A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét 2008. június 10.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Advertisements

Kovácsné Kerepesi Márta felülvizsgálati referens
Gyermekvédelmi igazgatás – gyámügyi ismeretek
Belépés a Szociális Ágazati Regiszterbe
Szakmai Tanácskozás Miskolc
Bihari Kistérség Berettyóújfalui Intézményfenntartó Társulás szociális ellátórendszere A Városi Szociális Szolgáltató Központ bemutatása
„A családi napközi kettős szerepe a női foglalkoztatásban” – 2011
Készítette: Dr. Szabó Péter Főosztályvezető
Gondozási Központ Zalaegerszeg
Gyermekvédelmi alapellátás
Szociális és gyermekjóléti szolgáltatások koordinátora
Modellkísérleti program az alapszolgáltatások funkcionális összekapcsolására TÁMOP /1 Kedvezményezett: Dunaújváros Megyei Jogú Város Önkormányzata.
A gyermekjóléti alapellátások aktuális kérdései
Intézményi tapasztalatok a változó pénzügyi környezet és szakmai jogszabályok tükrében Mészáros Ágnes március 11.
Szatmári Többcélú Kistérség Társulás
Mentuszné dr. Terék Irén HMSZGYH Eger hivatalvezető október 18.
Bemutatkozik a Pilis-Buda-Zsámbék
1 A BTT évi eredményei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 26.
közös finanszírozás vagy ellátásszervezés
A személyes gondoskodás megszervezésére köteles szervek
Kitekintés a közösségi ellátás fejlődésére
Szociális/humán szolgáltatások fejlesztése munkacsoport Szakmai Tanácskozás Somberek
2007. JÚNIUS 12.SOMBEREK 1 A SZOCIÁLIS SZOLGÁLTATÁSOK RENDSZERÉNEK ÁTALAKÍTÁSA Somberek CARITAS Központ.
Humánszolgáltató Központ, Nagykőrös
1 A többcélú kistérségi társulások működésének feltételei Budaörs Kistérség Többcélú Társulása december 10.
Az SZMM lehetséges szerepe Nemzeti tanácskozás a hajléktalanügyet támogató információs rendszerek kialakításának lehetőségeiről december 5.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
A pszichiátriai ellátás szervezeti keretei
Családi napközi.
A 259/2002. (XII.18.) Korm. rendelet január 1-től hatályos módosítása
Családok átmeneti otthona a Józsefvárosban
A Ceglédi kistérség bemutatása, civil szervezetek lehetőségei a területfejlesztésben Cegléd, október 20.
DEBRECEN VÁROS SZOCIÁLIS
Debrecen, június 21. Ráczné dr. Lehóczky Zsuzsánna NRSZH
A kistérségi szociális feladatellátást érintő jogszabályi változások, évi működési feltételek Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás & Házi segítségnyújtás.
Integrált közösségi szolgáltató terek
Humán közszolgáltatások fejlesztése prioritás Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
1 A évi kistérségi szociális ellátás 1. BTT Szociális és Gyermekjóléti Központ Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 28.
1 A évi kistérségi közszolgáltatás-szervezés és ellátás Budaörs Kistérség Többcélú Társulása január 30.
Tapasztalatok - aktuális kérdések
Szociális regiszter publikus felület használata
