Munkaerő-piaci képzések célja, feladata SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2009/2010. I. félév.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Mit lehet tudni a célcsoportról?
Advertisements

Váczy Zsuzsa közoktatási szakértő, Bp május 13. OPKM.
Fancsalszki Éva projektmenedzser TÁMOP-2.4.3/A-09/ Június 07.
FIATALOK LENDÜLETBEN PROGRAM Fiatalok Lendületben Program •Időtartam: •Célja: –Fiatalok tapasztalati tanulása nem-formális tanulási.
A társadalmi tényezők hatása a tanulásra
Katona József MKSZIG 1 Katona József Szakközépiskola és Felnőttoktatási Gimnázium.
A társadalmi felzárkóztatás és az életen át tartó tanulás (LLL)
A regisztrált diplomás munkanélküliek helyzete a fővárosban Előadó: Vass István igazgató
Tisztelt Látogatóink! Szeretnénk rövid tájékoztatást adni az általános iskolában megvalósuló új tanulásszervezési eljárásokról és azok tartalmáról a TÁMOP.
Memorandum, 2000 ● Memorandum az egész életen át tartó tanulásról
TÁMOP Nagyrendezvény. Az ifjúságsegít ő esetmenedzser létrejötte – case Manager.
1 A felnőttképzés aktuális jogi környezete Nagy Zsolt.
Felnőttképzési tv. és a felsőoktatás Sum István OM
1. Érettségi vizsga • Itt az iskolában kiosztott jelentkezési lapon • február 15-ig • Érettségi tárgyak: • magyar, matematika, történelem, idegen.
Újfajta tanulási módszerek alkalmazása a felnőttképzési konzulens képzésnél Nyíregyháza, március 18.
Előadás felépítése Fogalmi meghatározás A felnőttképzés/oktatás célja
FIP képzés - menetrend 01. – Bevezetés – Általános információk a FIP-ekről 02. – Közfeladatot ellátó szervek, közérdekű adatok közzététele 03. – ÁFSZ és.
TANULÁS-TUDÁS-MINŐSÉG Farkas Katalin címzetes főiskolai tanár, SZTE Tanárképző Főiskolai tanár Budapest, november 29.
A köznevelési törvény tehetséggondozási aspektusai, felkészítés a minőségi felsőoktatásra a közoktatásban Dr. Kaposi József Oktatáskutató és Fejlesztő.
TÁMOP / „Munkába lépés” A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP.
Az EFOP köznevelést érintő beavatkozásai
A távmunka fejlesztésének lehetőségei és eredményei Simon Gábor Távmunka Tanács elnöke Szociális és Munkaügyi Minisztérium államtitkára Szociális és Munkaügyi.
Köszöntjük az Internet a tudás szolgálatában, avagy „ A jó pap is holtig tanul” - de nem mindegy hogyan ! című konferencia résztvevőit! Eger, május.
TÁJÉKOZTATÓ a Nemzeti Felnőttképzési Intézet tevékenységéről.
Dr. Nyitrai Ágnes, AVKF Paradigmaváltás a családi napközi ellátásra való felkészítésben június 1.
Az ÉRÁK felnőttképzési tevékenysége, a fejlesztés főbb irányai.
A munka világával kapcsolatos tudás
1 Tudás és/vagy kompetenciák? Végzős hallgatók részvétele a felnőttoktatásban Ábrahám Katalin – Tőzsér Zoltán Debreceni Egyetem Nevelés-és művelődéstudományi.
A kompetencia alapú szakképzés sajátosságai
A felnőttoktatás funkciói Magyarországon
Az oktatás az EU-ban Lisszaboni statégia: Célmeghatározás –mit –mikorra –ki által –milyen minőségben Az eszközök között kiemelt helyen az egész életen.
Mit tud? Mire képes? Kompetencia alapú szakképzés
SZAKKÉPZÉS A FEJLESZTÉS ESZKÖZE
