A szociális és gyermekjóléti feladatellátás kistérségi működtetése központi szemszögből Kecskemét június 10.
A többcélú kistérségi társulások szerepe a szociális és gyermekjóléti feladatok ellátásában I óta szereplők Cél: részvétel a területi egyenetlenségek kiegyenlítésében a szolgáltatások elérhetőségének javításában minél nagyobb számú szolgáltatás biztosításában a szolgáltatások minőségének javításában Egyre nagyobb szerep minden ágazatban, így a szociális és gyermekjóléti feladatok ellátása területén is Jelentős forrásbevonás a szolgáltatások területén
Többcélú kistérségi társulások szerepe a szociális és gyermekjóléti feladatok ellátásában I. A társulások már a kezdetektől szívesen vállalnak szociális és gyermekjóléti feladatokat – évenként egyre növekvő számban Kevesebb részvétel az intézményi/szakellátási feladatokban – magasabb fokú hajlandóság az alapellátások/alapszolgáltatások terén A szolgáltatás-szervezés lehetőségei: a TKT a fenntartó intézményi társulás (1997. évi CXXXV. tv. 8.;9.;16. §) ellátási szerződés – csak alapellátások esetén lehetséges!! (Szt §. szerint) külön megállapodás – csak alapellátások esetén lehetséges!!
Többcélú kistérségi társulások szerepe a szociális és gyermekjóléti feladatok ellátásában II. Ellátható feladatok: szociális intézményi feladat (idősek tartós bentlakásos elhelyezése, átmeneti elhelyezés) szociális alapszolgáltatási feladat (étkeztetés, családsegítés, házi segítségnyújtás, jelzőrendszeres házi segítségnyújtás, közösségi ellátás, támogató szolgálat, nappali ellátás) gyermekek átmeneti gondozási feladatai (helyettes szülői hálózat, családok átmeneti otthona, gyermekek átmeneti otthona) gyermekjóléti alapellátási feladat (gyermekjóléti szolgáltatás, gyermekek napközbeni ellátása, gyermekek átmeneti gondozása)
A gyermekek átmeneti gondozási és gyermekjóléti alapellátási feladatok ellátásának alakulása A gyermekek átmeneti gondozása feladatot mindössze 2 Társulás vállalta; A gyermekjóléti alapellátási feladat: a második leggyakrabban vállalt feladat: Gyermekjóléti szolgáltatás: 144 Társulás, 2512 önkormányzat, 1,3 Mrd Ft Gyermekek napközbeni ellátása: 24 Társulás, 418 önkormányzat, 186,1 millió Ft Gyermekek átmeneti gondozása: 17 Társulás, 271 önkormányzat, 150,9 millió Ft A többcélú kistérségi társulások által közvetlenül nyújtott szolgáltatások száma dinamikusan növekszik (2006: 29; 2007: 64; 2008: 102) Folyamatosan mérséklődik az ellátási szerződéssel és külön megállapodással biztosított ellátások száma
A szociális intézményi feladatok ellátásának alakulása Csak kevés társulás vállalja Gyakoribb az időskorúak ápolást-gondozást nyújtó otthona közös fenntartása (2006-ban:13 Társulás vállalta, összesen 132 önkormányzat érintett; 2008-ban: már 34 Társulás vállalja, 590 önkormányzat érintett -> e 34 Társulás összesen 42 intézményt maga tart fenn) Összes kistérségi támogatás e feladatokra: 2006: 412,4 millió Ft 2007: 468,3 millió Ft 2008: 1 117,9 millió Ft
A szociális alapszolgáltatási feladatok ellátásának alakulása Már a kezdetektől fogva kedvelt feladat „Élenjáró” szolgáltatások: Családsegítés: 2008-ban már 134 Társulás vállalja – több mint 2300 önkormányzat érintett Jelzőrendszeres házi segítségnyújtás: 112 Társulás vállalja, 1841 önkormányzat Házi segítségnyújtás: 89 Társulás vállalja, 1342 önkormányzat Jelentős a közvetlenül a többcélú kistérségi társulás által fenntartott szolgáltatók/intézmények aránya (összesen 365 alapszolgáltatási szolgáltató/intézmény) Összes kistérségi támogatás: 2006: 2 310,1 millió Ft 2007: 3 244,5 millió Ft 2008: 4 736,8 millió Ft
Főbb változások a szociális feladatok ellátásában ( ) 1) Házi segítségnyújtás: gondozási szükséglet bevezetése jelzőrendszeres házi segítségnyújtás „hozzákapcsolása” DE: a jelzőrendszeres házi segítségnyújtás önálló feladat marad!!! 2) Támogató szolgáltatás, közösségi ellátások: 2009-től nem kötelező önkormányzati feladat Társulások számára nem választható és nem támogatható feladat finanszírozás: pályázat alapján, 3 éves finanszírozási szerződések útján (SZMM) 3) Pályázat az étkeztetés, házi segítségnyújtás többletigényének finanszírozására: 2008-ban az önkormányzatoknak nincs Áht. szerinti többletigénylés a többletek kielégítése SZMM pályázat útján történik
Eredmények, problémák, célok A célok egy része realizálódott (területi kiegyenlítés; elérhető szolgáltatások; stb.) Problémák ugyanakkor láthatók a rendszerben: minőségi kritikák, szakemberhiány „nehéz az érdekek összehangolása” „látszat-társulások” „semmi sem változott” a források határozzák meg a vállalt feladatok körét kevés (bár növekedő számú) az intézményi/szakellátási feladatok ellátása Cél: a szociális területen modellek keresése, vizsgálata tapasztalatgyűjtés jogszabályi környezet, finanszírozás felülvizsgálata (esetlegesen új finanszírozási módszerek kidolgozása, pl. voucher-rendszer)
Köszönöm a figyelmet!