A szociálpolitika kulcsproblémái gyermekvédelmi metszetben Gyermekvédelmi napok 2011 „Szakmafejlesztés a gyermekvédelemben” konferencia Budapest, 2011.
A évi önkormányzati költségvetési finanszírozás szabályai
A kistelepülési könyvtári ellátás reformja
A kiváltás stratégia Emberi Erőforrások Minisztériuma
2011. évi CLXXXVII. törvény a szakképzésről Hatályos: január 1-től.
Dél-alföldi SZAK-TÁR Dél-alföldi SZAK-TÁRTÁMOP /2/B Projekttájékoztató nap Szakmai program bemutatása Béthel Alapítvány.
Könyvtári fejlesztési koncepció a községekben, megvalósítási lehetőségek Dr. Kenyéri Katalin NKÖM Könyvtári Főosztálya 2005.
CSODAVÁRÁSCSODAVÁRÁS avagy, küzdelem a kiégés ellen. Nők a szociális munkában.
Bentlakásos intézményi ellátás elkerülését célzó szolgáltatások TÁMOP /1. Marcali Kistérségi Többcélú Társulás Együtt az alapszolgáltatások fejlesztéséért.
Magyarország demográfiai jellemzőinek és szociális ellátórendszerének bemutatása különös tekintettel az időskorú népességre.
MTA Regionális Kutatások Központja A magyar középszint községi és kistérségi nézőpontból Finta István Ph.D. MTA RKK
szolgáltatástervezés Dr. Gazsi Adrienn, Kézenfogva Alapítvány
Családtámogató ellátások
A többcélú kistérségi társulás finanszírozási gyakorlata Debrecen, Megyeháza-Árpád terem.
Szociális alapellátás feladatai és lehetséges kapcsolata az AE közösségekkel Alkoholizmus Elleni Megyei Egyesületek és Klubok Országos Szövetsége, Szombathely/Zalaegerszeg.
Az Ország Közepe kistérség szociális ellátó rendszerének korszerűsítése a szolgáltatások és a humán erőforrások fejlesztésével, az intézményi együttműködések.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata.
Infokommunikációs modellprogram az idősek otthoni biztonságáért
Kistérségi fejlesztési mátrix a Kisteleki kistérségben március 31.
SZOCIÁLIS HÁLÓ SIÓFOKON Szociális gazdaság Készítette: Potocskáné Kőrösi Anita Siófok Város alpolgármestere december 4.
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
1 Szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatások, intézmények ágazati azonosítója, országos nyilvántartási rendszere Szociális regiszter publikus.
Koncepció a demenciával élő idősek gondozásáról Demens betegek ellátásának kihívásai az egészségügyi és szociális ellátórendszerben szakmai tanácskozás,
A hódmezővásárhelyi szociális ellátórendszer. A befogadó város Európa-díj Becsületzászló fokozata (1997) Az év települése (2009) Magyar Örökség-díj (2010)
A szociális törvény várható változásai Dr. Felvinczi Katalin Budapest, július 11.
Szociális regiszter publikus felület használata
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatal
A szociális, gyermekjóléti és gyermekvédelmi szolgáltatók, intézmények országos nyilvántartása publikus felületének bemutatása Balatonboglár, 2010.március.
Deák Sándor Szolnok Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivata
Előadás másolata:

A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.

A többcélú kistérségi társulások szerepe a szociális és gyermekjóléti feladatok ellátásában I óta szereplők Cél: részvétel  a területi egyenetlenségek kiegyenlítésében  a szolgáltatások elérhetőségének javításában  minél nagyobb számú szolgáltatás biztosításában  a szolgáltatások minőségének javításában Egyre nagyobb szerep minden ágazatban, így a szociális és gyermekjóléti feladatok ellátása területén is Jelentős forrásbevonás a szolgáltatások területén

Többcélú kistérségi társulások szerepe a szociális és gyermekjóléti feladatok ellátásában I. A társulások már a kezdetektől szívesen vállalnak szociális és gyermekjóléti feladatokat – évenként egyre növekvő számban Kevesebb részvétel az intézményi/szakellátási feladatokban – magasabb fokú hajlandóság az alapellátások/alapszolgáltatások terén A szolgáltatás-szervezés lehetőségei:  a TKT a fenntartó  intézményi társulás (1997. évi CXXXV. tv. 8.;9.;16. §)  ellátási szerződés – csak alapellátások esetén lehetséges!! (Szt §. szerint)  külön megállapodás – csak alapellátások esetén lehetséges!!

Többcélú kistérségi társulások szerepe a szociális és gyermekjóléti feladatok ellátásában II. Ellátható feladatok:  szociális intézményi feladat (idősek tartós bentlakásos elhelyezése, átmeneti elhelyezés)  szociális alapszolgáltatási feladat (étkeztetés, családsegítés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, közösségi ellátás, támogató szolgálat, nappali ellátás)  gyermekek átmeneti gondozási feladatai (helyettes szülői hálózat, családok átmeneti otthona, gyermekek átmeneti otthona)  gyermekjóléti alapellátási feladat (gyermekjóléti szolgáltatás, gyermekek napközbeni ellátása, gyermekek átmeneti gondozása)

A gyermekek átmeneti gondozási és gyermekjóléti alapellátási feladatok ellátásának alakulása A gyermekek átmeneti gondozása feladatot mindössze 2 Társulás vállalta; A gyermekjóléti alapellátási feladat: a második leggyakrabban vállalt feladat:  Gyermekjóléti szolgáltatás: 144 Társulás, 2512 önkormányzat, 1,3 Mrd Ft  Gyermekek napközbeni ellátása: 24 Társulás, 418 önkormányzat, 186,1 millió Ft  Gyermekek átmeneti gondozása: 17 Társulás, 271 önkormányzat, 150,9 millió Ft A többcélú kistérségi társulások által közvetlenül nyújtott szolgáltatások száma dinamikusan növekszik (2006: 29; 2007: 64; 2008: 102) Folyamatosan mérséklődik az ellátási szerződéssel és külön megállapodással biztosított ellátások száma

A szociális intézményi feladatok ellátásának alakulása Csak kevés társulás vállalja Gyakoribb az időskorúak ápolást-gondozást nyújtó otthona közös fenntartása (2006-ban:13 Társulás vállalta, összesen 132 önkormányzat érintett; 2008-ban: már 34 Társulás vállalja, 590 önkormányzat érintett -> e 34 Társulás összesen 42 intézményt maga tart fenn) Összes kistérségi támogatás e feladatokra:  2006: 412,4 millió Ft  2007: 468,3 millió Ft  2008: 1 117,9 millió Ft

A szociális alapszolgáltatási feladatok ellátásának alakulása Már a kezdetektől fogva kedvelt feladat „Élenjáró” szolgáltatások:  Családsegítés: 2008-ban már 134 Társulás vállalja – több mint 2300 önkormányzat érintett  Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás: 112 Társulás vállalja, 1841 önkormányzat  Házi segítségnyújtás: 89 Társulás vállalja, 1342 önkormányzat Jelentős a közvetlenül a többcélú kistérségi társulás által fenntartott szolgáltatók/intézmények aránya (összesen 365 alapszolgáltatási szolgáltató/intézmény) Összes kistérségi támogatás:  2006: 2 310,1 millió Ft  2007: 3 244,5 millió Ft  2008: 4 736,8 millió Ft

Főbb változások a szociális feladatok ellátásában ( ) 1) Házi segítségnyújtás:  gondozási szükséglet bevezetése  jelzőrendszeres házi segítségnyújtás „hozzákapcsolása”  DE: a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás önálló feladat marad!!! 2) Támogató szolgáltatás, közösségi ellátások:  2009-től nem kötelező önkormányzati feladat  Társulások számára nem választható és nem támogatható feladat  finanszírozás: pályázat alapján, 3 éves finanszírozási szerződések útján (SZMM) 3) Pályázat az étkeztetés, házi segítségnyújtás többletigényének finanszírozására:  2008-ban az önkormányzatoknak nincs Áht. szerinti többletigénylés  a többletek kielégítése SZMM pályázat útján történik

Eredmények, problémák, célok A célok egy része realizálódott (területi kiegyenlítés; elérhető szolgáltatások; stb.) Problémák ugyanakkor láthatók a rendszerben:  minőségi kritikák, szakemberhiány  „nehéz az érdekek összehangolása”  „látszat-társulások”  „semmi sem változott”  a források határozzák meg a vállalt feladatok körét  kevés (bár növekedő számú) az intézményi/szakellátási feladatok ellátása Cél: a szociális területen modellek keresése, vizsgálata  tapasztalatgyűjtés  jogszabályi környezet, finanszírozás felülvizsgálata (esetlegesen új finanszírozási módszerek kidolgozása, pl. voucher-rendszer)

Köszönöm a figyelmet!