Hová lehet fordulni panaszunkkal? Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport www.levego.hu.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
TSzVSz Közgyűlés JogSzerviz Sipos Tamás Dr. Bezzegh Edina.
Advertisements

Felkészülés a évi országgyűlési képviselő-választásra
Közbeszerzéssel, közbeszerzési eljárás megsértésével kapcsolatos jogorvoslatok (közigazgatási jogorvoslatok) I. Közbeszerzések Tanácsa Közbeszerzési Döntőbizottság.
1 ENCASIA – A KBSZ részvétele a Hálózat munkájában KBSZ SZAKMAI FÓRUM - LÉGIKÖZLEKEDÉS Budapest, dr. Becske Loránd főigazgató.
Schenk B november 7. BCE Az emberi jogok regionális védelme november 7.
A távközlési piac állami felügyelete dr. Orosi Renáta Hírközlési Felügyelet Hírközlési Felügyelet.
2005. április 15.Kulcsár Zoltán - ppos.hu1 Adatvédelem az önkormányzatoknál Kulcsár Zoltán.
Közösségi részvétel a környezetvédelmi engedélyezési eljárásban.
A környezetvédelem intézményrendszere
A közérdekű bejelentők védelmére vonatkozó új szabályozás Budapest, január 18. Dr. Klotz Péter antikorrupciós szakértő Közigazgatás-fejlesztési és.
Horváth Zoltán A Magyar Birtokvédelmi Szövetség elnöke
HÁZASSÁGI PEREK február 18. Jogász szak, nappali
Modern magyar polgári eljárásjog vázlata
Büntetőeljárás-jog.
Jogalkalmazás ME-ÁJK, Bevezetés az állam és jogtudományokba 6. előadás vázlata.
Az Európai Unió intézményrendszere Unger Anna december 1.
A KÉPVISELETI DEMOKRÁCIÁK
A vezető tisztségviselők felelőssége fizetésképtelenség esetén
A helyi önkormányzatok és a központi állami szervek kapcsolata
A Ket. tervezett módosítása
Változások a hazai zaj- és rezgésvédelmi védelmi szabályozásban
Dr. Mudráné dr. Láng Erzsébet
Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport
1 AZ ÜGYVÉD-SZAKORVOS TÁRGYALÓTERMI 15 ÉVES TAPASZTALATAI MOTESZ INTERDISZCIPLINÁRIS FÓRUM AZ ORVOSI FELELŐSSÉGRŐL I. DR. MARTINI JENŐ MÁRCIUS 9.
Transzparencia, információszabadság és közérdekű adatok nyilvánossága Dr. Fazekas Judit Igazságügyi Minisztérium európai uniós ügyekért felelős helyettes.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Európai közjog és politika Jogász szak (nappali/levelező képzés) 2006/2007./I. félév Széchenyi István Egyetem (Győr)
A közigazgatási hatósági eljárásról és szolgáltatás általános szabályairól szóló törvény A kérelemtől a bírósági felülvizsgálatig Új jogintézmények a KET-ben.
Az ombudsmanok. 1. Előzmények 1.1. Külföldi megoldások  svéd király igazságügyi kancellárja → közig. elleni alattvalói panaszok  svéd alk.
dr. Magyar Csaba, TEP Society of Trust and Estate Practitioners Tel:
Vagyonadók, „valódi” illetékek, díjak Dr Darák Péter Budapest, április 11.
Az EU környezetvédelmi jogának végrehajtása: az Európai Bizottság és a nemzeti bíróságok szerepe (bevezetés) Budapest, január 11. Koller Péter Európai.
KÖZIGAZGATÁSI ELJÁRÁS
A bíróság határozatai Dr. Nyilas Anna.
Jogorvoslatok a Ket-ben
A BEJELENTŐ-VÉDELEM HELYE ÉS SZEREPE AZ OMBUDSMANI TEVÉKENYSÉGBEN
1. / Áttekintés ›Az EU természete ›Mikor lehetséges / alkalmas eszköz az EU jog? ›Az EU jogorvoslat keretei ›Tagállammal szembeni EU jogorvoslat ›Kötelezettségszegési.
KÉPVISELET A POLGÁRI PEREKBEN
A versenytörvény módosítása
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
1 A fogyasztóvédelem magyarországi helyzete és gyakorlata, a fejlesztés lehetséges irányai Budapest, Dr. Horváth Sándor Főosztályvezető Ifjúsági,
Dr. Andrássy Gergely Herendi és Purebl Ügyvédi Iroda tel:
Dr. Kovács Krisztina 1 HOVÁ FORDULJON A FOGYASZTÓ? Az egészségügyi szolgáltatásokkal kapcsolatos jogorvoslati lehetőségek.
Az Európai Unió gazdasági joga III. Dr. Nagy Csongor István egyetemi docens.
Réti, Antall és Társai Ügyvédi Iroda Dr. Eisenbacher Gábor Dr. Németh Katalin Az eltűnt fedezet nyomában- Gyakorlati tanácsok büntetőügyekhez.
ÁLLAMTAN I.A magyar államszervezet II.Az egyes szervtípusok III. A jogforrási hierarchia.
Bevezetés a jog- és államtudományokba 7. előadás A jogalkalmazás.
A közigazgatási perek I.
Önkormányzat és állam.
A KÖZBESZERZÉSEKRŐL KÖZÉRTHETŐEN
A környezet védelmének általános szabályairól szóló évi LIII. tv.
A civil és egyéb cégnek nem minősülő szervezeteket érintő anyagi és eljárási szabályok évi változásainak áttekintése.
A tankerületi szakértői bizottsági tevékenység feladatai
Egészségügyi Gazdasági Vezetők Egyesülete Sárvár, május
Az off-label gyógyszerhasználat és az orvosi felelősség
A közigazgatási perek április 3..
A közigazgatási bíráskodás alapjai
A személyállapottal kapcsolatos perek A házassági perek
A perköltség fogalma a célszerű és jóhiszemű pervitel
Dr. Kováts Beáta Főtanácsadó, Alkotmánybíróság l l l
2016. február-március Dr. Máté Zsolt főosztályvezető
A perköltség fogalma [Pp. 75. §. (1) bek.]
A II. félévi tematika Büntető eljárásjog.
A perköltség fogalma a célszerű és jóhiszemű pervitellel összefüggésben keletkezett költség lehet perköltség - a költségek felmerülésének helye (akár bíróság.
Közbeszerzési Döntőbizottság
Nagyobb biztonság vagy több adminisztráció? - Górcső alatt a GDPR
A jogrendszer tagozódása
Az ügyész változó szerepe az új büntetőeljárásban
AZ EURÓPAI UNIÓ JOGA NKE.
Előadás másolata:

Hová lehet fordulni panaszunkkal? Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport

Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Iroda ügy évente -posta, , fax, személyes megkeresés -3 tanácsadó -levegős ügyek: 35%, természetvédelem: 20%, közlekedés: 15%, hulladék: 10%, települési környezet: 10%, zaj 8% -ügyek nagy részében tanácsadó segítséget nyújtunk -sok ügyféli bejelentkezés közigazgatási eljárásokba -stratégiai ügyekben jogorvoslat, sőt pereskedés is -ha szükséges, minden jogi és jogon túli szabályos eszközt igénybe veszünk

Panasztétel a finanszírozónál Előnyök: -Még a megvalósulás korai fázisában lehet igénybe venni -Tulajdonképpen bárki megteheti -Nem formalizált -Ingyenes Hátrányok: -Általában nagy a bürokratikus teher -Nincs külön eljárásrend -Nincs kialakult szankcionálási gyakorlat 1. Hatékonyság szubjektív értékelése (10-es skálán): 3, de nagyon változó

2. Területrendezési eljárások jogorvoslatai Közig. Hivatal tv-ességi felügyelet Előnyök: -Viszonylag gyors -Szakszerű -Bárki kérheti -Ingyenes Hátrányok: -Majdnem 2 évig nem volt rá lehetőség -A környezeti érdekek általában háttérbe szorulnak -Döntése az önkormányzatra nem kötelező Szubjektív értékelés: 6 Alkotmánybírósági normakontroll Előnyök: -Megsemmisítheti az önkormányzati rendeletet -Döntése iránymutató -Ingyenes Hátrányok: -Nagyon lassú -Csak az Alkotmánnyal és az AB határozatokkal való ütközést vizsgálja Szubjektív értékelés: 4

3. Közigazgatási fellebbezés és bírósági felülvizsgálat Fellebbezés Előnyök: -Alapos és szakszerű felülvizsgálat történik -A másodfok döntése kötelező (megváltoztathat, vagy új eljárásra utasíthat) -Viszonylag gyors Hátrányok: -Illeték, v. igazgatási díj van -Csak az ügyfelek élhetnek vele (civilek, szomszédok, stb.) Szubjektív értékelés: 7 Bírósági felülvizsgálat Előnyök: -Alapos és szakszerű -Iránymutató lehet a döntése Hátrányok: -Csak fellebbezés után lehet megindítani -Nem függeszti fel a végrehajtást -Csak új eljárást rendelhet el -Lassú -Van illeték és perköltség -Csak az ügyfelek élhetnek vele -Jogi szaktudás fontos Szubjektív értékelés: 6

4. Felügyeleti eljárás és ügyészségi lehetőségek a közigazgatási döntés ellen Felügyeleti eljárás Előnyök: -Ingyenes -Bárki kérheti (aki ismeri a határozatot) -Döntése kötelező Hátrányok: -Ritka az érdemi felülvizsgálat -Főleg eljárási kérdéseket vizsgál Szubjektív értékelés: 4 Ügyészségi lehetőségek Előnyök: -Ingyenes -Bárki kérheti -Sokszor ez az egyetlen lehetőség (pl. késői információ esetén) -Szakszerű Hátrányok: -Lassú -Kicsi kapacitás -Döntése nem kötelező (de eljárást indíthat) Szubjektív értékelés: 5

