Pedagógiai antropológia és etika

Slides:



Advertisements
Hasonló előadás
A kora keresztény zene (I-IV. század) antik gyökerei
Advertisements

Arisztotelész (Kr.e ) Minden embernek természete, hogy
Pedagógiai eszközök és módszerek a században
A filozófia helye a középiskolai oktatásban
Tudás, közösség, hatalom
HELLER ÁGNES: FILOZÓFIA MINT LUXUS
és a legkevésbé teljes az
Magyar Pedagógiai Társaság Somogy Megyei Tagozata november 21. Kis Jenőné dr. Kenesei Éva megyei elnök.
Görög filozófia.
Az antikvitás akropolisz.
Tanulás és tanítás a kulturális evolúció rendszerében
A fejlesztés hatása a szervezetre
PLATÓN Kakuk Ádám 12.D.
ARISZTOTELÉSZ (Kr. e ).
A klasszikus athéni filozófia (Kr. e. V. sz. vége - Kr. e. 322)
FILOZÓFIATÖRTÉNET.
A középkori filozófia főbb kérdései
Az antik görög világképek Az első filozófiai/”tudományos” világképek
Felvilágosodás Bevezető óra.
A MODERN NEVELÉSTUDOMÁNY GYÖKEREI
A sikeres integráció, inklúzió feltételei
Reneszánsz festészet RAFFAELLO.
A NEVELÉS FOLYAMATA ÉS MÓDSZEREI
Építészet.
Az etruszkok Kik ők? Honnan jöttek? Mi jellemző rájuk? Hogyan éltek?
KISS CSABA EÖTVÖS LORÁND TUDOMÁNYEGYETEM
„A kultúra azért különlegesen szép terméke az emberi viselkedésnek, mert egyedi és megismételhetetlen. Minden igaz közösség egyszeri jelenség. A kultúra.
I. Előadás Az anyanyelvi nevelés alapjai, célja, területei és elvei
III. előadás: Írásbeliség, egyén, társadalom
Nyelvi szocializáció – Eltérő utak a nyelvhez. A nyelvi szocializáció Utal egyfelől a szocializációnak azokra a részfolyamataira, amelyek a nyelv használata.
AZ ÍRÁS Ókori Róma írása.
Ókori Görögország A perzsa háborúktól a hellenizmus koráig
2. előadás A mítikus világkép – antik görögök II.
Pedagógiai antropológia III.
Pedagógiai antropológia VI. A reneszánsz vitalista világképe Francois Rabelais: Gargantua XXIII. forráselemzés.
zárthelyi dolgozat (3 perc)
Nevelés- és/vagy művelődéstörténet a tanárképzésben Géczi János Pécsi Tudományegyetem BTK, Neveléstudományi Intézet, Nevelés- és Művelődéstörténet Tanszék.
A görög és római kultúra
Nevelés az ókorban Egyiptom Róma Görögország.
Biztos Kezdet and the Early Years Foundation Stage
Bevezetésafilozófiába. φιλοσοφία filosz = valamit kedvelni szophia = szakértelem, bölcsesség Filozófia = a bölcsesség szeretete.
A létezés válasz arra a kérdésre, hogy „Hogyan van?”, a lényeg térbeli és időbeli megnyilvánulásait foglalja magába, és megnevezi az ember sajátos létmódját:
- Előkelő athéni családból származott - Fiatalként politizált, de csalódott a demokráciában, ezért a filozófia felé fordult, Szókratész tanítványa lett.
A krétai és a mükénéi kultúra Korai civilizációk a hellének földjén
A politikai gondolkodás kezdetei
A logika története – mi a tárgya és hol kezdődik?
Vajda Zsuzsanna Siettetett gyerekek
Arisztotelész I.e 384-i.e 322.
Az ókori Görögország Hellas
Pedagógiai antropológia és etika
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
2. A görögök és a kozmosz. Korai források: i.e. 8. század Homérosz (kb. i.e tól szájhagyomány) Hésziodosz- Istenek genealógiája Antropomorf kozmosz.
GYŐR A TÖRTÉNELEMBEN – A TÖRTÉNELEM GYŐRBEN Kísérleti tanterv a Xántus János Múzeum és a Kazinczy Ferenc Gimnázium együttműködésével az 5. évfolyam számára.
Differenciált tanulásszervezés 2. TKM1016L
A kurzus anyaga: 12 válogatott szöveg a filozófia történetéből
Az Élet Igéje augusztus.
Milétoszi filozófusok
Gyermek, akit kölcsönkaptál. Anna példája (1Sám 1,11) Erős fogadalmat tett (Anna), Erős fogadalmat tett (Anna), és ezt mondta: és ezt mondta: Seregek.
Filozófiatörténet előadások 1.
Filozófiatörténet előadások 1I.
A nevelő munka hatékonyságának mérése
Két tanítási nyelvű oktatás az Egressy Béni Kéttannyelvű Általános Iskolában Egressy Béni Bilingual Primary School.
Csík Orsolya, Horváth László TÁMOP X. Pedagógiai Értékelési Konferencia Szeged április Kompetencia- és tanulási eredmények alapú képzési.
Pedagógiai hozzáadott érték „Őrült beszéd, de van benne rendszer” Nahalka István
A láthatatlant megadni
A KONSTRUKTÍV ÉLETVEZETÉS MINT NEVELÉSI ÉRTÉK
Tanító szak, nappali- és levelező tagozat
Hegel ( ) rendszerfilozófiája
Tudományos gondolkodás története és tudományfilozófia
SZOKÁS SZABÁLYRENDSZER, NEVELŐMUNKA TERVEZÉSE ELLENŐRZÉS TERÜLETEI FELADATMEGOSZTÁS Farkasné Egyed Zsuzsa
Előadás másolata:

Pedagógiai antropológia és etika 2. A mitikus világkép Görögök. I.

Az előadásokban megvizsgált problémakörök Világkép → Emberkép (antropológia) → etika Műveltségkép → Az intézményes tudásátadás helyszínei

Görög városállamok

A tudásátadás görög modellje az írásos kultúra prototípusa (kialakulása: i. e. 6. századtól) görög ábécé = beszédhangok a korábbi írások közül a legegyszerűbb legdemokratikusabb (nem egy szakmai elit privilégiuma) a betűírás „diszciplinalizálja” a gondolkodást - a filozófia lehetőségét veti fel (elvontság) - a filológia lehetőségét veti fel (rendszerezés, halmazképzés) Egyedül a görög betűírás képes az elhangzott beszéd rövidítetlen és teljes visszaadására

- az értelmi ismétlések száma csökken a korábbi nyelvek írott szövegeihez képest Gilgames: 23,3 % Homérosz 14 % azaz: a gondolatrímekre egyre kisebb az igény A görög írás előmozdítja absztrakciós képességeket logika elvont gondolkodás Sajátosságai: a szóbeliséget magába fogadta a görögöknek nincsenek szent szövegeik (az a szóbeli hagyomány része maradt) a görögségben az írás használatához nem kell felhatalmazás

Antik görög tudásátörökítés (i. e. XIII-IV. sz.) általános jellemzői egyiptomi, babiloni, perzsa, zsidó előzmények asszimilálása, szintézise görög nevelés alapvető kérdése: hogyan lehet a gyerekből harmonikusan fejlett felnőttet formálni? erős, arányos fizikum + szép, jó iránt fogékony kalokagathia eszméje szakmai műveltség + általános műveltség (múzsai és gimnasztikai) az egész egyéniség formázása ("önzetlen műveltség")

A görög filozófusok etikai nézetei a/ Hérakleitosz ( i. e. 530 -470) b/ Démokritosz (i. e. 460 - 370) (Rousseau éleszti fel a tudását, majd Goethe) c/ szofisták (= a bölcsesség tanítói), i. e. V. század Thraszümakhosz Kalliklész Kükophron Prodikosz Diagorasz Gorgiasz Prótagorasz (i.e. 480 - 410) "minden dolog mértéke az ember" d/ Szókratész (i. e. 470 - 399) e/ Platón (i. e. 428 - 348) f/ Arisztotelész (i. e. 384 - 322)

Démokrítosz atomelméletet materialista rendszerré fejleszti pedagógiatörténeti jelentőségére Trencsényi-Waldapfel Imre mutat rá családról vallott ismeretei " Ha valaki azt kívánja, hogy legyen gyereke, akkor sokkal jobban teszi az én véleményem szerint, ha barátai közül választ ki valakit. Vagy a barátai gyerekei közül választ, és azt adoptálja. Mert akkor olyan gyereke lesz, amilyent akar. És aki erre alkalmasnak látszik, az fogja őt leginkább a természete szerint követni. És ez nagy különbség, mert lehetséges kedve szerint választani a sok közül. Olyant, amilyent éppen akar. Amilyenre éppen szüksége van. Ha pedig valakinek saját magától származnak gyerekei, ebben a dologban sokféle rizikó van, sokféle veszély. Mert hiszen szükséges, hogy amilyen gyereke születik, hát olyan gyermeket neveljen." nem akarja véletlennek kitenni a pedagógiai tevékenységét materialisták: a nevelés nem mindenható tevékenység a természetes tulajdonságoknak is jelentősége van a tanításnak is " Többen lesznek derék emberek az aszkészisz, a gyakorlás révén, mint pusztán természettől fogva."