √ MODULARIZÁCIÓ √ Szakmai és vizsgakövetelmények √ Központi programok Tankönyvek, digitális tananyagok

Szakképesítések és követelmények B:2 C:3 1 2 3

Összegző bejegyzések kategóriánként KOMPETENCIA-PROFIL Tulajdonságprofil Összegző bejegyzések kategóriánként Feladatprofil 1. feladat 2. feladat 3. feladat 4. feladat 5. feladat 6. feladat 7. feladat 8. feladat 9. feladat 10. feladat 11. feladat 12. feladat

A moduláris központi program felépítése helyi programban meghatározott időkeret Követelménymodulok 0220 A központi programban nem szereplő tananyagmodulok felvételére és/vagy a KP-ban meghatározott tananyagmodulok időkeretének növelésére használandó 0221 0225 3. 8. 12. 16. 0346 11. 0345 2. 7. heti óraszám 0111 10. 14. központi programban meghatározott időkeret 0110 1. 6. 13. 15. 5. 9. 4. 1. félév 2. félév 3. félév 4. félév képzési idő

modulok négyjegyű jele ráéPülés   1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Elága-zás résZ-szakképesítés modulok négyjegyű jele Cukrász 4 536 1424 1425 1426 1427 Élelmezésvezető 1428 1429 1430 1431 1432 1433 Hostess 1447 1448 1434 1435 Idegenvezető 1449 1450 1451 Panziós, falusi vendéglátó 1452 Mezőgazdasági gazdaasszony 1453 1454 1455 1456 Szállodai szobaasszony 1457 Pincér 4 1470 1471 1472 1473 1474 1475 Szakács 4 1464 Gyorséttermi- és ételeladó 1465 1467 Konyhai kisegítő 1466 Diétás szakács 1468 Szállodai portás, recepciós 1445 1446

Utazásszervező és -közvetítő (Protokoll és utazásügyintéző) 1447 1448 1458 1461 1463   Protokollügyintéző 1459 2504 2505 2506 Utazásközvetítő Rendezvény- és konferenciaszervező Utazásszervező menedzser 1460 Vendéglátó és idegenforgalmi szakmenedzser Idegenforgalmi szakmenedzser 2655 2656 2657 2658 2356 2357 2358 2359 Vendéglátó szakmenedzser 2413 2414 2415 2416 Vendéglős 4 1428 1429 1464 1470 1494 1495 1496 1497 1498 Étkezdés Vendéglátó eladó Vendéglátásszervező 1499 1500 2360 2389

A központi program új fogalmai Tananyagmodul Tananyagegység: a szakképesítés központi programjában megadott tananyagrész, amely azonos illetve közvetlenül kapcsolódó képzési célt szolgáló tananyagelemekből képződik. Tananyagelem: a képzési folyamat tervezési-szervezési – a központi programban tovább nem bontott – része. A tananyagelemek összessége lefedi a szakképesítés megszerzéséhez szükséges teljes szakképzési tananyagot. Tanulói tevékenységforma (olvasott szöveg feldolgozása, műszaki rajz értelmezése, árutermelő tevékenység)

IDEGENVEZETŐ A szakképesítés azonosító száma: 54 812 01 1000 00 00 A szakképesítés megnevezése: Idegenvezető Szakképesítések köre: Elágazások: nincsenek Hozzárendelt FEOR szám: 3642 Szakképzési évfolyamok száma: 2 Elmélet aránya: 70 % Gyakorlat aránya: 30 % Szakmai alapképzés (iskolai rendszerben): Időtartama (évben vagy félévben): 1 év Szintvizsga (iskolai rendszerben): nem szervezhető

2007. évi CII. törvény 35. szakmai követelménymodul: a szakképesítés szakmai követelményeinek meghatározott része, egyedi szakképesítések esetén annak egésze. A szakképesítés követelménymoduljainak összessége tartalmazza a szakképesítés valamennyi, a szakmai és vizsgakövetelményben rögzített szakmai kompetenciáját;

36. vizsgafeladat: tartalmazza a [írásbeli, interaktív (számítógépes), gyakorlati, szóbeli] vizsgatevékenység(ek) célját és a teljesítés meghatározó körülményeit, amelyhez legalább egy vizsgatevékenységet kell hozzárendelni; 37. vizsgarész: a szakmai követelménymodulban meghatározottak elsajátításának mérési és értékelési egysége, amely vizsgafeladat(ok)ból és ehhez rendelt vizsgatevékenység(ek)ből áll, egy követelménymodulhoz egy vizsgarész rendelhető.”

A szakvizsga követelménymoduljai

2006. évi CXVI. törvény „12. § (1) Szakképesítést igazoló bizonyítványt az kaphat, aki a szakmai vizsgán teljesítette a szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott valamennyi követelményt. A szakmai és vizsgakövetelményben meghatározott szakmai követelménymodulhoz vagy -modulokhoz kapcsolódó vizsgarészek szakmai vizsgán történő teljesítésével rész-szakképesítés szerezhető. A részszakképesítésre egyebekben a szakképesítésre vonatkozó szabályokat kell alkalmazni.

Még tanulnunk kell: Térségi Integrált Szakképzési Központ Szakképzés-szervezési társulás Szakképzés-szervezési társaság

1. TISZK - Pályázati adatok Összes megpályázott összeg 3.2.2 program 13,5 milliárd Ft 4.1.1 program 30,55 milliárd Ft Beérkezett pályázatok száma 35 db

Megítélt támogatás regionális megoszlása

http://www.okm.gov.hu http://www.szmm.gov.hu http://www.nive.hu http://www.szakma.hu http://www.szakkepesites.hu http://www.mkik.hu http://www.ofa.hu http://www.nfu.gov.hu