Munkaasszisztensi tevékenységek Regionális Szociális Forrásközpont Nonprofit Kft. ___________________________ Integrált Foglalkoztatást Segítő Szolgálat.
A szakképzéssel szembeni igények a foglalkoztatók részéről A Szabolcs Volán Zrt. példáján keresztül Előadó: Miklóssyné.
Foglalkoztatási Programok Osztálya – osztályvezető
A felnőttképzéshez kapcsolódó jogszabályok változásai
Képzések finanszírozása SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2008/2009. I. félév.
Az Európai Foglalkoztatási Stratégia Készítette: Balogh Judit Nemzetközi Tan. III. évf
Egységes, új szakmastruktúra, piacképes programok Budapest december 6.
Egész életen át tartó tanulás
A szakképzés változása napjainkban Feigl Ágnes 2006 ETI.
Az Európai Unió által társfinanszírozott projekt 1 Ikonok és Indexek Projekt (A felnőttképzés hozzáférésének fejlesztése Újpesten, különösen a halmozottan.
Kormányszóvivői tájékoztató 1 Tanulni és versenyben maradni felnőttkorban is.
Foglalkoztatáspolitika az Európai Unióban
Készítette: Kiss Éva.  A Maastrichti Szerződést követően kiépült oktatási politika alapjait a közösségi programok képezik  Szókratész program: feladata.
Első esély - esélyegyenlőség a mai iskolarendszerben
Felnőttoktatási tájékoztatója
A tudásgyárak technológiaváltása és humánstratégiája – a felsőoktatás kihívásai a XXI. században május Az intézmény partnerségi kapcsolatainak.
Továbbtanulási tájékoztató
Nem kötelezettség, mindkét fél számára lehetőség Duális képzés.
Pedagógusképzést segítő hálózatok fejlesztése a Dél-Dunántúlon Pécsi Tudományegyetem TAMOP 4.1.2B.2-13/ projektje Pécs, november 25. Janovics.
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
A szakképzés és felnőttképzés struktúrájának átalakítása a TÁMOP /2-2F projekt Az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Fejlesztési.
A felsőoktatási gyakorlóhelyek nyilvántartása november 27. Laczky Gabriella.
Felnőttoktatás. Jogszabályi háttér  a nemzeti köznevelésről szóló évi CXC. tv.  a Szakképzésről szóló évi CLCCCVII. tv.  az évi LXXXIV.
TÁMOP / A Megyei Művelődési és ifjúsági Központ szerepe a felnőttképzésben előadás.
Tájékoztató fórum Szakiskolai fejlesztési program C komponens iskolái számára KOMPONENS C Miskolc május 5. Nagy Zoltán komponensvezető
Gyakorlás – gyakorlat – gyakornok Sokszor egyetlen élmény egész életére megnyitja a fiatal lelket a zenének. Ezt az élményt nem lehet a véletlenre bízni:
SZAKMAI GYAKORLAT Levelező tagozatos hallgatóknak SZEDMÁKNÉ DR. LAJTAI VIRÁG.
Nemzeti Foglalkoztatási Akcióterv (2004) Magyarország 2006.június
1 A Nyugat-Dunántúli Regionális Munkaügyi Központ Nagykanizsai Kirendeltség és Szolgáltató Központ Munkaerőpiaci képzés.
„Újra tanulok” A Nemzeti Munkaügyi Hivatal képzési stratégiája Bálint István Foglalkoztatási főigazgató-helyettes.
Civil Partnerség V. Regionális Konferencia Felnőttképzés és esélyegyenlőség – civil lehetőségek Aranyi Magdolna „Lépj egyet előre!” projektmenedzser 2007.
A felsőoktatási felvételi eljárás
A szakiskola jelene és jövője
A FELNŐTTKÉPZÉS FELADATELLÁTÁSI RENDSZERE
KÉT DIPLOMA 10 FÉLÉV ALATT!
5. Tétel – A Life Long Learning
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Előadás másolata:

