Ugrás az első oldalra Kistérségi társulások jelene és jövője. Kecskemét 2008. június 9. Dr. Bujdosó Sándor önkormányzati és lakásügyi szakállamtitkár Önkormányzati.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Advertisements

A közoktatás finanszírozásának változásai a évi költségvetési törvény alapján (2011. január 20.) Zalaegerszeg.
„A megye szerepe a parlagfű elleni mozgalomban” Tájékoztató a Jász-Nagykun-Szolnok Megyei Önkormányzat által kezdeményezett Megyei Parlagfű-mentesítési.
ÜDVÖZLÖM ÖNÖKET A TELEPÜLÉSI ÖNKORMÁNYZATOK ORSZÁGOS SZÖVETSÉGÉNEK NEVÉBEN!
Ma –mintegy erdélyi magyar számára vált lehetségessé az internetes kommunikáció –160 hozzáférési pontból álló hálózat –közvetlen kapcsolat jöhet.
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
TISZATÉR LEADER EGYESÜLET célterületei és eljárásrend 2011.
Fehér Miklós Dombóvár, május 12.
Bemutatkozik a Pilis-Buda-Zsámbék
Többcélú kistérségi társulások évi költségvetési törvény szerinti támogatásai (2009. február 3.)
Kecskemét, április 2O.Készítette: Ramháb Mária A kistelepülési könyvtári ellátás korszerűsítésének lehetőségei Informatikai és Könyvtári Szövetség.
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
A Győr-Moson-Sopron Megyei Kormányhivatal Oktatási Főosztályának feladatai a 2011/2012. tanévben Némethné Fülöp Terézia oktatási főosztályvezető
Sásdi Többcélú Kistérségi Társulás SÁSD, június 28.
Információs nap Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért Támop /2 Közösségi felzárkóztatás a mélyszegénységben élők integrációjáért.
375/2007. (XII. 23.) Korm. rendelet a kisebbségi önkormányzatoknak a központi költségvetésből nyújtott feladatarányos támogatások feltételrendszeréről.
Oktatási reform – 2007 Dr. Hiller István
A Duna földrajzi kapocs, közös identitástudat képező elem települések, régiók és országok közötti többszintű és sokrétű kapcsolatrendszer alapvető eszköze,
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
ÖNKORMÁNYZATI SZAKMAI NAP
2009. február 3. Dienes Renáta Szakmai tanácsadó A évi költségvetési törvény közoktatási normatív hozzájárulásai.
Főigazgatói értekezlet A KÖZFOGLALKOZTATÁSI TERVVEL KAPCSOLATOS KIRENDELTSÉGI FELADATOK AZ ÁLLÁSKERESÉSI MEGÁLLAPODÁS LEGFONTOSABB VÁLTOZÁSAI november.
KÖZÖSEN AZ UNIÓS FEJLESZTÉSI FORRÁSOK FELHASZNÁLÁSÁÉRT Környezetpolitikai Fórum Budapest, Március 20. Partnerség és fenntarthatóság Dr. Szegvári.
Controlling a gyakorlatban Dr. Szegvári Péter kormány-főtanácsadó Magyar Controlling EgyesületMiniszterelnöki Kabinet Uniós körkép - Az európai regionális.
Az új finanszírozási rendszer hatása az intézményfinanszírozásra Drahos Péter – Balogh Miklós.
A Magyar Köztársaság kormánya. Egyes egészségügyi tárgyú kormányrendeletek módosításról.
A Ceglédi kistérség bemutatása, civil szervezetek lehetőségei a területfejlesztésben Cegléd, október 20.
Nemzeti Területfejlesztési Hivatal A RÉGIÓÉPÍTÉS ÉVE ,3 MILLIÁRD FORINT ÁTADOTT FORRÁS A RÉGIÓKNAK március 17. Kormányszóvivői sajtótájékoztató.
1 Megváltozott szerepben a megyei önkormányzatok! Tájékoztatás a megyei önkormányzatok feladatairól és azok szociálpolitikát érintő kapcsolódási pontjairól.
Pénzesné Tóth Márta kistérségi tanácsadó Észak-Alföldi Regionális Fejlesztési Ügynökség Kht. „Civil pályázati lehetőségek a időszakban”
Belügyminisztérium Az önkormányzatok évi várható finanszírozása 1.
Integrált közösségi szolgáltató terek
A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A Nyugat-dunántúli Operatív Programok jelenlegi helyzetének bemutatása
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
A es NYDOP akcióterv előkészítése. Várható ütemezés  Végleges módszertan: március  Főbb változások, újítási szándékok jelzése, egyeztetése:
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Állami Számvevőszéki ellenőrzés tapasztalatai Ellenőrzés: szeptember 12 – november 27. KIMVE - Budaörs február 28.
Konszolidációs törvény a megyei intézmények
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
AZ EGYES SZOCIÁLIS, GYERMEKVÉDELMI, CSALÁDTÁMOGATÁSI, FOGYATÉKOSSÁGÜGYI ÉS FOGLALKOZTATÁSI TÁRGYÚ TÖRVÉNYEK MÓDOSÍTÁSÁRÓL SZÓLÓ ÉVI CLXXI. TÖRVÉNY.
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Foglalkoztatási Paktum az Ország Közepe Kistérségben
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
Az önkormányzatok évi finanszírozása
Biztos Kezdet Gyerekházak
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
SZEREPLŐK ÉS FELELŐSSÉGEK A SZAKKÉPZÉSI RENDSZERBEN MÁV KONFERENCIA
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar középszint községi és kistérségi nézőpontból Finta István Ph.D. MTA RKK
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
A kistelepülési könyvtári ellátáshoz kapcsolódó támogatások hatékony felhasználása Emberi Erőforrások Minisztériuma Kultúráért Felelős Államtitkárság Kulturális.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Kórházi konszolidációra fordítható pályázati források lehetséges keretrendszere Budapest, november.
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Kórházátalakítási pályázat
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Az önkormányzati működtetés átvételének tapasztalatai
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
A Klebelsberg Központ legfontosabb feladatai és fejlesztései
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
II. Országos Állatvédelmi- és Állatjóléti Konferencia
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Országos Foglalkoztatási Közalapítvány Szakmai Fórum az "Út a munkához" program megvalósításáról és a "Jó gyakorlatok" bemutatásáról Kecskemét, 2009.
Előadás másolata:

