A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás jelene és jövője

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
Díjmegállapítás, díjfelügyelet a hulladékgazdálkodási közszolgáltatásban Dr. Szalóki Szilvia.
Advertisements

Hulladékgazdálkodási jövője ISWA Szeminárium Budapest szeptember 2.
Az Európai Unió támogatási alapjai, a as időszak újdonságai.
A LEADER+ Pályáztatási feltételek. Kik pályázhatnak?  A pályázónak meg kell felelni a helyi szintű pályázati felhívásban rögzített jogosultsági kritériumoknak.
Hulladékgazdálkodás állami irányítása Dr. Dióssy László c. egyetemi docens.
főigazgató-helyettes
A hulladékgazdálkodás eredményei és jövőképe Magyarországon
Aktuális pályázati lehetőségek
A papír hulladékként is érték
„ A jó példa legyen ragadós! Legjobb gyakorlatok a közpénzek felhasználásánál” szeminárium „Önkormányzatok jó gyakorlata a takarékos gazdálkodásért” 2011.
Környezetvédelmi ipar és hulladékgazdálkodás Magyarországon
Vállalkozói pályázatok Széchenyi Programirodák létrehozása, működtetése VOP
Környezetipari Export Klaszter pályázat 2011-ben Morvai Balázs - Pál Attila KSZGYSZ – dec. 14.
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, szeptember 3. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan.
1. 2 Az RFH cégcsoport • Az RFH csoport: 7 regionális társaság és megyei hálózat • 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és.
Közmű tulajdon Önkormányzat – önkormányzati törvény – alapfeladat – ellátási kötelezettség – üzemeltető kiválasztása Állam – regionális rendszerek – Vízgazdálkodási.
Az Európai Területi Társulások évi támogatására kiírt pályázat (A pályázat kódja: ETT-14) Szilágyi Orsolya Támogatási Főosztály Közigazgatási és.
Vagyonértékelés és vagyongazdálkodás összefüggései a víziközműveknél
A hulladéktörvény hatása a pályázati forrásokból megvalósult hulladékgazdálkodási projektekre április Köztisztasági Egyesülés.
Belügyminisztérium Belügyminisztérium dr. Bitay Márton Önkormányzati Stratégiai Főosztályvezető Magyarország helyi önkormányzatairól szóló évi CLXXXIX.
Önkormányzatok finanszírozási és pénzügyi gondjai Tállai András önkormányzati államtitkár Belügyminisztérium április 7.
Zalaegerszeg december 13.
A Gazdaságfejlesztési Operatív Program értékelése GOP konstrukció és KMOP tükörkonstrukció.
A társasági adóról szóló évi LXXXI. törvény 2008/2009/I.
Az EK Rendelet felülvizsgálatának magyar javaslatai és ETT jó gyakorlatok Előadó: Dr. Szabó Erika Területi Közigazgatásért és Választásokért Felelős Államtitkár.
Államtitkári Kabinetfőnök Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium
Gulyás László tű. hadnagy kiemelt főelőadó Tatabánya, november 6. Iparbiztonsági feladatok a nem rendszeres hulladékszállítással kapcsolatosan (az.
A költségvetési intézmények feltételrendszereinek változása recessziós gazdasági környezetben, egy felsőoktatási intézmény szemszögéből Mag Zoltán Debreceni.
EU csatlakozás tükrében (fejlesztések támogatással)
Gazdasági jog III. Előadás Általános szabályok A Gt. általános része.
Egyes társasági formák A korlátolt felelősségű társaság
A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás szervezése, működtetése az önkormányzatok szempontjából Hosszútávon csak a közszolgáltatásokat nyújtó önkormányzatok.
A közszolgáltatási díj meghatározásának szempontrendszere Dr. Hornyák Margit hulladékgazdálkodási szakértő c. egyetemi docens XX. Nemzetközi Köztisztasági.
Az önkormányzatok közszolgáltatásokkal kapcsolatos feladatai egy gyakorló polgármester szemével dr. Németh Kálmán polgármester Répcelak TÖOSZ Vas megyei.
Készítette: Hegyesi- Németh Márta MPI Győr, április 29.
1 Számvitel alapjai Gazdálkodás:a társadalmi újratermelési folyamat szakaszainak (termelés, forgalom, elosztás, fogyasztás) megszervezésére, az ahhoz rendelkezésre.
JEREMIE Programok módosulásai
A hulladékról szóló törvény-tervezet
A költségvetési tervezés megbízhatóságához és megalapozottságához szükséges belső kontrollok kialakítása és működtetése Összeállította: Kiss Péter pénzügyi.
TÖRVÉNYESSÉGI ELLENŐRZÉS. Átlagos beérkezés: 51 nap után.
Regionális projekt-előkészítési támogatás 2007-ben (PEA4) Nyugat-dunántúli Regionális Fejlesztési Ügynökség.
1. Az RFH Zrt. bemutatása 2000 óta működő, 100 %-ban állami tulajdonú pénzügyi szolgáltató és tanácsadó társaság Cél a vállalkozások erősítésén keresztül.
A Fidesz - Magyar Polgári Szövetség Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai elképzelései Új munkabarát és vállalkozásfejlesztő adópolitikai.
Koordináció az egyes környezetvédelmi projekteknél Kis András Térségfejlesztési és Külügyi Iroda irodavezető-helyettes Szolnok szeptember 26.
Az OHÜ évi tapasztalatairól és az idei feladatairól dr. Wégner Krisztina Főosztályvezető, Koordinációs főosztály január 24. Szombathely.
Időközi adatszolgáltatások teljesítése
AZ UNIÓS TAGÁLLAMOK IDŐARÁNYOS ABSZORPCIÓS TELJESÍTMÉNYE BUDAPEST JABLONSZKY GYÖRGY.
A szaktanácsadás támogatása között
1055 Budapest, Nagy Ignác utca 16. ▪ Tel.:  Társasági Törvény, 2006  Konkrét gyakorlati következmények Mit kellett már megtennünk? Mire,
Modellprogram a szociális szövetkezetek hálózatosodása érdekében TÁMOP /1.
Vidékfejlesztési Program Kovács Melinda Projektmenedzser Hajdú-Bihar Megyei Fejlesztési Ügynökség Nonprofit Kft.
Hulladékgazdálkodás önkormányzati feladatai december 6. Szeged Csongrád Megyei Kormányhivatal Törvényességi Felügyeleti Főosztály Dr. Balogh Zoltánné.
ORSZÁGOS KÖRNYEZETVÉDELMI ÉS TERMÉSZETVÉDELMI FŐFELÜGYELŐSÉG 1 Gábriel Edit Engedélyezési Főosztály január 21. felsőfokú ügyintéző.
„Hatásvizsgálat” c. tanulmány szennyvíz és hulladék témakörben szerzett tapasztalatai „Fenntartható települések” workshop Tokaj, július Csillag.
Hazai pályázati lehetőségek a vállalkozások innovációs törekvéseinek segítése érdekében Jámbor Anita, pályázatkezelési koordinátor.
FENNTARTHATÓ TELEPÜLÉSI KÖZLEKEDÉSFEJLESZTÉS TOP Nyíregyháza, január 08. Dr. Frankó Melinda.
Üzleti Jog I. Társasági jog 1. Bevezetés – Gazdasági társaságokra vonatkozó általános szabályok Pázmándi Kinga.
A SZÉCHENYI PROGRAMIRODA KONCEPCIÓJA A TÁMOGATÁSI SZOLGÁLTATÁSOKRÓL.
Milyen feltételek mellett jöhetnek létre a Tisza-tavi turisztikai régió bal parti TDM szervezetei?
A gazdasági vállalkozások
A magyarországi nemzetiségek és támogatásuk rendszere
Szociális foglalkoztatás aktualitásai
Cégalapítás Ukrajnában
Kórházátalakítási pályázat
Közbeszerzési tudnivalók
Az OHÜ évi (előzetes) közszolgáltatói mérlege
Pénzügyi kockázatok az önkormányzati rendszerben Dr
a logger-használat kérdései
Közbeszerzési Döntőbizottság
Közbeszerzési szabályok változása és
Előadás másolata:

A hulladékgazdálkodási közszolgáltatás jelene és jövője Bodrogi Kúria Inárcs, 2014. 03. 01.

A helyzet számokban 2013. 254 2014. 16 90.344 4.592 282 147 108 39

Közszolgáltató A hulladékról szóló 2013. évi CLXXXV. törvény értelmében: közszolgáltató: hulladékgazdálkodási közszolgáltatási engedéllyel rendelkező, minősített, nonprofit gazdasági társaság, amelyben az állam, a települési önkormányzat vagy a települési önkormányzatok társulása a szavazatok többségével tulajdoni hányada alapján közvetlenül vagy közvetve rendelkezik. 2014. július 1-jétől kötelező a nonprofit gazdasági társasági forma és az OHÜ által kiállított minősítő okirat.

Közszolgáltató Gazdasági társaságok szabályozása 2014. március 15-én hatályba lépett a Polgári Törvénykönyvről szóló 2013. évi V. törvény Harmadik könyv közkereseti társaság, betéti társaság, korlátolt felelősségű társaság, részvénytársaság, szövetkezet, egyesülés, alapítvány. Nonprofit gazdasági társaság A cégnyilvánosságról, a bírósági cégeljárásról és a végelszámolásról szóló 2006. évi V. törvény 9/F §. (3) Nonprofit gazdasági társaság bármely társasági formában alapítható és működtethető. Nonprofit gazdasági társaság létrejöhet úgy is, hogy a cégnyilvántartásba bejegyzett gazdasági társaság legfőbb szerve elhatározza a nonprofit gazdasági társaságként való továbbműködést.

A közszolgáltatók számának alakulása

Közszolgáltatói engedélyek 90. §. (4) A törvény hatálybalépésekor működő hulladékgazdálkodási közszolgáltatást ellátó gazdálkodó szervezet a hulladékgazdálkodási közszolgáltatási engedélyt e törvény hatálybalépését követő 6 hónapon belül beszerzi.

A közszolgáltatók minősítése A hulladékgazdálkodási közszolgáltatási tevékenység minősítéséről 2013. évi CXXV. törvény alapján

A közszolgáltatók területi megoszlása

A közszolgáltatás fajlagos adatai

Közszolgáltatói sorrend

Közszolgáltatói sorrend

Közszolgáltatók tulajdonosi szerkezete

A közszolgáltatást érő hatások A bevétel inflációtól elmaradó mértéke. Díjstop, rezsidíj-csökkentés. A kintlévőségek növekedése A költségoldalon megjelenő központi hatásoknak, (lerakási járulék, adók, felügyeleti,- igazgatásszolgáltatási díjak, korábbi kötelezettségvállalások (ISPA, KA, KEOP, rendszerek működtetési kötelezettsége). A központi intézkedések hatására az ágazat eredményessége 2014-re veszteségessé alakul át.

A közeljövő következményei Várható következmények beruházások elmaradása, illetve az ezekhez szükséges külső forrás biztosítási kötelezettség, az innovációs célokat megfogalmazó, majd pótló beruházások elmaradása, a regionális projektek önerejének hiánya, működtetési problémák, majd ebből fakadó a forráshiány külső pótlása adósságcsapdát jelenthet a közszolgáltatók számára, többletszolgáltatások elmaradása, az igénybe vett szolgáltatások lemondása, eszközpark erodálódása, az ágazat feltőkésítése válik szükségessé.

Javaslatok a negatív hatások kiküszöbölésére Minden szolgáltató alapvető érdeke folyamatos, zavartalan, biztonságos szolgáltatás nyújtása. Ennek érdekében javasoltuk: 1. A korábbi közszolgáltatói kintlévőségek konszolidálása, névértéken, eljárási költségek nélkül, a lerakási járulék terhére. (A behajthatatlan kintlévőségek kumulált összege 4,5 Mrd Ft.) 2. A lerakási járulék 2013. évi mértékének befagyasztása mindaddig, amíg az új szabályok szerinti hulladékgazdálkodási közszolgáltatási díj megállapításra nem kerül. 3. Kompenzáció, a közszolgáltatók támogatási rendszerének intézményesítésére (szabályozás, elkülönített forrás, a szolgáltatás színvonalához igazodó normatív támogatás).

Lerakási járulék A lerakási járulék 2013. évi mértékének befagyasztása A lerakási járulékkal kapcsolatos szabályozás ütközik a Hulladék Keretirányelvvel, európai uniós szabályozással, a Ht. rendelkezéseivel Javaslatunk: VM, KIM Ht. módosítás, a hulladéklerakók üzemeltetője által megfizetett, de át nem háríthatott lerakási járulékok tekintetében olyan szabályozás kidolgozását, amely alapján a hulladéktermelőkre át nem hárított, de megfizetett hulladéklerakási járulékot 2014. első felében, de legkésőbb 2014. év végéig beszámíthassák a fizetendő lerakási járulékba.

Kompenzáció Kompenzációs pályázati felhívás 2013. december 19. 540 pályázat érkezett 18,5 Mdr Ft-os pályázati igénnyel. (A pályázatra annak kihirdetésekor rendelkezésre álló 428 592 000 millió Ft-os indulási kertösszeget a kiíró 2014. január 8-án 1 085 648 000 Ft-ra emelte.) Jelenleg a berkezett pályázatok értékelése folyik.

A jövő A hulladékgazdálkodási közszolgáltatást 100 %-ban állami, önkormányzati tulajdonú nonprofit társaságok lássák el. A közszolgáltatók számának jelentős csökkenése. Az OHÜ szerepének növelése. Az ISPA/KEOP projektek területein a tulajdonosi szerkezetben történt változásból fakadó forráspótlás (kieső eszközök, önerő). Központi díjszabás.

Köszönöm megtisztelő figyelmüket! Nagy György