Nyelvelsajátjtás.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Útvesztő számukra a világ…
Advertisements

Neveléselmélet, nevelésfilozófia
A gyermekek nyelvelsajátítása
AZ AUTIZMUSSAL ÉLŐ GYERMEKEK FEJLESZTÉSÉNEK ALAPELVEI Őszi Tamásné Autizmus Alapítvány.
Miért? Minden ember más, egyedi és megismételhetetlen.
Angol nyelvi kompetencia
Szociális beszéd, egocentrikus beszéd, belső beszéd
Szemiot i ka.
Képességszintek.
A megismerésről másként – konstruktivista pedagógia
4. Kreatív döntéshozatal
A nyelv és a gondolkodás fejlődése
Perceptuális és kognitív fejlődés
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A kétnyelvűség kialakulása és fejlődése
A második nyelv elsajátítás elméletei 2.
A számítógépes nyelvfeldolgozás alapjai
A munka világával kapcsolatos tudás
Általános lélektan IV. 1. Nyelv és Gondolkodás.
Szociális tanuláselmélet
Kompetencia alapú oktatás bevezetése az alsó tagozaton
Kimeneti követelmények a 8. osztály végén
TANTÁRGY-ORIENTÁLT IDEGEN NYELV OKTATÁS Istvánffy Miklós Általános Iskola.
Szófajok rendszere.
A matematikai kompetencia jellemzői, fejlesztése, módszerei
Szociális tanulás formái
Készítette: Pelle Mónika Szoc. ped. II. évfolyam
A kommunikáció elmélete és gyakorlata
Tanuláselméleti megközelítés
Szocializáció Dr. Szabó-Tóth Kinga.
A jelnyelvi fejlődés kezdeti szakaszai siket és halló gyerekeknél
A kognitív-tapasztalati self-elmélet
Óvodai tanterv a 3 és 7 évesek számára
Terézvárosi Nevelési Tanácsadó és Pedagógiai Szakszolgálat
A megismerés fejlődése
Harmadik előadás.
Kultúra és Szocializáció
Az iskolai teljesítményt befolyásoló mentális és affektív tényezők
A konstruktivista pedagógia alapjai
Az emberi tanulás.
Dr. habil. Benczik Vilmos főiskolai tanár, ELTE TÓK
A többnyelvűség pszicholingvisztikai kérdései
Az anyanyelv elsajátításának elméletei
Dajkanyelv - Az anyai beszédmagatartás néhány aspektusa
Idegen nyelvek tanulása
ÖRÖKLÉS, KÖRNYEZET, NEVELÉS
Az emberi magatartást kialakító tényezők
Természetes és formális nyelvek Jellemzők, szintaxis definiálása, Montague, extenzió - intenzió, kategóriákon alapuló gramatika, alkalmazások.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
A pszichológia tárgya mentális folyamatok viselkedés.
TÁRSAS KAPCSOLATOK – ÖNISMERET ALAKULÁSA.
A szövegértési feladatok összeállítása
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
Az első és második nyelv elsajátítás elméletei
A metafizika és a természettudomány. Különböző érzékszervi ingereket érzünk, melyeket alkalmi mondatokkal fejezhetünk ki. Pl.: a tej látványára a „Tej.
TÁMOP /1 TÁMOP nyitó szakmai konferencia TÁMOP /1TÁMO Halmozott fogyatékos, súlyos látássérült gyermekek komplex kommunikáció fejlesztése.
SPECIÁLIS TANULÁSI NEHÉZSÉGEK
A „diszes” problémák korai jelei
Egy gyermek története Gyermek pszichológiai vizsgálat és pszichoterápiás munka a Budaörsi Nevelési Tanácsadóban Készítette: Cz. Szabó Melinda, pszichológus.
Tudás és képesség az OKKR-ben Pajkossy Péter Kognitív Tudományi Tanszék Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem.
Kognitív fejlődés 2. Piaget 1.
A BKF tudástranszfer modellje a
Az elemi mozgásminták fejlődése kisgyermekkorban
A generatív nyelvelmélet
Szeretnéd, hogy gyermeked szívesen és gátlások nélkül beszéljen majd angolul? Szeretnéd, ha minél korábban, Te magad vezethetnéd be játékosan az angol.
3 éves gyermekek szűrése, ellátása
A nyelvi tudatosság fejlesztése Meixner Iskola, Szakmai nap
A nyelv és beszéd fejlődése
Nyelv és nyelvtan É. Kiss Katalin PPKE /I..
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Nyelvelsajátjtás