Ugrás az első oldalra Kistérségi társulások jelene és jövője. Kecskemét június 9. Dr. Bujdosó Sándor önkormányzati és lakásügyi szakállamtitkár Önkormányzati Minisztérium

Ugrás az első oldalra A sikertörténet  Hazánk településszerkezete elaprózódott, túlhaladott, diszfunkcionális az ellentmondások feloldásának reális útja a térségi összefogás  A többcélú kistérségi társulások létrejötte és a rendszer fokozatos megszilárdulása az elengedhetetlen további reformok zászlóshajója lehet  A siker számszerű oldala: a többcélú kistérségi társulások létrehozását lehetővé tévő törvény hatályba lépését követő egy hónapot követően már csak 9 olyan kistérség volt, ahol nem működött többcélú, vagy területfejlesztési társulás. Napjainkra a „lefedettség” teljesnek mondható. Jelenleg az ország területe 174 kistérségre tagozódik  A társulási kedvet anyagi ösztönzők is segítették, de a képviselő-testületek mára felismerték a térségi összefogás szükségességét, vállalva azt is, hogy az igazi eredmények esetleg csak később jelentkeznek  A társulási tanácsok ellátják a területfejlesztési tanácsok feladatait új távlatokat nyitott, harmóniát teremtett az ágazatok között  A leggyakrabban vállalt, pénzügyileg ösztönzött feladatok: közoktatás, belső ellenőrzés, mozgókönyvtári feladatok  A települések kistérségi összefogásának eredményeképpen javult az ellátás színvonala, erősödött a térségi gondolkodás  A települések közötti együttműködés nemcsak a pénzügyileg ösztönzött feladatokra, hanem az ösztönzőrendszerrel nem támogatott feladatok közös ellátására is kiterjed

