Az elemzés és tervezés módszertana

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A SZERVEZET ÉS KÖRNYEZETE
Advertisements

Nyerjünk együtt! TAMOP /
Projektciklus- menedzsment (PCM)
Csoportos alkotástechnikai módszerek szóban és írásban
Heves megye civil szervezeteinek szervezetfejlesztése A program az Európai Unió támogatásával valósul meg. K á rp á tok Alap í tv á ny – Magyarorsz á g.
Szervezetfejlesztés, vezetésfejlesztés
Emberi Erőforrás Menedzsment Az emberi erőforrások fejlesztése
A stratégiai tervezés módszertana
TÁMOP /A
Az ötlettől a megvalósult projektig - praktikák, gyakorlati tudnivalók
INFORMÁCIÓRENDSZEREK FEJLESZTÉSÉNEK IRÁNYÍTÁSA.. Alkalmazás - projekt Alkalmazás - a vállalat tökéletesítésére irányuló új munkamódszer projekt - az új.
A kutatási program rövid bemutatása
PROJECT MENEDZSMENT.
Projektkészítési technikák: logframe, SWOT
A „TRUEFOOD” projektről  Az Integrált projekt teljes címe: Hagyományos európai élelmiszerek fejlesztése innovatív módszerekkel  Tematikus prioritás:
Projekt tervezése-, elemzése Ellenőrző kérdések
Szervezetfejlesztés Töviskes Imre.
A projekttervezés első lépései
Készítette: Magyar Orsolya
Pályázat és projekt menedzsment
Előnyök és alkalmazási területek
Gazdálkodási modul Gazdaságtudományi ismeretek II. Vezetés és kommunikációs ismeretek KÖRNYEZETGAZDÁLKODÁSI MÉRNÖKI MSc TERMÉSZETVÉDELMI MÉRNÖKI MSc.
Szegedi Tudományegyetem
GONDOLATOK AZ OSZTÁLYF Ő NÖK ÉS A GYERMEKVÉDELMI FELEL Ő S EGYÜTTM Ű KÖDÉSÉR Ő L Csillag Ferenc – pedagógiai szakért ő.
Fejlesztési, stratégiai útmutató
A szervezeti problémák kezelése
Szervezetfejlesztési Program
SZEMÉLYZETI MARKETING
Robert S. Kaplan – David P. Norton Csanádi Gábor Tamás C8ITGY 2007.
Döntéselőkészítés, döntéstámogatás
A pedagógus-életpályamodell, a minősítés rendszere
Mecsek-Völgység-Hegyhát Egyesület területe
Kérdések a második zh-hoz
Szolgáltatásfejlesztés Az értékesítési és marketing osztály feladata Új szolgáltatások kifejlesztése a hagyományos és a versenypiaci tevékenységhez.
A PROJEKTCIKLUS-MENEDZSMENT ALAPJAI
Partnerség és együttműködés Érdekcsoport-elemzés
Szervezeti viselkedés Bevezetés
Önálló labor munka Csillag Kristóf 2004/2005. tavaszi félév Téma: „Argument Mapping (és hasonló) technológiákon alapuló döntéstámogató rendszerek vizsgálata”
Az elemzés és tervezés módszertana
Funkciói, feladatai és területei
Az elemzés és tervezés módszertana
Az elemzés és tervezés módszertana
Dőry Tibor MTA RKK Nyugat-magyarországi Tudományos Intézet
Vállalati kapcsolatok fejlesztése Nógrád Megyei Szakképzés-szervezési Társulás.
A stratégiai tervezés folyamata
Nemzetközi Bankárképző Központ Rt. 1 SWOT- analízis a programkidolgozásban Öcsi Béla témavezető Nemzetközi Bankárképző Központ.
Phare t.n. Miniszter Hivatala Projekttervezés A tervezés módszertana 2001.
A Mediáció.
„Az igazi kérdés nem az, mennyit javultál tegnapi önmagadhoz képest, hanem, hogy milyen jól teszed a dolgod versenytársaidhoz képest.”
KÖZÖS MÓDSZERTANI KERETEK KIALAKÍTÁSA A MAGYARORSZÁG-SZERBIA IPA HATÁRON ÁTNYÚLÓ EGYÜTTMŰKÖDÉSI PROGRAM HÁTRÁNYOS HELYZETŰ TÉRSÉGEINEK KOMPLEX ÉS INTEGRÁLT.
Az üzleti rendszer komplex döntési modelljei (Modellekkel, számítógéppel támogatott üzleti tervezés) II. Hanyecz Lajos.
i.e. SMART üzleti ötletek versenye SWOT analízis workshop
Az önkormányzati feladatellátást támogató informatikai infrastruktúra felülvizsgálata (ÁROP-1.A „Szervezetfejlesztés megvalósítása a.
Szolnoki Szabolcs, projektmenedzser, SMART Pont Hálózat vezető
A vállalkozás létrehozásának lépései
SZERVEZETTAN (8 hét) A szervezetek környezete. STEEP és SWOT analízis.
A marketing olyan eljárás (ma már tudomány, szakma), amely feltárja a kielégítetlen szükségleteket és igényeket, méri és értelmezi jelentőségüket, eldönti,
Egészségszociológia a mindennapokban (Amit egy közösségvezetőnek tudnia kell…) Horváth Judit szociális munkás Sárvár, Csillebérc,
PÉNZÜGYI ELEMZÉS 1. előadás PhDr. Antalík Imre SJE GTK szeptember 21.
Az üzletek operatív működtetése
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 5.1. előadás
A problémamegoldás 7 lépéses módszere:
A problémafeltárás technikái
Kérdések a második zh-hoz
Szabályozott és képes termékek/szolgáltatások, folyamatok, rendszerek
SZAKKÉPZÉSI ÖNÉRTÉKELÉSI MODELL ÖNÉRTÉKELÉSI SZINTEK
Készítette: Farkasné Veres Edina
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 2. Az önértékelés végrehajtása 5
SZÖM II. Fejlesztési szint folyamata 3
Mai téma: Segédletek a projektmunkához Katona Norbert.
Előadás másolata:

Az elemzés és tervezés módszertana Az elemzési szakasz és módszerei

Elemzési szakasz Fő célja: Résztvevők kiválasztása Helyzetelemzés Problémák feltárása Célok és stratégiai irányok kitűzése

Elemzés - műhelymunka Célja: sikeres munkavégzéshez szükséges feladatok és ehhez szükséges kompetenciák meghatározása Eredményét táblázatos formában adják meg megtalálható benne a munkakör-munkafeladat és a kapcsolatrendszer is A szükséges eszközök, anyagok listájának, valamint az elvárások és problémák összegyűjtése

Elemzés – csoportos alkotástechnikai módszerek Elemzési szakasz első lépése: problémák észlelése, ezért érdemes munka- vagy érdekcsoportokat létrehozni (workshop) ötletbörzét (brainstorming) tartani Ötletbörze célja: minél több használható elképzelés összegyűjtése először minden ötlet összegyűjtés, majd ezek kiértékelése Az értékelés kollektív és konszenzusra törekvő (nagyobb motiváló hatás)

Elemzés – csoportos alkotástechnikai módszerek (folyt.) Brainstorming: csoportos alkotástechnikai módszer Alapja: az a pszichológiai tény, hogy a csoportmunkában a résztvevők kreatívabbak (asszociáció miatt) Több ötlet merülhet fel, mintha külön-külön kellene ötleteket felhozni

Elemzés – csoportos alkotástechnikai módszerek (folyt.) A csoportok fejlődése: Forming: tájékozódás, egymás megismerése Storming: strukturálódás – értékek, normák ütközése, konfliktuskezelés kidolgozása, kompromisszumkeresés Norming: munkafázis – együttműködés és feladatorientáció Performing: eredmények felmutatása Adjouring: felbomlás és újraszerveződés

Elemzés – csoportos alkotástechnikai módszerek (folyt.) További csoportos alkotástechnikai módszerek: Heurisztikus nominál csoportos módszer (NCM) alkalmas végeredmények összegyűjtésére és az ítéletek csoportosítására az ésszerűsítés és kreativitás növelése érdekében bonyolult, nem strukturált problémáknál ORGOPLAN módszer adott témáról egyéni vélemények összegyűjtése alkalmazása: ha i akarjuk problémák közül emelni a fontosakat, vagy megfelelő álláspontokat ki akarjuk szűrni, vagy elvetni, sértődés nélkül cél: mérvadó személyek bevonása a döntés-előkészítés folyamatába (tervezési demokrácia biztosítása)

Elemzés – csoportos alkotástechnikai módszerek (folyt.) METAPLAN módszer csoportdinamizmuson alapuló kötetlen módszer alapelve: kötetlen fantáziaserkentő módszert (brainstorming) ötvöz egybe vizuális megjelenítő eszközzel (rendezőtábla) 636 módszer lényege: 6 fős teamből minden tag 3-3 javaslatot ír fel, majd továbbadja a többi tagnak 6 fordulón keresztül (összesen 108 ötlet)