Néhány állomás az anyanyelv tanulásában - Hallás az anyaméhben Ha a terhesség utolsó heteiben énekelnek, vagy egy adott verset, mesét mondanak el hallótávolságban, később az újszülött ezeket újra hallva az érdeklődés, izgatottság jeleit mutatja (fokozott szopás pl.) Az édesanya hangja iránti preferenciát is ez okozza. - A gagyogás kezdete féléves kor körül – előtte pár hónappal már játékos hangadások. A gagyogást a szótagok megjelenése különbözteti meg a játékos hangadástól. - A gagyogás fejlődése: két összetevő (1) Annak fokozatos észrevétele, hogy bizonyos hangkombinációk bizonyos eseményekkel kapcsolódnak össze (2) A hangzószelekció – kezdetben az anyanyelvénél sokkal kiterjedtebb hangkészlet, mely a 12. hónapra leszűkül a nyelvi környezetben halhatókra

Az elsajátítás állomásai, 2. - Holofrasztikus fázis (12-18 hónap). Egyszavas kifejezések, melyek részben egész közléseket kódolnak (pl. „Ató”, egy mutatással kísérve  kéri az autót), illetve egy helyzet legfontosabb elemét emelik ki. Ekkor már egyszerűbb többszavas mondatokat megért (Hol a maci? Kérem a kanalat!) - Másfél-kétéves kor: kétszavas kombinációk és a szótárrobbanás Ekkor még sokkal több szót ért meg (100-300), mint amennyit használ (10-20) - Két-három éves kor: Néhány száz szavas szókincs; telegrafikus stílus (Lesz tóta – ha tortát szeretne); kevés nyelvtani jelölés. Ugyanakkor összetettebb mondatokat utánoz. Beszéde egyre érthetőbb (nem csak a szülőknek). - 3 éves kortól: Túláltalánosítási hibák megjelenése, a hangzóhibák eltűnnek.

A tanulás rétegei e folyamatban (1) Fonológiai (beszédhangok) (2) Szókészlet (3) Nyelvtani szabályok és kivételek

Beszédhangok és első szavak - Biológiai alapú preferencia beszédre és énekhangra (cumis operáns helyzet), zenére nem - Pár naposan is kiemelten érdeklődnek a dajkanyelv hangzása (magas hangfekvés, lassú ütem, túlhangsúlyozott intonáció) iránt - A beszéd kategoriális észlelése: a PA-BA lísérlet (Pisoni) Szaggatott görbe: két szomszédos inger megkülönböztetési valószínűsége (a kate- góriahatáron sokkal nagyobb!) ‘PA’ válasz valószínűsége 1 PA BA Szintetizált átmeneti szótagok

Hangzófejlődés… Csecsemők már 1 hónapos kor körül a kategoriális beszédhangészlelés jeleit mutatják. E képesség öröklött: nem csak az anyanyelvben meglévő különbségekre terjed ki. A hangképzés fejlődése ezzel párhuzamos. A gagyogás kezdetben az anyanyelvénél sokkal tágabb hangkészletet jelenít meg, de a 12. hónapra ez az anyanyelvire korlátozódik. Az első szavak hangzása (1.5-2 év): vannak még nehéz hangzók (róka – jóka); hangkombinációk (csizma – csimja); a szórövidítés is jellegzetes (orrszarvú – ofu)

Univerzális jegyek a mássalhangzó-kombinációkban: egy példa Angol szóeleji mássalhangzó-torlódás: straw  egyszerűsödik a gyerekek kiejtésében: traw, sraw, de nem: staw. Pedig: szóeleji st kapcsolat gyakori az angolban (state, store, stb.), sr viszont nincsen. Jakobson: a világ nyelveiben gyakori hangzókapcso-latokat preferálja a gyerek a kezdeti mássalhangzó-produkcióban – itt nem az anyanyelv számít. S valóban: sr és tr mássalhangzó-kapcsolatok gyakoribbak a világ nyelveiben általában, az str és st viszont ritkábbak.

Szókicsfejlődés - Egyéves kor körül fedezi föl a gyerek, hogy a szavakkal a felnőtteket „cselekvésre lehet bírni”. - Kezdetben – kb 18 hónapos korig – lassú fejlődés - A következő felismerés: a dolgoknak nevük van. Ekkoriban gyorsul föl a szótanulás is (szótárrobbanás). - Holofrasztikus szakasz - A gyerek első szavai a legtöbb nyelvben főnevek (a tárgyak az észlelés számára jól hozzáférhetőek). Olyan nyelvekben, ahol a mondatok gyakrabban kezdődnek igével (pl. a mandarin nyelv), korábban jelennek meg az igék.

- Az első főnevek általában alapszintű kategóriákat jelölnek - Általánosítási hibák A szótanulás Quine-i problémája – honnan tudja a gyerek, hogy mit jelöl az új szó? Veleszületett föltételezések: (i) Új szó – új tárgy neve (egy tárgy – egy név) (ii) Egész tárgyé, nem tárgyrészleté (iii) Egy új szó típusnév, nem tulajdonnév. Ezt a névelő jelenléte is befolyásolja: pl. „Add ide a cicamicát”, vs. „Add ide Cicamicát” – előbbi esetben inkább típusnévként értelmezik, utóbbiban tulajdon-névként. Ezek nem abszolút szabályok, inkább heurisztikák (az első szavak között sok testrésznév; van, aminek több neve is van) Szintaktikai jelzés: pl. ha tárgyrag van a végén, akkor főnév

A nyelvtan elsajátítása - Két- ill. többszavas kombinációk másfél éves kortól - Távirati stílus: a kevésbé fontos részek elhagyása (kötőszók, névelők, segédigék) - Jellegzetes kijelentéstípusok két éves kor körül: (i) Ágens+cselekvés (anya alszik) (ii) Ágens+tárgy (apa autó) (iii) Cselekvés+tárgy (Eszi sütit) (iv) Cselekvés+hely (ül szék) (v) tulajdonos+tulajdon (én autóm) (vi) dolog+tulajdonság (baba piszkos) Szemantikailag esetlegesebbek (apa autó – egyszerű asszociáció lehet, inkább, mint a tulajdonviszony tényleges megértése)

Kreatív használat Több szinten is megjelenik: 1) Nyelvtani szabályok és túláltalánosítás (hós lett a cipőm; lót; kenyért) 2) Szóképzés, szóösszetétel (jegybácsi = kalauz; A repülő lezuhant a lezuhanóhelyre) Korai szintaxis: 1) Angol gyerekeknél a szórend hamar kötötté válik (doggie eat, de nem: eat doggie) 2) A vug teszt

3) Hibák és javítás: a szülők általában a szemantikai hibákat javítják 3) Hibák és javítás: a szülők általában a szemantikai hibákat javítják. Nyelvtani hibák javításának ellenállnak a gyerekek, később viszont spontán elhagyják a hibás használatot.

