7. téma A környezettudományi kutatások rendszere, sajátosságai, hazai intézményei, azok tevékenysége
Van-e környezettudomány? LÉTEZIK-E ÖNÁLLÓ KÖRNYEZETTUDOMÁNY? Igen, az elmúlt 50 évben jött létre A Földre, természeti és alkotott alrendszerei jellemzőire, azok összefüggéseire, megőrzésére, változásai előrejelzésére, alakításukra szolgáló önálló tudomány Elkülönülés: kérdésfelvetés, megkö- zelítés, módszer jellegzetességei
A KUTATÁS TÁRGYA MAGA A FÖLD (BOLYGÓ + AZ EMBERISÉG LAKÓHELYE)
A környezettudomány részei 1.Természeti környezet 2.Épített, mesterséges környezet 3.Társadalmi, mentális környezet
1. Természeti környezet
2. Mesterséges, épített környezet
A levegőszennyezés egyik fő forrása a szénerőművek működése
A szénerőművek
Dunakilitinél teljesen felépített műtárgyak rozsdásodnak
3. Társadalmi, mentális környezet
Környezetünknek számos más, képben ki nem fejezhető mozzanata is van Hogyan kell leírnunk a környezetet? Melyek a legfontosabb paraméterei? Mi alakítja? Válasz: környezettudomány!
GLOBÁLIS KIHÍVÁSOK –Népességrobbanás –Energiaellátás –Klímaváltozás –Vízbiztosítás –Élelmiszerellátás –A környezet degradációja –Terrorizmus, háború
Környezettudomány: multidiszciplináris, interdiszcip- lináris, transzdiszciplináris Rendszerszemlélet a legfontosabb követelmény: új megközelítés!
MEGOLDÁSOK AZ OKTATÁSBAN FELSŐOKTATÁS: AZ 1990-ES ÉVEKTŐL
ELTÉRŐ SZERVEZETI MEGOLDÁSOK AZ OKTATÁSBAN 1.Önálló környezettudományi intézetek, tanszékek/centrumok létrehozása 2.Mátrix-rendszerű környezettudományi oktatás (minden szakba beépül)
Környezettudományi kutatások: A klasszikus természettudomá- nyos diszciplinákhoz képest más megközelítést, kérdésfeltevést, válaszolási módokat igényel Milyen lesz a jövőbeni környezet? Biztos: a jövő természettudományos oktatási és kutatási feladatainak jelentős része e felé irányul!