ELibrary ALMS Tananyagok adaptív kiszolgálása különböző platformok felé Fazekas László Dr. Simonics István Wagner Balázs.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Forrás: Educatio folyóirat 2003/III szám, - E-LEARNING / Buda András: Virtuális oktatás című cikke Előadó: Burai István György cím:
Advertisements

Hálózati és Internet ismeretek
Virtuális oktatási környezet kialakítása
Logók és logfájlok Az online közönségmérés kihívásai.
IP vagy Analóg Videó Megfigyelő rendszer
B – csoport E-kereskedelem logisztikája és E-logisztika
Miskolczi Ildikó
A digitális jövő kutatási előrejelzések tükrében
Készítette: Bátori Béla 12.k
Teleházakban telementorálás •Cél korosztály év •„Virtuális kitekintés” •„ On-line ” képességfejlesztés •Informatika tanárok hiánya a régióban Egyéni.
Mindenki Ságvári Bence másképp VII. Nemzetközi Médiakonferencia, Balatonalmádi, szeptember 25. Az internethasználat jellegzetességei, a kockázatok.
QualitySoft On-Line megoldások Terminálszerver alternatíva a Távoli Asztali eléréshez.
Hálózati alapfogalmak, topológiák
Számítógép hálózatok.
BANKFIÓK Egy elképzelés tényleges megvalósítása valós tervek alapján.
WordLearner.com -- Learn or Teach Words in Almost Any Language WordLearner.com online és offline nyelvoktatás mobiltelefonon és interneten Benedek Balázs.
Ekler Péter Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem
Dr. Élő Gábor július 9. MKE HKSZ 15. Országos Konferenciája
E-learning és a multimédia
Készítette: Bajkó Balázs Hullár Péter
MP4 lejátszók.
Adatátvitel. ISMERTETŐ 1. Mutassa be az üzenet és csomagkapcsolást! Mi köztük az alapvető különbség? 2. Melyek a fizikailag összekötött és össze nem kötött.
Memóriák.
Mobiltelefonokra optimalizált árfolyamlista és pénzváltó kivitelezése IX. VMTDK Témavezető: Dr. PATAKI Éva Szerző: SZÉKEJ É. Krisztián, I. évfolyam, Szegedi.
A multimédia olyan tartalom, amely többféle csatornát is használ a felhasználók tájékoztatására vagy szórakoztatására. MULTI (latin) = többszörös MÉDIA.
Microsoft szoftverek a szakképzésben
Számítógépes hálózatok világa Készítette: Orbán Judit ORJPAAI.ELTE.
Számítógép memória jellemzői
Napjaink háttértárolói Készítette: Asztalos Péter Felkészítő tanár: Ing. Mezei Adrianna Iskola: Stredná priemyselná škola - Ipari Szakközépiskola Komárno.
Memóriák típusai, jellemzői
A memóriák típusai, jellemzői
Vezeték nélküli hálózatok
SZENT ISTVÁN EGYETEM GAZDASÁG- ÉS TÁRSADALOMTUDOMÁNYI KAR TUDOMÁNYOS DIÁKKÖRI KONFERENCIA NOVEMBER 25. AUTO-SZŰRŐ FEJLESZTÉSE OLAP JELENTÉSEK UTÓLAGOS,
Google earth és a térinformatika kapcsolata
A szolgáltatói jelleg erősítése a postai szakképzésben Rosta Péter.
Robert Kaplan – David Norton: Balanced Scorecard
| | Tananyagfejlesztések fejlesztői szemmel Wagner Balázs MTA SZTAKI.
Laptop, notebook, PDA. Hordozható számítógép Hívhatják bárhogy: laptopoknak vagy noteszgépeknek, hordozható számítógépeknek, stb. Ezek az egy darabból.
A multimédia és a közösségi hálózatok a hatékony nyelvtanulásban Debreceni Egyetem Informatika Tudományok Doktori Iskola PhD Konferencia, Hollókő, 2013.
E-learning Kovácspál Eszter.
TransitView TransitView Fejlesztői csoport: Lévai János, Fejér Róbert, Sulyok Csaba, Sztankovics Ágnes Vezető tanár: Simon Károly.
TransitView TransitView Fejlesztői csoport: Lévai János, Fejér Róbert, Sulyok Csaba, Sztankovics Ágnes Vezető tanár: Simon Károly.
DDoS támadások veszélyei és az ellenük való védekezés lehetséges módszerei Gyányi Sándor.
Hálózati architektúrák
LOGO Webszolgáltatások Készítette: Kovács Zoltán IV. PTM.
XHTML 1. óra. Miért térjünk át HTML-ről XHTML- re? HTML-szabványban tartalom és forma összemosódott HTML 4.0 szabványban stíluslapok használatát javasolták.
Bemutatkozás Név: Vespi Gábor Kelt: december 27.
AICC, IEEE, SCORM, fogalmak. Tananyagok cseréje (export-import) Támogatja az együttműködéseket Támogatja a felhasználóbarát környezet kialakítását Megoldja.
Térképészet és térinformatika
Nagy teherbírású rendszerüzemeltetés a felhőben. Miről lesz szó? Cloud áttekintő Terheléstípusok és kezelésük CDN Loadbalancing Nézzük a gyakorlatban.
Java web programozás 11..
Óravázlat Készítette: Toldi Miklós
A Monitor. AszámítógépAszámítógép legfontosabb kiviteli egysége (perifériája) a televíziókhoz hasonló számítógép-képernyő vagy monitor. A monitort egy.
1 Politikai mélypont Magyarországon? november 22. Somogyi Zoltán, igazgató Political Capital Institute.
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 3. konferencia.
Figyelem irányító ábrák
MTT MA Mérnöktanár mesterszak Elektronikus tanulás 2. konferencia.
Hálózatok a mai világban
A digitális kötelespéldányok kezelése DIGITALIZÁLÁS LÉPÉSRŐL-LÉPÉSRE Budapest, november Horváth Ádám OSZK.
Iskolai számítógépes hálózat bővítése Készítette Tóth László Ferenc.
ADSL alkalmazása xDSL frekvenciaosztásos elven működik, azaz különböző frekvencián továbbítja az előfizető és a szolgáltató felé haladó adatokat.
Ma használatos háttértárakat és azok tárolási technológiái (Informatika érettségi 5.tétele) Készítette:Dobrovolni Edit 12.c.
A nagy mennyiségű adat tárolására alkalmas ki- és bemeneti perifériákat Háttértárolónak nevezzük. Több féle típusa is létezik.
LPDS és felhő technológia Peter Kacsuk
IP címzés Gubó Gergely Konzulens: Piedl Péter Neumann János Számítástechnikai Szakközépiskola Cím: 1144 Budapest Kerepesi út 124.
Tananyagok Digitalizálása alprogram eredményeinek bemutatása
Információtechnológiák és tudásbázis az Agrof-MM Leonardo+ projektben M=Mountain; M=Mediterranean
Kulcsrakész Közgyűjteményi Portál
Számítógépes algoritmusok
Matokos, avagy okoseszközök matematikaórán
Előadás másolata:

eLibrary ALMS Tananyagok adaptív kiszolgálása különböző platformok felé Fazekas László Dr. Simonics István Wagner Balázs

Mire jó az mLearning

Tanulás bárhol, bármikor A dolgozó ember már nehezen tud időt szakítani arra, hogy beüljön az iskolapadba. Így csak akkor tud tanulni, ha van rá ideje.

Tanulás bárhol, bármikor Új tanulási módszer segítségével lehetőség van arra, hogy az ember számítógépe segítségével akkor sajátítsa el a tananyagot, amikor éppen ráér.

Tanulás bárhol, bármikor A mobil technológia fejlődésével már a közeljövőben lehetővé válhat, hogy „zsebre vágjuk” az egyetemet.

A mobil eszközökön alapuló mLearning másik előnye a helyfüggő tartalom lehetősége. Más tudásra van szükségünk egy osztályteremben és másra egy laboratóriumban. Helyfüggő tartalom

Problémák a mobil eszközökkel

Sokféleség A mobil eszközök képességeiket tekintve nagyon eltérőek lehetnek (eltérő felbontás, tároló kapacitás, stb.) Szeretnénk, ha a tananyag minden eszközön meg tudna jelenni, de nem akarunk minden eszköz számára egyedi tananyagot fejleszteni!

Egy asztali számítógép tárolókapacitása nagyságrendekkel nagyobb, mint egy mobil eszközé. Ez különösen igaz, ha multimédia tartalomról van szó! A mobil eszközökön inkább on-line tartalomra építhetünk. Ez korlátozza a lehetőségeinket, viszont a kapott tartalom mindig friss lesz! Kis tárolókapacitás

Korlátozott adatátviteli sebesség Minél több egység van a hálózatban, annál jobban terhelik azt, ez különösen intenzíven jelentkezik multimédia tartalom esetén. Az adatátviteli csatorna kapacitása véges, és ha nem bánunk vele gazdaságosan, hamar el is fogy.