Nyevtani fejlődés: elméleti kérdések A nyelvtani fejlődés megértése nagy elméleti kihívás. Két alapkérdés: K1: Milyen mértékben öröklött a nyelvtani tudás? K2: Mennyire területspecifikus? Innátista felfogás: veleszületett univerzális nyelvtan feltételezése, ennek környezet általi hangolódása eredményezi a természetes nyelvek tanulását. Összekapcsolódik a terüketspecificitással. Konstruktivista szemlélet:a gyerek a környezeti ingerek alapján építi föl a nyelvet – nem veleszületett nyelvtani kategóriák vannak, csak speciális tanulási képesség. (A konnekcionista megközelítéssel kapcsolódik ez a felfogás.)

Innátizmus Az ún. ingerszegénységi érveken alapuló elmélet. Eszerint a gyereket érő nyelvi input nem elég annak a nyelvtani tudásnak a kikövetkeztetéséhez, aminek amúgy már korán tanújelét adják. - Az elsajátítás gyors, explicit tanítást nem igényel - A nyelvtan túl összetett ahhoz, hogy a gyerek örökletes előismeret nélkül kikövetkeztesse - A gyerek olyan mondatokat mond, amiket korábban nem hallott. - A gyerek által hallott beszédben vannak hibák, de ezeket kiszűri. Maga más hibákat követ el, s ezekre nem hat a közvetlen korrekció. - Minden egészséges gyerek elsajátít nyelvet, kultúrafüggetlen fázisok vannak

Innátizmus, folytatás - A csecsemők korai előhangoltsága - Szintaktikai képesség csak az emberre jellemző. Nyelvtanuló emberszabásúakból éppen ez hiányzik legszembetűnőbben. - Kritikus (szenzitív) periódus (a kamaszkor előtt lezárul): ezalatt bizonyos idegrendszeri fejlődésnek (pl. féltekei specializáció) is le kell zajlani. Főleg a fonológia és szintaxis tanulásának van szenzitív periódusa. - Chomsky: a „nyelvi szerv” – az egyetemes nyelvtani tudás öröklött kódja - Univerzálék (1) A nyelvi kategóriák készlete (főnév, alany, magánhangzó); (2) a nyelvtani szabályok megengedett típusai, (pl. esetjelölés, szerkezetfüggőség); (3) implikációk (pl. ha a főnévnek van neme, akkor a névmásoknak is) Paraméterbeállítási felfogás

Innátizmus - problémák - Gyerekek felnőttszerű nyelvtani tudására valójában kevés bizonyíték van. A gyerek nem úgy beszél, mint egy felnőtt. De miért? - Az innátisták válasza erre: részben nem nyelvspecifikus tényezők miatt van ez: (i) Kisebb emlékezeti terjedelem (ii) Kis szókincs (iii) Fejletlenebb artikulációs kontroll (iv) A paraméterbeállítás még nem történt meg

Szemantikai kezdet elmélet - A kiinduló kérdés az öröklött nyelvtani szabályok és a tanult nyelvi elemek összekapcsolásának mikéntje - S. Pinker: a gyerek először jelentésteli elemeket tanul meg - ezeket részleges érvényességű, heurisztikus, és veleszületett kapcsolási elvek segítségével kezdi szintaktikai rendszerbe állítani (pl. <a cselekvő az alany>; <az ige cselekvés>; a tárgynevek főnevek>) - Ezek később finomodnak, tanulás által korrigálódnak (nem minden ige cselekvés; nem minden főnév tárgynév; nem mindig a cselekvő az alany) - Ez az elmélet is feltételezi az univerzális nyelvtant, csak az oda való belépés a jelentésen át vezet.