Munkaerő-piaci képzések célja, feladata SZTE JGYPK Felnőttképzési Intézet Szeged, 2009/2010. I. félév

Gazdasági változások hatása Tömeges munkanélküliség Újra-elhelyezkedési nehézségek Munkahely megtartásának problémája

Megoldás Inaktív munkaerő képzése Aktív munkaerő szakmai tudásának és képességének állandó fejlesztése

Lisszaboni stratégia Tudásalapú társadalom kialakítása Gazdaság versenyképességének növelése FELTÉTELE Foglalkoztathatóság feltételeinek javítása ESZKÖZE Felnőttkori végzettség és képzettség megszerzése Munkaerő-piaci lehetőségek növekedése

Hátrányos helyzetet előidéző tényezők Munkanélküliség Túlterheltség Szakképzettség, iskolázottság hiánya Szakmai végzettség nem piacképes Életvitel, rossz életminőség Munkavállalás akadályozottsága A foglalkoztatottság alacsony szintje Megváltozott munkaképesség Fogyatékosság Földrajzi távolság, elkülönülés Etnikai kisebbséghez tartozás Deviancia, bűnközeli életmód A tanuláshoz szükséges eszköztudás hiánya

Önmagunk képzése Formális tanulás Non-formális tanulás Informális tanulás

Formális tanulás Szervezett, struktúrált formában folyó ismeretszerzés, amely a legtöbb esetben valamilyen bizonyítvány vagy diploma megszerzésével ér véget.

Non-formális tanulás I. Az iskolarendszeren kívül szervezett, az egyén igényeihez jobban illeszkedő képzések, tanfolyamok tartoznak ide, amelyek legtöbbször nem zárulnak széles körben elfogadott bizonyítvány megszerzésével.

Non-formális tanulás II Vállalati belső képzés: a munkáltató saját munkaszervezetén belül, nem üzletszerűen szervezett képzés Célja: mind a munkavállaló, mind a munkáltató a munkaerő-piacon való versenyképességét megőrizze Jellemzői: Aktuális igények motiválják Képesítést nem ad A vállalat általános és speciális képességelvárásait tükrözik Nem irányulnak az alapképzés hiányosságainak pótlására, elemi készségek fejlesztésére Befektetésként való szemlélet érvényesülése, amit a munkáltató által finanszírozott képzések szelektivitása tükröz:  Életkor szerint  Előképzettség szerint  Munkaszervezeti pozíció szerint

Informális tanulás Olyan, sokszor teljesen észrevétlen mindennapos tevékenységek, amelyeknek elsődleges célja nem a tanulás, vagy önmagunk képzése, de amelyek során mégis sok olyan ismeretet szerezhetünk, amelyek akár a munkaerő-piaci esélyeinket is javíthatják.

Emberek tanulási szándéka oszt. végzettek tanulási szándéka csökkennőcsökken- Felsőfokú végzettséggel rendelkezők tanulási szándéka -csökkennőcsökken

Alapfokú végzettséggel rendelkező nők és férfiak motiváltsága Nők van Kevésbé jellemző Férfiak vannincsKevésbé jellemző vanKevésbé jellemző

A felnőttképzés rendszere Funkciói Hiányzó iskolai végzettség pótlása Hiányzó szakmai képzettség pótlása Folyamatos szakmai képzés Alap-iskolai Középiskolai Felsőfokú Alapfokú Középfokú Felsőfokú Továbbképzés Átképzés Területei Képzési formák Iskolai rendszerű oktatás Iskolai rendszeren kívüli képzésekTávoktatásNyitott tanulás nappali esti és levelező Munkaerő-piaci képzések Egyéb (általános és nyelvi) képzések Egyén munkába állásának segítése Munkahely megtartásának segítése Aktív munkaerő képzése

Iskolarendszerű nappali felnőttképzés I Jellemzői: Heti 5 alkalommal kell iskolába járni Napi 6-7 órás oktatás

Iskolarendszerű nappali felnőttképzés II Előnyei: Első szakma megszerzése esetén ingyenes ez a képzési forma Egyéb juttatásokra is szerezhető jogosultság Rá vagyunk kényszerítve a folyamatos tanulásra Tanulás során bármikor segítséget kérhetünk

Iskolarendszerű nappali felnőttképzés III Hátrányai: Ebben a képzési formában csak 23 éves korig tanulhatunk Sok szabadidőnket elveszi Munka mellett nappali képzésben valószínűleg nem tudunk részt venni

Iskolarendszerű esti és levelező felnőttképzés I Jellemzői: Esti képzés esetén heti 2-3, levelező formában heti 1-2 alkalommal van oktatás, késő délután vagy az esti órákban Napi 4-6 órás oktatás

Iskolarendszerű esti és levelező felnőttképzés II Előnyei: Munka és család mellett is tudunk tanulni Ha nem is minden nap, de találkozunk tanárainkkal, akiktől segítséget tudunk kérni Magunk osztjuk be a tanulásra fordított időt

Iskolarendszerű esti és levelező felnőttképzés III Hátrányai: Kevésbé vagyunk rákényszerítve a folyamatos tanulásra Legtöbbször nem ingyenes

