Szükséglet-elméletek

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Asszertív kommunikáció elmélete és gyakorlata
Advertisements

Nehéz ügyfél-e a fiatalkorú?.  Fegyelmi eljárások  Elhúzódhat  Kérdéses a hatékonysága  Büntet  Tanult tehetetlenség  „Alternatív költsége van”
Lukács Oktatási Központ -
Iskolai tehetséggondozás a Rendőrképzésben TÁMOP / Előadó: Nemes Ferenc r. alezredes.
Konfliktusok fogalma, okai, kezelése
Csoport munka.
I. AZ EMBERI ERŐFORRÁS MENEDZSMENT SZEREPE A SZERVEZETEKBEN
„Légy az, aki lehetsz!” A mentalitás szerepe a tanácsadásban
Tanulók szabad és felelősségteljes egyéni munkája Dalton-tervvel
Fejlesztő célú szaktanácsadás
Az emberi szükségletek hierarchiájáról
Lőwné Szarka Judit ellátottjogi képviselő
A VEZETÉSRŐL ÁLTALÁBAN
Asszertív magatartás és viselkedés technikák
A hatalom és felelősség kérdése a személyközpontú segítő kapcsolatban
Elvárások a szakdolgozókkal szemben….
A személyiség motivációs egységei
Motiváció.
A nevelés tartalma. a tanulás iránti igény is társadalmilag meghatározott, ezért az iskolai munka minőségi mutatója nem lehet pusztán a tanulók igényeinek.
A jó munkahely kritériuma A vezetés és a vezető
A tanulók társas helyzete az iskolában
A motiváció.
Sikeres, egészséges vagy örömteli szervezet? Készítette: Frank Ádám.
Henry Murray dinamikus motivációs rendszere
Rokszin Mónika Pszichológus
Az ápolók etikai kódexének helye és szerepe a gyakorlatban
MOTIVÁCIÓ.
Fenomenológiai megközelítés
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
CSALÁDI SZOCIALIZÁCIÓ
A felnőtt tanuló 2. előadás
Egyéni döntések a szervezetben
A fejlesztő értékelés.
MOTIVÁCIÓ.
Marczellné Szilágyi Eszter (intézetvezető-helyettes, Zsigmond Király Főiskola, Gazdaság – és Vezetéstudományi Intézet) A tudástranszfer sűrűségét befolyásoló.
Beilleszkedési zavarok
Motiváció Biológiai eredetű Túlélési motívumok Szociális motívumok
A VEZETETT Dr. Dinnyés János egyetemi tanár Vezetéstudományi tanszék.
A tanárképzésben megszerezhető kompetenciák a 8/2013 (I. 30
Asszertivitás E. Tóbiás Sára 2009.
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Szakmai elvárások és elvárt eredmények a szociális szolgáltatásokon belül nyújtott étkeztetéssel kapcsolatban… Nyíregyháza, március 29.
2007/2008 II.: MENEDZSMENT GYAKORLATOK
Temperamentum, öröklés, szociobiológia
Trénerek: Rehabilitáció - Érték - Változás (RÉV): Megváltozott munkaképességű személyek munkaerő-piaci helyzetének elősegítése érdekében történő rendszerszintű.
TEHETSÉGFEJLESZTŐ PROGRAMOK AZ IDEGEN NYELV OKTATÁSBAN
A lelki egészség védelme az iskolában
A családi támogatás hálója megtart, fenntart, benn tart vagy behálóz? Dr. Purebl György SE Magatartástudományi Intézet.
Autonómia és felelősségvállalás
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A munkával való elégedettség
Építsünk jó értékesítési csapatot! Sikerorientált értékesítés.
Találkozásaim a szülőkkel Együttműködések, párbeszédek a fogyatékkal élők családjaival Szász Emese, Gyulafehérvári Caritas – Szociális gondozás fogyatékkal.
Érzelmi intelligencia
Az autentikus motiváció feltételei a munkahelyen
Kimagasló teljesítményt nyújtani…. Az összetettség és az alkotás művészete……………és a megvalósulás…..
Havas Magda c.bv.őrnagyUhrin Ilona klinikai szakpszichológusbv. Pártfogó felügyelő Békés Megyei Büntetés-végrehajtási Intézet.
Összeállította: Piacsek László Zoltán
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Mi készteti az embereket cselekvésre? Hogyan fokozható ez a késztetés?
Konfliktuskezelő, egyéni megküzdő-képesség fejlesztése
Tanítási filozófia Gyetvai Anna.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
FORD KARRIER PROGRAM Értékesítők 2. szintű vizsga követelmények
Osztatlan tanárképzés kompetenciái
Fenomenológiai megközelítés
Csecsemő- és kisgyermeknevelő alapképzési szak BA
Csoportos technikák, kompetencia-fejlesztő foglalkozások
Neveléslélektan Debrecen
Előadás másolata:

Szükséglet-elméletek

Szükséglet-elméletek Munkamániás – a társaság „lelke” Szükséglet: nem teljesen kielégítő – valaminek a hiányát mutató érzés, állapot. Murray: elsődleges – viszcerális – zsigeri szükséglet másodlagos – pszichogén szükséglet (a céltárgy mozgást vált ki; szomjúság – víziszony) környezeti hatás (press) külső ingerfeltétel valami. megszerzésére irányuló vágyat kelt. A szükségletek összeolvadhatnak (dominancia – gondozás; autokratikus tanár, aki segítőkész) A szükségletek konfliktusban állhatnak: (csoportnorma – autonómia)

Szükséglet-elméletek McClelland: motívum: érzelmi felhanggal rendelkező ismeretkészlet (élményminőségek preferenciája) táplálék szükséglete (nem érzékeljük) éhség élménye (tevékenységet vált ki)

Szükséglet-elméletek - Murray Téma Szükséglet Jell.viselkedés ambíció teljesítmény akadályleküzdés elismerés telj. hangoztatása mások megbotránkoztatása kötődés birtoklás javak szerzése fenntartás tulajdon állagóvása rend takarítás tartalékolás felhalmozás alkotás építés

Szükséglet-elméletek Téma Szükséglet Jell.viselkedés státusvédelem sérthetetlenség hírnévőrzés rejtőzködés kudarc takargatása védekezés magyarázkodás ellenszegülés visszavágás hatalom dominancia irányítás alkalmazkodás engedelmesség autonómia szembenállás hasonulás együttérzés agresszió lekicsinylés szégyen elkerülése elfojtás

Szükséglet-elméletek Téma Szükséglet Jell.viselkedés érzelmek affiliáció társas időtöltés elutasítás letorkolás gondozás gondoskodás támaszker. segítség elfogadás információcsere megismerés kérdezés oktatás inf.nyújtás

Szükséglet-elméletek Teljesítményszükséglet: a legjobban végezzük munkánkat, s örömet leljünk benne; anyagi – egyéni érdek összhangban. Kivétel: politikusok ?!, vezető pozíciók (mások hatékony irányítása saját érdek érvényesítése: gyenge teljesítmény) Nőknél (!) Hatalomszükséglet: fölérendelt, befolyásos helyzetek keresése; gond esetén stresszes; barátválasztás (!), vita közbeni bántalmazás; dominancia-szimbólumok kedvelése; viszony a felelősségérzettel!

Szükséglet-elméletek Affiliációs szükséglet: másokkal való időtöltés igénye, társas kapcsolatok kiépítésére való törekvés erőssége. (Házastárs kiválasztása – célszerű a kongruencia) Hill: társas összehasonlítás, érzelmi támogatás, pozitív serkentés, másoktól kapott figyelem szükséglete (elkü-löníthetők) Intimitásszükséglet: egy másik személlyel való „összeolvadás” vágya. Több négyszemközti kommunikáció, magasabb szintű feltárulkozási hajlandóság, többször nevetnek, gyako-ribb a szemkontaktus. Magas szint – kielégülés esetén – befolyásolja a boldogség-érzetet.

Szükséglet-elméletek Atkinson: teljesítményszükséglet sikerorientált – kudarckerülő (jellemzői) oktulajdonítás; feladatválasztás (nehézség) Trope: diagnosztikus érték (képességek) Winter: hatalomszükséglet: barátválasztás, szimbólumok, lelkiismeretesség Hardy: affiliációs szükséglet: más emberekkel való kapcsolattartás igénye McAdams: intimitásszükséglet: meleg, őszinte, szeretettel-jes kapcsolat Inszentív érték: mennyire releváns a domináns szükséglet kielégítésére vonatkozóan.