Elemzés – csoportos alkotástechnikai módszerek (folyt.) Delphi típusú módszer személytelenül benyújtott írásos módszer problémával kapcsolatos kérdőív kitöltése és visszaküldése rekurzív tevékenység, azaz többször ismétlődhet Szinektikai (összeillesztési) módszer 5-7 kiváló szakképzettségű, egyéni adottságokkal személyből álló csoport a teammunka hosszú ideig tarthat (akár hetekig) a probléma sokoldalú vizsgálata és megértése után „elidegenítés” (más területekről vett analógiákkal) a szóképekkel folytatott játékból készül az új megoldás, amit addig formálnak, amíg alkalmazható nem lesz a gyakorlatban

Elemzés - Problémaelemzés Lépései: megkeressük a problémák körét elemezzük a probléma ok-okozat összefüggéseit ábrázolás problémafa-szerkezettel Minden feltárt problémát értékelni kell Ha a probléma ok, akkor az alsó szintre kerül Problémafeltárás brainstormingon kerülhet sor

Elemzés – Problémaelemzés (folyt.) (Problémafa) Okozat Alacsony szintű részesedés (kevés bevétel) Rossz minőségű termék Termék nem eléggé közismert Elavult technológia alkalmazása a gyártásban Szakképzetlen munkaerő Régi, elavult géppark Helyi médiában nem jelenik meg Nincs kidolgozott marketing-tevékenység Nincs reklám Ok

Elemzés – Célok meghatározása A problémafa valamely fennálló helyzet negatív aspektusait mutatja be  a célok elemzése a kívánatos jövőbeli helyzet pozitív aspektusait mutatja meg Magába foglalja a problémák célok formájában történő újrafogalmazását  célfa (problémafa tükörképe) Az ok-okozati viszonyt az eszközök és célok viszonya váltja fel A hasonló területekhez kapcsolódó célok csoportosítva, közös név alatt szerepelnek

Elemzés – Célok meghatározása (Célfa) Piaci részesedés növelése (bevétel növelése) Minőség javítása Termék ismertségének növelése Korszerű technológiák felkutatása Szakképzett munkaerő alkalmazása Új eszközök, gépek bevezetése Hirdetések, reklámok a helyi médiában Marketing stratégia kidolgozása Marketing tanácsadó, szakértő alkalmazása Munkatársak képzése Új szakképzett munkatársak felvétele Feltétel

Elemzés – SWOT analízis Tervezéshez elengedhetetlen a vállalat reális lehetőségeinek, problémáinak, külső és belső tényezőinek felmérése SWOT analízis = GYELV elemzés Végeredménye: értékelést segítő táblázat

Elemzés – SWOT analízis (folyt.) pozitív negatív Erősségek (Strengths) Gyengeségek (Weakness) belső Lehetőségek (Oppurtinities) Veszélyek (Threats) külső

Elemzés – SWOT analízis (folyt.) Fontos tulajdonsága, hogy első két terület (SW) a vállalat belső tulajdonságaira kérdez rá, a többi (OT) a vállalkozás környezetét vizsgálja Erősségek és gyengeségek belső tényezők  befolyásolhatóak Veszélyek és lehetőségek külső adottságok  nem irányíthatóak, ritkán lehetünk rá hatással Hangsúlyos szabály: egy jellemző csak egy helyre kerülhet (el kell tudni dönteni, hogy a vállalat melyik „oldalát” jellemezzük vele)

Elemzés – SWOT analízis (folyt.) Erősségek (strengths): belső tényező, olyan pozitív dolgok, amelyekkel jobb eredményt érhetünk el Gyengeségek (weaknesses): belső tényező, a vállalat problémás területeit jelenti, de léteznek eszközök, melyekkel megoldhatóak Lehetőségek (Oppurtinities): külső adottság, nem tudjuk befolyásolni, de fontos figyelembe venni őket és rájuk építeni Veszélyek (Threats): külső tényező, nem tudjuk befolyásolni, kockázatot jelent a vállalatnak

Elemzés – SWOT analízis (folyt.) Belső tényezők Külső tényezők Pozitív Negatív Pozitív Negatív Erősségek Gyengeségek Lehetőségek Veszélyek

Elemzés – Stratégiaelemzés Az elemzési szakasz utolsó fázisa Az adottságok felmérése alapozza meg, az elemzés során feltárt erősségekre és lehetőségere épül, a gyengeségek és veszélyek okozta kockázat minimálisra szorítása mellett Olyan célcsoportokat tartalmaz, melyeket be lehet illeszteni valamely projekt programjába, a rendelkezésre álló idő és erőforrások függvényében A stratégia áttekinti a különböző beavatkozások megvalósíthatóságát  a projekt fókusza elmozdulhat  a stratégia kiválasztása után a projekt célja és átfogó célkitűzései többé-kevésbé rögzítetté válnak