Iskolarendszeren kívüli felnőttképzés I Jellemzői: A tanulás folyamatát irányítják Az elsajátítást visszacsatolási pontokon figyelemmel kísérik, valamilyen módon értékelik Az oktatás heti 1-2 alkalommal van

Iskolarendszeren kívüli felnőttképzés II Előnyei: Munka és család mellett is tudunk tanulni Szabadidőnk nagy része megmarad

Iskolarendszeren kívüli felnőttképzés III Hátránya: Kevésbé vagyunk rákényszerítve a folyamatos tanulásra Legtöbbször nem ingyenes

Munkaerő-piaci képzés Minden olyan képzés, melynek célja az egyén munkába állásának, munkahely megtartásának elősegítése vagy az aktív munkaerő képzése.

Egyéb (általános és nyelvi) képzés Új szakképesítés megszerzését, egy meglévő szakma mellé kiegészítő ismeretek elsajátítását, továbbá a személyiséget aktivizáló tréningeken való részvételt jelenti, melyek elsajátítása erősíti a felnőtt dolgozó munkavállalói pozícióját.

Távoktatás I Zárt rendszerű, irányított tanulási folyamat, mely meghatározott, előírt és pontosan felépített elsajátításra szerveződik, meghatározott követelmények teljesítése érdekében.

Távoktatás II Jellemzői: Tér- és időfüggetlenség Külön foglalkozásokon vezet be 1-1 témát Hallgatóknak konzultációs lehetőséget biztosítanak

Távoktatás III Előnyei: Munka és család mellett is tudunk tanulni Tanulásra fordított időt az egyén teljes mértékben maga osztja be

Távoktatás IV Hátrányai: Kevésbé vagyunk rákényszerítve a folyamatos tanulásra Legtöbbször nem ingyenes Nehezen tudunk segítséget kérni a problémás tananyagrészekkel kapcsolatban

Távoktatás feladatai Esélyegyenlőség megteremtése az oktatásban és szakképzésben Kevésbé fejlett régiók felzárkóztatása A munkaerő folyamatos képzése, átképzése

E-learning típusai Egyirányú információ áramlás Személyes kapcsolat nélküli, de kommunikációt lehetővé tevő e-learning E-learning személyes kapcsolattal

Nyitott tanulás Jellemzői: Idő-függetlenség (a tanuló maga választja meg a tanulási folyamatban történő haladási ütemet, azt az időpontot, hogy mikor ér el a tanulmányok egy-egy szakaszának a végére, illetve a vizsgáig. Tér-függetlenség (szakképzésben korlátozottan lehet érvényesíteni, mivel a szakmai készségek, jártasságok gyakorlása szakoktató nélkül nem megfelelő hatékonyságú)

A 2001.évi CI. Felnőttképzési törvény célja Az Alkotmányban biztosított tanuláshoz való jog az állampolgár egész életpályáján érvényesüljön A felnőttkori tanuláshoz és képzéshez való hozzáférés lehetőségei a társadalom minden tagja számára bővüljenek Az állampolgárok meg tudjanak felelni a gazdasági, kulturális és technológiai fejlődés kihívásainak Eredményesen tudjanak bekapcsolódni a munka világába és sikeresek legyenek életük során, annak érdekében, hogy a felnőttkori tanulás és képzés révén az életvitel minősége javuljon.

Felnőttképzési tevékenység Olyan rendszeresen végzett iskolarendszeren kívüli képzés, amely célja szerint meghatározott képzettség megszerzésére, kompetencia elsajátítására irányuló általános, nyelvi és szakmai képzés, továbbá felnőttképzéshez kapcsolódó szolgáltatás.

Felnőttképzési szerződés tartalmazza Képzés célját Képzéssel megszerezhető képzettséget, elsajátítható ismereteket, készségeket, kompetenciákat Résztvevő teljesítménye ellenőrzésének, értékelésének módját Vizsgára bocsátás feltételeit Elméleti és gyakorlati órákról való megengedett hiányzás mértékét, annak túllépése esetén a résztvevőt érintő következményeket Képzése helyét, időtartamát, ütemezését Képzési díj mértékét, fizetésének módját Részt vevő felnőtt és a felnőttképzést folytató intézmény szerződésszegésének következményeit Mindazt, amit más kormányrendelet előír