Konstruktivizmus - Elutasítja a veleszületett absztrakt nyelvtani rendszer gondolatát - Helyette egyszerűbb, nem területspecifikus tanulási mechanizmusokat tételez föl (a nyelv az általános intelligencia egyik fejleménye). - Válasz az ingerszegénységi elvre: a gyerekek igenis követik a felnőttek megnyilatkozásait - Közvetett visszajelzés igenis van  pl. a szülő elégedettebb a nyelvtanilag helyes közléssel, rákérdeznek a helytelenre - A nyelvtan fejlődése nem elszigetelt, összefügg más képességekkel (pl. a játék komplexitása a szaak kombinálásának képességével)

Nyelv, gondolkodás, kommunikáció: J. Piaget és L. Sz. Vigotszkij Piaget: A kora gyerekkori gondolkodás egocentrikus – a gyerek saját világszemléletének, perspektívájának foglya. Kezdetben a beszéd is egocentrikus. Pl. magányos játékát a gyerek beszéddel kommentálja. A másokkal való együttműködés, kommunikáció fokozatosan szabadítja ki ebből. Decentrálás – mások helyzetébe való beleélési képesség. Ez az értelmi és erkölcsi fejlődés kulcseleme (mások szempontjának rekonstrukciós képessége; a következmény-etikától a szándék-etikáig). Átmenet a szociális beszéd felé: az egocentrikus elemek korlátozása amúgy már kommunikatív beszédében.

Mentalizáció: más mentális állapotainak megértése - A társas viselkedés alapja, hogy másokat, mint hozzánk hasonló, szándékokkal, érzelmekkel, gondolatokkal, emlékekkel, tervekkel, stb. rendelkező lényt érthessünk meg. Eme képességünknek két alapvető összetevője: (1) Hiedelmek (köztük hamis hiedelmek) tulajdonítása másoknak. Annak megértése, hogy a másik személy reprezentálja a világot, s ez eltérhet attól, hogy (i) milyen a világ, illetve (ii) mi magunk hogy gondolkodunk róla. (2) A mintha-játék és a fikció világa. Képzelt világok és kettős igazságkritérium. (1) és (2) összefügg: a mintha-játék fejlődése is a reprezentáció fogalmának megértését feltételezi

Fikció és mintha-játék - A gyerekek már két éves kortól eljátszanak és megértenek olyan helyzeteket, melyek nem valóságosak, hanem a képzeleten alapulnak. - A játékbaba „eszik”, „alszik”, a játékautók „versenyeznek”, stb. - Nem csak eljátsszák, meg is értik másoknál, nagyjából ugyanabban a korban. - Pl. anya telefonál a banánnal. Nem jelent problémát egy két-hároméves gyereknek e helyzet megértése. Nem lepődik meg, stb.

A mintha-játék (pretence) sajátos emberi képesség - Mit tudunk az eredetéről? - Alan Leslie: Öröklött képesség ez, mely valamiféle metareprezentációs mechanizmuson alapszik. Csakúgy, mint a hamis vélekedés tulajdonításánál, a gyereknek naiv fogalmat kell alkotnia a reprezentációról. - A gyerek már igen korán rendelkezik a mintha-játék fogalmával. Ezt igazolja Leslie szerint, hogy produkció és megértés egyszerre jelennek meg.

- Ellenvélemény: a mitha játék korai formája alapulhat puszta utánzáson is, tanulása pedig utánzásos tanulás is lehet, nem csak a specifikus fogalom öröklöttsége. - A Moe-kísérletek (Lillard): két-három éves gyerekek nem értik még teljesen a mintha-játék összetevőit - Pl. a gyerek lát valakit ugrálni, mint egy nyuszit. Ezután olyan kérdéseket kap, hogy (i) az illető nem tudja, mi a nyuszi – akkor nyuszit utánzott-e? Vagy: az illető nem akarta a nyuszit utánozni, csak úgy ugrált - akkor nyuszit utánzott-e? 3 évesek igennel válaszolnak ilyen kérdésekre – a mintha-játék kognitív és szándék-összetevőjét nem értik még, eszerint. - Ugyanakkor: lehet, hogy itt is csak a válaszadási korlát (bonyolult kérdések!) okozta a látszólagos sikertelenséget, s valójában 3 évesek is értik a mintha-játék összetevőit (Leslie válasza ez lehetne).