A marketingkommunikáció alapjai Kopcsay László
A marketingkommunikáció területei B T L Direkt marketing Vásárlásösztönzés Vásárláshelyi reklám Eseménymarketing Vásárok, kiállítások Szponzorálás Személyes eladás Public Relations Nyomtatványok A T L Nyomtatott sajtó Szabadtéri eszközök Televízió-rádió Internet Az elemek egymást erősítik: integrált marketingkommunikáció
A marketingkommunikáció alapjai: 1. Kommunikáció Formái: SZEMÉLYES Két személyes A leghatékonyabb Kétirányú, közvetlen Szerepcsere lehetséges CSOPORTOS Homogén csoport Térben, időben elkülönülő Késleltetett visszacsatolás TÖMEG Heterogén sokaság Térben és időben távol Legkisebb kontaktusköltség Többlépcsős terjedés Véleményirányítók szerepe Média vagy csoportvezér A kapcsolat jellege PRIMÉR Nincs technikai eszköz SZEKUNDER Kibocsátónak szükséges technikai eszköz TERCIER Mindkét félnek szüksége Technikai eszköz
A kommunikáció folyamata Kibocsátó – Kódolás - Üzenet – Dekódolás – Befogadó Zaj ----------Visszacsatolás---------- zaj Kommunikációs környezet Kódolás a kibocsátó és a befogadó közös kódkészlete ikonikus kód azonos jelentéstartalom index kód utal a jelentéstartalomra szimbolikus kód szűk csoport, társadalmi konvenció Zaj Kommunikációs zaj hibás kódolás Csatornazaj a közvetítő csatorna hibája Környezeti zaj környezetben fellépő zavaró tényező
2. Pszichológia 3. Szociológia 4. Etika Empátia Motiváció AIDA modell figyelem – érdeklődés – vágy – cselekvés Attention – Interest – Desire - Action 3. Szociológia Társadalom vizsgálata - célcsoport 4. Etika Értékrend torzítása Manipuláció, irritáció, valótlan állítás Reklámtörvény, reklámetikai kódex, versenytörvény
IMÁZS Fajtái Imázsra ható tényezők Vevői elképzelések és benyomások összessége, mely a döntést befolyásolja, s hat a versenyképességre. Objektív és szubjektív elemekből áll. Fajtái Tárgya szerint: vállalati, termék, márka - imázs-transzfer Kialakulása szerint: spontán, tudatos Időpont alapján: jelenlegi, kívánatos (jövőbeni) Imázsra ható tényezők Vállalati Versenytársakhoz hasonlítva Környezeti Személyiség alapján
Vállalati arculat Corporate Identity CI Tudatosan megtervezett és felépített és folyamatosan használt vállalati önábrázolás és magatartás. Jelentősége Azonosít és megkülönböztet Minősít Állandóságot sugall (térbeli, időbeli) Irányító mechanizmus eszköze Gazdaságos A szolgáltatás minőségének meghatározója Összetevői Cégfilozófia és cégkultúra Vállalati kommunikáció - szlogen Vállalati magatartás Vizuális jegyek: Logó Színvilág Betűtípus, tipográfia Nyomtatványok, levelek Formaruha Épületek, járművek
A vállalati arculat tervezése 1. Helyzetfelmérés Jelenlegi piaci helyzet Erős és gyenge pontok Célkitűzések Történet, kultúra, belső értékek Eddigi kommunikáció Külső imázs 3. Megvalósítás Ütemterv Felelős személyek Belső – külső indítás Változások menedzselése 4. Ellenőrzés, visszacsatolás 2. Tervezés Ajánlatok, tervjavaslatok Döntés Arculati kézikönyv Tesztelés