Korlátozott energiatárolási kapacitás A mobil eszközök egyik legnagyobb hátránya, hogy energiatárolási kapacitásuk korlátozott. A multimédia tartalom lejátszása pedig erősen megterheli az akkumulátort. Erre a problémára mindmáig nem sikerült hatékony megoldást találni!

Az MTA SZTAKI adaptív tartalom megoldása Az előbb bemutatott problémák kezelésére az eLearning Osztály fejlesztői egy egyedi megoldás fejlesztésébe kezdtek. Elsődleges célkitűzésünk volt: ugyanazt az elektronikus tananyagot különböző mobil eszközökre eljuttatni.

Adaptív tartalom ábrázolás A tartalmat feldaraboljuk, és az egyes darabokból csoportokat (BAG-ket) alkotunk. Minden kliens számára a neki összeállított csomagot szolgáljuk ki. A BAG-en belül a rétegeket prioritás szerint sorrendbe rendezzük, így szükség esetén (pl. alacsony sávszélesség) elhagyhatunk bizonyos rétegeket. BAG 1BAG 2

Adaptív tartalom ábrázolás Az egyes rétegeket egymásra helyezve áll elő a teljes tartalom. Bizonyos elemeket, többször kell tárolnunk, pl. az elrendezési stratégiát leíró XML-t, vagy a kliens specifikus Flash, Java alkalmazásokat. A tananyag nagy részét (90-95%) alkotó multimédia elemeket csak egyszer tároljuk, de feldarabolva! A kisebb felbontású mobil eszközök számára csak kevés darabot kell továbbítanunk, míg a nagyobb felbontásúak számára többet. Minél több réteget helyezünk egymásra, annál jobb minőségű anyagot kapunk! A darabolást végezhetjük tematikus alapon is: bizonyos kép elemek (pl. a tábla tartalma) mindenképp átjutnak a csatornán, más elemek (pl. a tanár mozgása) nem. Ez kisebb sávszélességnél nagyon fontos!

Tematikus darabolás Automatikus darabolás

Meta adatok Az egyes csomagokhoz meta adatokat rendelhetünk, melyek egyfelől arról nyújtanak információt, hogy az adott csomag milyen periféria számára készült, másfelől arról, hogy az adott periféria számára hogyan állítható elő a kívánt tartalom. A meta adatok reprezentálhatóak XML formában, így a SCORM szabványt használhatjuk a tartalom becsomagolására. Ennek köszönhetően az adaptív anyag hordozhatóvá válik a különböző mLearning rendszerek között. A tartalom mobil eszköz számára történő generálása (a darabok összerakása) történhet a kliens, vagy akár szerver oldalon is. Ez utóbbira azért lehet szükség, mert a mobil eszköz nem rendelkezik elég erőforrással ehhez. Mindkét esetben szükség van egy olyan szerverre (vagy szerverekre), ami a tartalom adaptív kiszolgálását végzi.

eLibrary ALMS Az eLibrary egy már létező, bővíthető, kvázi LMS rendszer, melyet képessé teszünk az adaptív tartalom hatékony kiszolgálására. Kliens oldali generálás esetén a rendszer kliens része felismeri a megjelenítő eszköz képességeit, és ennek megfelelő anyagot kér. A szerver oldal a meta adatok alapján megkeresi a megfelelő tartalmat, és kiszolgálja azt a kliensnek. Ha a kliensek túlterhelik a csatornát, a szerver „eldobálja” a kisebb prioritású rétegeket, és csak a fontosabb információt továbbítja. Így tágíthatjuk a rendszer korlátait, és elkerülhetjük annak megbénulását!

SCORM eLibrary Az eLibrary jelenlegi változata PHP alapokon működik. Alapvető feladata a tartalom jogosultságfüggő kiszolgálása on-line és off- line formában. A tananyagokat szabványos SCORM formátumban tárolja. A rendszer jelenlegi változatát a UNITIS Rt. és az NIIF is használja.

Összefoglalás Kutatásunk és fejlesztésünk célja: –Egy univerzális adaptív tartalomformátum kialakítása, mely - többek között -, képes eLearning anyagok adaptív leírására. Így egy anyagot környezetfüggő módón többféleképpen tudunk kiszolgálni különböző mobil eszközökre is! –A formátum kifejlesztésénél szem előtt tartjuk, hogy együttműködjön a létező tartalom csomagolási szabványokkal, így legfőképp a SCORM-mal. –Egy olyan bővíthető LMS rendszer kifejlesztése, amely képes hatékony módon kiszolgálni az ilyen adaptív tartalmat a legkülönfélébb mobil eszközök számára.

Köszönjük a figyelmet! Web: Telefon: Fax: