7. téma A környezettudományi kutatások rendszere, sajátosságai, hazai intézményei, azok tevékenysége.

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
ÖKO-Pack Nonprofit Kft.
Advertisements

A művészet autonómiája a tömegkultúra és szépség határán
AZ EMBERI LÉT RENDSZERE KUTATÁSI PROGRAM-VÁLTOZAT Készítette: Seres György 2005.
Területfejlesztés a vidéki térségekben HVI továbbképzés december 10. Bihari Zsuzsa VKSZI szakmai tanácsadó.
Takács Béla Tanulási VÁZ (lat). Mit várok a szóbeli feleletnél? Gondosan felépített, végiggondolt feleletet! A továbbiakban ehhez kívánok segítséget.
Fizika Bevezető 6. osztály.
Szövegminta Szövegminta szövegminta MEZŐGAZDASÁG- ÉS KÖRNYEZET- TUDOMÁNYI KAR, GÖDÖLLŐ.
A Nemzeti Éghajlatváltozási Stratégia végrehajtása - nemzetközi folyamatok és hazai feladatok - MeH-MTA Klímafórum május 28.
A fenntartható fejlődés alapelemei, globális célkitűzései
Inga lengésideje nem függ a bankoktól
375 éves az Egyetem „A természettudományos oktatás és kutatás jelene és jövője” Környezetünk jelene és jövője március 25.
Balatonvilágos, május 09. Előadó: Dr. Szedlacsek György 1.
Nemzetközi politikai gazdaságtan I.
Környezetállapot-Értékelés Program A PROGRAM JÖVŐ„KÉP”E KvVM – MTA TAKI – Széchenyi István Egyetem Bulla Miklós.
Történelemdidaktika. I. A történelemtanítás általános kérdései Dr
Az alternatív energia felhasználása
Dilemmák a növendék felfogása körül (dilemma= tépelődésre való kérdés, nincs abszolút válasz) Ki lehet növendék? Ki a nevelés tárgya? Kit nevelünk? 1.Csak.
Környezeti elemek védelme III. Vízvédelem
Google earth és a térinformatika kapcsolata
ÁLLATORVOSI AGRÁRGAZDASÁGTAN
Szövegminta Szövegminta szövegminta ÁLLATORVOS-TUDOMÁNYI KAR, BUDAPEST.
Gazdasági modellezés,döntési modellek
Az EU többéves pénzügyi kerete
A TUDOMÁNY KOGNITÍV MODELLJEI: elnöki zárszó MTA november 7 Pléh Csaba BME Kognitív Tudományi Tanszék MTA-BME Neuropszichológiai és Pszicholingvisztikai.
Az emberi természet természettudományos vizsgálata
MTA Regionális Kutatások Központja A környezet- és természetvédelem regionális kihívásai Magyarországon Fodor István MTA Regionális Kutatások Központja.
MTA Regionális Kutatások Központja Szirmai Viktória A következő évek főbb kutatási irányai Javaslatok november 25.
Környezet-gazdaságtan Környezet és tudomány. Ember és környezete Környezet: természetes és mesterséges elemek A Húsvét-szigetek esete A környezet döntő.
Dr. Éri Vilma igazgató, Környezettudományi Központ
A kommunális statisztikától a klímaváltozás méréséig
A felnőttoktatás gazdasági, társadalmi és oktatási kapcsolatrendszere két alföldi nagyvárosban Petrás Ede MTA RKK Miklósi Márta DE BTK Változás.Válság.Váltás.Hu.
Összehasonlító gazdaságtan
A hazai és a nemzetközi hadtudományi kutatások műhelyei, főbb képviselői, a legfontosabb hadtudományi kutatási témák GŐCZE ISTVÁN ZMNE, Gőcze.
Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Gépészmérnöki Kar Energetikai Gépek és Rendszerek Tanszék Dr. Ősz János Fenntartható fejlődés és energetika.
Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében Benedek András Felsőoktatás szerepe a távmunka elterjesztésében VI. Országos Távmunka Konferencia Budapest,
Kerekasztal tézisek A víz- és időjárás trendek hatása a jövő mezőgazdaságára Jolánkai Márton – Tarnawa Ákos – Pósa Barnabás – Fekete Ágnes – Török Gábor.
Védekezés és alkalmazkodás az agrárterületeken III. Magyarországi Klímacsúcs Szentendre, január 19. Jolánkai Márton Szent István Egyetem.
Emberi Erőforrás Menedzsment Stratégia, politika, tervezés az emberi erőforrások menedzsmentjében EEM. 02.
1 Tudásalapú információ-kereső rendszerek elemzése és kifejlesztése Célkitűzés: Információk téma-specifikus, különböző típusú forrásokból (internet, intranet.
6. téma A környezettudomány a tudományok rendszerében
Bevezető előadás Történelemdidaktika Dr. habil. Dárdai Ágnes /I.szem.
A történelmi tanulás sajátosságai
Nyíregyházi Főiskola, 2006/2007. II. félév
Megújuló energiaforrások – Lehetőségek és problémák
BIZTONSÁGPOLITIKAI KURZUS 2003/2004 II. FÉLÉV VÁLSÁGKEZELÉS TÓTH LÁSZLÓ MSC HADMÉRNÖK EZREDES SZEGED BIZTONSÁGPOLITIKAI KÖZPONT ELNÖKE.
SZTE JGYPK Gyógypedagógus-képző Intézet
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. TÁMOP-4.2.1/B-09/1/KONV „A felsőoktatás.
A nemzetközi felsőoktatási térben és a hazai felsőoktatás-politikai térben Pécs október 18. Dr. habil Fábri György egyetemi docens ELTE Egy magyar.
Környezet- és egészségvédelem a mindennapjainkban
1. BEVEZETÉS. EMBER,ENERGIA, KÖRNYEZET
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
Ifjúságügy: félúton?.
TECHNOLÓGIA ÉS KÖRNYEZET
Klímaváltozás – alkalmazkodási stratégiák Bozó László
1 A kötöttpályás szakma perspektívái – Egész életen át tartó tanulás?! Perspektíva és jövőkép Zsoldos Marianna Humán Erőforrás Igazgató MÁV Zrt.
Gaál Zoltán MFRFK Budapest, szeptember 29..
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Szociális Alap társfinanszírozásával valósul meg. Pannon Egyetem Georgikon Kar Szegedi Tudományegyetem.
A sporttudomány helye a tudományok rendszerében
KÖRNYEZETVÉDELEM.
Szövegminta Szövegminta szövegminta. Szövegminta Az élô és élettelen természettudomány, valamint a társadalomtudomány számos területén oktató intézményünk.
Emberi Erőforrás Menedzsment Bevezetés
Környezettudomány mesterszak (MSc) Analitikai, Környezettudományi és Limnológiai Intézet Pannon Egyetem, Mérnöki Kar.
LEADER, Identitás, Sport
Általános társadalomföldrajz – bevezető gondolatok
Városi Fenntarthatósági és Alkalmazkodási Tudásközpont
Ingatlan fogalma december 27..
A képesítési keretrendszer a felsőoktatás szempontjából
A pedagógiai kutatás általános kérdései. A téma váza A pedagógiai kutatás tárgya, célja, helye a tudományos kutatások rendszerében A pedagógiai kutatás.
A magyar felnőttképzés rendszere - a szakértők szemével
Energiaforrásaink.
Előadás másolata:

7. téma A környezettudományi kutatások rendszere, sajátosságai, hazai intézményei, azok tevékenysége

Van-e környezettudomány? LÉTEZIK-E ÖNÁLLÓ KÖRNYEZETTUDOMÁNY? Igen, az elmúlt 50 évben jött létre A Földre, természeti és alkotott alrendszerei jellemzőire, azok összefüggéseire, megőrzésére, változásai előrejelzésére, alakításukra szolgáló önálló tudomány Elkülönülés: kérdésfelvetés, megkö- zelítés, módszer jellegzetességei

A KUTATÁS TÁRGYA MAGA A FÖLD (BOLYGÓ + AZ EMBERISÉG LAKÓHELYE)

A környezettudomány részei 1.Természeti környezet 2.Épített, mesterséges környezet 3.Társadalmi, mentális környezet

1. Természeti környezet

2. Mesterséges, épített környezet

A levegőszennyezés egyik fő forrása a szénerőművek működése

A szénerőművek

Dunakilitinél teljesen felépített műtárgyak rozsdásodnak

3. Társadalmi, mentális környezet

Környezetünknek számos más, képben ki nem fejezhető mozzanata is van Hogyan kell leírnunk a környezetet? Melyek a legfontosabb paraméterei? Mi alakítja? Válasz: környezettudomány!

GLOBÁLIS KIHÍVÁSOK –Népességrobbanás –Energiaellátás –Klímaváltozás –Vízbiztosítás –Élelmiszerellátás –A környezet degradációja –Terrorizmus, háború

Környezettudomány: multidiszciplináris, interdiszcip- lináris, transzdiszciplináris Rendszerszemlélet a legfontosabb követelmény: új megközelítés!

MEGOLDÁSOK AZ OKTATÁSBAN FELSŐOKTATÁS: AZ 1990-ES ÉVEKTŐL

ELTÉRŐ SZERVEZETI MEGOLDÁSOK AZ OKTATÁSBAN 1.Önálló környezettudományi intézetek, tanszékek/centrumok létrehozása 2.Mátrix-rendszerű környezettudományi oktatás (minden szakba beépül)

Környezettudományi kutatások: A klasszikus természettudomá- nyos diszciplinákhoz képest más megközelítést, kérdésfeltevést, válaszolási módokat igényel Milyen lesz a jövőbeni környezet? Biztos: a jövő természettudományos oktatási és kutatási feladatainak jelentős része e felé irányul!