Ugrás az első oldalra A jogi szabályozásban bekövetkezett változás 1. Kistérségi lehatárolás megváltoztatása  A kezdeményezések benyújtásának határideje március 31-én lejárt  A határidőre 58 kezdeményezés érkezett be, ebből 41 átsorolási, 14 új kistérség alakítási kérelem  Az előterjesztés 35 átsorolási, 6 új kistérség létrehozási kérelmet támogatott  A változtatás fő szempontjai: stabilitás, szakmai megalapozottság, valós településközi együttműködések figyelembevétele, változtatás csak a szükséges esetekben történjen, új kistérség kialakítására csak kivételesen kerüljön sor, nagyméretű kistérségek több részre történő felbontása, Debrecen a környező településekkel együtt alkosson kistérséget, elsőbbséget élvezzenek a települések kellően megalapozott átsorolási kérelmei.  Az Országgyűlés szeptember 10-i ülésnapján fogadta el a Ktt. módosításáról szóló törvényt, melyben 174 kistérség létrehozásáról döntött, valamint elfogadta a 35 átsorolási kezdeményezést. 2. A vállalt pénzügyi hozzájárulás nem teljesítése esetén irányadó eljárás szabályozása a többcélú kistérségi társulási megállapodásban, az inkasszó alkalmazásának lehetősége

Ugrás az első oldalra A rendszer továbbfejlesztése az önkormányzati reform integráns része I.  A formálódó önkormányzati reform kiemelt figyelmet fordít a társulási rendszer továbbfejlesztésére feltétele a minősített parlamenti többség  A helyi önkormányzati rendszer hatékony működtetése, a közszolgáltatások színvonalasabb ellátása és az azokhoz való egyenlő esélyű hozzáférés csak a települések közötti ésszerű együttműködések további intézményes erősítésével biztosítható kötelező társulási feladatellátás  Törvényi előírás alapján társulás kötelező megalakítása ha valamely közszolgáltatás ellátása ilyen módon hatékonyabban megvalósítható  A jelenleg önkéntes alapon működő többcélú társulások kötelező működését törvényben szükséges előírni meghatározott közszolgáltatási feladatok ellátására  Az átruházott feladatoknak a többcélú kistérségi társulás funkciójához kell igazodnia olyan feladatok, amelyek biztosítása a kistérség egészére, vagy nagyobb részére indokolt  A többcélú kistérségi társulás kötelező feladatai ellátásához és működéséhez állami támogatásra jogosult, tagjai hozzájárulnak az egyéb, a társulásra átruházott feladatok ellátásának költségeihez  Használati és vagyonkezelői jog biztosítása oly módon, hogy azt térítésmentesen a kistérségi társulás kapja meg

Ugrás az első oldalra A rendszer továbbfejlesztése az önkormányzati reform integráns része II.  Kötelező jelleg hiányában a jelenlegi ösztönző rendszer továbbfejlesztése indokolt: ágazati feltételrendszert indokolt áttekinteni és kiküszöbölni a meglévő egyenetlenségeket erősíteni kell a forráskoordinációt indokolt erősíteni a tervszerűséget tovább szükséges erősíteni a kistérségi társulás általi intézményfenntartást  Összehangolt, azonos elveket alapul vevő jogalkotási tevékenység szükséges, az ágazati törvényekben érvényre kell juttatni a szakmai feltételrendszerek finomítását  A továbbfejlesztés eredményeként várhatóan növekszik a közszolgáltatások színvonala a stabil, kiszámítható ösztönző-rendszer alkalmassá válik a helyi mozgástér bővítésére a differenciált rendszer képes lesz kiküszöbölni az eltérő gazdasági, földrajzi, természeti adottságokból eredő különbségeket

Ugrás az első oldalra A többcélú kistérségi társulások támogatása 2008-ban I.  A pénzügyi ösztönzőrendszer főbb elemei 28,1 milliárd forintos normatív, kötött felhasználású támogatás biztosítása az Európai Uniós, valamint a hazai fejlesztési célú támogatások esetében egyre jellemzőbb, hogy a pályázatok elbírálása során előnyt élveznek a társulások fejlesztési elképzelései  A társulások évi normatív támogatásának alapelvei adott közszolgáltatási feladat tényleges ellátása kiszámítható finanszírozás társulások támogatások felhasználása során történő döntési jogkörének biztosítása kistérségi határon átnyúló feladatellátás esetén lehetőség a támogatás igénylésére

Ugrás az első oldalra A többcélú kistérségi társulások támogatása 2008-ban II.  Jelentős változások a feladatellátás feltételeiben támogatási feltétel, hogy a társulás szeptember 1-jéig elfogadja a közoktatási intézkedési teveit a bejáró tanulók támogatása jogcím esetében az intézményi társulások által fenntartott intézmények esetén az óvodások és 1-4. évfolyamos tanulók után alacsonyabb ( Ft/fő helyett Ft/fő) támogatás vehető igénybe, a tagintézményi támogatás fajlagos összege Ft/fő helyett Ft/fő az iskolabuszos támogatás 15%-a szeptember 1-jétől a külterületről utaztatott gyermekek után is igénybe vehető a szociális alapszolgáltatási feladatok kibővülnek a szociális étkeztetéssel 2009-től a közösségi ellátások és a támogató szolgáltatás nem lesznek választható és támogatható feladatok a társulások számára a kistelepülési tagintézményi támogatás szeptemberétől az és az alatti lakosságszámú településen tagintézményként működő óvodába járó gyermekek után is igényelhető belső ellenőrzési feladat esetében az alaptámogatás a társulás által fenntartott intézmények január 1-jét követő átszervezése során létrejött tagintézmények száma alapján is igénybe vehető a mozgókönyvtári támogatásfelhasználhatósági kör kibővül, lehetőség a szolgáltató könyvtár által kialakított információs portál működtetéséhez való hozzájárulásra

Ugrás az első oldalra A többcélú kistérségi társulások támogatása 2008-ban III.  2008-ban 171 kistérségi társulás részesül normatív támogatásban. Az ágazati megbontás: FeladatokTámogatás (Ft) Támogatásban részesülő társulások száma (db) általános feladat közoktatás szociális intézményi feladat szociális alapszolgáltatás gyermekek átmeneti gondozási feladata gyermekjóléti alapellátás mozgókönyvtári és egyes közművelődési feladat belső ellenőrzés Összesen:

Ugrás az első oldalra A többcélú kistérségi társulások támogatása 2008-ban IV. A kistelepülési iskolák és a körjegyzőségek tárgyi feltételeinek javítása, valamint közösségi buszok beszerzése  Új előirányzatként 3,5 Mrd forint támogatás  Támogatás csak azokhoz a fejlesztésekhez igényelhető, amelyekhez uniós pályázat nem nyújtható be  Az előirányzat alapvetően az alábbi, főként önkormányzati társulásos feladatellátásokat segíti: közösen fenntartott iskolák felújítása, berendezése, körjegyzőségek tárgyi feltételeinek javítása, közösségi busz beszerzése (e célra kizárólag többcélú kistérségi társulások pályázhatnak).  Pályázatok benyújtására április 30-áig volt lehetőség, az önkormányzati miniszter június 25-éig dönt.

Ugrás az első oldalra Köszönöm a figyelmüket!