Tanulás tanítása Tanulásmódszertan A tanulás tanítása Tanulás tanítása Tanulásmódszertan Bedő Ferenc www.zalai-iskola.hu
Komplex tanulási program a meglevő gyakorlat helyett AKG - 1988 Oroszlány Péter - 1991 reformpedagógia gyermekközpontúság
Oroszlány Péter „Ha a tanulásból hiányoznak az érdeklődés, a kíváncsiság, a tevékenységi öröm elemei, ha a célirányos erőfeszítések nem növelik napról napra a teljesítőképességet, ha a diák nem érzi, hogy egyre inkább birtokba veszi ezzel a világot, az iskola kényszerintézménnyé válik, amelyben sem tanuló, sem tanár nem érezheti jól magát...”
Célok a tanulás tanítása képességek fejlesztése a tanuláshoz való viszony formálása személyiségfejlesztés tanulási szokások kialakítása
a tanulás tanítása alsó tagozat – ok 5. osztály tanulási módszerek tantárgyak differenciálódása tanárok száma of. ??? szaktárgyi ismeretek elsődlegessége tanulási módszerek
képességek fejlesztése a világ megismeréséhez szükséges képességek elvárjuk a: a koncentrációs képesség tartósságának és mélységének növekedését, a szóbeli és az írásbeli kifejezőképesség árnyaltabbá válását, az olvasás sebességének és a szövegfelfogás mértékének fokozódását, az emlékezeti munka javulását, a probléma-helyzetekben való gondolkodás képességének fokozódását, a tájékozódó képesség kialakulását; Bloom-féle taxonómia Nagy Sándor-féle taxonómia Nagy József taxonómiája Zsolnai József taxonómiája
a tanuláshoz való viszony formálása miért van iskola? mire való az iskola sikerek kudarcok viszonyulások kudarcok, rossz élmények az iskolában és ezek okai; negatív tanár-élmények és ennek okai; családból hozott terhek, beállítódások, hiányok; a tanulás és élet perspektívái; egyéni felelősség a tanulásban; belső lendület megszerzésének akadályai és lehetőségei.
személyiségfejlesztés személyiségközpontúság gyermekkozpontúság gyermekszeretet A. E. Klein Sándor 1. 2. 3. Carl Rogers
tanulási szokások kialakítása a tanulók aktuális szokásainak megismerése; célszerűtlen szokások elhagyásának kezdeményezése jó szokások felvételének kezdeményezése helyes szokások gyakorlása, kondicionálása.
Témakörök Mire való az iskola Tanulási szokások A tanulás körülményei és feltételei A koncentrációs képesség fejlesztése Kifejezőképesség beszédben Kifejezőképesség írásban Hangos, kifejező olvasás Néma, értő olvasás Olvasásfejlesztés számítógéppel Az emlékezet fejlesztése Gondolkodás fejlesztése Tájékozódás a tudás világában
Gyakorlatok Mire való az iskola? Levél az iskoláról Hogyan tanulok? belső állapot külső állapot önvizsgálat tanulási szokások
Gyakorlatok A tanulás belső föltételei memoriterek önismeret, önbizalom motiváció nyitottság szándék, törekvések akaraterő elhatározások tanulást segítő módszerek tónusfokozás – nyújtózkodás relaxáció koncentráció meditáció
Gyakorlatok Tanulást segítő módszerek (minden epochában)!!! nyújtózkodás relaxáció koncentráció meditáció
Gyakorlatok Koncentráció figyelmi játékok, emlékképek, mi változott? ábrák, jelkeresés helyesírási hibák keresése jó tanácsok figyelemmegosztás rend egyféle tevékenység bemelegítés önfegyelem saját feladatok tanítási óra időmérleg tudatosság
Gyakorlatok Beszédművelés artikuláció szókincs felelet, kiselőadás szókincsfejlesztés betűpótlás
Gyakorlatok kifejező olvasás hangos olvasás blattoló olvasás gyorsolvasási technikák fixációszélesség növelése perifériális látás növelése ritmikus szemmozgás regressziógátlás
Gyakorlatok Több gyakorlat többször előfordul memoriterek szókereső szókincs koncentráció tanulást segítő módszerek tónusfokozás – nyújtózkodás relaxáció meditáció …
Szervezési módok Epochális feldolgozás Projektben való feldolgozás 12 témakör 16 epocha 1 epocha 5-10 tanórányi idő Projektben való feldolgozás ??? Tanórai feldolgozás
Epocha Mire való az iskola? Koncentráció Beszédművelés Kifejező olvasás Dinamikus olvasás Önművelés Olvasásfejlesztés számítógéppel A tanulás belső feltételei Az emlékezet fejlesztése A gondolkodás kultúrája
Vélemények olyan „tantárgy” aminek nincs leirt, leadható és visszakérdezhető ismeretanyaga "a gyerek nem tanul semmit" NAT kereszttantervi követelmények még nincs elfogadva mert szervezési problémákat vet fel HEFOP, TÁMOP