Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád"— Előadás másolata:

1 A motiváció szerepe a testnevelésben Készítette: Pelyhe Árpád 4.éves Osztatlan Testnevelő- Kommunikáció és média tanári szak

2 Miről lesz szó?! Motivációról általában Kulcsszavak Motívumok, Típusai Tanulási motiváció napjainkban Motiváció lehetőségei Hogyan motiváljunk?

3 Motivációról általában Latin „Movere” kifejezésből ered Érzelmek és a motíváció között szoros kapcsolat van. (Tringer 2005)  Érzelmek: Cselekvésre késztetnek  Motiváció: Felelős a cselekvés beindításáért és fenntartja azt, amíg a cselekvés el nem éri célját. A folyamat végén megjelenő érzelmek megerősítik, vagy kioltják a cselekvés mozgatóit

4 Kulcsszavak Motiváció Tevékenységre késztető belső feszültség, valami eléréséért vagy elkerüléséért Viselkedést kiváltó belső indíték Motiválás Külsőleg kiváltott viselkedés Tanulási motiváció Tanulást eredményező, kedvet fenntartó indítékok együttese Teljesítménymotiváció Eredményért, sikerért, elismerésért

5 Motívumok A motiváció pedagógiai, pszichológiai szemponton belül fontos, hogy a motívumok tanulhatóak A család, a környezet hatására motívumokat tanulunk és motívumrendszert sajátítunk el

6 Tanulási Motiváció típusai Beépült  Lelkiismereti okok, Kötelességtudat Belső  Kíváncsiság, érdeklődés az új iránt Külső  Család, barát, Iskola Presztízs  Belső önérvényesítés és külső versenyhelyzet okozza, ezzel bírnak a „törekvő” tanulók.

7 Kutatás Hamar Pál, Karsai István :AZ Iskolai testnevelés affektív jellemzői 11–18 éves fiúk és lányok körében

8 Motiváció a testnevelés órán Sajnos elmúlt, hogy a tanulók nagy részére a testmozgás lehetősége is ösztönzőleg hat Különösképpen a középiskolákban romlik a motíváció, Sok kutatás negatív tendenciát mutat Ezen okokból a tanári tevékenységek között megjelennek a tanulási motiváció kialakítása testnevelés órán, a testmozgásokhoz szükséges kedv megteremtése és fenntartása Tantárgyi cél: Önkűködő motívációs rendszer kialakítása

9 A tanulók testmozgással kapcsolatos motivációi Új készségek tanulása Fittségi állapot, külcsín Versenyláz Csapattag lehet Funkcionális késztetés Mozgáskészség fejlődés Öröm és élmények Edwin és Sheefeldt (1989)

10 Motiválás lehetőségei Tervező munkában  Az óra bevezető részében: érdeklődés,kíváncsiság felkeltése a tanulandó feladatok iránt  Az óra fő részében: Szemléltetés, hibajavítás, dicséret, buzdítás, Differenciálás, önbizalom növelése, játék és versengés, tanulási sikerek  Az óra befejező részében: Visszatekintés, értékelés

11 Motiválás lehetőségei A tanár, mint motiváció fő forrása: Szakmai tudás Tanár- diák viszony Légkör A testnevelés és sport értékeit tanórán kívüli tevékenységekben megjelenítése Pl: Tömegsport, Házi versenyek, Szemináriumok sportolókkal( eszménykép, példakép kialakítása) Kirándulások.

12 Hogyan motiváljunk? Differenciálás  Elérhetővé kell tenni a tudást, a tanulási sikerekre alapozva. Növelni kell az önbizalmat. A testre szabott feladatok szintje természetesen függ a tapasztalt tanulási motivációtól. Pozitív tanulási környezet  Vidám hangulat sok pozitív visszacsatolással, esetenkénti jutalmazásokkal, értelmező elmarasztalással. Bevonás  A tervező munkán keresztül a tanulási folyamatba – indirekt stratégiával (nagyobb tanulói önállóság biztosítása). Tanár személyisége  Érezhető, milyen a tantárgyi beállítottság – ez meghatározza a „belelkesítés” megvalósíthatóságát.

13 Összegzés Motiválást elsősorban úgy érhető el, ha valamilyen tevékenységet, eseményt, tanulói szerepet vagy tananyagot érdekessé teszünk, vagyis felkeltjük a tanulók érdeklődését. „Érdeklődés megteremti a motivációt” Tanár jelleme Szakszerűsége Óra változatossága

14 Felhasznált irodalom  Sportpedagógia – Kézikönyv a testnevelés és sport pedagógiai kérdéseinek tanulmányozásához Dialóg Campus Kiadó-Nordex Kft. (2011)  A motiváció komplex értelmezése a testnevelés műveltségterületen http://www.szecsoiskola.hu/gyuri/szakirodalom/motivacio_komplex_ertelmezese_te stneveles.pdf http://www.szecsoiskola.hu/gyuri/szakirodalom/motivacio_komplex_ertelmezese_te stneveles.pdf  Tringer László (2005). A pszichiátria tankönyve. Semmelweis Kiadó, Budapest.  Fejes J. B. (214) Miért olyan nehéz motiválni?  Hamar Pál, Karsai István Az önmotiváció szerepe 11–18 éves erdélyi tanulók iskolai testnevelés iránti affektivitásában.  Testnevelés tanítása és módszertana TÁMOP 4.1.2.E-13/KONV-2013-001  Németh Szilvia: Motiváció a testnevelésben, Egyéni portfólió

15 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "A motiváció szerepe a testnevelésben. Pelyhe Árpád"

Hasonló előadás


Google Hirdetések