5. Büntető bejelentések Előnyök: -Súlyos szankciókkal fenyegetett magatartások -Bárki megteheti -Ingyenes -Nyomozó hatóság vizsgálódik (tekintély) Hátrányok: -Csak alapos gyanú és bizonyítékok megléte esetén javasolt -Kv-i ügyekben nem szakszerű -”Kisebb” ügyekkel csak elvétve foglalkoznak komolyabban -Lassú Szubjektív értékelés: 5

6. Ügyészség magánjogi szerepe Állam részvételével kötött szerződések semmissége iránti perindítás iránti kérelem (pl. Sukoró) Előnyök: -Szakszerű -Mással nem pótolható eszköz -Bárki kérheti -Ingyenes Hátrányok: -Lassú -Csak az állam részvételével kötött szerződéseknél -Csak fontos ügyekben indul eljárás Szubjektív értékelés: 6

7. Polgári jogi eszközök (kártérítési per) Előnyök: -Szakszerű -Teljes kártérítés is lehetséges pénzben -Bárki kérheti Hátrányok: -Nehéz a bizonyítás -Jogi szaktudás fontos (Ítélőtábla és LB előtt kötelező ügyvédi képviselet).Magas költségek lehetnek (illeték, szakértői díj, perköltség) -Nagyon lassú Szubjektív értékelés: 5

8. Polgári jogi eszközök (környezetet veszélyeztető magatartástól eltiltás) Előnyök: -Szakszerű -A bíróság döntése kötelező Hátrányok: -Csak környezetvédő szervezetek kérhetik -Nehéz a bizonyítás -Jogi szaktudás fontos (Ítélőtábla és LB előtt kötelező ügyvédi képviselet) -Magas költségek lehetnek (szakértői díj, perköltség) -Lassú Szubjektív értékelés: 3

8. Polgári jogi eszközök (birtokvédelmi eljárások) Előnyök: -Alkalmas lehet a szubjektív zavaró hatás elleni küzdelemre -A jegyző, ill. bíróság döntése kötelező -Bárki kérheti, akit zavar egy másik ingatlan használója Hátrányok: -A jegyzők nem tudják hatékonyan lefolytatni az eljárást -Költségek lehetnek (illeték, szakértői díj, perköltség) -Nehéz a bizonyítás -Lassú Szubjektív értékelés: 5

9. Jövő nemzedékek országgyűlési biztosa Előnyök: -Nagyon alapos -Bárki megkeresheti -Ingyenes -Szakszerű -Viszonylag erős jogosítványai vannak Hátránya: -Kicsi a kapacitása -Döntése nem kötelező -Léte függ a politikai szelektől is Szubjektív értékelés: 7

10. Uniós jogi eszközök (EU Bizottsági panasz) Előnyök: -Döntésének nagy hatása lehet (pl. kötelezettségszegési eljárás) -Nem részrehajló -Az uniós jog alapján dönt -Különösen érzékeny az uniós források felhasználására -Ingyenes Hátrányok: -A Bizottság döntése ellen csak közvetlen érintettség esetén lehet az EU Bírósághoz fordulni -Lassú -Csak komolyabb ügyekkel foglalkozik alaposan -Sokszor túl diplomatikus, és visszamutogat a tagállamokra Szubjektív értékelés: 5

11. Uniós jogi eszközök (EU Parlament Petíciós Bizottság) Előnyök: -Bárki kérheti a vizsgálatot -Az uniós jog alapján dönt -Különösen érzékeny az uniós források felhasználására -Ingyenes Hátrányok: -Döntése nem kötelező -Lassú -Csak komolyabb ügyekkel foglalkozik alaposan -Sokszor túl diplomatikus, és visszamutogat a tagállamokra -Angol tudás fontos Szubjektív értékelés: 4

12. Uniós jogi eszközök (Európai Ombudsman) Előnyök: -Bárki kérheti a vizsgálatot -Az uniós jog alapján dönt -Ingyenes Hátrányok: -Csak alapjogok súlyos sérelme esetén tes megállapítást -Döntése nem kötelező Szubjektív értékelés: 4

13. Egyéb panasztételi lehetőségek -Panasz és ellenőrzés-kérés a közigazgatási szervektől -Egyéb nemzetközi fórumok (Strasbourg-i Emberi Jogi Bíróság, Aarhusi Egyezmény Jogkövetési Bizottság, Espooi Egyezmény Megfelelési Bizottság, stb.) -A többi ombudsman (általános biztos, adatvédelmi biztos, kisebbségi biztos)

KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!