Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport www.levego.hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport www.levego.hu."— Előadás másolata:

1 Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport www.levego.hu

2 Levegő Munkacsoport Környezeti Tanácsadó Iroda -3000 ügy évente -posta, e-mail, fax, személyes megkeresés -3 tanácsadó -levegős ügyek: 35%, természetvédelem: 20%, közlekedés: 15%, hulladék: 10%, települési környezet: 10%, zaj 8% -ügyek nagy részében tanácsadó segítséget nyújtunk -sok ügyféli bejelentkezés közigazgatási eljárásokba -stratégiai ügyekben jogorvoslat, sőt pereskedés is -ha szükséges, minden jogi és jogon túli szabályos eszközt igénybe veszünk

3 EU Bizottsági panasz Előnyök: -Az uniós jog megsértése esetén lehet hozzá fordulni -Döntésének nagy hatása lehet (pl. kötelezettségszegési eljárás) -Nem részrehajló -Az uniós jog alapján dönt -Különösen érzékeny az uniós források felhasználására -Ingyenes Hátrányok: -A Bizottság döntése ellen csak közvetlen érintettség esetén lehet az EU Bírósághoz fordulni -Lassú -Csak komolyabb ügyekkel foglalkozik alaposan -Sokszor túl diplomatikus, és visszamutogat a tagállamokra Szubjektív értékelés: 6

4 Levegő Munkacsoportos példák: -Útfelújításokkal kapcsolatban (tengelyterhelés növelés) -Közlekedési Operatív Programmal kapcsolatban -PM10 légszennyezettség előírások be nem tartása miatt

5 EU Parlament Petíciós Bizottság Előnyök: -Bárki kérheti a vizsgálatot, akit közvetlenül érint egy ügy -Az uniós jog alapján dönt -Különösen érzékeny az uniós források felhasználására -Ingyenes Hátrányok: -Döntése nem kötelező -Lassú -Csak komolyabb ügyekkel foglalkozik alaposan -Sokszor túl diplomatikus, és visszamutogat a tagállamokra -Angol tudás fontos Szubjektív értékelés: 4

6 Levegő Munkacsoportos példák: -Útfelújításokkal kapcsolatban (tengelyterhelés növelés) -Közlekedési Operatív Programmal kapcsolatban

7 Európai Ombudsman Előnyök: -Bárki kérheti a vizsgálatot, aki az unióban lakhellyel rendelkezik -Az uniós jog alapján dönt -Ingyenes Hátrányok: -Csak alapjogok súlyos sérelme esetén tesz megállapítást -Csak az uniós intézmények, szervek, hivatalok visszaéléseivel foglalkozik -Döntése nem kötelező Szubjektív értékelés: 4

8 Levegő Munkacsoportos példák: -Bizottsági levelezéssel kapcsolatosan (elmaradt, vagy elégtelen válaszok)

9 Dokumentumokhoz való hozzáférés Előnyök: -Az unió nagyon komolyan veszi (eltérően egyes tagállamoktól) -Aktív és passzív hozzáférést is biztosít Hátrányok: -Csak az uniós szervek dokumentumait lehet kikérni, azt is nyilván korlátokkal és feltételekkel. -Csak az iratok megszerzésében segít, a probléma megoldásában nem Szubjektív értékelés: 6

10 Európai Polgári Kezdeményezés Előnyök: -Új jogszabályt, vagy jogszabály-módosítást kezdeményezhet Hátrányok: -Még nincs igazán kialakult gyakorlat -Legalább 1 millió aláírás kell hozzá -Bárki kezdeményezheti, de sok szervezés kell hozzá -Nem kötelező a jogszabály megalkotása sikeres kezdeményezés esetén sem Szubjektív értékelés: 4

11 Hazai, vagy uniós fórumhoz forduljunk? Alapvetően az dönti el, hogy hazai, vagy uniós jogszabállyal, vagy annak végrehajtásával kapcsolatos-e a probléma. Ha mindkettő érintett, akkor a legjobb, ha mindkét lehetőséget igénybe vesszük (nem fogunk meglepődni azon, ha azt látjuk, hogy egymásra mutogatnak a különféle fórumok). Lehetséges belső panaszlehetőségek: Omudsman(ok) Közigazgatási jogorvoslat Bíróság Ügyészség Kormányhivatalok (önkormányzati döntések kapcsán) Alkotmánybíróság

12 KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!


Letölteni ppt "Az EU panaszmechanizmusai a gyakorlatban Dr. Bendik Gábor ügyvéd Levegő Munkacsoport www.levego.hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések